Fitness Seller

Fail or Fall: Confessions of a Serial Starter

• Topic Starter Topic Starter
Nothing Special, but on a Doubtfilled Mind

Een training zoals de meeste trainingen zouden moeten zijn, rustig m'n lijstje afgewerkt, douchen en door.

Vragen
Wel twijfel ik heftig over onderstaande, heeft iemand hier ideeën over?
1. high Bar back Squat vs low bar Back Squat?
In beginsel kan je met de low bar meer gewicht verplaatsen, daarmee is het voor de getallen beter. Soms denk ik er zelfs aan om ipv hbBS en FSQ of lbBS en FSQ voor dit moment naar lb BS en hb BS te gaan. De FSQ is voor veel doeleinden niet de meest optimale oefening, maar vind ik juist interessant omdat het veel vergt van mobiliteit. Dat wil niet zeggen dat deze nu moet.
2. Heels or Flats?
Zeker bij de FSQ, maar ook bij hb BS, denk ik dat een hogere hak nu al enorm zou helpen, maar komt met een platte schoen allerlei mobiliteit sneller terug.?

3. Hoe breed pak ik de bar bij de Flat BP en de Incline BP?
De optimale breedte zou ergens tot 2 keer de afstand tussen je sleutelbeenderen zijn (per Squat University, Jen Thompson), of dat je de onderarm nog verticaal hebt onderin, pak ik express de ene anders dan de andere?

Training
Block 1; Week 1; Training 3

Warm up

Een aantal stokoefeningen gedaan uit de serie van Torokhity.

Workout
Incline BP NEW!!!

3 x 8 @ 5-6 RPE: via 20, 20, 22,5, 25, 27,5 naar 30kg r=90s
Voor mij nieuwe oefening, nog even zoeken naar de juiste breedte van de grip, heb nu m'n pinken tegen de ringen aangehad. Dit itt de Flat BP, die heb ik juist vrij smal (gestrekte duimen t/m de nagels on the smooth, als ik ze uitsteek naar het midden).
DL
3 x 8 @ 5-6 RPE: via 40, 50 naar 60kg; r=2m
De 20jes erop leek me zoveel moeite, dat ik het met kleine gewichtjes heb gevuld.
Front Squat
3 x 8 @ 5-6 RPE: via 20, 20, 22,5, 25, naar 30kg; r=90s
Voelde onderin niet altijd even stabiel, een beetje voorover gebogen, misschien heeft het tijd nodig, misschien ook werk.
Yates Row NEW!!!
3 x 10 @ 5-6 RPE: via 20, 20, 25, naar 30, 35, 30; r=90s
Een Supinated Row gedaan, ik stond iets voorover, leek me een prima variatie. Bij de 35kg had ik het idee dat de linkerschouder aan de achterkant veel te weinig meedeed. Dit blijft ook iets om in de gaten te houden.

Notities
De tweede trainingsweek is in principe voorbij, als ik er morgen of overmorgen nog een wandeling aan vast kan plakken was het een uitstekende week! Anders blijft het steken op "best goed".

Laatst bewerkt:
Ik zou vooral de oefeningen kiezen, die jij graag doet. Een front squat, naar ik begrijp :)

Nothing Special, but on a Doubtfilled Mind

3. Hoe breed pak ik de bar bij de Flat BP en de Incline BP?
De optimale breedte zou ergens tot 1,5 keer de afstand tussen je sleutelbeenderen zijn, of dat je de onderarm nog verticaal hebt onderin, pak ik express de ene anders dan de andere?
Om in je straatje te blijven.

Ik heb zelf altijd high bar gesquat met verhoogde hak. Wat ik de fijnste variant vond.

Doe wat goed voelt.

In hoeverre is bij jou een FSW nog een oefening voor je benen of is je (boven)rug de bezoekende factor.

Buiten dat maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik doe highbar squat atg met een pause onderin en relatief weinig herhalingen. Is dat het meest efficiënt voor mij? Waarschijnlijk niet, maar ik voel me er goed bij.

Dankjulliewel!

Niet direct het antwoord op de vragen, maar hier kom ik wel verder mee. Weet ik zelf ook eens hoe dat voelt.

Minder denken, meer voelen en gewoon doen is wel de kern van jullie boodschap, ik ga daarmee aan de slag.
Ik zou vooral de oefeningen kiezen, die jij graag doet. Een front squat, naar ik begrijp :)
Ergens op een kruising tussen wat efficient is, atlethisch is en ook leidt tot redelijke getallen.
Om in je straatje te blijven.

Dat het zo simpel kon was ik vergeten, ook mooi wat hij zegt over gewicht en atstand tov absolute nummers.
Ik heb zelf altijd high bar gesquat met verhoogde hak. Wat ik de fijnste variant vond.
En dat terwijl Rippetoe een absolute voorstander is van de lb SQ en ik juist vanwege de strenge leer wat afstand heb genomen tot de profeet.

Niet te veel denken, gewoon drukken zou ik zeggen :D

In hoeverre is bij jou een FSW nog een oefening voor je benen of is je (boven)rug de bezoekende factor.
Momenteel, zie laatste training, zijn de houding en rug de beperkende factor, met hakken en wat tijd is dat geen factor meer.
Buiten dat maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik doe highbar squat atg met een pause onderin en relatief weinig herhalingen. Is dat het meest efficiënt voor mij? Waarschijnlijk niet, maar ik voel me er goed bij.

Wat mij persoonlijk enorm heeft geholpen is barefoot squatten waarin ik heel mijn voet gebruik als grip. Buikademhaling waarin je als je zakt doet alsof je onder water gaat door alles strak te zetten met uitgezette buik (core). Plek net onder je traps zoeken waar je ook alles strak kan zetten. Handpositie relatief dicht bij schouderbreedte ook om strak te zetten / knellen. Zorg / oefen zodat elke rep er hetzelfde uitziet en voelt. Bijna machinematig.

Dat het zo simpel kon was ik vergeten, ook mooi wat hij zegt over gewicht en atstand tov absolute nummers.
Wat maakt gewicht van A naar B verplaatsen zo moeilijk voor je? Ja goede filmpjes blijven het. Onderstaand een link naar de gehele serie.

Wat mij persoonlijk enorm heeft geholpen is barefoot squatten waarin ik heel mijn voet gebruik als grip. Buikademhaling waarin je als je zakt doet alsof je onder water gaat door alles strak te zetten met uitgezette buik (core). Plek net onder je traps zoeken waar je ook alles strak kan zetten. Handpositie relatief dicht bij schouderbreedte ook om strak te zetten / knellen. Zorg / oefen zodat elke rep er hetzelfde uitziet en voelt. Bijna machinematig.
En ellebogen naar beneden niet naar achter.

Outlifting No One, OutROMming Everyone

No one, yet; Everyone, so far.
Met een paar keiharde centimeters extra is het zoveel lekkerder en kom je zoveel dieper.
Zoals u elders al had kunnen lezen, en anders staat het hierboven, heb ik vandaag, na het wikken en wegen van eigen gedachtes en uw suggesties, de stoute schoenen lifters weer aangetrokken ondergebonden. Wat een verschil maakt dat!

Waar tot nu toe mijn squats al "below parallel" waren, gingen de High Bars gingen vandaag zonder problemen, lekker rechtop, met de hammies tegen de kuiten. Tot nu toe heb ik amper andere mensen zien squatten en wat ik zag waren hoogstens quarter reps. Op zich kunnen daar redenen voor zijn, maar ik zag ook allemaal vreemde enge dingen: praten tijdens je warming up sets, op je te tenen moeten om de barbell in de haken te hangen. Daar stonden ook nog eens personal trainers naast of bij.

Training
Block 1; Week 2; Training 1

In de derde week van dit blok is de standaard reprange 3 x 8 @ 6-7: waar vorige week het volume omhoog ging is deze week de intensiteit aan de beurt.

Warm up

Dit ook nog gedaan tijdens de eerste sets van de OHP, tijdens latere sets wat DB Goblet Squats om wat op te warmen voor de Squats.

Workout
OHP

3 x 8 @ 6-7 RPE: via 20, 20, 22,5 naar 25, 27,5, 25kg r=2m
Die 27,5 was een overschatting, ik moet opletten met het om de stang heen bewegen.

hb BSQ
3 x 8 @ 6-7 RPE: via 20, 20, 25, 30, 35, 40 naar 45kg; r=2m
Wat een verademing op hakken, lekker op en neer. De eerste sets voor mijn gevoel iets teveel gewicht op de hakken, later beter verdeeld en goed contact met de vloer.

RDL
3 x 10 @ 6-7 RPE: via 20, 20, 25, 30, 35 naar 40kg; r=90s
Heerlijke stretch onderin, nog niet met de stang op de grond.

LPD1: v-handle
3 x 10 @ 6-7 RPE: via 25, 35 naar 40kg; r=90s

Notities
Training voelde heerlijk, maar op m'n hakjes voel ik me zo sexy dat alles bijna als vanzelf beter gaat.

Ik denk dat ik weer wat basic filmpjes en artikelen in moet duiken als een refresher course.

Sommige (op dit moment) minder relevante details weet ik wel, terwijl enkele basics zijn weggezakt.
Wat maakt gewicht van A naar B verplaatsen zo moeilijk voor je? Ja goede filmpjes blijven het. Onderstaand een link naar de gehele serie.

Altijd wel op zoek naar verbetering, zowel van oefeningkeuze, uitvoering, programma, efficiëntie. Ben ook van de rigide ideeen van Rippetoe via Thrall, Alsruhe, Wenning naar RP en Squat University voor meer opties om te kijken wat voor mij goed werkt.

Iets doen werkt vrijwel altijd beter dan tijdens het zoeken niets blijven doen, soms lukt dat ook.

En ellebogen naar beneden niet naar achter.
Dank voor jullie tips, ik heb er vanmorgen, (buiten het barefoot) meteen aandacht aan besteed.

Laatst bewerkt:
PSA: ja er is volgens programma getraind vandaag.

Geen bijzonderheden, bij mij.

Wel iemand die z'n quarter squats met de hakken op de rand van het platform, ver buiten de safeties deed. Nog steeds niemand normaal zien squatten tot enige relevante diepte.

• Like
Waarderingen: K82
Als je niet meedoet aan een powerlifting conpetitie is diepte bij squats gewoon niet zo relevant.

Voor veel mensen is mobiliteit bij squats echt een dingetje. Heb daar zelf ook last van, trouwens, ook al kom ik wel iets onder parallel. Die knieoperatie is echt limiterend. Liever minder complete reps dan geen reps.

Er wordt veel te veel gezeken over ‘form’ en te weinig getraind.

Als je niet meedoet aan een powerlifting conpetitie is diepte bij squats gewoon niet zo relevant.

Voor veel mensen is mobiliteit bij squats echt een dingetje. Heb daar zelf ook last van, trouwens, ook al kom ik wel iets onder parallel. Die knieoperatie is echt limiterend. Liever minder complete reps dan geen reps.

Er wordt veel te veel gezeken over ‘form’ en te weinig getraind.
Op zich helemaal eens en ik verwacht ook helemaal niet dat iedereen "ATG" of "hip crease below knee level" haalt, maar wat ik zie gebeuren is wel het andere uiterste.

Buiten het feit dat ik de dingen als onveilig of onnodig risicovol bestempel, van de 3 mensen die ik nu heb zien squatten kwam er niet eens één dan ook maar in de buurt van parallel. In mijn vorige gym waren de mensen die niet de buurt van parallel of dieper haalden een kleine minderheid.

Op zich vind ik het prima dat er 's ochtends daar nauwelijks met barbells getraind wordt en er niemand een half uur lang een zware squatsessie staat te doen, ik sta lekker rustig in het hoekje m'n ding te doen met baby-weights en zelfs de baby-bar voor de Klokov Press.

Ik heb ook gewoon een sterke voorkeur voor mooie bewegers met veel mobiliteit en balans, wellicht zit ik daarvoor niet bij de goede gym.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: K82
Niet lullig bedoeld he (gaat wel zo overkomen), maar je bent een volwassen man die hier al heel lang actief is en staat te squatten met 45 kilo. Voel je jezelf in de positie om online te 'haten' op een anoniem persoon in de gym die quartersquats doet? Wellicht is deze persoon net nieuw in de gym en heeft ie geen idee wat ie aan t doen is? Misschien mobiliteitsissues? Geprobeerd deze persoon te helpen, of überhaupt een gesprekje aangegaan?

Niet lullig bedoeld he (gaat wel zo overkomen), maar je bent een volwassen man die hier al heel lang actief is en staat te squatten met 45 kilo. Voel je jezelf in de positie om online te 'haten' op een anoniem persoon in de gym die quartersquats doet? Wellicht is deze persoon net nieuw in de gym en heeft ie geen idee wat ie aan t doen is? Misschien mobiliteitsissues? Geprobeerd deze persoon te helpen, of überhaupt een gesprekje aangegaan?
Dan komt het van mijn kant verkeerd over. Het is eerder omgekeerd, ik kom daar als een "born again novice" binnen en verwacht eigenlijk dat iedereen daar alles beter doet dan ik. Niet voor niets benoem ik de baby-weights, de baby-bar en m'n dramatische slechte tijd op de 2k row erg.

Ik haat niet, ik verbaas me gewoon dat ik weinig mensen zie squatten en die dan wel squatten dat vrij hoog doen. Eerder noemde ik in die context al mobiliteit en andere issues. Ik zie ook namelijk best veel goede dingen gebeuren, maar dat vind ik al snel normaal.

Misschien heb ik totaal verkeerde en irreëele verwachtingen door de andere gyms waar ik getraind heb.

Ik snap je wel en begrijp dat je het niet zo bedoelt maar ja, weet je. Misschien denken anderen ook zoiets van jou? Gewoon lekker knallen en niet te veel naar anderen kijken denk ik dan. Of juist eens een gesprekje aan gaan, vragen met welke reden ze zo aan het squatten zijn, etc.

Ook een quarter squat heeft een doel, net als jou trainsysteem.

Faith Restored, in humanity and myself

Deze training sluit de derde trainingsweek af en volgende week begint alweer de laatste week van dit blok. Met de training van vandaag heb ik voor het eerst het idee dat er nog heel wat laaghangend fruit is om de komende weken op te rapen, dit belooft iets (veel?) goeds voor de komende week en de blokken erna.

Om een discussie van eerder deze week netjes af te sluiten, vandaag zag ik iemand diep squatten en dat maakte mij blij. U ook blij, want dan hoef ik me daar ook niet meer mee bezig te houden en kan de focus weer naar mijn trainingen. Daarover gesproken... Wat me ook blij maakte was dat Deadlift en Front Squat vandaag erg lekker gingen, ik denk dat dit mede komt omdat ik wat later in de gym was. Waarschijnlijk betekent dit dat ik gewoon ff een cardio warming up moet gaan doen als ik er weer vroeg ben.

Eerst krijgt u nog training 2 van deze week, pas daarna komt die lekkere training van vandaag.

Training
Block 1; Week 2; Training 2

Warm up

Workout
BP

3 x 8 @ 6-7 RPE: 45kg r=2m
Dit was mogelijk iets teveel.
BOR
3 x 8 @ 6-7 RPE: 35kg; r=90s
Foutje, moest 3 x 10 zijn, ze gingen wel erg lekker.
Klokov Press (Strict, Behind the Neck, Snatch Grip Press)
3 x 5 @ 6-7 RPE: 20kg; r=2m
LPD2, wide and pronated
3 x 10 @ 6-7 RPE: 35, 35 en 30kg ; r=90s
Het kan wel met meer, maar de controle is dan weg.

Training
Block 1; Week 2; Training 3

Warm up

Workout
Incline BP NEW!!

3 x 8 @ 6-7 RPE: 40kg r=2m
Nog steeds zoekende in de uitvoering, 40kg was te zwaar bij deze intensiteit.
DL
3 x 8 @ 6-7 RPE: 70kg; r=2m
Vanaf hier ging het lekker, ik vond het moeilijk inschatten voor drie sets, maar achteraf had er wellicht nog wel wat gewicht bij gekund.
Front Squat
3 x 8 @ 6-7 RPE: 50kg; r=2m
Deze gingen fantastisch, ook hier was een beetje extra ook nog gelukt. Ik vraag me af waarom in maandag de hb BS met 45kg deed, dit ging na de Deadlift nog makkelijk. @Steks, de bovenrug leek aangekomen bij de werksets amper een factor.
Yates Row NEW!!
3 x 10 @ 6-7 RPE: 35, 35, 30kg; r=2m
Gewicht terug gedaan, ik kon ze niet meer netjes met volledige rom maken.

Notities

1. Ik wil geen oefeningen veranderen voor het einde van dit blok, maar ik denk erover om na volgende week de Yates Row door een machine- dumbbell- of kabelvariant te vervangen;
  2. Meer in het algemeen vind ik dat de UB oefeningen niet lekker genoeg gaan, maar wellicht dat een betere warming up hier kan helpen, dat wordt een doel voor de volgende week. De OHP, BP en Incline BP doe ik immers allemaal aan het begin van m'n training;
  3. Vandaag voor de DLs gewisseld naar m'n platte schoentjes, hoewel Rippetoe propageert dat je die ook op lifters kan doen. De volgende keer niet alleen m'n hakjes, maar ook m'n kousen mee naar de gym: I'm sexy and I know it.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven