Fitness Seller

Dennisik, road to 95kg

bron dat banken niet voor massa zou zijn? waarom zou een specifieke beweging gericht moeten zijn op kracht?
Bankdrukken doe je voor kracht en niet zozeer voor massa in je borst, het is ook niet echt een borstoefening( contrary to popular belief, ik weet het ).
Tuurlijkt bouwt bankdrukken goede overall massa, wilde alleen duidelijk maken dat bankdrukken niet echt een goede borstoefening is. De activatie van je borstspieren is veel hoger bij andere varianten( db bp en dips bijvoorbeeld ) bankdrukken gebruikt ook veel schouders en triceps.

En banken is niet zozeer een specifiek op kracht gerichte beweging, alleen zijn er ( met het oog op massa in je borst ) betere opties.
het 'slopen' was gericht op hypertrophy.
Slopen en hypertrophy zijn zo ongeveer elkaars tegenpolen.

Slopen is afbreken, hypertrophy is supercompensatie. En dit is niet afhankelijk van trainen tot spierfalen.

Maar als je het niet doet en focust op reps, dan ga je automatisch aan MMC denken. Als je eenmaal op een bepaalde manier denkt, krijg je dat denk niet eruit.

Wat versta je onder voordelen trouwens?

Hier iig een interssant topic:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/emg-studies-spiergroepen-vs-oefeningen-72081/

Heb er wel vaker over gezocht, en het schijnt zeer goed te zijn. Maar ik betwijfel echt of het echt helpt mbt tot gains en kracht.

Tymen, stel onze groei is 100%. Hoeveel % kan je dan wijten aan de MMC? Mss 1 of 2%?

Ik denk dat als ons beginners, het veel beter is om ons te focussen op goed eten en rusten daar haal je veel meer voordeel uit.

Maar ik ga het morgen weer opnieuw proberen! ;)

geen idee hoeveel % verschil dat is. het is ook wel makkelijk om te zeggen dat het zo marginaal is.

anyway ziet er interessant uit ik ga die shit ff lezen :)

hmm thx voor de antwoorden. Zal er volgende training eens op letten. Kijken wat het brengt.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.204
Tuurlijkt bouwt bankdrukken goede overall massa, wilde alleen duidelijk maken dat bankdrukken niet echt een goede borstoefening is. De activatie van je borstspieren is veel hoger bij andere varianten( db bp en dips bijvoorbeeld ) bankdrukken gebruikt ook veel schouders en triceps.

En banken is niet zozeer een specifiek op kracht gerichte beweging, alleen zijn er ( met het oog op massa in je borst ) betere opties.

Slopen en hypertrophy zijn zo ongeveer elkaars tegenpolen.

Slopen is afbreken, hypertrophy is supercompensatie. En dit is niet afhankelijk van trainen tot spierfalen.

ik snap dat het een compound is die ook veel vergt van andere spiergroepen. maar ooit pomp ervaring na bankdrukken in je delts of triceps. ja triceps wel licht maar dan staat mijn borst al op knappen. dus volgens mij doet doen je pecs nog steeds 60%+ van het werk. ja natuurlijk zijn er beter oef voor je pecs, maar dan duik je toch stiekem richting de iso's

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
helaas gaat dit grafiekje over prestatie vermogen.
je sloop je spiercellen (miniscule scheurtjes in je spiercellen) > herstellen zich (de scheurtjes worden "gevuld" met amino's) > supercompensatie (je spiercel is weer iets groter)
ya feel me.

---------- Toegevoegd om 23:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:23 ----------

Hier ook nog interessant artikel. Ga ik zo even doorlezen
http://www.bodybuilding.com/fun/herve1.htm

Maar MMC is toch alleen eraan denken, en niet aanspannen toch?

het niet zozeer moeite doen maar meer nadenken wat je gaat doen. ik stel altijd in mijn hoofd voor hoe ik het klusje ga klaren. dus ff als voorbeeld bij banken. spanning op me abs, goed blijven ademen, mijn borst gebruiken om het gewicht van me af te duwen ipv gewoon het gewicht weg te duwen. gecontroleerde reps. als ik dit doe haal ik meer uit de sets/reps.

ik snap dat het een compound is die ook veel vergt van andere spiergroepen. maar ooit pomp ervaring na bankdrukken in je delts of triceps. ja triceps wel licht maar dan staat mijn borst al op knappen. dus volgens mij doet doen je pecs nog steeds 60%+ van het werk. ja natuurlijk zijn er beter oef voor je pecs, maar dan duik je toch stiekem richting de iso's

[Link niet meer beschikbaar]

je sloop je spiercellen > herstellen zich > supercompensatie
ya feel me.

Interessante discussie over MMC, bij mij werkt het averechts, target is bijv 5 reps en ik denk gewoon dat ik een rep out ga doen, keer op keer weer, werkt perfect.

@quote, over het slopen van spiercellen, er is nog geen eenduidigheid in wat spierpijn nou precies is, microtrauma op celniveau of volgens spierspasme-theorie. Dus of je ze écht beschadigd is nog niet 100% bewezen, echter zijn er voor die theorie wel de meeste aanhangers en wordt die vooralsnog voor waar aangenomen.

@Dennis training:
Hoe vlot ging die 3x3x26kg op de DB?

je sloop je spiercellen > herstellen zich > supercompensatie
ya feel me.
Leuke chart, maar geen onderbouwing voor wat je insinueert. Er staat training, geen spierfalen/failure of slopen.

Jij zegt dat je spieren moet slopen voordat er spiergroei plaats kan vinden, en ik neem uit de rest van je posts op dat je daarmee bedoelt; tot spierfalen gaan.

Denk je dat je geen microtrauma aanricht wanneer je niet tot spierfalen traint?

ik snap dat het een compound is die ook veel vergt van andere spiergroepen. maar ooit pomp ervaring na bankdrukken in je delts of triceps. ja triceps wel licht maar dan staat mijn borst al op knappen. dus volgens mij doet doen je pecs nog steeds 60%+ van het werk.

Ja, net zozeer als in mijn borst. Borst is alleen net iets groter dus een wat prominentere pomp :p

ja natuurlijk zijn er beter oef voor je pecs, maar dan duik je toch stiekem richting de iso's

Uit t EMG studie topic:

Pectoralis major (grote borstspier):

• Decline dumbbell bench press - 93
  • Decline bench press (Olympic bar) - 89
  • Push-ups between benches - 88
  • Flat dumbbell bench press - 87
  • Flat bench press (Olympic bar) - 85
  • Flat dumbbell flys - 84
En hierin zijn nog niet eens chest dips opgenomen.

Edit:
helaas gaat dit grafiekje over prestatie vermogen.
je sloop je spiercellen (miniscule scheurtjes in je spiercellen) > herstellen zich (de scheurtjes worden "gevuld" met amino's) > supercompensatie (je spiercel is weer iets groter)
ya feel me.

1 Je bedoelt spierweefsel/vezels, 2 die scheurtjes vullen zich op met nieuw spiermassa, aminozuren zijn slechts een onderdeel dat hiervoor nodig is

Interessante discussie over MMC, bij mij werkt het averechts, target is bijv 5 reps en ik denk gewoon dat ik een rep out ga doen, keer op keer weer, werkt perfect.

@quote, over het slopen van spiercellen, er is nog geen eenduidigheid in wat spierpijn nou precies is, microtrauma op celniveau of volgens spierspasme-theorie. Dus of je ze écht beschadigd is nog niet 100% bewezen, echter zijn er voor die theorie wel de meeste aanhangers en wordt die vooralsnog voor waar aangenomen.

@Dennis training:
Hoe vlot ging die 3x3x26kg op de DB?

ik heb het in mijn post ook niet over spierpijn ;) maar ik ben op de hoogte dat spierpijn niet per definitie een teken is van een goede workout.

---------- Toegevoegd om 23:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:31 ----------

Leuke chart, maar geen onderbouwing voor wat je insinueert. Er staat training, geen spierfalen/failure of slopen.

Jij zegt dat je spieren moet slopen voordat er spiergroei plaats kan vinden, en ik neem uit de rest van je posts op dat je daarmee bedoelt; tot spierfalen gaan.

Denk je dat je geen microtrauma aanricht wanneer je niet tot spierfalen traint?

Ja, net zozeer als in schouders en triceps. Borst is alleen net iets groter dus een wat prominentere pomp :p

Uit t EMG studie topic:

Pectoralis major (grote borstspier):

• Decline dumbbell bench press - 93
  • Decline bench press (Olympic bar) - 89
  • Push-ups between benches - 88
  • Flat dumbbell bench press - 87
  • Flat bench press (Olympic bar) - 85
  • Flat dumbbell flys - 84
En hierin zijn nog niet eens chest dips opgenomen.

je begrijpt me verkeerd ik had het niet over spierfalen. ik faal maar heel sporadisch en groei gewoon prima... als ik goed eet :')

je merkt toch wel wanneer je een pomp in je spier hebt =\

een verschil van 8%, behoorlijk marginaal vind ik...

Triceps:
Decline triceps extensions (Olympic bar) - 92
Triceps pressdowns (angled bar) - 90
Triceps dip between benches - 87
One-arm cable triceps extensions (reverse grip) - 85
Overhead rope triceps extensions - 84
Seated one-arm dumbbell triceps extensions (neutral grip) - 82
Close-grip bench press (Olympic bar) - 72

het verschil tussen tricep dips en chest dips is ook erg klein....

wat houden die cijfers precies in? :o
Want ik heb een paar oefeningen die "laag" scoren, wat houd dit precies in? Of valt dit in de praktijk allemaal wel mee?

Edit:

1 Je bedoelt spierweefsel/vezels, 2 die scheurtjes vullen zich op met nieuw spiermassa, aminozuren zijn slechts een onderdeel dat hiervoor nodig is

hypertrophy slaat op je spiercellen. je spiercel word groter. http://en.wikipedia.org/wiki/Hypertrophy. amino's zijn het belangrijkste onderdeel ervan.

edit: ff tussen door het gaat mij niet zoveel om gelijk krijgen. ik wil slechts mijn kennis en ervaring delen :) ik hoop dat jullie ook zo denken :D ik heb anyway nog erg veel te leren hoor haha, en ben zeker niet te eigenwijs om iets aan te nemen. mits je het goed kunt onderbouwen en/of een goede bron hebt ;)

---------- Toegevoegd om 23:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:43 ----------

wat houden die cijfers precies in? :o
Want ik heb een paar oefeningen die "laag" scoren, wat houd dit precies in? Of valt dit in de praktijk allemaal wel mee?

http://forum.dutchbodybuilding.com/f8/emg-studies-spiergroepen-vs-oefeningen-72081/

Laatst bewerkt:
  • #1.212
Als ik het artikel lees van BB.com

Staat er dit:
To establish a fuller contraction of a muscle during a lift, one must first be able to fully contract the muscle without resistance. This method of isometric contraction can be informally coined "posing" a muscle.

In between sets, posing a muscle allows more blood to flow to the given area, as well as establishes a direct mind-muscle connection between the brain and the muscle seeking to be targeted.

Dit is dus niet zozeer het eraan denken, puur het aanspannen ervan. Waardoor je eraan denkt.

Oftewel aanspannen > mmc > groei en niet mmc > groei/aanspannen

hypertrophy slaat op je spiercellen. je spiercel word groter. http://en.wikipedia.org/wiki/Hypertrophy. amino's zijn het belangrijkste onderdeel ervan.
1 wikipedia is geen bron, 2 spiercel wordt inderdaad groter, daar zat ik fout. Ik weet dat het aantal actine en myosine fillamenten toeneemt en daardoor neemt het formaat van de cel toe. Ik interpreteerde die fillamenten als cellen. 3 amino's zijn inderdaad een belangrijk onderdeel en ik beweer nergens dat dit niet zo is.

je begrijpt me verkeerd ik had het niet over spierfalen. ik faal maar heel sporadisch en groei gewoon prima... als ik goed eet :')

je merkt toch wel wanneer je een pomp in je spier hebt =\

een verschil van 8%, behoorlijk marginaal vind ik...
Ik heb t dan misschien verkeerd geinterpreteerd, maar ik kreeg toch sterk het idee dat je het maximale uit jezelf halen propageerde. Dus; tot spierfalen trainen. Kan het mis hebben.. :rolleyes::p

dikgedrukt snap ik niet wat je er mee bedoelt. maar; ja. lol

Triceps:
Decline triceps extensions (Olympic bar) - 92
Triceps pressdowns (angled bar) - 90
Triceps dip between benches - 87
One-arm cable triceps extensions (reverse grip) - 85
Overhead rope triceps extensions - 84
Seated one-arm dumbbell triceps extensions (neutral grip) - 82
Close-grip bench press (Olympic bar) - 72

het verschil tussen tricep dips en chest dips is ook erg klein....
Jij bent leuk, een EMG resultaat van de activatie van de triceps gebruiken als onderbouwing voor het effect van dezelfde oefening op de borst. ???:p

Tricep dip en 'normale' chest dips zit wel een groot verschil in, kan je wel een hele anatomische verklaring geven van de functies van bepaalde spieren maar ik denk dat je dat zelf mag gaan lezen. Sorry:p

Als ik het artikel lees van BB.com

Staat er dit:

Dit is dus niet zozeer het eraan denken, puur het aanspannen ervan. Waardoor je eraan denkt.

Oftewel aanspannen > mmc > groei en niet mmc > groei/aanspannen

dat citaat komt mij bekend voor. ik dit artikel een paar weekjes terug geleden ook a gelezen.

maar hoe de **** kan je nou een spier aanspannen (posen) zonder dat je een andere spier ook aanspant. ik bedoel is het je ooit gelukt om je biceps te flexxen zonder je triceps ook te flexxen (posing style)...

• #1.215
dat citaat komt mij bekend voor. ik dit artikel een paar weekjes terug geleden ook a gelezen.

maar hoe de **** kan je nou een spier aanspannen (posen) zonder dat je een andere spier ook aanspant. ik bedoel is het je ooit gelukt om je biceps te flexxen zonder je triceps ook te flexxen (posing style)...

Biceps en triceps zijn antagonisten van elkaar. Je kan ze dus beiden nooit tegelijkertijd volledig aanspannen.

Dat je triceps gespannen worden is een ander verhaal, maar je zal ze tijdens een bicep pose niet volledig kunnen aanspannen.

---------- Toegevoegd om 00:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:07 ----------

Ander klein punt wat ik hier lees in de discussie. Is dat aminozuren vrij belangrijk zijn direct na de training. Correct?

Is het dan slim om na de training meteen een eiwitshake te drinken, en daarna bord rijst met kip. Of voldoet de kip ook alleen?

Jij bent leuk, een EMG resultaat van de activatie van de triceps gebruiken als onderbouwing voor het effect van dezelfde oefening op de borst. ???:p

Tricep dip en 'normale' chest dips zit wel een groot verschil in, kan je wel een hele anatomische verklaring geven van de functies van bepaalde spieren maar ik denk dat je dat zelf mag gaan lezen. Sorry:p

crap, ik heb de emg resultaten verkeerd geïnterpreteerd....

ik heb ook wat vluchtig gezocht tussen de verschillen van een chest en tricep dip...

chest dip, right?!
dips-chest-workout-routine.jpg

tricep dip, right?!
E2shor5.gif

als je deze twee bedoeld, ja dan zit er een duidelijk verschil! mijn excuses.

Biceps en triceps zijn antagonisten van elkaar. Je kan ze dus beiden nooit tegelijkertijd volledig aanspannen.

Dat je triceps gespannen worden is een ander verhaal, maar je zal ze tijdens een bicep pose niet volledig kunnen aanspannen.

---------- Toegevoegd om 00:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:07 ----------

Ander klein punt wat ik hier lees in de discussie. Is dat aminozuren vrij belangrijk zijn direct na de training. Correct?

Is het dan slim om na de training meteen een eiwitshake te drinken, en daarna bord rijst met kip. Of voldoet de kip ook alleen?
Ik drink amino's intra met snelle carbs, wel voordelen van gemerkt.

Maar als je voeding in orde is ( dus constante flow van complex carbs en hoogwaardige eiwitten ) dan is die shake na je trainen niet per sé nodig.

ja :) BCAA's zijn nog beter :D

anabolic window, weet alleen niet of dat nu echt bewezen is.

Het gaat er bij trainen ook neit om dat je het maximale uit jezelf haalt. Gaat erom dat alle trainingen tezamen een groter doel bereiken.

En hoe meer je uit jezelf haalt hoe sneller je dat eventueel grotere doel kan halen. Tuurlijk gaat het er bij trainen wel om het maximale uit jezelf te halen. Als je eerst 3x10x100 squat en de week daarna 3x5x80 bijvoorbeeld, hoe praat je dat goed onder het mom van "een groter doel bereiken"? Jezelf verbeteren en je grenzen verleggen en het maximale uit jezelf halen is de core van krachttraining.

Stukje tekst is niett echt nodig. MM wil alleen maar zeggen dat je je concentreert op de spier die je probeert te trainen, dus focust op het aanspannen van die spier en het voelen ervan. Snapt u?

Dat is niet wat onder het algemeen onder MMC verstaan word. Mind Muscle Connection staat (mijn opinie uiteraard) voor de verbinding tussen je hersenen (aka inschattingsvermogen etc.) en je spieren (het fysiek haalbare). Een samenwerking tussen die twee zorgt voor optimaal resultaat.
Ik herken me heel erg in wat Tymen zegt: Als ik me vastpin op een bepaald aantal herhalingen beperkt dat me wanneer ik een goede dag heb. Mijn target voor een set verschuift aan de hand van hoe mijn reps gaan.

Maar MMC is toch alleen eraan denken, en niet aanspannen toch?

T heet toch niet Mind Muscle Thinking :P

Ja op die fiets. Jij bent ook geen bron. U mad?

Vloeibare voeding neemt je lichaam sneller op dan vast voedsel over het algemeen. Er zit natuurlijk enige vertraging tussen het innemen en het in je bloedbaan belanden van amino's en die is met kip groter dan met een shake. Als je dat weet te timen hoeft het een niet beter te zijn dan het ander. Compleet aminozuurprofiel is een 2de.
Wat insuline (rijst) werkt als ik het goed begrepen heb wel goed om die eiwitten daadwerkelijk goed in je systeem te krijgen. En daarnaast zijn je glycogeendepots aan de lege kant na een training, en mijn idee is dat je lichaam op zo'n moment wel wat carbs kan gebruiken om aan het werk te gaan met het herstel (kost ook energie).

je bent nog vrij droog man, dat is wel nice. Een front pic zou ook goed zijn voor een beter beeld...

Terug
Naar boven