Interessante vraag. er zijn heel wat islamitische landenie dit verboden hebben. je stelt je dan mss de vraag waarom dit recht bestond in de islam.
In de tijd dat de islam in zijn kinderchoenen stond en men de moslimgemeenschap trachte uit te roeien, was er heel veel oorlog en veel mannen stierven; Er bleven dus in de moslimgemeenschap veel meer vrouwen leven dan mannen. Deze leefden dan als bedelaarsters op straat en hadden een ware hondenleven; Daarom kreeg een man het recht om met meerdere vrouwen te trouwen maar onder strikte voorwaarden;
de eerste vrouw moest vrijwillig toestemming, geven, en de man moest ze allen evenveel geven.
Als een vrouw meerdere mannen zou hebben zouden er nog meer vrouwen zonder man zitten, en zouden de kinderen niet weten wie van hun vaders de echte biologische vader is. Dit zou problemen kunnen geven wat betreft de erfenis. Heden ten dage zou je dus ook dat ter discussie kunnen stellen.
En wederom blijkt maar weer hoe belangrijk interpretatie van geschriften is!
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, maar dan in christelijke kringen. Vrouwen die hun haar niet mogen knippen en ik rokken moeten lopen, minimaal te over de knie. Verschrikkelijk. Regimes van nodeloze opressie door de man. Gebaseerd op interpretaties van een zeer oud geschrift zulke eisen stellen = indoctrinatie.
Dat is van alle volkeren, rassen en nationaliteiten. Imo is het vaak een gebrek aan educatie onder de vrouwen. De vrouw hoeft niet te leren, maar voor de kinderen te zorgen.
bah. ik kots op dergelijke systemen. Toch zijn er wel vrouwen die het écht niet erg vinden. Een hoofddoek willen dragen moet kunnen vind ik. Collega's van mij werken met hoofddoeken. Geen probleem. Een schone hoofddoek is een stuk hygienischer dan onbedekt haar.
Maar het verdomde is dat je niet weet wat de gedachte erachter is dat een vrouw er een draagt. Er ís veel sprake van mannelijke overheersing binnen streng gelovige groeperingen. Niemand gaat me wijsmaken dat dat niet zo is.
nu ff belangrijk stukje:
Maar een hoofddoek, rok of rituelen is hooguit een symptoom van een dergelijk probleem.
Zoveel moeite voor zo'n
minimaal deel van het probleem. Een probleem dat OVERAL speelt. Open je ogen eens...
Mannelijke onderdrukking van de vrouw is van alle volkeren, alle nationaliteiten en alle geloven en komt meer voor dan je denkt. ('aanrader': gillen van de pijn is burengerucht, door Erin Prizzey. Deze vrouw heeft in engeland blijf van mn lijf huizen opgezet, schokkend boek. Zeer schokkend.)
In bepaalde groeperingen is het gedrag duidelijker, wellicht ook meer. Maar het verbieden van hoofddoeken is hooguit een zéér beperkte victorie voor een vrouw die onder het regime lijdt. Misschien zelfs wel een verslechtering. Ze wordt immers in een situatie gedrukt waarin zij tussen twee vuren staat!
En het zou een klap zijn voor 'de vrijheid van meningsuiting' waar veel mensen zo ontzettend geil op zijn.