AndroidHealthClinic

COVID 19 vaccinatiepaspoort

Volgens Appie Osterhaus wel aangezien dit jaar niemand immuniteit heeft opgebouwd tegen de griep waardoor die volgend jaar extra hard zal toeslaan :trollface:
Volgens mij krijgt maar maximaal 10% van de bevolking griep per seizoen, dan kan 1 seizoen overslaan de extra sterft van de kwetsbaren toch niet compenseren.

Die vorige zomer al geïmplementeerd had moeten worden.. we lopen achter de feiten aan, terwijl de plannen al klaar liggen voor noodhospitaals.
Afgelopen zomer was het wereldwijd zo goed als onder controle, wellicht had men goede hoop dat het zo bleef en dat er eerder vaccins waren. Geen idee. Maar achteraf is mooi wonen en met 17 miljoen virologen kunnen we het wel oplossen.

Volgens mij krijgt maar maximaal 10% van de bevolking griep per seizoen, dan kan 1 seizoen overslaan de extra sterft van de kwetsbaren toch niet compenseren.
Ik weet het toch ook niet, vond het wel een grappige opmerking van Appie.
Kwam op mij over als: bereid je er maar op voor dat dit volgend jaar nog niet voorbij is aangezien dan een zwaardere griep én corona toeslaan.

De fluctuaties bij griep komt door de vele varianten die afwisselend opduiken voor zover ik begrepen heb zal dit met corona niet (in die mate) gaan gebeuren.
(specifieke) Immuniteit voor coronavirussen werkte ook maar 1-2 jaar las ik eens ergens. (vanuit geheugencellen)
Een zware griepgolf dit jaar of volgend jaar kan toch haast niet met zo belastende zijn als de laatste zware griepgolf (seizoen ‘17-‘18 uit mijn hoofd) aangezien de heel kwetsbare patiënten nu al zijn overleden.
Ja dat ook maar ik bedoel niet perse direct dit of volgend jaar. Of anders dat het nu zo erg is dat in een hypothethisch scenario zonder corona we hetzelfde rampscenario hadden gehad met influenza.

Met alleen werklozen opleiden kom je er niet. Je hebt geen idee of die mensen uberhaupt wel capabel zijn om op de IC te werken.
Ik denk dat er genoeg VWO'ers die net hun diploma hebbben gehaald wel willen werken voor 70k per jaar (+ een dik betaalde spoedopleiding) en een uitstekende pluspunt op je CV omdat je geholpen hebt in de crisis.

Je moet ze er gewoon goed voor betalen. Alles is goedkoper dan de 50 miljard die we hebben verbrand afgelopen jaar.

Geld is dus echt totaal niet de issue hier.

Deze discussie is hier inmiddels al een paar keer gevoerd.

Je maakt een spoedopleiding voor corona verpleegkundige. Het enige dat je behandeld zijn dus corona patiënten. Hier ram je dan ook noodhospitaals voor uit de grond zodat de normale gezondheidszorg niet meer extra belast wordt. Ziekenhuizen zijn dan dus vrij van corona patiënten.
Ik vraag me trouwens toch af in hoeverre dit kan hoor. De coronapatienten op ICs hebben natuurlijk veel comorbiditeiten die je ook moet (mee-)behandelen. Dan moet je misschien alsnog al die kennis die normaal al nodig is hebben. Misschien kan het wel grotendeels hoor, maar dacht hier nog aan. Zal het eens navragen als het daarvoor vereiste sociaal contact weer toegestaan is.

Ik denk dat er genoeg VWO'ers die net hun diploma hebbben gehaald wel willen werken voor 70k per jaar (+ een dik betaalde spoedopleiding) en een uitstekende pluspunt op je CV omdat je geholpen hebt in de crisis.

Je moet ze er gewoon goed voor betalen. Alles is goedkoper dan de 50 miljard die we hebben verbrand afgelopen jaar.

Voor 70k wil ik dit ook wel gaan doen hoor :)
Denk ook niet dat geld het probleem is.

Waarom denk je dat we in een medicijn-onderzoek zitten dan?
Omdat alle vaccins die momenteel beschikbaar zijn onder een voorlopige voorziening zijn goedgekeurd. Dit betekent dat ze doordat wij in een 'noodsituatie' zitten versneld op extreem grote schaal mogen worden gebruikt. Dat neemt niet weg dat de laatste fase van een normaal onderzoek nog altijd gaande is, welke tot (iirc) december 2023 zal duren. De enige afweging die men momenteel maakt is of de gevolgen van een infectie zwaarder wegen dan de mogelijke bijwerkingen van het middel.

Ik zou het dan eerder voor de parttimers in de zorg aantrekkelijker maken om fulltime te gaan werken ipv mensen na een korte cursus het werk te laten doen.

Laatst bewerkt:
Ik zou het dan eerder voor de parttimers in de zorg aantrekkelijker maken on fulltime te gaan werken ipv een mensen na een korte cursus het werk te laten doen.
Kan ook.
Er zijn genoeg opties, nu doen we niks qua opschaling.

We missen visie in dit land. Groots denken zoals bijv. de deltawerken of de Flevopolder. Waar blijft die VOC mentalitet meneer Balkenende?

Deze discussie is hier inmiddels al een paar keer gevoerd.

Je maakt een spoedopleiding voor corona verpleegkundige. Het enige dat je behandeld zijn dus corona patiënten. Hier ram je dan ook noodhospitaals voor uit de grond zodat de normale gezondheidszorg niet meer extra belast wordt. Ziekenhuizen zijn dan dus vrij van corona patiënten.
Dit.
En in 2015 hadden we nog de dubbele IC capaciteit. Waar is al dat personeel naartoe dan? Salarissen verhogen en terughalen die mensen.

Laatst bewerkt:
Omdat alle vaccins die momenteel beschikbaar zijn onder een voorlopige voorziening zijn goedgekeurd. Dit betekent dat ze doordat wij in een 'noodsituatie' zitten versneld op extreem grote schaal mogen worden gebruikt. Dat neemt niet weg dat de laatste fase van een normaal onderzoek nog altijd gaande is, welke tot (iirc) december 2023 zal duren. De enige afweging die men momenteel maakt is of de gevolgen van een infectie zwaarder wegen dan de mogelijke bijwerkingen van het middel.
Ik denk dat er wat context mist. Zodra phase 3 is afgerond gaan we naar phase 4 waar (wat standaard procedure is) veiligheid wordt gemonitord nadat een vaccinatie op de markt wordt losgelaten.

Dit.
En in 2015 hadden we nog de dubbele IC capaciteit. Waar is al dat personeel naartoe dan? Salarissen verhogen en terughalen die mensen.

Schijnbaar minder IC door o.a.:
De beperkte IC-capaciteit in Nederland heeft vooral te maken met de beperkte opname van oudere of kwetsbare patiënten. In Nederland ligt de nadruk op de kwaliteit van leven, en niet op het zo lang mogelijk rekken van de levensduur van iedere patiënt, legt Marianne Brackel uit. Zij is voorzitter van patiëntenorganisatie IC-Connect.

"Zinloos medisch handelen", zoals Brackel het noemt, proberen Nederlandse artsen te vermijden. "Is de kans op herstel klein, dan wordt er eerder gekozen voor palliatieve zorg, dus het verlichten van pijn, op een andere locatie."

Schijnbaar zijn er geen mensen die willen, uit onderstand interessant artikel

Nog in 2012 stelde de Regieraad, adviesorgaan van de regering, dat het vanwege het relatief hoge aantal leegstaande ic-bedden mogelijk zou zijn ook ic’s in te krimpen. Maar de laatste jaren is uitbreiding het motto. Het Capaciteitsorgaan, dat becijfert hoeveel en welk zorgpersoneel moet worden opgeleid, adviseerde in 2014 om 346 ic-verpleegkundigen op te leiden. In het recentste advies, uit 2018, staat meer dan het dubbele daarvan: 796.

De praktijk blijft ver achter. In 2015 begonnen 225 mensen een opleiding tot ic-verpleegkundige, vorig jaar 429. Ziekenhuizen kampen dan ook met een groeiend tekort aan ic-personeel.

Ik denk dat er wat context mist. Zodra phase 3 is afgerond gaan we naar phase 4 waar (wat standaard procedure is) veiligheid wordt gemonitord nadat een vaccinatie op de markt wordt losgelaten.
Het punt is dat fase 3 normaal veel langer duurt, vandaar in dit geval de voorlopige goedkeuring. Wat je eigenlijk doet is naar een autodealer gaan en na een rondje over de parkeerplaats besluiten dat je de auto koopt.

Stellen dat iemand vervelend en niet solidair is omdat hij niet van plan is om een voorlopig goedgekeurd vaccin te nemen tegen een virus wat voor hen niet gevaarlijk is, terwijl er voorlopig onvoldoende bewijs is dat het voorkomt dat je besmettelijk bent, is echt bizar. Neem lekker zelf die prik en haal wat mij betreft die van mij ook op. Maar mensen proberen te bewegen om zich medicijnen toe te laten dienen gaat mij een brug te ver.

Terug
Naar boven