MuscleMeat

Fail or Fall: Confessions of a Serial Starter

Aan je manier van koken en schrijven zal het in ieder geval niet liggen ; ) Zet ‘m op.

Let's gooooo :flexbiceps:

• Topic Starter Topic Starter
The Left is Weak

Met deze tweede training sluit ik "Week 0" af, volgende week ga ik voor maar liefst drie trainingen.

Training
Block 1; Week 0; Training 2

Warm up

Ik was op de fiets?
Voor en tussen de warming up sets voor de BP heb ik nog wat Shoulder Extensions gedaan met een stok.

Workout
BP

1 x 8 @ 5-6 RPE: 40kg
DL
1 x 8 @ 5-6 RPE: 50kg
FSQ
1 x 8 @ 5-6 RPE: 30kg
BOR
1 x 10 @ 5-6 RPE: 40kg, na 2 reps gestaakt, verschil tussen links en rechts werd na iedere set groter.
Cable Row
1 x 10 @ 5-6 RPE: 25?

Notities
  1. Links voelt anders en minder sterk naar links. Bij de BP een beetje, maar zeker bij de BOR voelde ik een verschil tussen links en rechts, links doet veel minder goed mee. Die BOR heb ik dus maar afgebroken en ben maar wat met een cable gaan doen.
  2. Dat verschil houd ik even in de gaten, maar als het blijft dan worden van de horizontale en verticale push en pull een oefening met meer reps en dumbbells, kabels, of iets unilateraal met meer reps.
  3. Het fietsen naar de sportschool duurt nog geen 5 minuten, mogelijk moet ik iets met een echte warming up doen.

• Like
Waarderingen: Loca
Wetenschap!

Het idee is te zorgen dat je vooral kan doortrainen en door (erge) spierpijn aan het begin te vermijden je sneller vooruit gaat. Het heet ook niet voor niets "week 0". Het is ook een beetje een rem op mijn enthousiasme. Vandaag merk ik vrijwel alleen aan de hamstrings dat ik iets gedaan heb, maar die zijn dan ook lekker opgerekt.

Ik wil nog een post maken met wat ik de komende weken en maanden van plan ben, maar in grote lijnen wil ik dit volgen.

En dat komt dan voor de meeste oefeningen zo uit als in de spoiler hieronder.
Block OneWeek ZeroWeek OneWeek TwoWeek Three
Bench Press1×8 @5-63×8 @5-63×8 @6-7x8 @7-8,2×8 @ 90% of above
Block TwoWeek OneWeek TwoWeek ThreeWeek Four
Bench Press3×5 @6-74×5 @7-84×5 @7-8x5 @8-9,3×5 @ 90% of above
Block ThreeWeek OneWeek TwoWeek ThreeWeek Four
Bench Pressx3 @7-8,2×5 @ 80% e1RMx3 @7-8,4×5 @ 80% e1RMx3 @8-9,1×5 @ 80% e1RMTesting Triplex3 @9.5-10
Succes man!

Bedankt allemaal voor de aanmoedigingen!
Lekker bezig mien jong 💪.

Waarop liepen je vorige pogingen tot (consistent) sporten/gymmen eigenlijk stuk?
Allerlei redenen, de laatste keer dat ik echt maanden serieus bezig was geweest werden eigenlijk onderbroken door covid, na covid druk bezig geweest met wat dingen veranderen en dan kwam het er steeds niet van. Ook het idee dat ik van gym moest veranderen en de valse gedachtes dat desnoods 1x per week geen zin zou hebben of dat als je niet kan trainen zoals je wilt, je helemaal niet gaat trainen.
Daarnaast zijn de doelen die je hebt gesteld zijn natuurlijk erg mooi en zeker iets waar je naar toe kan werken, maar zoals je zelf al beschreef gaat daar wel wat tijd overheen voordat je zover bent (zeker met uistapjes naar andere takken van sport). Wellicht kan het helpen en je extra motivatie geven om ook nog wat kleinere doelen op te stellen.
Ik heb voor covid gemerkt, toen ik het plan had te trainen naar een goede 10EM hardlopen, icm krachttraining, dat het hebben van doelen echt kan helpen. Dat ben ik ook zeker van plan. Zowel Dan John, als Atomic Athlete hebben ook geschaalde lijstjes van doelen. Ook zijn er allerlei andere leuke doelen (Murph!) te bedenken, dat ga ik ook zeker doen.

Voorlopig is het doel om een paar maanden 3x per week te gaan trainen en ergens in het voorjaar het hardlopen weer op te pakken.

Aan je manier van koken en schrijven zal het in ieder geval niet liggen ; ) Zet ‘m op.

Of wel.... je moet niet te veel in de keuken of op het forum zitten ten koste van de tijd in de gym :D
Dat laatste is wel het keypoint, ik vind het heerlijk om tijd in de keuken door te brengen, maar het loopt soms wat uit de klauwen, vorig weekend was ik pas om 01:00 klaar met het terugkoelen van de snert, dat is niet optimaal. Ook met het forum, nieuws en social media kan ik makkelijk blijven hangen, al heb ik het idee dat het beter gaat.

Dat laatste is wel het keypoint, ik vind het heerlijk om tijd in de keuken door te brengen, maar het loopt soms wat uit de klauwen, vorig weekend was ik pas om 01:00 klaar met het terugkoelen van de snert, dat is niet optimaal. Ook met het forum, nieuws en social media kan ik makkelijk blijven hangen, al heb ik het idee dat het beter gaat.
En ik ben door jou weer in het maaltijd topic gaan neuzen :)
Wat is het probleem bij de BOR trouwens? Schouder, rug, arm...?

En ik ben door jou weer in het maaltijd topic gaan neuzen :)
Dat is een inspirerend topic en ook relevant voor training.
Wat is het probleem bij de BOR trouwens? Schouder, rug, arm...?
De linkerkant lijkt met presses, maar nog erger bij de BOR, veel minder goed mee te doen dan rechts. Op dit moment heb ik wellicht ff alles tegen: ik ben rechts, een oude blessure zit op links en in december vermoedelijk een slijmbeursontsteking op links gehad, waardoor ik die kant heel erg ontzien heb.

Ik kijk het deze week nog ff aan of er verbetering is. Het idee is de sets rustig op te bouwen met laag gewicht, rustig de excentrische fase van de beweging te doen en ook de concentrische fase goed te controleren. Dus iets van 2111, 2122 of 3121, maar nergens een X.

Underweight, Underslept & Overhurried

We zitten in de tweede week, maar omdat Block 1 begint met een Week 0, noemen we het Week1. Deze week staat in het teken van meer volume tov de vorige week, de Main Lifts gaan van 1 x 8 @ RPE 5 - 6 naar 3 x 8 @ RPE 5 - 6. Deze training begon ik met de OHP denk ik te gehaast en snel, bij de Squat vond ik m'n rust en ging ik meer letten op een langzame excentrische beweging en een gecontroleerde concentrische. De RDL had ik wellicht hoger kunnen doen, maar ik voelde een lekkere rek en wilde niet nog een set extra doen.

Ook wilde ik me vorige week al wegen om een nulmeting te hebben voor deze fitnessreis, maar toen gaf m'n weegschaal "Lo(w)" aan. Vanmorgen met nieuwe baterijen nog een keer, het was 89,2kg bij een omvang over de navel van 88cm. Het gewicht is best hoog, maar gezien ik de afgelopen week veel trek had, meer gegeten heb, een etentje had en zaterdagavond een klein stukje schapenkaas (á 400+ gram) heb weggewerkt ben ik al blij dat het nog onder de 90kg is. De taille-omvang viel me enorm mee, maar aangezien de laatst gekochte jeans 32/32 zijn, al zitten die lager dan de navel, kon het ook niet heel veel zijn.

Mijn lichaam, geest en ziel gaan blijkbaar zo goed op het idee trainen alleen al, dat ik sinds dinsdag jongstleden om 06:00u wakker ben, dat past zich makkelijker aan dan het slapen. Zondag was ik daardoor kapot en heb ik wat rust genomen. De komende week heb ik extra aandacht voor voldoende slaap, het moet wel vol te houden zijn op de langere termijn.

Om het helemaal een topweek te maken wil ik ook nog minstens 2x een wandeling maken van 30 minuten tot een uur flink doorstampen. Ambities genoeg!

Training
Block 1; Week 1; Training 1

Warm up

Een aantal stokoefeningen gedaan uit de serie van Torokhity.

Workout
OHP

3 x 8 @ 5-6 RPE: r=2m, geen idee, het was eigenlijk teveel, niets opgeschreven zodat ik de volgende keer moet zoeken naar het juiste gewicht.
hb SQ
3 x 8 @ 5-6 RPE: 45kg; r=2m
RDL
3 x 10 @ 5-6 RPE: 30kg; r=90s
LPD1, v-handle
3 x 10 @ 5-6 RPE: 40, 35, 35; r=90s

Notities
  1. Prima training, vooral toen ik de rust gevonden had, de 90s bij de laatste twee oefeningen waren echt genoeg, wellicht volgende week als de intensiteit omhoog gaat alle rustpauzes wat verlengen;
  2. De laatste reps bij de OHP deed links iets minder mee, te veel ego, tempo en gewicht, te weinig controle, opbouw en rust;
  3. De eerste set LPD voelde zo zwaar dat ik maar ben teruggeschakeld, dat was een goede set/zet (pun intended).

A Stroll in the Park at Zero-Dark-Thirty

Om precies te zijn was het 06:42, want ik lag al vanaf 05:00u wakker... fijn hoor dat sporten.

Even lekker 45 minuten doorstampen met een gemiddelde snelheid van 6,2 en een max van 7,7 km/u. Ergens halverwege nog wat trappetjes gedaan, dat heeft het gemiddelde tempo wel gedrukt.

Wel een kekke badge verdiend! #datdanweerwel
activity_time_morning (1).jpg

Nu alleen nog ff eerder naar bed en eerder slapen, anders crash ik van het weekend weer keihard.

A Stroll in the Park at Zero-Dark-Thirty

Om precies te zijn was het 06:42, want ik lag al vanaf 05:00u wakker... fijn hoor dat sporten.

Even lekker 45 minuten doorstampen met een gemiddelde snelheid van 6,2 en een max van 7,7 km/u. Ergens halverwege nog wat trappetjes gedaan, dat heeft het gemiddelde tempo wel gedrukt.
Ik vind dit best wel hardcore, 's ochtends vroeg drie kwartier gaan wandelen in het donker met dit weer. Welk (hoger) doel dient dit?

Ik vind dit best wel hardcore, 's ochtends vroeg drie kwartier gaan wandelen in het donker met dit weer. Welk (hoger) doel dient dit?
Allereerst, dank, ongeacht van wie het komt en hoe het bedoeld wordt is het een mooi compliment.

Het weer was prima, het waaide een beetje.

Eigenlijk vind ik het zelf wel meevallen. Als het over een paar maanden licht is op dat tijdstip is het dan minder hardcore? Als ik om 07u in de gym sta is het buiten ook donker, is het dan minder hardcore omdat licht aan is?

Ik ken zat mensen die om die tijd al aan het werk zijn of hun hond uitlaten, zijn die ook hardcore? Voor mij zit de tijd om te sporten en bewegen aan het begin van de dag, niet aan het einde, wanneer het ook al donker is.

Het hogere doel is om iedere dag ongeveer een uur aan sport of bewegen te doen vanwege de heilzame werking op lichaam en geest.

Allereerst, dank, ongeacht van wie het komt en hoe het bedoeld wordt is het een mooi compliment.

Het weer was prima, het waaide een beetje.

Eigenlijk vind ik het zelf wel meevallen. Als het over een paar maanden licht is op dat tijdstip is het dan minder hardcore? Als ik om 07u in de gym sta is het buiten ook donker, is het dan minder hardcore omdat licht aan is?

Ik ken zat mensen die om die tijd al aan het werk zijn of hun hond uitlaten, zijn die ook hardcore? Voor mij zit de tijd om te sporten en bewegen aan het begin van de dag, niet aan het einde, wanneer het ook al donker is.

Het hogere doel is om iedere dag ongeveer een uur aan sport of bewegen te doen vanwege de heilzame werking op lichaam en geest.
Ik sta praktisch nooit op in het donker dus ja.

Ik meen het. Buiten wandelen in het donker vind ik helemaal niks. En als dat dan ook nog op zo'n vroeg tijdstip voor het werk uit zou moeten, vind ik dat een behoorlijke opoffering. Respect.

Laatst bewerkt:
Goed om te zien dat je weer wat gaat doen.

Dat is een inspirerend topic en ook relevant voor training.

De linkerkant lijkt met presses, maar nog erger bij de BOR, veel minder goed mee te doen dan rechts. Op dit moment heb ik wellicht ff alles tegen: ik ben rechts, een oude blessure zit op links en in december vermoedelijk een slijmbeursontsteking op links gehad, waardoor ik die kant heel erg ontzien heb.

Ik kijk het deze week nog ff aan of er verbetering is. Het idee is de sets rustig op te bouwen met laag gewicht, rustig de excentrische fase van de beweging te doen en ook de concentrische fase goed te controleren. Dus iets van 2111, 2122 of 3121, maar nergens een X.
:thumb:
ja, rustig opbouwen weer.

The Slow Blade Penetrates the Shield

En de langzame boot haalt wel de finish, onderweg passeer je het gezonken wrak met je ego erin.

Over ego doelen gesproken, er staat een bord met clubrecords oid in de nieuwe gym. De Squat en de Deadlift staan op iets meer dan respectievelijk 2x en 2,5x van een BW van 83kg (vandaag zat ik op 87,5kg), dus dat is nog wel ff een dingetje en die gewichten zijn (op dit moment) ook geen doel. Bij de cardio staat een 1000m roeien op 3:19 en ik kwam in het verleden op de 2k al makkelijk onder de 7:30. Afhankelijk van hoe makkelijk het roeien mij afgaat onderweg naar de 2k onder de 7 minuten: Ik wil mijn naam wel op dat bord (dat wordt wel de categorie goor gaan en een emmertje klaarzetten)! Er staan ook wat andere cardio machines op, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Als ik blijf trainen en als ik bij deze gym blijf plakken zou het wel aardig zijn om in verschillende categorieën m'n naam op het bord te hebben.

Training
Block 1; Week 1; Training 2

Warm up

Een aantal stokoefeningen gedaan uit de serie van Torokhity.

Vandaag alleen de eerste twee, voor veel van de warming up sets van de BP

Workout
BP

3 x 8 @ 5-6 RPE: via 20, 20, 22,5, 25, 27,5 30, 35, 40 naar 42,5kg r=2m
BOR
3 x 8 @ 5-6 RPE: via 20, 20, 22,5, 25, 30 naar 32,5kg; r=90s
Klokov Press (Strict, Behind the Neck, Snatch Grip Press)
3 x 5 @ 5-6 RPE: 20kg; r=90s
LPD2, wide and pronated
3 x 10 @ 5-6 RPE: via 35 naar 30; r=90s

Row
2k in 8:08.9

Notities
  1. Veel meer rust in de training, veel minder haast om het gewicht omhoog te gooien;
  2. Linkerkant doet nog steeds iets minder mee. Het lijkt met de aandacht die ik heb voor een gecontroleerde uitvoering wel beter te gaan. Met name bij de BOR gestopt op dit gewicht vanwege die controle;
  3. Klokov Press wilde ik 3x10 doen, ipv 3x5, maar voorlopig was dit zwaar genoeg om aan de juiste RPE te komen. Wel een leuke oefening;
  4. Aan het einde had ik nog wat tijd en wilde vandaag iig de eindstreep halen op de row erg. Rustig begonnen, onderweg zag ik de mogelijkheden, helaas (nog) niet onder de 8 minuten kunnen finishen, te weinig eindsprint of te laat ingezet. Ik verwacht dat dit vrij rap redelijk ontspannen weer richting de 7:30 komt en met een beetje persen daaronder.

• Like
Waarderingen: K82
Terug
Naar boven