AndroidHealthClinic

doordraaien bij hamer curl

Marco1000

Dutch Bodybuilder
Waardering
7
hey, op mijn sportschool is een instructeur met een variant van de hamer curl gekomen. Veel mensen nemen dit over. Ik zie er zelf alleen het nut niet van in, omdat ik denk dat het je ellebooggewricht alleen maar onder extra spanning zet, zonder dat het extra resultaat oplevert. Ik zal hem uitleggen, persoonlijk doe ik hem altijd als ik de dumbbell in mijn rechter arm heb dat ik het als het ware naar mijn linker borst breng. Vanaf hier trekken die luitjes de dumbbell door totdat ze zeg maar hun hand niet verder naar buiten kunnen brengen, vergelijkbaar als je helemaal boveninzit met je dumbbellcurl, alleen nu staat je hand verder naar buiten en je elleboog verder naar voren. Ik wil graag van jullie weten of deze theorie ergens op gebaseerd is of dat het gebakken lucht is? Kan er op het net namelijk ook niks over vinden.
gr marco

Als het ware de dumbbell over je andere schouder gooien?

• Topic Starter Topic Starter
als het ware voor jezelf langs naar je buurman gooien

lijkt me niet super, als ik de oefening zonder dumbbell doe voel ik m'n schouder al.

inderdaad een super wazige manier. Je kunt ze om en om doen, gelijktijdig eerst ene arm je set doen, daarna je ander. je kunt inderdaad richting je borst doen. Allemaal varianten. Die andere zou ik niet doen, wat jij zegt.

Sorry maar ik volg em niet?

als ik eraan denk doen mijn schouders al zeer

Ik denk dat ik je wel begrijp, maar ik zie het nut er niet van in.

Als ik je goed begrijp maakt je bovenarm deze beweging, maar dan voor je lichaam langs

xrotabducted1.jpg
xrotabducted2.jpg

Het gaat dus even alleen om de rotatie van de bovenarm

Dat verder naar buiten brengen gebeurt dus door rotatie in je bovenarm en is een functie van je externe rotators (supraspinatus, infraspinatus en teres minor)

En je elleboog verder naar voren brengen heeft ook geen ionvloed op de spieren die je met een hammercurl wilt trainen (wel op de biceps, maar dat is een ander verhaal) Dus ook daar zie ik het nut niet van in.

Laatst bewerkt:
Ik snap hem nu. Fijn voor die instructeur. Laat hem weten dat wij willen weten hoe lang het heeft geduurd voordat hij z'n arm heeft verdoet. Thanks. :D

Laat anders de instructeur eens uitleggen wat het doel is van deze beweging? ?

Mischien is het juist zijn bedoeling de externe rotators erbij te betrekken ? ? Je wet maar nooit.

Haha, bij mij zijn er ook een paar gasten die dit doen. Ik denk dan ook altijd wtf zijn die aan 't doen.

Vraag het ze !

doet me denken aan die oefening waarebij je 2 DB naar boven brengt, beetje zoals front raises, maar dan met de handpalm naar voren en de linkerarm naar rechtboven brengen en vice versa. zou voor bost zijn vertelt onze clubuitbater. wat denk jij van die oefening 3xl?

Ik snap even niet wat je bedoel ?

Maar het klinkt een beetje naar de beweging die je maakt als je bij de cross over de lagere pully's gebruikt en een soort scoop beweging maakt.

Als dit zo is dan gebruik je idd ook het claviculaire deel van de borst (bovenkant ) en voorkant schouder en biceps (korte kop)

nog even verduidelijken :D:

men neemt in elke hand een dumbbell, en deze hangen naast het lichaam, beurtelings brengt men een DB naar voren, weg van het lichaam met de handpalm naar boven, liest richting de anere kant, dus linker DB van benden links naar boven rehts, waarbij de armen in semi gestrekte positie blijven.

Had ik je goed begrepen. Beweging is dus voornaamlijk voorkant schouder, bovenkant borst en korte kop biceps

• Topic Starter Topic Starter
wat 3xl laat zien bedoel ik niet, kan de oefening ook neit vinden op het net. De intructeur wil er de brachialis extra mee aanspreken.

Maar om het beter uit te leggen, je maakt met je hand zeg maar een halvecirkel voor je lichaam langs.

Hammercurls zie ik inderdaad uitgevoerd worden zowel dicht langs het lichaam, wat TS ook bedoelt door dan maximale beweging maken, terwijl het ook gewoon kan door de dumbbell recht omhoog te brengen.

Denk dat je gelijk hebt marco dat de beweging die jij maakt, tot te borst, al een maximale bewegingsuitslag geeft.

wat 3xl laat zien bedoel ik niet, kan de oefening ook neit vinden op het net. De intructeur wil er de brachialis extra mee aanspreken.

Maar om het beter uit te leggen, je maakt met je hand zeg maar een halvecirkel voor je lichaam langs.

Ik begrijp je wel, daarom heb ik er ook in hele dikke letters bijgezet dat de plaatsjes alleen te maken haddenmet de rotatie van je bovenarm, niet met de rest.

Die halve cirkel voor je lichaam langs waarbij je je hand zover mogenlijk naar buiten brengt is namenlijk alleen maar te doen door je bovenarm te draaien en heeft dus niets met de brachialis te maken.

Maar waarschijnlijk waren de letters niet dik genoeg ? ?

Hammercurls zie ik inderdaad uitgevoerd worden zowel dicht langs het lichaam, wat TS ook bedoelt door dan maximale beweging maken, terwijl het ook gewoon kan door de dumbbell recht omhoog te brengen.

Denk dat je gelijk hebt marco dat de beweging die jij maakt, tot te borst, al een maximale bewegingsuitslag geeft.

Je brachialis werk alleen maar over het elleboog gewricht, als je maximale flexie berijkt heb is de brachialis dus maximaal verkort.

Terug
Naar boven