Mijn indruk is dat het niet heel uitnodigend werd gemaakt om mensen aan te trekken. CAO die vele vele jaren achterloopt, en dan is IC verpleging een van de zwaarste beroepen in de zorg? Zal moeilijk zijn om mensen te vinden die bereid zijn om na een HBO nog 1.5 jaar door te studeren voor zwaar zorg werk met te lang durende (zijn pas recentelijk wat meer eisen voor gekomen) wisseldiensten allemaal voor slechter dan een ambtenaren loon. Maar ik weet de details niet.
Omdat ze al die capaciteit ook daadwerkelijk proberen te gebruiken (en niet genoeg beademing hebben) en wij het 'niet nodig hebben' door te besluiten dat we mensen maar dood laten gaan. Als een of andere manager had bedacht dat álle coronapatienten op een andere plek palliatieve zorg kregen was er ook geen covid crisis geweest. Lekker makkelijk zichzelf op de rug kloppen zo. En dat zeiden ze dan een week voor de piek in de eerste (ergere) golf.
Mijn standaard van een goed beleid was geweest om voldoende plekken (en apparatuur en personeel, wel met inzet van noodhulp) te hebben om zo'n epidemie (+eventueel nog een andere noodtoestand want er kan nog wat gebeuren) aan te kunnen zonder maatschappelijke maatregelen (behalve misschien vrijwillige acties zoals thuiswerken) en daarmee iedereen te kunnen behandelen die behandelt wenst te worden.
Wanneer reguliere zorg (waar ook al jaren om werd geklaagd dat er te lange wachtlijsten en te weinig capaciteit voor was) afgeschaald moet worden kan ik het beleid sowieso niet goed vinden.
Kan in theorie, maar komt als het goed is nauwelijks voor. Zou geen groot probleem moeten zijn. Eigenlijk hetzelfde als nog besmettelijk zijn na vaccinatie. (want lage viral load en de symptomen zijn juist de voornaamste wijze van verspreiding)
Dus moet ik mijn individuele rechten afstaan? De mensen die dit niet doen zijn trouwens geheel verantwoordelijk voor deze crisis, geef hen maar een spuitje.
Sowieso zou ik eerst een test van mijn immuniteit willen hebben om te kijken of ik het niet al een jaar geleden ofzo heb gehad. Is dat een optie?