The One You're Not Doing
Het leukste schema is voor mij vaak niet het schema wat ik aan het doen ben, maar het schema wat ik eigenlijk zou willen doen of na het huidige schema zou willen doen.
Nu ga ik zeker twee blokken en misschien wel alle drie de blokken afmaken, zonder al te grote veranderingen. Mogelijk dat ik na de komende week met het nieuwe blok de grip op de Yates Row verander, want ook dat gewicht zal toch wel gaan stijgen, een keer, ooit...
Voor na het huidige schema, afgemaakt of niet, zie ik grofweg vijf mogelijkheden;
1. Een Gym Jones-achtig "Foundation Program", heel veel van alles wat, leuke dingen, maar weinig duidelijke structuur en herhaling;
2. Een Atomic Athlete- of MTI-achtig basisprogramma: trainen in rondes, meer structuur en herhaling van wat compounds;
3. Een GZCL "Vanilla", of Bullmastiff van Bromley, of iets wat daarop lijkt, UB/LB met wat compounds, de rest gericht op kracht en/of hypertrophy, maar dan 3 dagen per week;
4. Greyskull LP, 70s Big LP, die zijn al 3 dagen per week, FB;
5. Iets 4 daags met 2 dagen Oly Lifting.
Zelf denk ik dat de beste keuze 2, 3 of 4 is, het hangt er een beetje op hoe makkelijk ik herstel van het hardlopen wat ik eind maart/begin april weer wil gaan doen. De grootste progressie die ik kan maken is kracht en wellicht wat spiermassa, omdat dat in zekere zin ook weer wat meer kracht fasciliteert.
Bij 1: Hier kan ik waarschijnlijk meer uithalen als ik op alle gebieden wat verder ben;
Bij 2: Van Atomic Athlete is er een vrij basic setup waarbij je 3 dagen KT doet, waarbij een aantal compounds steeds langskomen en dat laat makkelijk ruimte om nog 3 dagen te gaan hardlopen;
Bij 3: Het voordeel van GZCL Vanilla is dat je iedere 4 weken een Training Max kan bijstellen, Bullmastif heeft iets enigszins vergelijkbaars. Door 3 dagen per week te trainen en een UB/LB structuur hebben de benen ook af en toe eens rust;
Bij 4: Ook daar zal nog wel voldoende rek in zitten, kan met iedere dag SQ, DL en/of FSQ wel zwaar worden icm hardlopen;
Bij 5: Wel leuk, maar alleen interessant als ik in de nabije toekomst iets met Oly Liften ga doen: lesjes, klasjes, workshops. Dit vereist een tweede gym. Buiten basistechniek is kracht voor beginners een heel grote factor in de prestaties.