Fitness Seller

Fail or Fall: Confessions of a Serial Starter

Bezoekers in dit topic

Faith Restored, in humanity and myself

Deze training sluit de derde trainingsweek af en volgende week begint alweer de laatste week van dit blok. Met de training van vandaag heb ik voor het eerst het idee dat er nog heel wat laaghangend fruit is om de komende weken op te rapen, dit belooft iets (veel?) goeds voor de komende week en de blokken erna.

Om een discussie van eerder deze week netjes af te sluiten, vandaag zag ik iemand diep squatten en dat maakte mij blij. Wat me ook blij maakte was dat Deadlift en Front Squat vandaag erg lekker gingen, ik denk dat dit komt omdat ik wat later in de gym was. Waarschijnlijk betekent dit dat ik gewoon ff een cardio warming up moet gaan doen als ik er weer vroeg ben.

Eerst krijgt u nog training 2 van deze week, pas daarna komt die lekkere training van vandaag.

Training
Block 1; Week 2; Training 2

Warm up

Een aantal stokoefeningen gedaan uit de serie van Torokhity.

Workout
BP

3 x 8 @ 6-7 RPE: 45kg r=2m
Dit was mogelijk iets teveel.
BOR
3 x 8 @ 6-7 RPE: 35kg; r=90s
Foutje, moest 3 x 10 zijn, ze gingen wel erg lekker.
Klokov Press (Strict, Behind the Neck, Snatch Grip Press)
3 x 5 @ 6-7 RPE: 20kg; r=2m
LPD2, wide and pronated
3 x 10 @ 6-7 RPE: 35, 35 en 30kg ; r=90s
Het kan wel met meer, maar de controle is dan weg.

Training
Block 1; Week 2; Training 3

Warm up

Workout
Incline BP NEW!!

3 x 8 @ 6-7 RPE: 40kg r=2m
Nog steeds zoekende in de uitvoering, 40kg was te zwaar bij deze intensiteit.
DL
3 x 8 @ 6-7 RPE: 70kg; r=2m
Vanaf hier ging het lekker, ik vond het moeilijk inschatten voor drie sets, maar achteraf had er wellicht nog wel wat gewicht bij gekund.
Front Squat
3 x 8 @ 6-7 RPE: 50kg; r=2m
Deze gingen fantastisch, ook hier was een beetje extra ook nog gelukt. Ik vraag me af waarom in maandag de hb BS met 45kg deed, dit ging na de Deadlift nog makkelijk. Steks, de bovenrug leek aangekomen bij de werksets amper een factor.
Yates Row NEW!!
3 x 10 @ 6-7 RPE: 35, 35, 30kg; r=2m
Gewicht terug gedaan, ik kon ze niet meer netjes met volledige rom maken.

Notities

1. Ik wil geen oefeningen veranderen voor het einde van dit blok, maar ik denk erover om na volgende week de Yates Row door een machine- dumbbell- of kabelvariant te vervangen;
  2. Meer in het algemeen vind ik dat de UB oefeningen niet lekker genoeg gaan, maar wellicht dat een betere warming up hier kan helpen, dat wordt een doel voor de volgende week. De OHP, BP en Incline BP doe ik immers allemaal aan het begin van m'n training;
  3. Vandaag voor de DLs gewisseld naar m'n platte schoentjes, hoewel Rippetoe propageert dat je die ook op lifters kan doen. De volgende keer niet alleen m'n hakjes, maar ook m'n kousen mee naar de gym: I'm sexy and I know it.
Yates row (beste met de handen geproneerd) is de beste rugoefening die ik ken en, naast pulldowns, de prettigste.

Yates row (beste met de handen geproneerd) is de beste rugoefening die ik ken en, naast pulldowns, de prettigste.
Een Yates Row is toch juist met de handen gesupineerd?

Misschien geldt voor beide row-varianten die ik doe dat ik vooral moet blijven oefenen met een niet te zwaar gewicht. Ik probeer de armen helemaal te strekken onderin (schouders naar voren) en dan helemaal omhoog met de schouders naar achteren en dit dat enigszins gecontroleerd uitvoeren. Het kan ook gewoon geduld nodig hebben.

Misschien geldt voor beide row-varianten die ik doe dat ik vooral moet blijven oefenen met een niet te zwaar gewicht. Ik probeer de armen helemaal te strekken onderin (schouders naar voren) en dan helemaal omhoog met de schouders naar achteren en dit dat enigszins gecontroleerd uitvoeren. Het kan ook gewoon geduld nodig hebben.
Als je per se je biceps wil scheuren. Met pronatie kan je door de betere grip later ook veel meer gewicht nemen.

Als je een image search op 'the interwebz' gaat doen, zie je beide varianten voorbijkomen.
Hier doet Yates himself ze gesupineerd:

1708116343260.jpeg

Als je per se je biceps wil scheuren. Met pronatie kan je door de betere grip later ook veel meer gewicht nemen.
Scheurt je biceps dan zo snel?

Ik zie wel eens filmpjes van guys waarbij de biceps scheurt en vraag me dan altijd af hoe snel zoiets kan gebeuren.

Scheurt je biceps dan zo snel?

Ik zie wel eens filmpjes van guys waarbij de biceps scheurt en vraag me dan altijd af hoe snel zoiets kan gebeuren.
Het wordt ook vaak genoemd in de context van een mixed grip DL, geen idee hoe groot het risico is, maar ik probeer met hook grip te liften. Geen idee hoe lang ik dat volhoud.

• Like
Waarderingen: K82
The One You're Not Doing

Het leukste schema is voor mij vaak niet het schema wat ik aan het doen ben, maar het schema wat ik eigenlijk zou willen doen of na het huidige schema zou willen doen.

Nu ga ik zeker twee blokken en misschien wel alle drie de blokken afmaken, zonder al te grote veranderingen. Mogelijk dat ik na de komende week met het nieuwe blok de grip op de Yates Row verander, want ook dat gewicht zal toch wel gaan stijgen, een keer, ooit...

Voor na het huidige schema, afgemaakt of niet, zie ik grofweg vijf mogelijkheden;
1. Een Gym Jones-achtig "Foundation Program", heel veel van alles wat, leuke dingen, maar weinig duidelijke structuur en herhaling;
2. Een Atomic Athlete- of MTI-achtig basisprogramma: trainen in rondes, meer structuur en herhaling van wat compounds;
3. Een GZCL "Vanilla", of Bullmastiff van Bromley, of iets wat daarop lijkt, UB/LB met wat compounds, de rest gericht op kracht en/of hypertrophy, maar dan 3 dagen per week;
4. Greyskull LP, 70s Big LP, die zijn al 3 dagen per week, FB;
5. Iets 4 daags met 2 dagen Oly Lifting.

Zelf denk ik dat de beste keuze 2, 3 of 4 is, het hangt er een beetje op hoe makkelijk ik herstel van het hardlopen wat ik eind maart/begin april weer wil gaan doen. De grootste progressie die ik kan maken is kracht en wellicht wat spiermassa, omdat dat in zekere zin ook weer wat meer kracht fasciliteert.

Bij 1: Hier kan ik waarschijnlijk meer uithalen als ik op alle gebieden wat verder ben;
Bij 2: Van Atomic Athlete is er een vrij basic setup waarbij je 3 dagen KT doet, waarbij een aantal compounds steeds langskomen en dat laat makkelijk ruimte om nog 3 dagen te gaan hardlopen;
Bij 3: Het voordeel van GZCL Vanilla is dat je iedere 4 weken een Training Max kan bijstellen, Bullmastif heeft iets enigszins vergelijkbaars. Door 3 dagen per week te trainen en een UB/LB structuur hebben de benen ook af en toe eens rust;
Bij 4: Ook daar zal nog wel voldoende rek in zitten, kan met iedere dag SQ, DL en/of FSQ wel zwaar worden icm hardlopen;
Bij 5: Wel leuk, maar alleen interessant als ik in de nabije toekomst iets met Oly Liften ga doen: lesjes, klasjes, workshops. Dit vereist een tweede gym. Buiten basistechniek is kracht voor beginners een heel grote factor in de prestaties.

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd wat eerder de beperkende factor gaat zijn.
De Deadlift die ik ervoor doe?
Waarom trouwens die iet wat onorthodoxe oefeningselectie?
Ook om het leuk te houden!

Dan moet je even zeggen welke er precies onorthodox is. Van alles basisbewegingen heb ik twee variaties gekozen. Enerzijds is het makkelijker om alles hetzelfde te doen: meer oefening in dezelfde beweging*, maar ik denk dat ik dan onderling ga vergelijken, de BP van woensdag moet dan vrijdag minstens geëvenaard worden.

Mogelijk doel je op de Klokov Press, daar had ik ook een Push Press of Seated Press kunnen kiezen. Eigenlijk zijn alle oefening met een een knipoog naar gewichtheffen. Ik heb ook een Snatch Deadlift en/of Clean Deadlift op Lifters overwogen als Hinge-beweging(en).

Als jij, of iemand anders, betere of leukere suggesties heeft dan heb ik best interesse!

*) Zo las ik vandaag toen ik wat aan het bekijken was voor GZCL iet van de volgende strekking: "zolang je BP geen 100kg is, maak je mogelijk de beste progressie door als tweede oefening op OHP-dag vooral meer de BP te doen in een andere rep-range als op je BP-dag ipv je druk te maken welke variatie je het meest helpt.

Laatst bewerkt:
De Deadlift die ik ervoor doe?
Nee, ik bedoel bij de FSQ, je bovenrug of je benen.

Dan moet je even zeggen welke er precies onorthodox is. Van alles basisbewegingen heb ik twee variaties gekozen. Enerzijds is het makkelijker om alles hetzelfde te doen: meer oefening met dezelfde beweging, maar ik denk dat ik dan onderling ga vergelijken, de BP van woensdag moet dan vrijdag minstens geëvenaard worden.

Mogelijk doel je op de Klokov Press, daar had ik ook een Push Press of Seated Press kunnen kiezen. Eigenlijk zijn alle oefening met een een knipoog naar gewichtheffen. Ik heb ook een Snatch Deadlift en/of Clean Deadlift op Lifters overwogen als Hinge-beweging(en).
Klokov Press ja, maar ook de FSQ en de Yates row. Ik was ook een tijd van de variaties op de mainlifts, maar sinds een jaar doe ik 2 (een enkele keer 3) keer per week FB met alleen maar dezelfde oefeningen in A/B stijl en dat bevalt me vreemd genoeg.

Nee, ik bedoel bij de FSQ, je bovenrug of je benen.
Geen idee, ik houd het voor je in de gaten.
Klokov Press ja, maar ook de FSQ en de Yates row. Ik was ook een tijd van de variaties op de mainlifts, maar sinds een jaar doe ik 2 (een enkele keer 3) keer per week FB met alleen maar dezelfde oefeningen in A/B stijl en dat bevalt me vreemd genoeg.
Dat snap ik heel goed, daar zit iets heel voorspelbaars en overzichtelijks in.

Als ik GZCL Vanilla zou gaan doen, dan zou ik zeker 1 blok met 4 diezelfde oefeningen op T1 en T2 draaien. Door de verschillende reprange is dan namelijk de onderlinge vergelijking anders en heb ik er geen last van.

Geen idee, ik houd het voor je in de gaten.

Dat snap ik heel goed, daar zit iets heel voorspelbaars en overzichtelijks in.

Als ik GZCL Vanilla zou gaan doen, dan zou ik zeker 1 blok met 4 diezelfde oefeningen op T1 en T2 draaien. Door de verschillende reprange is dan namelijk de onderlinge vergelijking anders en heb ik er geen last van.
Het is voor mij gewoon de rust dat ik niet hoef na te denken wat heel erg prettig was, ik wil binnenkort wel een C training erbij maken. Maar dan begint het gezeur weer, 2 verticale of 2 horizontale pulls? :D

Het is voor mij gewoon de rust dat ik niet hoef na te denken wat heel erg prettig was, ik wil binnenkort wel een C training erbij maken. Maar dan begint het gezeur weer, 2 verticale of 2 horizontale pulls? :D
Dat vind ik het fijne van het huidige schema: 3x per week en alles zit er 2x in.

Outlifting No One but The King of Ithaca

Training ging bijzonder lekker, bij veel lifts nog wel het idee dat er nog meer ruimte inzat, de verbeteringen tov vorige week waren hoopgevend.

Training
Block 1; Week 3; Training 1

In de vierde en laatste week van dit blok (dit blok begon met week 0) is de standaard reprange 1 x 8 @ 7-8, 2 x 8 @ 90% or above.
Dit is wel een stuk lekkerder, ik vind het lastig inschatten waar de RPE voor de 3e set zal liggen.

Warm up
Row Erg: 1k <4 min
Hoewel ik wederom niet heel vroeg was, nu wel een echte warming up gedaan.

Workout
OHP

8 x 27,5kg, 2 x 8 x 25kg r=2m
Hier moet ik nog eens wat huiswerk voor doen om aan een vaste vorm te gaan werken.

hb BSQ
8 x 70kg (+15kg!), 2 x 8 x 60kg; r=2m
Lekker strak, 15kg meer dan de week ervoor en er is nog wat ruimte.

RDL
10 x 45kg (+10kg!), 2 x 10 x 40kg; r=90s
Voelde ook goed, ook hier nog ruimte voor meer.

LPD1: v-handle
10 x 45 (+5), 2 x 10 x 40
Deze oefening voelde nog niet eerder zo goed, mogelijk trekt (pun intended!) de linkerschouder wat bij.

Notities
Het was een heerlijke training, de meeste oefeningen gingen met een hoger gewicht dan verwacht en ook de soepele beweging voelde goed. Mogelijk zat er nog meer in, maar ik ben begonnen met een inschatting op basis van vorige week en dan vind ik het op een gegeven moment ook wel klaar met verhogen. Volgende week gaat de intensiteit weer wat naar beneden, maar ook de RPE, dus ik verwacht deze lijn voort te zetten.

• Like
Nee, dank je, geen interesse.

Wel kan ik melden dat het gemiddelde gewicht over de Week 1 en Week 2 van dit blok is gedaald van 88,03 naar 87,43, al heb ik her en der weleens een dag overgeslagen, maar dat waren zeker niet de zwaarste dagen.

De taille blijft voorlopig steken op 88cm (navelhoogte) en daar zit iets aan vet, het woordje buikje is misschien al te groot, het is zeker geen pens. Als het een broek lengte 32 is pas ik tegenwoordig in een 32 breedte, bij een lengte 34 heb ik een 33 nodig. Naar mijn idee zit het vet nu ook meer op navelhoogte en minder eronder dan voorheen.

Volgens mensen in mijn omgeving zie ik er niet uit als iemand die bijna 90kg weegt, voor wat dat waard is.

Het (sub)doel is om met mijn gewicht onder het gewicht van SP1988 te komen, dat is me tijdens haar vorige draagtijd ook gelukt. De taille moet vooral strakker, maar dat zal het gewicht wel volgen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Back
Naar boven