Fitness Seller

Cutten - Voor het eerst

Bezoekers in dit topic

Kampers

Cool Novice
Lid geworden
3 jun 2019
Berichten
30
Waardering
2
Lengte
1m84
Massa
95kg
Vetpercentage
28%
Ik las dit topic over cutten en heb hier mss een stomme vraag over. Maar ik wil het gewoon meteen goed aanpakken. Daar spraken ze van het volgende.

Bereken eerst nauwkeurig wat je dagelijks nodig hebt aan calorieën. Baseer dit op je VVM (Vet Vrije Massa), dus niet op je totale gewicht!

Dus ik bereken mijn calorie inname via deze formule. Dus stel je in mijn geval je weegt 95 hebt een vet% van 28% dan bereken ik dit op 74Kg?

Als ik het bereken op mijn gewoon gewicht (95) zit ik op 2041.
Als ik dit bereken op de 74kg zou dit 1775 zijn.

maar dan moet er alles nog bij van werken e.d. en het verschil zit dan in wat je sport?
Hoe weten jullie bv hoeveel er bij komt voor het werken? Fitbit of dergelijk?

Alvast bedankt
 
Ligt eraan hoevaak je sport/ hoe intensief je sport/ of je nog extra cardio doet/ hoe actief je werk is etc etc.

Zelf ben ik nooit zo van de formules, track eens wat je nu gemiddeld op een dag eet
of kies een bepaald aantal calorien (bijvoorbeeld 2500 of 2750 of 3000 oid) en kijk wat je gewicht doet als je 2 weken lang dat aantal calorien dagelijks binnenkrijgt.

Aan de hand daarvan kun je dan beslissen of je meer of minder moet eten.
 
Ik las dit topic over cutten en heb hier mss een stomme vraag over. Maar ik wil het gewoon meteen goed aanpakken. Daar spraken ze van het volgende.

Bereken eerst nauwkeurig wat je dagelijks nodig hebt aan calorieën. Baseer dit op je VVM (Vet Vrije Massa), dus niet op je totale gewicht!

Dus ik bereken mijn calorie inname via deze formule. Dus stel je in mijn geval je weegt 95 hebt een vet% van 28% dan bereken ik dit op 74Kg?

Als ik het bereken op mijn gewoon gewicht (95) zit ik op 2041.
Als ik dit bereken op de 74kg zou dit 1775 zijn.

maar dan moet er alles nog bij van werken e.d. en het verschil zit dan in wat je sport?
Hoe weten jullie bv hoeveel er bij komt voor het werken? Fitbit of dergelijk?

Alvast bedankt
Als je jouw onderhoud of TDEE wilt weten dan moet je inderdaad rekening houden met je BMR + activiteiten + energie voor het verteren van voedsel.
Je kan via dit schema jouw activiteitsfactor berekenen op basis van wat voor soort werk je doet (staand of zittend of fysiek zwaar).
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/schema-leeg-xlsx.379074/

Het blijft natuurlijk een benadering, maar tot nu toe is dit een gangbare manier van jouw energiebehoefte berekenen.
Je kan Fitbit of een pedometer gebruiken om nauwkeuriger je activiteiten te meten, maar het is niet vereist.
 
Als je jouw onderhoud of TDEE wilt weten dan moet je inderdaad rekening houden met je BMR + activiteiten + energie voor het verteren van voedsel.
Je kan via dit schema jouw activiteitsfactor berekenen op basis van wat voor soort werk je doet (staand of zittend of fysiek zwaar).
https://forum.bodybuilding.nl/attachments/schema-leeg-xlsx.379074/

Het blijft natuurlijk een benadering, maar tot nu toe is dit een gangbare manier van jouw energiebehoefte berekenen.
Je kan Fitbit of een pedometer gebruiken om nauwkeuriger je activiteiten te meten, maar het is niet vereist.

Is het bv een optie om te kijken hoeveel energie je die dag verbruikt hebt en daar je voeding aanpas? Want ik heb dagen van +-3.000 en heb dagen +4.000.
momenteel zit ik thuis door omstandigheden en zegt Fitbit dat het nu 2.500 is.
 
Is het bv een optie om te kijken hoeveel energie je die dag verbruikt hebt en daar je voeding aanpas? Want ik heb dagen van +-3.000 en heb dagen +4.000.
momenteel zit ik thuis door omstandigheden en zegt Fitbit dat het nu 2.500 is.

Dat is de bedoeling inderdaad. Je BMR blijft ongeveer evenredig met je gewicht, maar je TDEE is afhankelijk van je dagelijkse activiteiten.
Als je een dag traint of niet, werkt of niet, etc., maakt een verschil en zoals je zelf al aangeeft moet je daar je calorie inname op aanpassen.

Maw: Als je meer doet, moet je meer eten.
 
Dat is de bedoeling inderdaad. Je BMR blijft ongeveer evenredig met je gewicht, maar je TDEE is afhankelijk van je dagelijkse activiteiten.
Als je een dag traint of niet, werkt of niet, etc., maakt een verschil en zoals je zelf al aangeeft moet je daar je calorie inname op aanpassen.

Maw: Als je meer doet, moet je meer eten.

En moet dat de dag zelf? of mag ik bv kijken naar wat ik gisteren verbruikt heb en dat aanhouden?
 
En moet dat de dag zelf? of mag ik bv kijken naar wat ik gisteren verbruikt heb en dat aanhouden?
Je berekent/schat per dag in wat je gaat verbruiken en past daar je dieet op aan. Je moet het niet te moeilijk maken voor jezelf.
 
Je berekent/schat per dag in wat je gaat verbruiken en past daar je dieet op aan. Je moet het niet te moeilijk maken voor jezelf.
Oké, thx voor de info.
Hoe zit het juist met macros? Is hier een topic over ofzo? Hoe belangrijk is dit?
En is het tracker met een app als YAZIO een goed idee?
 
Oké, thx voor de info.
Hoe zit het juist met macros? Is hier een topic over ofzo? Hoe belangrijk is dit?
En is het tracker met een app als YAZIO een goed idee?

Ik raad je aan de zoekfunctie van het forum te gebruiken als je wilt weten of er hier ergens een topic over is, alles is te vinden :p
De verhoudingen van je macro's zijn heel belangrijk, maar staan ondergeschikt aan je totale calorieinname.

Verder ken ik Yazio persoonlijk niet, maar als het zoiets is als Myfitnesspal kan het best een handige tool zijn.
 
Ik raad je aan de zoekfunctie van het forum te gebruiken als je wilt weten of er hier ergens een topic over is, alles is te vinden :p
De verhoudingen van je macro's zijn heel belangrijk, maar staan ondergeschikt aan je totale calorieinname.

Verder ken ik Yazio persoonlijk niet, maar als het zoiets is als Myfitnesspal kan het best een handige tool zijn.
Oké, top.
Alvast bedankt voor de info
 
Momenteel zit ik dagelijks aan ongeveer 2200 (volgens fitbit) dat ik verbrand alles bij elkaar. ik dacht eraan om een cut te doen van 20% ongeveer? Dan kom ik op een 1800 uit.
Dit ga ik als basis te nemen voor smorgens en smiddags. Ook zo goed mogelijk rekening houdend met macros.
Alle tips e.d. welkom.

KH 220gr
Eiwit 88gr
Vet 58gr

Water om te drinken. ik weet niet of daar iets van toepassing is. ik probeer 2L per dag te drinken.

250 ml Halfvolle melk
40gr Havermout
1 Appel
= 416

4 sneetjes Volkoren brood
2 porties pindakaas
= 589

150gr Banaan
= 134

150 gr Kip filet
50ml Cocosmelk
150gr Zoete Puntpaprika
20gt Currypasta
= 381

150gr Banaan
= 134

20gr Puur Chocolade 85%
= 117
 
Laatst bewerkt:
Heb bovenstaande een beetje aangepast. Wat denken jullie?
 
Momenteel zit ik dagelijks aan ongeveer 2200 (volgens fitbit) dat ik verbrand alles bij elkaar. ik dacht eraan om een cut te doen van 20% ongeveer? Dan kom ik op een 1800 uit.
Dit ga ik als basis te nemen voor smorgens en smiddags. Ook zo goed mogelijk rekening houdend met macros.
Alle tips e.d. welkom.

KH 220gr
Eiwit 88gr
Vet 58gr

Water om te drinken. ik weet niet of daar iets van toepassing is. ik probeer 2L per dag te drinken.

250 ml Halfvolle melk
40gr Havermout
1 Appel
= 416

4 sneetjes Volkoren brood
2 porties pindakaas
= 589

150gr Banaan
= 134

150 gr Kip filet
50ml Cocosmelk
150gr Zoete Puntpaprika
20gt Currypasta
= 381

150gr Banaan
= 134

20gr Puur Chocolade 85%
= 117
Hoi je zit in de goede richting maar je schema is er nog niet helemaal. Lees even de eerste post van dit topic en pas je schema weer aan.

https://forum.bodybuilding.nl/topics/geupdatet-excel-voedingsschema.410162/
 
Je weegt 95 kg en je eet 88 kg eiwit per dag volgens je schema.
Aangeraden wordt om ca. 2 gram per kg lichaamsgewicht aan eiwit te eten.
 
Je weegt 95 kg en je eet 88 kg eiwit per dag volgens je schema.
Aangeraden wordt om ca. 2 gram per kg lichaamsgewicht aan eiwit te eten.
oke, ja ik volgde de Yazio app en die zij

KH 220gr
Eiwit 88gr
Vet 58g

misschien eens even herbekijken. Alvast bedankt
 
Iemand een oplossing om de eiwitten omhoog te krijgen? Mss een shake? of iets anders?

Ik eet nu dit allemaal en kom op 109 eiwitten, 184 KH en 54 vetten en nog 100cal over
26%, 44%, 29%


havermout 40 g
Halfvolle Melk 250 ml
appel 150 g
kaneel 1 g
volkorenbrood 140 g
pindakaas 30 g
banaan per 100 gr 100 g
banaan per 100 gr 100 g
Chocolade 85% 20 g
yoghurt - griekse yogh 0% 250 g
kipfilet 200 g
Zoete Punt Paprika 150 g
Rode Currypasta 20 g
Kokosmelk 50 ml
 
Ik heb het gelezen. Wat zit er volgens jou ni goed? Zie ik iets over het hoofd?
Er staan daar ook schema's (excel bestanden) in waar je zelf je eetschema kan maken. Daarnaast is er een lijst met voedingsmiddelen, zodat als je niet weet wat je nog meer kunt eten je van die lijst kan kiezen. Je zal even zelf moeten puzzelen.
 
Tonijn, kwark, eiwitpoeder en kipfilet zijn dagelijkse kost tijdens m'n cut. Je kcals lijken me trouwens wat laag maar je sport verder niet naar wat ik begrijp?
 
Tonijn, kwark, eiwitpoeder en kipfilet zijn dagelijkse kost tijdens m'n cut. Je kcals lijken me trouwens wat laag maar je sport verder niet naar wat ik begrijp?

Dit is idd voor een dag zonder sport.
voor dagen met sport ga ik de calorieën die ik verbruik tijdens sporten erbij doen. wrs een shake ofzo.

is die cholesterol in tonijn niet slecht om bv dagelijks te nemen?
De hoeveelheid dat ik moet eten lijkt massaal. ik ga me precies dood eten.

ga een tonijn (200gr) salade maken voor op brood, tussendoortjes met banaan en magere yoghurt 500ml met 2x banaan per dag wrs.
savonds iets met kip dan moet ik wel aan mijn eiwitten komen

de rest nog allemaal even uitwerken
 
Back
Naar boven