XXL Nutrition

Een tweede baan als standaard of bezuinigingen?

Peiling Peiling Hoe ga jij om met je huidige financiële situatie?

• Totaal stemmers
    21
Wat is er "erg" aan overgaan op de Lidl, dat is voor een heleboel spullen toch een gewone supermarkt?
Genoeg producten zijn daar zelfs beter.

Bijv. zijn spitskolen of knolselderijen vaak 2x zo groot als bij de AH voor slechts de helft van de prijs (wat het dus 4x zo goedkoop maakt). Avocado's moet je niet kopen bij de Leidol. Tomaten zijn er wel beter dan de AH. Gehakt is 2 a 3 euro per kilo goedkoper. Zelfde geldt voor kippendij en kipfilet.

Hamkaas croissantjes van de Leidol zijn heel nice. Die van de AH en Jumbo niet.

Enz enz

Laatst bewerkt:
Genoeg producten zijn daar zelfs beter.

Bijv. zijn spitskolen of knolsederijen vaak 2x zo groot als bij de AH en slechts de helft van de prijs (wat het dus 4x zo goedkoop maakt). Avocado's moet je niet kopen bij de Leidol. Tomaten zijn er wel beter dan de AH. Gehakt is 2 a 3 euro per kilo goedkoper. Zelfde geldt voor kippendij en kipfilet.

Hamkaas croissantjes van de Leidol zijn nice. Die van de AH en Jumbo niet.

Enz enz

Wat is er zo bijzonder aan de hamkaas croissants van de liedel?

Wat is er zo bijzonder aan de hamkaas croissants van de liedel?
Als je die hebt gegeten, vooral als ze nog een beetje warm zijn, gaat er een wereld voor je open. Is nog best lang mijn favo preWO meal geweest samen met een banaan.

*meer kaas, betere ham, lekkerder (en zelfs nog goedkoper). Die kutjes van de AH broodafdeling van de AH's hier in de buurt laten vaak de afbak producten verbranden. Kaasuienbrood is 9 van de 10x zuwart als Piet.

• Like
Waarderingen: Boca
Als je die hebt gegeten, vooral als ze nog een beetje warm zijn, gaat er een wereld voor je open. Is nog best lang mijn favo preWO meal geweest samen met een banaan.

*meer kaas, betere ham, lekkerder (en zelfs nog goedkoper). Die kutjes van de AH broodafdeling van de AH's hier in de buurt laten vaak de afbak producten verbranden. Kaasuienbrood is 9 van de 10x zuwart als Piet.

Maar is het een kaascroissant zoals die hoort te zijn, dus gewoon met gouda kaas en ham erin, in plaats van die smurrie die door moet gaan voor kaas en stukjes ham erdoor?

Voegen ze er MSG aan toe?

Interessant is
Het ham-kaascroissantje van Albert Heijn was veruit het lekkerst, beoordeeld met een solide 7,1. De zilveren medaille gaat naar Jumbo, die een 6,6 scoort.

Opvallend: het ham-kaascroissantje van Lidl riep veel vragen op. ‘Is dit wel in de oven geweest?’, ‘Waarom zit er zoveel kaas in?’ en ‘Wat ben ik nu eigenlijk aan het eten?’. Er was overigens één panellid die de kaas wel smakelijk vond en bekroonde met een 7, maar statistisch gezien is de kans dat jij dat ook lekker vindt dus 25 procent. Ik zou het er niet op wagen.
En de minste croissant? Die komt bij Albert Heijn vandaan. Taai, weinig kaassmaak, weinig kraak. ‘Is dit een croissant van gisteren?’ vraagt Sabina zich af. ‘Die kaas is superchemisch,’ vindt Robbert. ‘Hier moet je flink op kauwen,’ zegt Arno.
Grappig feitje: ook de croissants van Dirk, Jumbo en Lidl werden genoemd als lekkerste croissantje!
Bovenstaande quotes zijn natuurlijk uit 3 verschillende hamkaas croissant tests van verschilllende websites.

Khad laatst in NL een hamkaas croissant bij de bakker. Twee euro fucking tachtig.
Was niet te rammen. Ik kreeg spontaan pijn aan mijn anus zo misbruikt voelde ik me door die bakker.

Hamkaas bij de Leidol in Griekenland zijn ook top. Gebakken ham, ekte kaas. Sterker nog. Alles van de bakafdeling bjj de Griekse leidol is top. Elk schap heeft zelfs een warmte lamp. Die vers afgebakte afdeling is gigantisch hier. Echt heel naiss.

Laatst bewerkt:
In Nederland heet dat zwartwerken.

10% consistent jaarlijks is bizar veel. Ik denk dat er maar heel weinig sectoren zijn waar dat haalbaar is, zelfs als je echt excelleert in je werk niet. Hooguit wanneer je promotie maakt of misschien een keer als je overstapt van werkgever (bijvoorbeeld overheid naar commercieel) maar dat zal niet jaarlijks zijn.

Ik ben benieuwd binnen welke sector je werkzaam bent en wat je achtergrond is.

Als ZZP'er of bedrijfseigenaar zou het kunnen als je opschaalt, in loondienst lijkt het mij niet zo reëel.

Met 10% per jaar heb je binnen 8 jaar je salaris verdubbeld en binnen 15 jaar verviervoudigd. Dat is lekker compounden.
10% is heel veel maar moet wel haalbaar zijn voor sommigen een paar jaar achter elkaar.

Ik groei 2,5% van de max van mijn schaal per jaar, een schaal gaat van 80-120% dus onderin de schaal groei je 3,75% daar bovenop komt de CAO verhoging en die is eigenlijk altijd 2,5% of meer geweest. Bij een promotie naar een hogere schaal komt daar nog een aparte verhoging bovenop, die is afhankelijk van de plek in je huidige schaal en je beoordeling en zit vaak tussen de 5 en 10%. Dat gaat door totdat je aan de max van je loonschaal zit of je in een loonschaal komt die niet CAO gebonden is.

In mijn geval betekent dit dat ik in 14 jaar tijd mijn salaris verdubbeld heb.

Maar om terug te komen op budgetteren, ik heb daar een heel praktische methodiek voor welke niet gebaseerd is op percentages, iets wat ook schier onmogelijk is vanaf het moment dat de vrouw zwanger is van de eerste.

Ik heb alles grofweg ingedeeld in vier categorieën
A: een bedrag dat we maandelijks extra moeten inleggen in de hypotheek om in 2034 (einde van de renteaftrek periode) het huis afbetaald te hebben.
B: een bedrag waar we alle maandelijks terugkerende "noodzakelijke" kosten van betalen. Hypotheek, opvang, tanken e.d. maar ook de standaard boodschappen.
C: een bedrag waar we de extra dingen van doen, dagje weg, kleding, kapper, uit eten, kado's, gewoon iets extra voor jezelf en in principe ook vakanties (voor dat laatste is dat bedrag eigelijk niet toereikend.
D: alles wat overblijft wordt/werd gespaard voor grote uitgaven als auto of vakantie.

Nu is mijn vrouw ook gemachtigd tot de bankrekeningen dus het loopt in de praktijk iets anders. Bedrag A hebben we verdubbeld en zolang dat kan houden we dat zo. Gezien de nieuwe lage rente voor onze hypotheek investeren we het nu en tegen de tijd dat de renteperiode verloopt kijken we wel hoe of wat. Met een beetje geluk hebben we dan ruim voldoende om de hele hypotheek af te lossen.

Bedrag B bepaal ik om de 6 tot 12 maanden, met verandering van hypotheekrente, energierekening, aanpassingen van kinderopvang, zwemles e.d. varieert dat gewoon met de tijd en ik maak het bedrag gewoon zo groot of klein als nodig is.

Bedrag C is de laatste 2 jaar flink verhoogd maar ja alles wordt duurder dus daar ontkom je gewoon niet aan.

Bedrag D is nu maandelijks 0 :D we houden alleen geld over in de maanden dat we een 13de maand, bonus of vakantiegeld krijgen en voorlopig is dat gewoon genoeg om te doen wat we willen. Ik ben best materialistisch ingesteld en ik zou graag een ander auto (eigenlijk twee) willen, een motor voor erbij, een nieuwe MTB, nieuwe luidsprekers, een nieuwe camera en laptop en mijn vrouw wil nog wel vaker op vakantie en meer kleding. Maar als het geld er niet is kan ik het ook gewoon laten voor wat het is.

Als er tzt te weinig binnen komt of te veel uitgaat zal ik niet snel gaan bezuinigen in de supermarkt, sowieso doen we daar geen hele vreemde dingen waarop we flink kunnen besparen. Waarschijnlijk zullen we dan als eerste gaan bezuinigen op kinderopvang en zal mijn vrouw een dag meer thuis moeten werken en dan 's middags gewoon thuis werken terwijl de kinderen er ook zijn, naarmate ze ouder worden zal dat ook steeds beter moeten lukken.

Aanvulling: het feit of je een woning huurt of een koopwoning afbetaalt heeft imo een grote invloed op hoe je de verdeling maakt. Beiden zijn vaste lasten, maar het aflossen van je hypotheekschuld is ook gewoon een vorm van vermogensopbouw.

Laatst bewerkt:
In Nederland heet dat zwartwerken.
In België is het volgens mij ook gedaan om zwartwerken tegen te gaan. Ik heb in de weekends mijn flexijob als (cocktail)barman. Op festivals, events etc. Leuke is dat ik zowat overal kom, vaak toffe evenementen en in mijn geval heb ik een beetje de keuze tussen de leuke evenementen dus niet tussen de studentjes bier tappen maar in de VIP of privé events. In de week heb ik een totaal andere job dus is wel tof die afwisseling. Ook doe ik het samen met mijn vriendin en zoals gezegd kiezen we de leuke events eruit die we samen doen. Voelt 9/10 niet eens aan als werken, is meestal wel chill.

Voor de rest letten we er niet meer op dan eerder. Als we willen gaan eten, doen we dat ook maar ik ga wel minder impulsief op verlof. Kan ook door de leeftijd zijn :p
Ook vind je vaak in de winkels van die bakken waar vanalles in ligt wat de dag erna gaat vervallen ofzo. Eerst daar in kijken en zien wat er in ligt, dat eten we dan die avond :D Soms kan je bij de winkels ook pakketten halen die ze anders moeten weggooien omdat ze bijna vervallen. Betaal soms maar €3-4 voor een tas die makkelijk €20-40 waard is en de helft kan je toch invriezen. Op deze manier eet ik eigenlijk zeer afwisselend zonder eigenlijk veel geld uit te geven, in een week met goede pakketten heb ik voor €15-20 een hele week (goed) eten.

In België is het volgens mij ook gedaan om zwartwerken tegen te gaan. Ik heb in de weekends mijn flexijob als (cocktail)barman. Op festivals, events etc. Leuke is dat ik zowat overal kom, vaak toffe evenementen en in mijn geval heb ik een beetje de keuze tussen de leuke evenementen dus niet tussen de studentjes bier tappen maar in de VIP of privé events. In de week heb ik een totaal andere job dus is wel tof die afwisseling. Ook doe ik het samen met mijn vriendin en zoals gezegd kiezen we de leuke events eruit die we samen doen. Voelt 9/10 niet eens aan als werken, is meestal wel chill.

Voor de rest letten we er niet meer op dan eerder. Als we willen gaan eten, doen we dat ook maar ik ga wel minder impulsief op verlof. Kan ook door de leeftijd zijn :p
Ook vind je vaak in de winkels van die bakken waar vanalles in ligt wat de dag erna gaat vervallen ofzo. Eerst daar in kijken en zien wat er in ligt, dat eten we dan die avond :D Soms kan je bij de winkels ook pakketten halen die ze anders moeten weggooien omdat ze bijna vervallen. Betaal soms maar €3-4 voor een tas die makkelijk €20-40 waard is en de helft kan je toch invriezen. Op deze manier eet ik eigenlijk zeer afwisselend zonder eigenlijk veel geld uit te geven, in een week met goede pakketten heb ik voor €15-20 een hele week (goed) eten.

Dat laatste is volgens mij in Nederland niet echt aan de orde. Zelf zou ik daar wat moeite mee hebben en dat liever beschikbaar laten voor de minder bedeelde die het echt nodig hebben. Als die er niet zijn, dan zou ik er geen moeite mee hebben. Die supermarkten verdienen zo ontzettend veel geld over de ruggen van de boeren etc., liefst zou ik gewoon alles stelen.

Dat laatste is volgens mij in Nederland niet echt aan de orde. Zelf zou ik daar wat moeite mee hebben en dat liever beschikbaar laten voor de minder bedeelde die het echt nodig hebben. Als die er niet zijn, dan zou ik er geen moeite mee hebben. Die supermarkten verdienen zo ontzettend veel geld over de ruggen van de boeren etc., liefst zou ik gewoon alles stelen.
Bij AH hebben ze ook van die pakketten, maar die koop ik niet. Ik laat afgeprijsde dingen die we nodig hebben niet in de winkel liggen. Ik weet dat er in de ochtend als de Lidl open gaat een run is op de producten van 25ct en 50ct

Ik zie dat nooit, afgeprijsd wat nog maar een dag houdbaar is? Heb wel regelmatig biefstuk dat nog gewoon een paar dagen goed zou moeten zijn en de volgende dag vies bruin is. :mad: Dat is echt ergerlijk, en zonde

Ik bestel 90% bij picnic, volgens mij 1 van de duurste, maar voor mij helpt het dat je het online besteld en geen impulsaankopen doet in de winkel zelf. Bij een Jumbo ben ik zo 1,5x zoveel kwijt per week.

• Like
Waarderingen: BB_
Bakkers hebben dat vaak op vrijdag als je voor 08.00 komt dat je dan een heel pakket koopt voor 5€ waar vanalles en nog wat inzit van brood tot koekjes etc

• Like
Waarderingen: BB_
Ik zie dat nooit, afgeprijsd wat nog maar een dag houdbaar is? Heb wel regelmatig biefstuk dat nog gewoon een paar dagen goed zou moeten zijn en de volgende dag vies bruin is. :mad: Dat is echt ergerlijk, en zonde
Het verkleuren van vlees zegt niet altijd iets over de kwaliteit.

Hoe bedoel, dat zie je nooit? Er worden vaak grote stickers op geplakt of er is in de winkel vaak een aparte bak aanwezig.
Ik ben meestal na het werk net voor sluitingstijd in de winkel. Dus hetgene wat er dan nog ligt moet anders de vuilbak in. Is vaak wisselend. Gezonde dingen blijven over het algemeen liggen, de lasagnes en pizza's zijn direct weg.

Hoe bedoel, dat zie je nooit? Er worden vaak grote stickers op geplakt of er is in de winkel vaak een aparte bak aanwezig.
Letterlijk, volgens mij echt nog nooit zoiets van korting vanwege de datum gezien hier zeker geen aparte bak ervoor. Wat voor producten zouden dat dan zijn? In de supermarkt?

Ken wel gewone AH bonus stickers gooien ze die er soms dan op.

Het verkleuren van vlees zegt niet altijd iets over de kwaliteit.
Soms niet maar vaak smaakt het toch vies, niet meer als vers vlees. En soms zijn het meteen helemaal sompige grijsbruine verrotte plekken gadverdamme. Sowieso vind ik het al vies dat vlees niet echt goed gekoeld in de winkel ligt, een dag of dagen.

Terug
Naar boven