Fitness Seller

Ervaring met seated calve raises

je kan toch ook standing calve raises wat lichter pakken en meer reps, en andere training wat zwaarder en minder reps.

• Like
Waarderingen: Inb4
je kan toch ook standing calve raises wat lichter pakken en meer reps, en andere training wat zwaarder en minder reps.

Nee, je kan veel gewicht/low rep niet zomaar vervangen door minder gewicht/meer reps en dezelfde resultaten verwachten

• Like
  • Like
Als je 1 been tegelijk doet wordt het wat makkelijker om thuis calf raises te trainen. (Opstapje vinden en dan in 1 hand dumbell of schijf en de andere hand voor balans).

Ik geloof in beiden doen. De ene oefening traint meer de gastrocnemius en de andere oefening meer de soleus. Voor grote kuiten kan je best beiden doen.
En dit kan je thuis ook doen. seated:blokje onder de voeten en barbell op je benen leggen. Staand met dumbbels. Ik heb een squat harnass dus kan ook makkelijk staand kuiten trainen met een baar.

De ene oefening traint meer de gastrocnemius en de andere oefening meer de soleus. .

Knie gestrekte varianten trainen zowel de soleus als de gastrocnemius. Knie gebogen varianten trainen de gastrocnemius minder wat het accent op de soleus plaatst.

Lijkt hetzelfde maar is iets heel anders.

standing calve raises doen op 1 been. dan heb je niet zoveel gewicht nodig en kun je het prima doen.

Knie gestrekte varianten trainen zowel de soleus als de gastrocnemius. Knie gebogen varianten trainen de gastrocnemius minder wat het accent op de soleus plaatst.

Lijkt hetzelfde maar is iets heel anders.
Dus als ik het goed begrijp:
- gastrocnemius: knieën gestrekt, hoge instensiteit, weinig reps
- soleus: knieën gebogen/gestrekt, lagere intensiteit, veel reps
?

Yep, maar soleus wordt ook belast bij gestrekte knie (actie zit ter hoogt vd de enkel., niet de knie). Knie flexie verkort de gastrocnemius vanaf de knie waardoor deze minder kracht kan zetten.

• Like
  • Topic Starter Topic Starter
Yep, maar soleus wordt ook belast bij gestrekte knie (actie zit ter hoogt vd de enkel., niet de knie). Knie flexie verkort de gastrocnemius vanaf de knie waardoor deze minder kracht kan zetten.

Dus Marr gaat gewoon standing Calve Raises doen met een dip belt.
Op een been of 2, zie ik nog wel wat het beste voelt.

Calves weinig gewicht veel reps/ Trappen lopen/ Bergop lopen etc.

• Topic Starter Topic Starter
Calves weinig gewicht veel reps/ Trappen lopen/ Bergop lopen etc.

Traplopen (joggen) doe ik al regelmatig (zeker in de cut).
Sessies van 45 min tot 60 min (interval).

Kuiten zijn 37 tot 37,5 cm, dat kan slechter op mijn lengte.
Het gaat mij er meer om, juist omdat ik ze sinds vorige Work Out weer onder handen neem (met KT),
hoe ik eea zo effectief mogelijk kan doen. Dat is me inmiddels duidelijk.

Thanx allen !

Alle varianten kunnen prima in de homegym

standing calf raise (deed ik voorheen met SSB bar) en nu met smith .
Je kan ook de one leg standing variant doen die @harpep me geleerd heeft. vind niet dadelijk een plaatje maar heb nick nilsson ze wel eens zien doen (google)

en tibialis raise met weerstandsbanden, db , apparaatje of met cable.

Sorry voor de offtopic , las achteraf pas dat het om de seated ging ;)

Wees inventief :)

• Like
Standing calf raises / single calf raise op een trap trede of platform. Zodat je je hiel verder kan laten zakken dan normaal voor grotere ROM
veel reps... 30/40/50 per set, vlot tempo zijn effectief

touwspringen is ook een optie, maar minder effectief

• Like
Terug
Naar boven