Fitness Seller

COVID 19 vaccinatiepaspoort

Ook vanuit het volk, dat gebeurde al. We noemden weigeraars vaccinatiegekkies en wilden niet dat hun kinderen nog binnen mochten op de KDV's en scholen waar onze kinderen opzaten. We vroegen eigenlijk om een vaccinatiepaspoort met daaraan gelinkte privileges.
Maar niet voor de griepprik. Als het voor corona nodig wordt geacht dan kan/gaat het ook voor alle andere verkoudheid uitgerold worden.

En opdat ze zich niet gaan vervelen zou een deel flexibel inzetbaar kunnen zijn voor in de verkoudheidsseizoenen? Of wellicht dat algemene verpleegkundigen er tijdens die drukte specifieke bij-taken krijgen, of andersom dat er seizoens-ICers zijn en zij in de zomer naar gewone of andere verpleegkundigheid terugvallen. Weet niet in hoeverre dat medisch uitvoerbaar is maar als de middelen er zijn is het geen rocket science om die te organiseren.

Misschien ook wijs om een oplossing te hebben voor de volgende epidemie of als er echt een ziekte komt die iedereen ernstig ziek maakt. OproepICers, defensie, whatever.
Zoiets moet prima kunnen, maar dan moeten allerlei randvoorwaarden wel beter geregeld worden.

Een vriendin van mij werkt standaard als anesthesiologie assistent op een OK en sprint nu af en toe bij op de IC. Zij heeft een 16-uurs contract, een zoontje van 4 en een man met een eigen bedrijf. Omdat ze 2 dagen werkt hebben ze op 2 dagen opvang voor hun zoontje, als ze meer dagen wil gaan werken kan ze haar zoontje nu geen extra dagen naar de opvang sturen want die zijn alleen voor noodopvang geopend op de contractueel vastgelegde dagen. Ik denk dat het aandeel parttime werkende moeders in de zorg die wel bereid zijn meer te werken, maar het om dit soort redenen niet kunnen best hoog is.

Zoiets moet prima kunnen, maar dan moeten allerlei randvoorwaarden wel beter geregeld worden.

Een vriendin van mij werkt standaard als anesthesiologie assistent op een OK en sprint nu af en toe bij op de IC. Zij heeft een 16-uurs contract, een zoontje van 4 en een man met een eigen bedrijf. Omdat ze 2 dagen werkt hebben ze op 2 dagen opvang voor hun zoontje, als ze meer dagen wil gaan werken kan ze haar zoontje nu geen extra dagen naar de opvang sturen want die zijn alleen voor noodopvang geopend op de contractueel vastgelegde dagen. Ik denk dat het aandeel parttime werkende moeders in de zorg die wel bereid zijn meer te werken, maar het om dit soort redenen niet kunnen best hoog is.
Jij altijd met je opvang :eek:

Als het gaat om het scenario dat er meer zorg is die verkoudheidsgolven wel aankan moeten er geen maatregelen nodig zijn en dan is de opvang natuurlijk niet meer alleen voor nood geopend.

Klinkt in jouw voorbeeld meer als een contractueel/bureaucratisch probleem, wanneer ze extra dagen werkt en de noodopvang die er is mag gebruiken dan is dat ook opgelost.

Genoeg werklozen die je kan opleiden en flink kan betalen. Al betaal je ze een ton per jaar is het goedkoper dan nu.
Een IC-verpleegkundige moet een opleiding van 18 maanden volgen aansluitend aan een hbo verpleegkunde opleiding hoeveel van de huidige werklozen kan dit probleemloos doorlopen?

Coronacrisis heeft er wel best wat gemotiveerd tot die opleiding. 5000 is natuurlijk overdreven, zeker wanneer alle oudjes gevaccineerd zijn, maar dat het er sowieso meer moeten zijn dan we hebben is toch wel duidelijk.

En opdat ze zich niet gaan vervelen zou een deel flexibel inzetbaar kunnen zijn voor in de verkoudheidsseizoenen? Of wellicht dat algemene verpleegkundigen er tijdens die drukte specifieke bij-taken krijgen, of andersom dat er seizoens-ICers zijn en zij in de zomer naar gewone of andere verpleegkundigheid terugvallen. Weet niet in hoeverre dat medisch uitvoerbaar is maar als de middelen er zijn is het geen rocket science om die te organiseren.

Misschien is het ook wel wijs om een oplossing te hebben voor de volgende epidemie of voor wanneer er een ziekte komt die echt iedereen ernstig ziek maakt. Bleek in rapporten van voorgaande jaren toch al dat we daar helemaal niet op voorbereid zijn. Reserve/Oproep ICers, defensie, whatever.

Met de huidige capaciteit moeten we eigenlijk elk verkoudheidsseizoen in lockdown. Of de populatie niet verder laten groeien? :eek:
Ik hoop dat de knappe koppen zich al aan het voorbereiden zijn op een volgende epidemie/pandemie. Er zijn genoeg mensen die al jaren geleden aan de bel hebben getrokken dat de wereld hier niet niet klaar voor is. Een bekende is natuurlijk de beroemde TED talk van Bill Gates.

Met de huidige capaciteit moeten we zorgen voor een goede immuniteit dmv besmettingen of vaccinatie. Het eerste wil je niet want dat kan de zorg niet aan, het tweede wel. De UK en Israël laat zien dat het gewoon werkt.

Maar niet voor de griepprik. Als het voor corona nodig wordt geacht dan kan/gaat het ook voor alle andere verkoudheid uitgerold worden.
De griep zorg voor het algemeen niet voor hele heftige pieken, maar meer voor gedoseerde zorg. Ik zeg niet dat er geen pieken zijn, die zijn er zeker wel geweest, alleen afgelopen jaar niet :D
Wanneer de griep niet meer op de huidige manier onder controle gehouden wordt dan zal dit wellicht ooit ook wel dringend aanbevolen worden.

Genoeg werklozen die je kan opleiden en flink kan betalen. Al betaal je ze een ton per jaar is het goedkoper dan nu.
Met alleen werklozen opleiden kom je er niet. Je hebt geen idee of die mensen uberhaupt wel capabel zijn om op de IC te werken. Veel zorg is de afgelopen maanden al enorm veranderd. Er zijn ontstekingsremmers die hun ding doen, mensen kunnen thuis vanaf afstand in de gaten gehouden worden, wanneer bijv. de saturatie niet in orde is kan ingegrepen worden.

Laatst bewerkt:
Als we na genoeg vaccinatiegraad (70%) dus niet eens de volle 100 weer terug naar normaal zouden gaan zou er geen vaccinatiebewijs/ testbewijs hoeven komen.
Want tegen de tijd dat dat wordt ingezet zouden we al bijna weer naar normaal kunnen.
Als dat oprecht het streven is zou dat ook wel in een routekaart naar voren komen of uberhaupt benoemd worden. Het enige wat wordt benoemd is dat er versoepelingen komen.
Beetje naïef denk ik om te geloven dat we in het najaar terug naar normaal zijn.
Zolang ze niet zeggen dat we 100% terug naar normaal gaan (dus niet versoepelingen... nee echt 100% terug naar normaal zonder kapjes, 1,5m, testen etc) nadat we een prik hebben gehad neem ik er niet één. Is voor mij een principekwestie, dat is voor mij de voorwaarde.
Probleem is dat het op dit moment dus niet duidelijk is hoe lang een vaccin werkt, dus hoe lang je beschermd bent en officieel bied het vaccin alleen bescherming voor jezelf. Dat men hoopt (en waar nu langzaam bewijs voor aan het ontstaan is) is dat je geen besmettingen veroorzaakt na vaccinatie.

Misschien is het inderdaad naïef om te denken dat we weer terug gaan naar het "oude" normaal, maar waarom zou je denken dat dat niet gebeurt?
Misschien is het niet handig hoe erover gecommuniceerd wordt door de overheid, maar zodra we een goede vaccinatiegraad hebben is er geen reden om de maatregelen tot stand te houden. Ik denk ook niet dat onze democratie dit toe laat.

Willen we wel naar het oude normaal? Ik vind geen handden schudden in veruit de meeste gevallen geen probleem.

De UK en Israël laat zien dat het gewoon werkt.
Het begint hier ook al te helpen!
De griep zorg voor het algemeen niet voor hele heftige pieken, maar meer voor gedoseerde zorg. Ik zeg niet dat er geen pieken zijn, die zijn er zeker wel geweest, alleen afgelopen jaar niet :D

Wanneer de griep niet meer op de huidige manier onder controle gehouden wordt dan zal dit wellicht ooit ook wel dringend aanbevolen worden.
Griep is vooral niet elk jaar zo erg inderdaad. Ik vraag me af of corona nu erger is door eigenschappen van het virus of vooral omdat deze soort coronavirus nieuw is maar het met de jaren net zo afwisselend zou worden eens genoeg mensen eraan blootgesteld zijn. (hypothethisch zelfs los van vaccinatie)

Qua belasting op de zorg zou het me niet verbazen als die capaciteit nu zo weinig is dat een komend zwaar influenza jaar net zo erg zou zijn en net zo lockdowns zou vereisen.

Misschien is het inderdaad naïef om te denken dat we weer terug gaan naar het "oude" normaal, maar waarom zou je denken dat dat niet gebeurt?
Misschien is het niet handig hoe erover gecommuniceerd wordt door de overheid, maar zodra we een goede vaccinatiegraad hebben is er geen reden om de maatregelen tot stand te houden. Ik denk ook niet dat onze democratie dit toe laat.
Naja dit gedeelte ben ik dus nogal skeptisch over.
De manier waarop ze afgelopen jaar hebben gehandeld en gecommuniceerd geeft mij weinig vertrouwen.
Maar goed laat ze het tegendeel bewijzen en ik ben de eerste die een prik neemt dan.
Ik wacht rustig af wat de plannen zijn.

Een IC-verpleegkundige moet een opleiding van 18 maanden volgen aansluitend aan een hbo verpleegkunde opleiding hoeveel van de huidige werklozen kan dit probleemloos doorlopen?
Deze discussie is hier inmiddels al een paar keer gevoerd.

Je maakt een spoedopleiding voor corona verpleegkundige. Het enige dat je behandeld zijn dus corona patiënten. Hier ram je dan ook noodhospitaals voor uit de grond zodat de normale gezondheidszorg niet meer extra belast wordt. Ziekenhuizen zijn dan dus vrij van corona patiënten.

Het begint hier ook al te helpen!

Griep is vooral niet elk jaar zo erg inderdaad. Ik vraag me af of corona nu erger is door eigenschappen van het virus of vooral omdat deze soort coronavirus nieuw is maar het met de jaren net zo afwisselend zou worden eens genoeg mensen eraan blootgesteld zijn. (hypothethisch zelfs los van vaccinatie)

Qua belasting op de zorg zou het me niet verbazen als die capaciteit nu zo weinig is dat een komend zwaar influenza jaar net zo erg zou zijn en net zo lockdowns zou vereisen.
De fluctuaties bij griep komt door de vele varianten die afwisselend opduiken voor zover ik begrepen heb zal dit met corona niet (in die mate) gaan gebeuren.

Een zware griepgolf dit jaar of volgend jaar kan toch haast niet met zo belastende zijn als de laatste zware griepgolf (seizoen ‘17-‘18 uit mijn hoofd) aangezien de heel kwetsbare patiënten nu al zijn overleden.

Naja dit gedeelte ben ik dus nogal skeptisch over.
De manier waarop ze afgelopen jaar hebben gehandeld en gecommuniceerd geeft mij weinig vertrouwen.
Maar goed laat ze het tegendeel bewijzen en ik ben de eerste die een prik neemt dan.
Ik wacht rustig af wat de plannen zijn.
Zolang je je goed informeert en niet gek laat maken gaan we de goede kant op.
Het lijkt me in ieder geval niet handig om wanneer je een uitnodiging voor een prik krijgt deze af te slaan.

Deze discussie is hier inmiddels al een paar keer gevoerd.

Je maakt een spoedopleiding voor corona verpleegkundige. Het enige dat je behandeld zijn dus corona patiënten. Hier ram je dan ook noodhospitaals voor uit de grond zodat de normale gezondheidszorg niet meer extra belast wordt. Ziekenhuizen zijn dan dus vrij van corona patiënten.
Dat zou zeker een alternatieve oplossing kunnen zijn.

Een zware griepgolf dit jaar of volgend jaar kan toch haast niet met zo belastende zijn als de laatste zware griepgolf (seizoen ‘17-‘18 uit mijn hoofd)
Volgens Appie Osterhaus wel aangezien dit jaar niemand immuniteit heeft opgebouwd tegen de griep waardoor die volgend jaar extra hard zal toeslaan :trollface:

De fluctuaties bij griep komt door de vele varianten die afwisselend opduiken voor zover ik begrepen heb zal dit met corona niet (in die mate) gaan gebeuren.

Een zware griepgolf dit jaar of volgend jaar kan toch haast niet met zo belastende zijn als de laatste zware griepgolf (seizoen ‘17-‘18 uit mijn hoofd) aangezien de heel kwetsbare patiënten nu al zijn overleden.
Het ruimt wel lekker op ja :D

Terug
Naar boven