- Waardering
- 7.098
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zou rustig aan doen met die compounds supersetten, kan soms vies tegenvallen.
Wat lichte rows/pullups/pulldowns als opwarmen voor de bench daarentegen, erg lekker. Maar ach, wie ben ik om tips te geven aan iemand die easy 100kg wegdrukt![]()
Ja het viel dus ook vies tegen man haha. Advies is altijd welkom maat.
Aan de warming up ligt het niet. Daar ben ik altijd vrij strict in al zeg ik het zelf. Veel vrienden met schouderklachten gehad. Zal mijn niet overkomen. hoop ik...
Warmup voor grote lifts is ook zeker een must, ik doe ze zelf altijd 100% op gevoel, omdat ik weet dat ik me toch niet aan een vaste routine ga houden wat dat betreft. Soms heb ik wat meer schouder rotatie nodig, soms wat meer lat activatie, althans dat denk ik dan. Of dat verstandig is weet ik niet, of het goed voelt, dat wel!
Vandaag was de dag dat mijn lichaam zei: Ho eens even!.
Tijdens de warming up met het squatten wou de 80kg al haast niet omhoog.
Hoe eigenwijs dat ik ben toch de 100kg in mijn nek gelegd.
Leg Day
Back Squat
4x100kg
4x100kg
Zette niet echt zoden aan de dijk. Op dit punt zou ik 5x105 of 8x102,5kg goed moeten kunnen.
8x80kg
Besloten om 3 sets paused squats te doen met 60kg. Lekker lang onderin blijven.
Romanian DL
8x60kg
8x70kg
8x80kg
8x60kg
Hack squats
3x10x50kg
single Leg Press
3x15x30kg
Leg Curls
3x10x20kg
Abs/Calves Superset
Lying legg raises en standing calve raises
3 sets 12x en 12x50
Was echt dramatisch vandaag. Besloten om alles dus maar een stuk lichter te pakken. 8 dagen gewerkt, dit zal wel de reden zijn dat mijn slofjes niet mee willen werken.

In principe zou je als je 2x120 met goede vorm kunt, ook 5x110 en 8x100 moeten halen.
Echter op hogere herhalingen door vermoeidheid heen duwen, uitvoering strak en je koppie erbij houden vergt een andere mate van doorzettingsvermogen dan zwaarder op lagere reps.
Als je spieren vollopen / verzuren en je conditioneel gezien echt moe bent, kun je vaak nog wel 2-3 herhalingen doen, al voelt het of dat echt niet meer kan (en je wil het ook niet).
Bij zwaardere gewichten is de uitdaging anders. Het zware gewicht op je rug die voor je gevoel je lichaam de grond in duwt. Angst dat je het gewicht niet meer omhoog krijgt en faalt. Als je bij zwaardere gewichten denkt ik kan niet meer ik ben op, dan ben je dat ook meestal.
Ik zou training beginnen met een paar sets van 6 - 8. En daarna nog iets gewicht erop en paar doubles of triples doen.
Overigens wel alleen over dingen die mezelf betreffen.Trainingen variëren qua hoe goed ze gaan. Niet elke training is een perfecte en er is niet altijd een duidelijke reden waarom het soms minder lekker gaat dan andere dagen. De kunst is om dit altijd in je achterhoofd te houden en hier gebruik van te maken. Voel je je top en lijkt het alsof de gewichten vleugeltjes hebben? Haal het maximale eruit en zet een stevige training met enkele volume PRs neer (en verwacht niet direct de training erop dit weer te overtreffen). Op dagen dat het echt bagger gaat, kun je juist iets rustiger aandoen. Of je kiest 1x voor andere oefeningen en/of andere volgorde waardoor je geen vergelijkingen met de training ervoor kunt maken (wat dan teleurstellend is, of je onzeker maakt).
Toen ik lang geleden gewichthefschoenen heb aangeschaft, kon en ging ik een stuk lager met de squat. Scheelde toen zomaar 15 kilo als ik het me goed herinner, maar het voelde zoveel beter. Sindsdien niet meer anders gedaan. Die kilos op de stang pak je er in een tijdje weer bij. Stabiliteit zou juist beter moeten zijn als voorheen op sokken (uitgaande van een volledig platte stabiele zool). Maar is wellicht wel eerst een kwestie van wennen aan een iets ander bewegingspatroon.
Probeer eens:
5x60
5x80
3x100
2x110
1x120
Max -1 x 105 (5-6 moet wel lukken)
Max -1 x 105 (5-6 moet wel lukken)
Max x 105 (5-6 moet wel lukken)
(Alleen op laatste set: Als je echt moe bent en denkt het lukt niet... Blijf na je rep rechtop staan. Adem drie maal diep in en uit en maak nog een rep. Adam drie maal diep in en uit. Lucht vasthouden en nog een rep). En je haalt die 5-6 reps!
Als je op alle drie sets van 105 6 reps haalt, week erna 107.5. Haal je weer alle reps? Week erop 110. Haal je alle reps?
Week erop triple naar 105, double naar 115, single naar 125. En rest even op 110 houden. Haal je alle reps op 110?
Week erop... etc etc.