XXL Nutrition

De trainingslog van Marrkos

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.541
Ter vergelijking:

90x9, 95x7, 100x5

92,5x10, 100x7, 105x5

95x10, 100x9, week 3 is vakantie.

Benchpress gaat erg hard op dit schema.

de 120 heb ik nog steeds nog niet gedrukt, maarja.. 1RM testen op te laag bankje, wat ik niet gewend was, toen kon ik maar 1x115.

maar 9x100 is een hele makkelijke 120. Toch binnenkort maar 's testen. Heb ook veel getraint op m'n arch, m'n voetenstand, m'n grip etc.

---------- Toegevoegd om 21:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:45 ----------

doe je wel een beetje rustig aan ?

:mc:

9x100kg hoeft niet altijd een "makkelijke" 120kg te zijn hoor...
Ik drukte laatst ook 12x120kg, maar de max. die je daardoor kan berekenen red ik echt niet! :eek:
Dan verongeluk ik! :rolleyes:

Desalnietemin gun ik het je van harte! :thumb:
Gofor it! :cool:

• #1.543
9x100kg hoeft niet altijd een "makkelijke" 120kg te zijn hoor...
Ik drukte laatst ook 12x120kg, maar de max. die je daardoor kan berekenen red ik echt niet! :eek:
Dan verongeluk ik! :rolleyes:

Desalnietemin gun ik het je van harte! :thumb:
Gofor it! :cool:

Ja die calculator klopt bij high reps niet echt.. elke rep meer is 2.5kg erbij ongeveer.. Maar goed. Misschien dat ik maandag nog ff kan trainen.. en dan alles ff 1RM kan testen:) Ik vlieg dinsdagochtend vroeg dusssss

bedankt trouwens!

• #1.544
Cycle 3, week 2:

Deadlift:
3x60
3x100

3x120
3x135
6x150 PR.

Pullups:
8 reps
6 reps
3 reps
3 reps

Ab pulldown:
6x10 opgebouwd tot 45kg

Pullthroughs:
6x10 opgebouwd tot 40kg

Biefstukje met patat en salade, paar biertjes. Prima training.

Geouwehoert over nieuw schema als ik terug kom van vakantie.

Vanaf 4 augustus

3 keer per week fullbody. Squats, banken, deadlift, clean&press, pullups of rows, triceps, core.

Ma, wo, vr. Maandag raw liften, woensdag van elke oefening een andere variant, vrijdag shirt-training voor lucas, en voor mij leren liften met belt/bandages, en dan elke week varieren qua variant op squat, bank, deadlift.

Als assistance high reps pullups of rows, om de rugspieren flink aan te spreken voor een betere bench en deadlift, en nog een tweede press variant, respectievelijk clean&press, close grip bench, en pushpress. Dit om de schouders ook mee te pakken voor overall strength, en om de triceps en delts aan te spreken voor de deadlift.

Volume gaat drastisch omlaag, gewichten gaan fors omhoog. Singles tussen de 85% en 100%, misschien af en toe doubles of triples.

Maandag laatste training, 1RM's testen op de grote drie.
Dinsdagochtend op vakantie.

Daarna weg met 5/3/1.. Het werkt, alleen sla ik een andere weg in. Meer gericht op wedstrijd performance. Ik wil ook gaan leren om met een belt te liften, met pols/knie-bandages, en in de toekomst met een benchshirt/squat-suit.

Ik weet dat ik nu te horen ga krijgen dat 3 keer per week fullbody met de grote drie niet verstandig is, en teveel van het goede, maar goed. Op een wedstrijd moet je ook alle drie de onderdelen doen. Om blessures tot een minimum te beperken, en overtraining te voorkomen, las ik om de 6 weken een deload-weekje in, en houden we het volume heel laag. Massa heb ik voorlopig ff genoeg, zowel spier als vet, dus hypertrofie gericht trainen is op dit moment niet noodzakelijk, basiskracht wel.

Voeding blijft ongeveer hetzelfde. Minder junken, meer clean food. Voldoende calorietjes om op gewicht te blijven, en niet teveel vet aan te komen, en voldoende energie te hebben voor de trainingen en herstel. Elke week sowieso ff flink schranzen ergens en paar potten bier pakken.

Slaap wordt een verbeterpuntje, aangezien ik daar een chronisch tekort aan heb (lees: elke nacht maar 4-6 uur).

Vandaar dat ik nu ook ga slapen.

Laatst bewerkt:
3x per week deadliften is heel onverstandig. Harpep, een van de wise guys van DBB, vindt dat je maar 1/3 van je squatvolume voor je deadlift moet gebruiken. Wedstrijdpowerlifters trainen deadlift soms maar 2x per maand :)

De rest kan je gerust 3x per week doen als je dan maar light, medium, heavy hanteert, en veel eten hehe.

• #1.546
3x per week deadliften is heel onverstandig. Harpep, een van de wise guys van DBB, vindt dat je maar 1/3 van je squatvolume voor je deadlift moet gebruiken. Wedstrijdpowerlifters trainen deadlift soms maar 2x per maand :)

De rest kan je gerust 3x per week doen als je dan maar light, medium, heavy hanteert, en veel eten hehe.

Wat bedoel je met dat squatvolume? Dus je bedoelt van de drie trainingen, doe je twee keer squat, en 1 keer deadlift??

Ik moet toegeven dat ik daar ook een beetje mee in m'n maag zit, maar het schema staat open voor veranderingen.

Ik moet er ook bij zeggen dat het niet 3 keer per week deadlift is he..

We variëren met de deadlift.. rackpulls vanaf verschillende hoogtes, platform deadlifts, halting deadlifts, straight leg, snatch grip, conventional, powercleans, powershrugs, deadlift met static hold, noem maar op.

Het is niet elke keer volledige deadlift. Een rackpull is veel minder belastend.

Daarbij blijft het volume heel laag. Echt alleen maar singles.

Maandag raw lifting

Woensdag varianten dus ook eventueel met bands, of

Vrijdag toewerken naar geared (belt, kneewraps, polsbandages, eventueel shirts en suits)

Persoonlijk ging mijn voorkeur ook uit naar 2 keer squat, 1 keer deadlift. Maarja.. lucas is meer ervaren, en misschien moet ik ook maar eens iets van een ander aannemen!

Wat bedoel je met dat squatvolume? Dus je bedoelt van de drie trainingen, doe je twee keer squat, en 1 keer deadlift??

Nee, bvb als je 10 sets squats doet, 3x per week, zelfs dan hoef je maar 1x per week een paar sets deadlift te doen.. Je hoeft het niet letterlijk te nemen, maar je moet maar onthouden dat deadlift zeer veel van je herstel eist, laten we voor het gemak stellen: 3x zoveel als squat :p

• #1.548
Nee, bvb als je 10 sets squats doet, 3x per week, zelfs dan hoef je maar 1x per week een paar sets deadlift te doen.. Je hoeft het niet letterlijk te nemen, maar je moet maar onthouden dat deadlift zeer veel van je herstel eist, laten we voor het gemak stellen: 3x zoveel als squat :p

Dat klopt.. deadlift is zeker erg belastend, maar hoe zit dat als ik maar één keer per week echt deadlift, en op dag 2 een deadlift variant, dus rackpulls of tegen bands of weet ik veel wat.. en op dag 3 dan geared en weer een andere variant.

Op die manier hopen we de spieren elke keer op een andere manier aan te spreken, evenals het CZS. Dit gecombineerd met goede voeding, veel slaap, op tijd deload, en een relatief laag volume, moet overtraining voorkomen, en goede krachtgains opleveren.

Het is een dun lijntje tussen overtraining en ondertraining, en ik hoop op dat lijntje te kunnen balanceren!

Geared? Blijf daar nog maar een (paar) jaar van weg..

Volgens mij is een rack pull nog meer belastend, want je trekt met meer gewicht en zo voelt je lichaam dat aan..

Volg gewoon de tips die The Locust in je andere topic gaf: geen zware varianten gaan doen, gewoon knallen op de normale oefeningen. Wil je per sé een tweede keer in de week deadliften, doe dan vanop verhoog, behind the back of snatch dl, dan is je gewicht tenminste veel lager.

• #1.550
Geared? Blijf daar nog maar een (paar) jaar van weg..

Volgens mij is een rack pull nog meer belastend, want je trekt met meer gewicht en zo voelt je lichaam dat aan..

Volg gewoon de tips die The Locust in je andere topic gaf: geen zware varianten gaan doen, gewoon knallen op de normale oefeningen. Wil je per sé een tweede keer in de week deadliften, doe dan vanop verhoog, behind the back of snatch dl, dan is je gewicht tenminste veel lager.

Ja dat bedoel ik.. een deadlift variant.. niet per sé rackpulls.. gewoon een variant!

En geared is op dit moment leren liften met een riem, knie en pols bandages. Zal niet al te lang duren voor ik dat onder de knie heb. Suits en shirts zal nog wel ff duren..

Ik heb een hele vakantie om er over na te denken dusss.. ik weet zeker dat ik tot iets goeds kan komen!

Heel mooi PR (zo'n 10x100 bench is best wel sterk hoor!)

Je hebt goede plannen...maar 3x per week DL is inderdaad te veel van het goede! Kijk eens in het log van Ylke Vaasen op dit forum (log: de mannen uit Arnhem). Ik ken Ylke persoonlijk (heb in het verleden paar keer met hem getraind) en hij doet 2x per week KB, 2x per week BD en 2x per week DL...hij kiest echter voor varianten...1x per week "gewoon" DL, en dan b.v. de 2e keer DL van onder de knie (rack pulls)...kijk eens in zijn log onder de bijlagen...daar zie je een voorbeeld van een schema van door het jaar om kracht te winnen en een schema van voor het NK. Heel leerzaam! Hij heeft maar liefst een totaal van 915kg!

• #1.552
Schema aangepast! Sowieso 3 keer banken en squaten, 2 keer deadlift en pushpress, elke dag pullups en abs. Alles singles, doubles of triples. 2 heavy dagen, en 1 medium dag. Relatief laag volume, zo min mogelijk assistance, focus op techniek en maximale intensiteit. Drie weken training, 1 week deload.

Maandag

Singles

- Squats contest stance
- Bankdrukken contest grip
- Sumo deadlift

- Pushpress 5reppers
- Pullups 5 sets high reps
- Abs

Woensdag

Medium dag

Triples

- Box Squats
- Paused Benchpress/against bands/boardpresses
- Powercleans

- Abs

Vrijdag

Doubles

- Squats contest stance
- Bankdrukken contest grip
- Conventional deadlift

- Pushpress 5reppers
- Abs

Dinsdag, donderdag, zaterdag

Schouder prehab/rehab
Core
Stretchen
Andere blessure preventie oefeningen

Ik heb in m'n andere thread veel tips verzameld, waar ik een hoop mee kan!

---------- Toegevoegd om 13:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:17 ----------

Maandag kan ik helaas niet trainen. Ik vlieg dinsdagnacht met m'n chick naar Alanya.. voor 8 daagjes in een all inclusive 5 sterren resort met onbeperkt eten en zuipen:D

Wat meer variëren in reps. 2 heavy dagen en 1 medium dag is teveel ;) Light/medium/heavy moet je doen. Zeker de 3e keer dat ik het zeg maar je wil nooit luisteren hehehe.

Assistance is wel belangrijk, maar bvb niet rope pushdowns, maar werken op hogere sets, bvb 5x8 of 5x10 met lagere intensiteit. Sowieso moet je je ligamenten ook voldoende trainen, dat doe je niet met lage reps, dat is al één voordeel van assistance.

Je moet je reps veel meer uitbalanceren,.. Maandag doe je singles squats, woensdag doe je triples, vrijdag weer doubles. Schrap die doubles, verplaats je triples naar vrijdag, en doe op woensdag light squats, met hogere reps. Idem voor de rest (maar bvb op woensdag lichte squats, dus op woensdag zware bench).

Ik heb >1j mijn LB met lage reps getraind, omdat ik enkel kracht wou in de benen. Ik hoef je niet te zeggen dat ik zeer snel stagneerde. Je moet echt variëren in reps, 1-3 reps is niet variëren.

Verder wil je gewoon veel te veel doen. Neem nu push: maandag doe je singles bench press, later 5 reppers op push press.. Woensdag doe je weer bench press, vrijdag bench press en push press. Als je nou echt zou kunnen zeggen dat je ze licht gaat doen, valt het nog mee, maar ik ken je al genoeg..

Verder is er nog zoveel te zeggen over je schema... explosieve oefeningen doe je vooraan in je training, bvb powercleans, pushpress.. Als je daar al een hoop van doet, ga je daarna niet meer kunnen én squatten, én deadliften én benchen.

Begin nou gewoon eens rustig aan ipv alles te rushen, het gaat je veel beter uitkomen dan als je je nu blesseert of overtraint. Als beginner kom je trouwens nog zo makkelijk kracht bij dat een zwaar schema al helemaal uit den boze is. Ja je BP is veel hoger dan de mijne, daar ben je geen beginner in :)

Ik wil niet altijd preken over je schema's, maar ik ben de enige die het echt grondig leest en de tijd neemt om te antwoorden, dus moet ik wel :D

• #1.554
Wat meer variëren in reps. 2 heavy dagen en 1 medium dag is teveel ;) Light/medium/heavy moet je doen. Zeker de 3e keer dat ik het zeg maar je wil nooit luisteren hehehe.

Ja ik ben stronteigenwijs I know! Maar 1 heavy dag is niet voldoende. Varieren in reps heb je wel een punt!

Assistance is wel belangrijk, maar bvb niet rope pushdowns, maar werken op hogere sets, bvb 5x8 of 5x10 met lagere intensiteit. Sowieso moet je je ligamenten ook voldoende trainen, dat doe je niet met lage reps, dat is al één voordeel van assistance.

Je moet je reps veel meer uitbalanceren,.. Maandag doe je singles squats, woensdag doe je triples, vrijdag weer doubles. Schrap die doubles, verplaats je triples naar vrijdag, en doe op woensdag light squats, met hogere reps. Idem voor de rest (maar bvb op woensdag lichte squats, dus op woensdag zware bench).

Ik heb >1j mijn LB met lage reps getraind, omdat ik enkel kracht wou in de benen. Ik hoef je niet te zeggen dat ik zeer snel stagneerde. Je moet echt variëren in reps, 1-3 reps is niet variëren.

Maar, je zal moeten toegeven dat ieder lichaam anders is. Je moet het met me eens zijn dat singles en triples heel effectief zijn. Ik ben nu heel goed in high reps met submaximale gewichten, maar niet op maximale gewichten.

De grote 3 blijven staan op maandag en vrijdag. Maandag singles, en vrijdag triples. Dat klinkt ook wel veel logischer ja. Eensch. Woensdag is wel echt een rustig dagje, box squats ben ik compleet onervaren in, die heb ik pas een paar keer gedaan, en die houdt ik ook rustig. De benchvariant zal ook meer op andere aspecten van de bench gericht zijn. Spanning onderin, explosieve kracht etc.

Verder wil je gewoon veel te veel doen. Neem nu push: maandag doe je singles bench press, later 5 reppers op push press.. Woensdag doe je weer bench press, vrijdag bench press en push press. Als je nou echt zou kunnen zeggen dat je ze licht gaat doen, valt het nog mee, maar ik ken je al genoeg..

Verder is er nog zoveel te zeggen over je schema... explosieve oefeningen doe je vooraan in je training, bvb powercleans, pushpress.. Als je daar al een hoop van doet, ga je daarna niet meer kunnen én squatten, én deadliften én benchen.

Naja, ondanks m'n koppigheid, en m'n wispelturigheid wat betreft schema's en doelen, ken ik m'n eigen lichaam wel heel goed. Ik weet van mezelf dat ik met voldoende voeding en slaap de twee heavy dagen aan kan. 1 dag singles, en 1 dag triples.

En aan de andere kant, Op wedstrijden heb je ook alle 3 de onderdelen op 1 dag.

Over die pushpress heb je gelijk trouwens. Ik denk dat ik die idd ga schrappen, en woensdag zal zoiets worden:

- BoxSquats
- Incline DB Press
- Clean&Press
- Pullups
- Abs

Begin nou gewoon eens rustig aan ipv alles te rushen, het gaat je veel beter uitkomen dan als je je nu blesseert of overtraint. Als beginner kom je trouwens nog zo makkelijk kracht bij dat een zwaar schema al helemaal uit den boze is. Ja je BP is veel hoger dan de mijne, daar ben je geen beginner in :)

Ik wil niet altijd preken over je schema's, maar ik ben de enige die het echt grondig leest en de tijd neemt om te antwoorden, dus moet ik wel :D

Oh maar dat word ook zeer gewaardeerd kerel! Beter één iemand die kritische vragen stelt dan 10 die me toejuichen!

Het is een dun lijntje tussen overtraining en ondertraining.

• #1.555
Mensen, het wordt het 3x3-systeem van Stephan Korte. 3 keer per week de grote drie. elke sessie piek je op één van de lifts. Op http://www.deepsquatter.com/strength/archives/index.htm meer info!

Ik ga slapen, morgen laatste spulletjes kopen, dan vroeg slapen, en dinsdagochtend om 6 uur vlieg ik naar Alanya!

Tot 5 augustus:D

Dat schema heb ik ook nog willen doen, maar toch maar met 5-3-1 begonnen :). Succes ermee, is slimmer dan je eigen schema!

• #1.557
Dat schema heb ik ook nog willen doen, maar toch maar met 5-3-1 begonnen :). Succes ermee, is slimmer dan je eigen schema!

Oh en nou maakt het opeens niet uit om 3 keer per week te deadliften?:D

Grapje kerel..

Als enige assistance heb ik pullups staan, en op m'n recovery dagen prehab werk voor m'n schouders, core oefeningen, en stretching.

Ik heb lang zitten twijfelen tussen BOR's en Pullups, maar pullups geven mij veel meer voldoening. Perfect schema, alleen pullups moeten er wel echt bij, dan train ik echt m'n hele lichaam.

Schouder prehab is wel echt noodzakelijk, want 3 keer per week redelijk zwaar raw benchen, waarvan 1 keer een near max, is killing voor de rotators en al die andere spiertjes.

Na 4 weken hoop ik toch een bench van 130, squat van 125, en een sumo deadlift van 195 te hebben, een totaal van 450 dus. Ik doe na m'n vakantie eerst Phase 2. Daarna begin helemaal vanaf het begin met Phase 1.

Als het schema echt zo goed werkt, kun je dus elke 8 weken 35kg op je totaal plakken. 10kg op de bench en squat, en 15kg op de deadlift.

Het lijkt me een pittig schema, en ik heb er wel bepaalde bedenkingen bij. Zoals de bedenker zelf zegt: je kan het hele jaar zo trainen, afwisselend tussen phase 1 en phase 2. Dit lijkt me haast onmogelijk zonder af en toe een deload, maar goed.. dat kan altijd nog. Cumulatieve vermoeidheid ligt wel op de loer, en daarbij.. Het is wel echt een ****ing saai schema. Elke keer maar weer squat, bench, deadlift.

Maar goed.. ben altijd gewend geweest om alleen te trainen, en ik moet dus ook rekening houden met m'n trainingsmaat. Hij wilde 3 keer per week de grote 3 of variaties daarop trainen. Ik kan dus niet geheel m'n eigen weg gaan.

Desalniettemin lijkt het me wel een heel effectief schema. Compleet back to basic, en aangevuld met de nodige prehab/rehab en pullups eigenlijk alles wat je nodig hebt om sterker te worden op de grote 3.

Zoals Korte al zegt: je kan wel allerlei assistance oefeningen doen om de spieren die gebruikt worden bij bijv. de deadlift, maar geen één oefening traint ze zo effectief als de deadlift zelf.

Benchen om je bench te versterken, deadlift om je deadlift te versterken en squaten om je squat te versterken wordt zwaar onderschat.

Blessures liggen op de loer, maar met voldoende voeding (tussen de 2500 en 3500 kcal met voldoende groente en eiwitten), extra vitamine en supplementen (calcium, zma, creatine, whey, bcaa, glutamine, omega 3, multivit, vit C, vit B, een overdosis vitamine D in turkije, dextrose), prehab/rehab sessies, massages, stretchen, sauna's, zonnebanken, warme douches, chocomel, voldoende slaap, en een week vakantie gaan dat wel voorkomen hoop ik!

Ik sta bekend om m'n wispelturigheid, en ik hoop dat ik de discipline heb om dit schema vol te houden, ondanks hoe zwaar en saai het is, maar we zullen zien.

Op naar de 500 totaal, en m'n eerste wedstrijd..

En nu ga ik echt slapen.

Oh en nou maakt het opeens niet uit om 3 keer per week te deadliften?

Je traint de eerste week aan 58%, dat betekent dat je setjes gaat draaien onder 100kg deadlift. Dat mag je van mijn part 3x per week doen ja ;)

Zoals Korte al zegt: je kan wel allerlei assistance oefeningen doen om de spieren die gebruikt worden bij bijv. de deadlift, maar geen één oefening traint ze zo effectief als de deadlift zelf.

Benchen om je bench te versterken, deadlift om je deadlift te versterken en squaten om je squat te versterken wordt zwaar onderschat.

Ik sta bekend om m'n wispelturigheid, en ik hoop dat ik de discipline heb om dit schema vol te houden, ondanks hoe zwaar en saai het is, maar we zullen zien.

Op naar de 500 totaal, en m'n eerste wedstrijd..

En nu ga ik echt slapen.

Slimme jongen, die "Korte" ;)...gewoon de basic blijven doen...dan komt alles goed!

Tip! Volg het nieuwe log van Weak 01 naar WK India!

Pjotr v/d Hoek gaat een log bijhouden n.a.v. zijn voorbereiding op het WK powerliften in India!

Hij is wat Wilkspunten betreft de sterkste powerlifter van de NPB!
Met een BDW van rond de 90kg heeft hij de volgende stats: SQ 310 - BP 215 DL 305 TOT. 830kg :eek:

Terug
Naar boven