XXL Nutrition

Documentaire: Focus: Wie maken je dik?

T gaat erover dat maaltijden steeds groter worden omdat bedrijven dan meer winst maken.

Dacht altijd dat ik steeds minder krijg. De Chinees bij mij heeft zijn bakjes een stuk kleiner gemaakt. Ook als je een cola besteld in een restaurant krijg je nog maar net een glas vol. Als je kleinere hoeveelheden geeft moet je juist meer bestellen, dus meer winst lijkt me.

Dacht altijd dat ik steeds minder krijg. De Chinees bij mij heeft zijn bakjes een stuk kleiner gemaakt. Ook als je een cola besteld in een restaurant krijg je nog maar net een glas vol. Als je kleinere hoeveelheden geeft moet je juist meer bestellen, dus meer winst lijkt me.

Ik vond dat ook raar. Maar mssn zijn klanten minder tevreden daar waar ze minder krijgen waar ze elders meer krijgen? Tevredenheid leidt tot meer herhalingsaankopen = winst. Ik blijf toch nergens gaan waar de kwaliteit en kwantiteit tegenvallen.

Wie maken je dik? De ziekte van de maatschappij, steeds de verantwoordelijkheid bij iemand anders leggen. Het is een eigen keuze (tenzij er erfelijke factoren meespelen). Als ik er voor kan zorgen dat ik niet dik word, kan een ander dat ook. Vruchtensapjes en Muesli zijn niet de schuld, ook al worden ze aangeprezen en bevatten ze te veel suiker (hoewel, de muësli die ik koop zonder toegevoegde suiker is, op de spaarzame bakbanaan na die er in zit). De nutritionele waarde staat overal op afgebeeld dus kan iedereen die zichzelf interesseert in wat hij/zij binnenspeelt een educatieve beslissing maken over wat en hoeveel. Je weet dat als je te veel kcals binnen krijgt en niet beweegt, dat je dikker wordt.

DE schuld is een beetje ver gezocht. Maar deels, ook al ben je er verantwoordelijk voor is het toch wel. Overal waar je wat kan eten zit 9/10 keer gewoon rotzooi in. Als je echt gezond wilt eten moet je goed zoeken. Overal zit te veel zout en suikers in. Het is natuurlijk geen toeval dat juist in deze tijd iedereen te vet is en in de jaren '70 dit een stuk minder was bijv.
De verantwoording ligt altijd bij jezelf, maar deze tijd is het gewoon niet makkelijk als vetz*k of toekomstige probleemeter om je te redden tussen alle verleidingen. Eigenlijk moeten producten die gewoon echt goed zijn in het midden liggen met een groene sticker en de rest met een rode of iets. Dat zou wel helpen. Je kan wel zeggen eigen verantwoording, maar blijkbaar falen er toch te veel in. En als je die niet wil helpen omdat hun iets hebben wat jij lekker niet hebt, tja.

DE schuld is een beetje ver gezocht. Maar deels, ook al ben je er verantwoordelijk voor is het toch wel. Overal waar je wat kan eten zit 9/10 keer gewoon rotzooi in. Als je echt gezond wilt eten moet je goed zoeken. Overal zit te veel zout en suikers in. Het is natuurlijk geen toeval dat juist in deze tijd iedereen te vet is en in de jaren '70 dit een stuk minder was bijv.
De verantwoording ligt altijd bij jezelf, maar deze tijd is het gewoon niet makkelijk als vetz*k of toekomstige probleemeter om je te redden tussen alle verleidingen. Eigenlijk moeten producten die gewoon echt goed zijn in het midden liggen met een groene sticker en de rest met een rode of iets. Dat zou wel helpen. Je kan wel zeggen eigen verantwoording, maar blijkbaar falen er toch te veel in. En als je die niet wil helpen omdat hun iets hebben wat jij lekker niet hebt, tja.

De maatschappij is ook zo hard aan het vertrutten, he. De schuld ligt altijd bij een ander, iemand die dik is mag je er niet op aanspreken of moet je voorzichtig "volslank" (ipv "vet varken") noemen, nieuwsartikels die wetenschappelijk onderzoek compleet uit de context rukken en concluderen dat het 100% genetische aanleg is dat je dik bent, etc... De drempel ligt steeds minder hoog om aan de verleiding toe te geven, je vol te proppen en er nog vrede mee te nemen ook. En als je zo dik bent dat het gezondheidsproblemen geeft, dan zit er ook nog eens een hele reeks producenten, goeroes met jojo crashdieten en dieetcoaches klaar om je geld snel te cashen. Maar toch, ik denk dat we niet alleen naar marketing moeten kijken. Marketeers spelen in op reeds bestaande behoeften en meest courante wensen van hun doelgroepen, met aan de bron/basis het individu. Ze kunnen geen behoeften uitvinden, hoor.

Laatst bewerkt:
Voor een stuk is iedereen wel verantwoordelijk voor wat hij eet, maar daarintegen eet een kind wat hij te eten krijgt en als dit elke dag vettige grote porties zijn ligt de verantwoordelijkheid bij de ouders, en een eetpatroon dat je al sinds geboorte gewoon bent verander je niet makkelijk, als je daarbij nog eens in een maatschappij leeft waar dik zijn normaal is besef je het probleem al helemaal niet en deze geeft dit slecht eetpatroon weer door aan zijn kinderen...
Als niemand een lijn trekt dan word elke generatie vetter en vetter dus er mag best meer onderwijs zijn over goede eetgewoontes. Ik zie overal te dikke mensen
:eek:

Dat klopt precies, ik heb precies hetzelfde gehad, mijn ouders dachten niet na en ik kreeg allen maar eten met ik denk wel 250gr + boter erin, in 300 gram ongekookt rijst voor de familie gooide ze halve pak boter erin,, -.- en elke week wel 2x naar de mac je wordt gewoon zo opgevoed en dan weet je niet anders, en ik weet hoe het voelt om dik te zijn, als je dun bent denk je wat is dit voor troep je weet toch wel wat je eet enzo maar nadat je bent afgevallen realiseer je je pas, wat goed en slecht voor je is :S

Dat klopt precies, ik heb precies hetzelfde gehad, mijn ouders dachten niet na en ik kreeg allen maar eten met ik denk wel 250gr + boter erin, in 300 gram ongekookt rijst voor de familie gooide ze halve pak boter erin,, -.- en elke week wel 2x naar de mac je wordt gewoon zo opgevoed en dan weet je niet anders, en ik weet hoe het voelt om dik te zijn, als je dun bent denk je wat is dit voor troep je weet toch wel wat je eet enzo maar nadat je bent afgevallen realiseer je je pas, wat goed en slecht voor je is :S

Wat een verantwoordelijke ouders... Goed dat nu je het kan, zelf die verantwoordelijkheid hebt kunnen opnemen.

BTW ik weet ook wat het is om dik te zijn :)

Precies dit. Zo ben ik ook opgevoed, pas toen ik ging afvallen met succes (want tja ik had uiteindelijk overgewicht) begreep ik hoe slecht het slechte eten écht is.

Mensen willen niet een tweede keer bestellen, al helemaal niet als het gaat om junkfood want dan voelen ze zich "schuldig" voor hun vetzucht. Daarom zijn die grote porties juist zo'n succes en de kosten van wat extra friet oid zijn verwaarloosbaar

Mensen willen niet een tweede keer bestellen, al helemaal niet als het gaat om junkfood want dan voelen ze zich "schuldig" voor hun vetzucht. Daarom zijn die grote porties juist zo'n succes en de kosten van wat extra friet oid zijn verwaarloosbaar

Het dief van je eigen portemonnee principe

Triest inderdaad als je nagaat wat we weg gooien aan eten elk jaar. En dan te bedenken dat 90% van de beschikbare grond om eten op te verbouwen bezet is, terwijl de populatie van mensen maar blijft groeien.

Ze moeten gewoon dat junk gevoel vergeten.. Je geeft 15 euro uit aan macdonalds dat 1 heel erg duur is en 2 Gewoon te slecht om op te noemen,, met 15 euro maak je ook een perfecte familie pizza wat 1 voor meer mensen is en 2 10x zo gezond :D

Verdorie, aflevering niet meer beschikbaar.

Mwah k vraag me af of het altijd de schuld is van de mensen zelf.
Vooral bij kinderen, spelen hun ouders een grote rol met wat ze voorgeschoteld krijgen. Ook zou de overheid veel meer kunnen doen voor dit probleem, maar die vinden het volgens mij meer dan prima dat er genoeg geld in het bakkie rolt.

5 doelgroepen zijn van belang
1. Individueel : personen zelf (in dit geval bijvoorbeeld het te dikke kind0
2. Interpersoonlijk : ouders, (geven kind te eten)

etc.etc.
3. Organisatieniveau: directeur/managers
4. Lokaal : opinieleiders
5. Samenleving : politici en ambtenaren.
Uiteindelijk gaat het om de gezondheid in de 1e doelgroep. De niveaus zijn echter van belang en verantwoordelijk bij veel beslissingen.

Mee eens met feedback , ik denk zelf dat de ouders een grote rol hierin spelen, want op een jonge leeftijd luister je perfect naar je ouders, en als die zeggen nee we eten aardappelen in plaats van mc donalds dan raak je er ook niet aan gewend om elke dag junk food te eten, volgensmij hebben de meesten dit, als je eens 2-3 dagen achter elkaar hebt gecheat lijkt het alsof junkfood gewoon normaal is om te eten en moet je weer een klein beetje wennen aan de gezonde lifestyle. Dat denk ik tenminste

De ouders de schuld geven vind ik te makkelijk.. In elke stad vind je overal fastfood tenten waar het eten spot goedkoop is. Zelfde verhaal op scholen. Een patatje is goedkoper dan een broodje gezond waar een beetje sla en kaas op zit :o

Dat is waar jah,, een mc donalds burger is al vanaf 1 euro verkrijgbaar, maar een salade kun je krijgen voor minstens 4 euro ...

Dat is waar jah,, een mc donalds burger is al vanaf 1 euro verkrijgbaar, maar een salade kun je krijgen voor minstens 4 euro ...

Die hamburger is in 5 happen op, die salade van 4 euro zit je nog wel ff op te kauwen en heb je niet al na half uur honger.
Mee eens dat we worden verleid met allerlei 'voordelig lijkende' keuzes, maar dan nog is het onze eigen keus.
Want voor 4 hamburgers(die kleintjes van de mac) heb je wel 4 kg aardappels.

Ja precies wat je zegt, die hamburger is in 5 happen op en je krijgt er zo weer honger mee, en als je nagaat als je heledag buiten bent met vrienden die het dagelijks nemen, dan ga je ook automatisch meer van nemen, want in 5 happen en je hebt er honger van dan denk je waarom niet nog 1, maar salade waar je zogezegt vol mee zit ga je niet nog een van halen of ben je minder geneigt om al die junk te eten omdat je al redelijk vol zit

Aardappelen zijn nou ook niet persé gezond. Gewoon meer fruit en groente. En minder van de rest. Vrij simpel.

Terug
Naar boven