Met het smelten buiten ook dit log maar eens ontdooien en hierop reageren.
Ik moet nog altijd heel erg aan het amerikaanse 'pace' wennen. Vroeger had ik een app waar je gewoon snelheid kon kiezen in km/u zoals we dat in Europa gewend zijn.
Ergens heb ik toch het idee dat pace noch Amerikaans (die werken vaak met min/mile), noch nieuwigheid is, ik denk juist dat het heel erg lang de standaard is geweest.
Namelijk van voor het tijdperk dat alles en iedereen met GPS liep, noch op horloge, noch op telefoon, dat is nog vroeger dan vroeger. De grootste luxe van meedoen aan een loopje was niet de herinnering, het water onderweg en bij de finish en zelfs niet de gezelligheid, maar dat waren de kilometer bordjes waarmee je op basis van lap-tijden en/of hoofdrekenen enig idee had hoe snel je ging.
Eigenlijk is het ook wel makkelijk hoor, 60 delen door het aantal min/km of km/u:
6 min/km = 10 km/u
5 min/km = 12 km/u (denk aan: 10k in 50)
4,5 min/km = 13,33 km/u (denk aan: 10k in 3/4 uur, 45 minuten)
4 min/km = 15 km/u (5k in 20, 10k in 40)
Maar ik geloof dat 5'48/km best snel is en het valt me op dat het verschil met je intervallen niet eens zo heel groot is. Moeten die intervallen niet korter en meer in zone 1/2 wil het effect hebben?
Dit begrijp ik niet zo goed.
Die 5'48"/km is het gemiddelde van de hele training en de intervallen zijn muv de laatste allemaal ruim onder de 5"00"/km. Het zijn de intervallen die het gemiddelde tempo omhoog trekken, in de zone 3 herstelstukken moet ik heel langzaam gaan om er maar in de buurt te komen.
De intervallen worden juist in een zo hoog mogelijke zone (4 en/of 5) gelopen. Soms zie je wel dat ze korter zijn, maar dan zijn ze nog sneller, dit schema kiest daar niet voor. Ik vind dit ook wel fijn eigenlijk en een enorme uitdaging om een beetje plat te lopen, maar heb me ook uit laten leggen dat dat makkelijk door de GPS kan komen dat het nog onregelmatiger lijkt dan het al is.
Het is prettig om in een schema altijd iets te hebben dat wat meer op snelheid gaat zodat je die manier van lopen ook blijft oefenen, want langzaam lopen vereist soms een aanpassing van je loopstijl. Als je een periode van een aantal weken of maanden zou kiezen om helemaal niet snel te lopen om echt goed aan het vermogen aan de onderkant te werken dan zie je dat er soms strides in voorkomen, dit zijn hele korte versnellingen, denk aan 10 meter of 10 seconden oid waarbij je eigenlijk al weer stopt voor het lichaam ervan zou moeten herstellen en dan stop je er iedere week een paar extra in je lange duurloop.
Verder idd lekker weer gisteren

☀️
En er komen weer een heleboel mooie dagen aan, geniet ervan!