Fitness Seller

Fail or Fall: Confessions of a Serial Starter

• Topic Starter Topic Starter
Ach ik kan wel iets hebben. Maar waarvoor je naar de fysio moest?
Oh, je bedoelde mijn recente fysieke kwaal :D

Alleen het vetgedrukte is relevant!

Aanhechting hamstring/bilbot op links is geïrriteerd, precies wat ik een paar jaar geleden op rechts heb gehad. Sprinten en versnellingen zijn voorlopig uit den boze, evenals (zware) DL's en SQs, maar mijn Olympische Onhandigheden zijn niet afgeraden. Vind ik opmerkelijk, want die beginnen met een (soort van, is heel anders, maar lijkt op) DL en er zit ergens nog wel een squat in (daar heb ik dan weer m'n mond over weten te houden).

Of ik weet wat een Nordic Curl is, tuurlijk, en ik heb meteen een paar extra opties om het uit te voeren paraat. Dat is m'n huiswerk en voorzichtig rekken tot spanning, ik hoef niet het einde op te zoeken, het is geen wedstrijd.

Dan lig ik op die tafel met m'n hoofd in een gat, mondkapje op, m'n vaste fysio (sportverleden, traint met coach als bb'er) stapsgewijs uit te leggen hoe je tot een KB snatch komt. Vloeide voort uit de opmerking dat bij gewichtheffen wat tips en feedback bijna noodzakelijk zijn, maar dat het voor KBs wel redelijk van het internet is te leren. Mag ik nog een keer voor komen doen in de zaal, want er omheen ipv eroverheen is voor sommigen blijkbaar lastig. Het is mij overkomen dat het goed ging, maar wellicht als ik zwaarder ga dan 14 kg knalt ie bij mij ook tegen m'n pols.

Fitnessinstructeur had wat filmpjes gemaakt over belangrijke randzaken, heb ik, het werd gevraagd, ook van feedback voorzien. Het item over voeding werd me al bijna iets te zweverig. Instructeur vind wel dat het altijd lachen is met mij, dat is dan in ieder geval iets.

Conclusie: ik vermoed een paar weken en/of maanden geen trainingen met de hardloopvriendjes. De vorige keer wilde ik binnen een maand een loop iig langzaam uitlopen en toen is dat ook gebeurt, nu heb ik minder haast en vertrouw ik op de beste aanpak.

Wel jammer, want er stond ook veel aandacht voor techniek op het programma, op de korte oefenstukjes wist ik dat dinsdag redelijk makkelijk toe te passen. Het leek voor een deel ook heel erg op dingen waar je met KT ook aandacht voor hebt: rug recht, bracen, ledematen in een bepaalde richting. Veel mensen hebben bij de instructie 'aanspannen buikspieren' de reflex om in flexie te gaan, terwijl hier eigenlijk anti-flexie nodig is, net als dat veel mensen, imho mn vrouwen, de neiging hebben het bovenlichaam te laten roteren, ipv anti-rotatie.

Laatst bewerkt:
O dat is vervelend. Dat zet je altijd weer op een hoop achterstand zo'n blessure. Sterkte!

Nordic curls kunnen/mogen wel maar compounds niet? ???

Oh, je bedoelde mijn recente fysieke kwaal :D

Alleen het vetgedrukte is relevant!

Aanhechting hamstring/bilbot op links is geïrriteerd, precies wat ik een paar jaar geleden op rechts heb gehad. Sprinten en versnellingen zijn voorlopig uit den boze, evenals (zware) DL's en SQs, maar mijn Olympische Onhandigheden zijn niet afgeraden. Vind ik opmerkelijk, want die beginnen met een (soort van, is heel anders, maar lijkt op) DL en er zit ergens nog wel een squat in (daar heb ik dan weer m'n mond over weten te houden).

Of ik weet wat een Nordic Curl is, tuurlijk, en ik heb meteen een paar extra opties om het uit te voeren paraat. Dat is m'n huiswerk en voorzichtig rekken tot spanning, ik hoef niet het einde op te zoeken, het is geen wedstrijd.

Dan lig ik op die tafel met m'n hoofd in een gat, mondkapje op, m'n vaste fysio (sportverleden, traint met coach als bb'er) stapsgewijs uit te leggen hoe je tot een KB snatch komt. Vloeide voort uit de opmerking dat bij gewichtheffen wat tips en feedback bijna noodzakelijk zijn, maar dat het voor KBs wel redelijk van het internet is te leren. Mag ik nog een keer voor komen doen in de zaal, want er omheen ipv eroverheen is voor sommigen blijkbaar lastig. Het is mij overkomen dat het goed ging, maar wellicht als ik zwaarder ga dan 14 kg knalt ie bij mij ook tegen m'n pols.

Fitnessinstructeur had wat filmpjes gemaakt over belangrijke randzaken, heb ik, het werd gevraagd, ook van feedback voorzien. Het item over voeding werd me al bijna iets te zweverig. Instructeur vind wel dat het altijd lachen is met mij, dat is dan in ieder geval iets.

Conclusie: ik vermoed een paar weken en/of maanden geen trainingen met de hardloopvriendjes. De vorige keer wilde ik binnen een maand een loop iig langzaam uitlopen en toen is dat ook gebeurt, nu heb ik minder haast en vertrouw ik op de beste aanpak.

Wel jammer, want er stond ook veel aandacht voor techniek op het programma, op de korte oefenstukjes wist ik dat dinsdag redelijk makkelijk toe te passen. Het leek voor een deel ook heel erg op dingen waar je met KT ook aandacht voor hebt: rug recht, bracen, ledematen in een bepaalde richting. Veel mensen hebben bij de instructie 'aanspannen buikspieren' de reflex om in flexie te gaan, terwijl hier eigenlijk anti-flexie nodig is, net als dat veel mensen, imho mn vrouwen, de neiging hebben het bovenlichaam te laten roteren, ipv anti-rotatie.
Ohw bah. Dat zijn vervelende blessures. Ik heb er wel mee gesquat trouwens. Maar met name sprintjes en zware interval training met hardlopen is klote. Bij mij gaf met name volume irritatie en niet zozeer intensiteit. Denk dat squatten me zelfs geholpen heeft met herstel.

Nordic curls kunnen/mogen wel maar compounds niet? ???

Ohw bah. Dat zijn vervelende blessures. Ik heb er wel mee gesquat trouwens. Maar met name sprintjes en zware interval training met hardlopen is klote. Bij mij gaf met name volume irritatie en niet zozeer intensiteit. Denk dat squatten me zelfs geholpen heeft met herstel.
Maandag gaan we aan de slag in de zaal, wie weet wat er dan alweer verandert.

Update

Zware oefeningen uit de familie van de DL zijn tijdelijk afgeraden, evenals sprinten en heuvels.

De rest mag op geleide van de pijn, dus ook squats.

Voor de hamstrings voorlopig: Nordic Curls, SLDL en een soort Hamstring Curl met een bal.

Overigens

Vrijdag nog wel een OHP gedaan o.a. met 1x55kg, gewoon om te zien of het kon. Het kon.

Bij mij gaf met name volume irritatie en niet zozeer intensiteit.
Wat bedoel je hiermee precies? Kwam de irritatie na volume of voelde je deze weer bij veel volume?

Update

Zware oefeningen uit de familie van de DL zijn tijdelijk afgeraden, evenals sprinten en heuvels.

De rest mag op geleide van de pijn, dus ook squats.

Voor de hamstrings voorlopig: Nordic Curls, SLDL en een soort Hamstring Curl met een bal.

Overigens

Vrijdag nog wel een OHP gedaan o.a. met 1x55kg, gewoon om te zien of het kon. Het kon.

Wat bedoel je hiermee precies? Kwam de irritatie na volume of voelde je deze weer bij veel volume?
Na en met veel volume, bijvoorbeeld grotere afstanden hardlopen had ik veel meer last van dan een paar zware squats.

Heel apart trouwens dat je wel nordics mag doen? Dat is knetterzwaar? Edit: wat steks zegt

Hoezo mag je wel nordic curls doen, die zijn best zwaar.

Heel apart trouwens dat je wel nordics mag doen? Dat is knetterzwaar? Edit: wat steks zegt
Mijn indruk was dat ik nordic curls doe omdat ze alleen excentrisch zijn en dit een herstelbevorderende werking heeft bij pezen.

EDIT Dr. Google:

Oefeningen bij peesaandoeningen​

Een peesaandoening is meestal het gevolg van herhaaldelijke overbelasting. Deze blessure komt vooral voor bij dertigplussers. Vanaf ongeveer deze leeftijd neemt de doorbloeding in de pezen af en heeft het langer de tijd nodig om van een inspanning te herstellen. Indien daar te weinig gehoor aan wordt gegeven is het gevolg dat de pees verzwakt en er op den duur kwaliteitsverlies van peesweefsel kan optreden. Dit maakt de pees kwetsbaar en bij overbelasting neemt de kans op beschadigingen van het peesweefsel toe.

Excentrische oefeningen ondersteunen je om het genezingsproces in goede banen te leiden en de pees zijn sterkte te herwinnen. Vrouwen zijn minder gevoelig voor peesklachten omdat ze in vergelijking met mannen over een betere bloedcirculatie in de pezen beschikken. De effecten van een excentrisch oefenschema bevinden zich op drie grote niveaus, te weten:

• Een excentrisch oefenprogramma stimuleert de doorbloeding en de aanmaak van nieuw collageenweefsel. Daarnaast voorkomt het verklevingen tussen de helende pees en het omliggende weefsel.
  • De peesvezels positioneren zich beter. Een regelmatig vezelpatroon vergroot de belastbaarheid van de pees.
  • Het verbetert het rekkingsvermogen van de pees waardoor de elastische eigenschappen positief beïnvloed wordt. Hierdoor kan de daaraan verbonden spier zijn lengte beter benutten en daardoor meer kracht ontwikkelen.
<<Hier staat in het artikel een video van Nordic Curls>>
Excentrische training bij een hamstringblessure

Herstel van spierblessures​

Binnen de literatuur hebben de meeste spierblessures betrekking op hamstring. Dit is niet geheel verwonderlijk aangezien een hamstringblessure de meest voorkomende spierblessure is. Gezien de hoeveelheid recidieven is een spierscheuring in de hamstring een complexe en uitdagende spierscheur voor medici. Uit onderzoek blijkt dat bij maar liefst ruim 30% van de voetballers de blessure terugkomt en vaak ook nog in een uitgebreidere vorm.

Excentrische oefeningen hebben niet uitsluitend effect op het herstel van spierblessures, maar ook op het voorkomen daarvan. Bovendien verbetert deze trainingsvorm je sportprestaties. Vooral in sporten met veel explosieve bewegingen ontstaan er geregeld hamstringblessures. Door in het trainingsschema excentrische oefeningen te integreren neemt de kans op hamstringblessures met 65% af.

Laatst bewerkt:
Apart idd. die nordics.
Hamstring bridges denk ik? Met schouders op de grond en voeten op een bal, lijkt me prima.

Oh alleen excentrisch, normaal gesproken is een nordic curl natuurlijk beiden en concentrisch zeker strict behoorlijk zwaar.

Oh alleen excentrisch, normaal gesproken is een nordic curl natuurlijk beiden en concentrisch zeker strict behoorlijk zwaar.
In alle eerlijkheid wist ik niet of dat wel kon, maar toen kwam ik deze tegen:

Overigens schijnt het voor blessurepreventie en sport de gewoonte te zijn om alleen de eccentric te doen, want dat verlengt de spier en het verkorten wil je eigenlijk juist niet, maar dat is wel een indrukwekkende skill om te kunnen. Dus de armen gebruiken om te remmen of te vangen, maar niet om terug te lanceren, gewoon kruipen.

Voor verschillende manieren om ze uit te kunnen voeren, varianten, progressies en regressies lijkt Brett Contreras goede filmpjes te hebben.

In alle eerlijkheid wist ik niet of dat wel kon, maar toen kwam ik deze tegen:

Overigens schijnt het voor blessurepreventie en sport de gewoonte te zijn om alleen de eccentric te doen, want dat verlengt de spier en het verkorten wil je eigenlijk juist niet, maar dat is wel een indrukwekkende skill om te kunnen. Dus de armen gebruiken om te remmen of te vangen, maar niet om terug te lanceren, gewoon kruipen.

Voor verschillende manieren om ze uit te kunnen voeren, varianten, progressies en regressies lijkt Brett Contreras goede filmpjes te hebben.

Knetterzwaar. Maargoed, excentrisch alleen lijkt me een hoop schelen. Concentrisch - sowieso al knap als je die kunt.

Ik zou er alleen niet aan beginnen op het moment dat je een hamstringblessure hebt. ;)

Ik zou er alleen niet aan beginnen op het moment dat je een hamstringblessure hebt. ;)
Dit is het geweldig moment om te beginnen met versterken van de hamstrings!

Stapje voor stapje weliswaar, maar het enige betere moment was ervoor en in plaats van geweest, maar lockdown enzo.

Zoals gezegd heeft concentrisch geen zin voor blessurepreventie voor sporters, werkt eerder tegen, en is het afgeraden bij herstel van blessures, dus: leuk om uiteindelijk te kunnen, maar niet iets om nu en/of veelvuldig uit te voeren.

Laatst bewerkt:
Dat klopt, maar als het misgaat met de Nordic curl moet je niet komen klagen.
Ik doe nu netjes wat de fysio me opdraagt, daarbij gooi ik mezelf niet eens terug, ik kruip terug omhoog.

Mogelijk probeer ik het ook nog eens in een rack, dan kan ik met een band nog langzamer zakken.

Hoogstens blijf ik de oefeningen daarna minstens een keer per week doen en probeer ik er beter in te worden, maar dat is toekomstmuziek.

Mogelijk probeer ik het ook nog eens in een rack, dan kan ik met een band nog langzamer zakken.
Daar zou ik mee beginnen, als je er vanuit gaat dat je de oefening niet tot het einde gecontroleerd kunt doen (wat normaal is als je hem voor het eerst doet) komt er een punt dat het té zwaar voor je hamstrings is. Hoe wil je de eerste keer dat je hem doet goed aanvoelen wanneer je jezelf moet opvangen als je ook nog eens een hamstringblessure hebt? Ik ben ook met een band begonnen, de dikste die ik had waardoor ik niet eens horizontaal eindigde. :d

Never used more weight in the gym and then some

140 kg inclusief stang en dan nog 4 x 15kg, best indrukwekkend, al was de 140 kg om mezelf te kunnen ankeren bij de Nordic Curls en de 15s waren tegen het rollen van de schijven aan de bar.

Rehab: by the book (uw suggesties neem ik mee in overleg)

FSQ
2 x 5 x bar (zombie)
10 x bar
10 x 40
10 x 50
10 x 60 kg
ging makkelijk, rustig door met lowreps tot:
1 x 85 kg (BW!!!)

OHP
Door tot 50kg en wat back off

Chin ups
Sets van 4 tussen sets van FSQ en OHP door, minstens 24 reps totaal, mogelijk 32.

Notities:
  • Rehab-oefeningen gingen veel beter dan woensdag;
  • Zeer content op de FSQ, bij de eerste keer naar beneden op 85 ging ik bijna voorover, tweede keer was redelijk;
    Vrijwel zeker dieper dan parallel, maar diepte en vorm blijven een punt van aandacht;
    BW is voldoende voor "expected", nu naar 10-15 reps BW en 1,5xBW;
  • 60kg OHP zat er vandaag niet in;
  • Chins waren weer op de smalle handgreep, blijkmaar makkelijker dan een rechte stang;
    Voelde goed en tot de laatste series ook heel strak en controle over het lichaam.

Terug
Naar boven