Maar om terug te komen op budgetteren, ik heb daar een heel praktische methodiek voor welke niet gebaseerd is op percentages, iets wat ook schier onmogelijk is vanaf het moment dat de vrouw zwanger is van de eerste.
Ik heb alles grofweg ingedeeld in vier categorieën
A: een bedrag dat we maandelijks extra moeten inleggen in de hypotheek om in 2034 (einde van de renteaftrek periode) het huis afbetaald te hebben.
B: een bedrag waar we alle maandelijks terugkerende "noodzakelijke" kosten van betalen. Hypotheek, opvang, tanken e.d. maar ook de standaard boodschappen.
C: een bedrag waar we de extra dingen van doen, dagje weg, kleding, kapper, uit eten, kado's, gewoon iets extra voor jezelf en in principe ook vakanties (voor dat laatste is dat bedrag eigelijk niet toereikend.
D: alles wat overblijft wordt/werd gespaard voor grote uitgaven als auto of vakantie.
Nu is mijn vrouw ook gemachtigd tot de bankrekeningen dus het loopt in de praktijk iets anders. Bedrag A hebben we verdubbeld en zolang dat kan houden we dat zo. Gezien de nieuwe lage rente voor onze hypotheek investeren we het nu en tegen de tijd dat de renteperiode verloopt kijken we wel hoe of wat. Met een beetje geluk hebben we dan ruim voldoende om de hele hypotheek af te lossen.
Bedrag B bepaal ik om de 6 tot 12 maanden, met verandering van hypotheekrente, energierekening, aanpassingen van kinderopvang, zwemles e.d. varieert dat gewoon met de tijd en ik maak het bedrag gewoon zo groot of klein als nodig is.
Bedrag C is de laatste 2 jaar flink verhoogd maar ja alles wordt duurder dus daar ontkom je gewoon niet aan.
Bedrag D is nu maandelijks 0

we houden alleen geld over in de maanden dat we een 13de maand, bonus of vakantiegeld krijgen en voorlopig is dat gewoon genoeg om te doen wat we willen. Ik ben best materialistisch ingesteld en ik zou graag een ander auto (eigenlijk twee) willen, een motor voor erbij, een nieuwe MTB, nieuwe luidsprekers, een nieuwe camera en laptop en mijn vrouw wil nog wel vaker op vakantie en meer kleding. Maar als het geld er niet is kan ik het ook gewoon laten voor wat het is.
Als er tzt te weinig binnen komt of te veel uitgaat zal ik niet snel gaan bezuinigen in de supermarkt, sowieso doen we daar geen hele vreemde dingen waarop we flink kunnen besparen. Waarschijnlijk zullen we dan als eerste gaan bezuinigen op kinderopvang en zal mijn vrouw een dag meer thuis moeten werken en dan 's middags gewoon thuis werken terwijl de kinderen er ook zijn, naarmate ze ouder worden zal dat ook steeds beter moeten lukken.
Aanvulling: het feit of je een woning huurt of een koopwoning afbetaalt heeft imo een grote invloed op hoe je de verdeling maakt. Beiden zijn vaste lasten, maar het aflossen van je hypotheekschuld is ook gewoon een vorm van vermogensopbouw.