Hoe had je die zones ook al weer bepaald? Of laat je dat aan je horloge over.
Zones
Bij mijn horloge kan je een HRmax en HRmin invoeren en op basis daarvan bepaalt deze je zones in een 5 zone-model, in de app kan je deze ook nog handmatig aanpassen, maar ik heb nog niet echt geprobeerd of dat ook naar het horloge synchroniseert.
Deze zones sluiten redelijk aan bij wat ik op grond van de fietstest (+ een beetje erbij) van vorig jaar maart zou kunnen verwachten en zeker voor de eerste lactaatdrempel of aerobische drempel klopt het ook wel met het gevoel en de ademhaling.
Eigenlijk bereik je je HRmax alleen tijdens hardlopen. Bij roeien, fietsen en zwemmen spreek je vaak over een HRpeak, die is voor iedere sport anders en heeft oa te maken met het niet dragen van je eigen lichaamsgewicht en zijn voor iedere sport de zones anders.
Merkwaardig genoeg werkt de site van Polar blijkbaar weer net een beetje anders en zit ik met dezelfde invoer daar veel sneller in een hogere zone. Misschien dat ik daar nog een beetje mee ga spelen, maar heel dramatisch is dat allemaal niet.
Er zijn ook allemaal manieren waarop je de zones of drempels kan schatten of testen zonder ademgasanalyse of prikjes in de vinger, één van die manieren is het gemiddelde van een (deel van een) vlak gelopen 10k.
Omdat ik me afvraag in hoeverre de zones kloppen vraag ik het en der als het ter sprake komt, bijvoorbeeld in andere logs, altijd hoe men dat doet en wat het gevolg is.
Wat telt in welke zone
Laatst hoorde ik in een podcast een wetenschapper zeggen dat bij de intervallen in zone 4/5 dat je dan de stukjes tussendoor voor de belasting meetelt als zone 4/5 ongeacht of je deze wel weer tot zone 3 weet te laten zakken. Deze wetenschapper is bekend geworden door onderzoek naar Polarized trainen, Stephen Seiler. (Bij Polarized trainen heb je maar 3 zones, zie een paar berichten hierboven en vallen de intervallen in de hoogste zone en de rust tussendoor in de middenzone.
De warming up en cooling down tel ik in de zone waarin ik ze gelopen heb, ik heb niet terug kunnen vinden hoe je dat anders zou moeten doen.
Zone 5 = niet voor vrijwilligers
Ook heb ik ergens gelezen dat het voor amateurs niet noodzakelijk is en ook niet vrij van risico om zone 5 op te zoeken, zelfs profs schijnen dit tijdens trainingen maar een paar keer te doen en dan als test aan het begin van een cyclus en in de specifieke wedstrijdvoorbereiding.
Dus misschien moet ik mij bij de intervallen richten op het bereiken van zone 4 met mogelijk aantikken van zone 5, in plaats van streven naar zoveel mogelijk zone 5.
Waarom wil ik dit allemaal weten
1. Progressie meten
1a. Als je aerobische drempel omhoog gaat dan kan ik harder lopen terwijl je jezelf niet zwaarder belast, je kan dan bijvoorbeeld zelfs in zone 1 hardlopen op een tempo dat voor anderen in zone 2 of zelfs 3 ligt.
1b. Als je je anaerobisch drempel verhoogt dan kan je harder lopen op bv een 10k;
2. Verschillende trainingsfasen
2a. Als ik m'n belasting bijhoudt dan kan je aan de hand van prestaties en herstel kijken wat werkt en wat je moet doen om welk gebied te verbeteren of dat je moet minderen.
2c.
Als het me lukt consistent te blijven trainen dan kan je met verschillende fases gaan werken.
Hoe verzin ik dit
Her en der bij elkaar van YouTube en Google op termen, maar de laatste paar weken ook veelvuldig zitten bladeren in
Training for the New Alpinism (TftNA). Daar hanteren ze de fases
Recovery (paar weken of dagen niets tot weinig),
Transition (herstellen en trainingbelasting opbouwen),
Base (een periode waarin je in de eerste helft aan je maximaal kracht werkt en in de tweede helft aan je krachtuithoudingsvermogen), een
Specifieke Voorbereidingsperiode en een
Peak. Als optie wordt tussen Transition en Base nog de mogelijkheid van een
Hypertrofie fase gegeven, maar daar houden alpine klimmers, wandelaars en ski mountaineers niet zo van.
TLDR: Ja, dat bepaalt het horloge.