XXL Nutrition

Fail or Fall: Confessions of a Serial Starter

• Topic Starter Topic Starter
Voelde gisteren wat instabiel onderin, omhoog leek het gewicht ook niet helemaal netjes verdeeld.
Kan zijn, het was vooral een aantekening om hierop te blijven letten.
Kan het zijn dat 'ie de squat gewoon nog moet leren?
Hoewel ik meer lb dan hb heb gesquat, er nog zoveel te leren valt en er altijd ruimte is voor verbetering durf ik wel te zeggen dat ik de basis wel een beetje door heb. Het wordt wat dat betreft pas echt interessant als de gewichten hoger dan BW worden. Met meer gewicht is het altijd zwaarder, maar niet altijd moeilijker.

Hoe zwaar weeg je nu?

Goed dat je weer bezig bent, nu consistent blijven!

Heden ochtend meldde de weegschaal 91,7kg.

Vorige week heb ik me niet ingehouden met eten en drinken, daarbij is er minder gewandeld dan ik verwachtte.

De verwachting is dat ik snel weer onder de 90kg zal zitten, daar zit ik nooit (lang) boven, en ik wil onder de 85kg komen.

Laatst bewerkt:
Voelde gisteren wat instabiel onderin, omhoog leek het gewicht ook niet helemaal netjes verdeeld.
Enig idee waar dat door komt?

Met meer gewicht is het altijd zwaarder, maar niet altijd moeilijker.
Niet altijd inderdaad en het hoeft niet voor jou te gelden, maar >95% van de mensen in de sportscholen waar ik ben geweest kunnen met meer gewicht al helemaal niet squaten. De pootjes gaan plat staan, de hamstrings en adductoren verstijven om het gebrek aan stabiliteit vanuit de abductoren op te vangen, met een beetje pech vallen de knietjes naar binnen en worden de kniebanden, acl en meniscus geladen, als ze echt serieus laden waarschuwt het zenuwstelsel net boven parallel dat ze instoren wanneer ze eronder komen vanwege slecht ontwikkelde adductoren en vervolgens musclef*cken ze zichzelf weer omhoog.

Laatst bewerkt:
Spoiled Brat Realising What Luxury He Had

Vandaag begonnen met hardlopen, vandaag op de loopband, dat is fantastisch!

De loopband in deze gym is wat basic tov de (blijkbare) luxe die ik gewend was. Verwacht hier geen uitgebreide programma's, allerlei schermen met wijzers en tellers of de optie om met een druk op de knop tussen twee snelheden te kunnen wisselen.

Ik volg onderstaand trainingsprogramma, het is vrij simpel en zou mij in minstens 13 weken op een uur hardlopen moeten brengen. Het idee is dat je per week iedere work out minstens 3x doet.

Running Stage 1 – Walk/Run Intervals

I like to begin with sets of five minutes. The first stage is thirty minutes total – jog one minute and walk four, repeated six times. Perform this three times per week.
  • Week 1 – Jog 1/Walk 4 x 6
  • Week 2 – Jog 2/Walk 3 x 6
  • Week 3 – Jog 3/Walk 2 x 6
  • Week 4 – Jog 4/Walk 1 x 6
Now we start adding time to the intervals and push that out to ten minutes:
  • Week 5 – Jog 6/ Walk 4 x 4
  • Week 6 – Jog 7/ Walk 3 x 4
  • Week 7 – Jog 8/ Walk 2 x 4
Increase interval time again:
  • Week 8 – Jog 12/Walk 3 x 3
  • Week 9 – Jog 13/Walk 2 x 3
  • Week 10 – Jog 14/Walk 1 x 3

Increase interval time again. You’ll notice we’ve gone from thirty minutes total time to forty to forty-five minutes. Now we extend out to an hour of total time.
  • Week 11 – Jog 17/Walk 3 x 3
  • Week 12 – Jog 19/Walk 1 x 3
  • Week 13 – Jog 60 mins.

Deze manier van trainen heb ik gekozen omdat ik hier in het verleden een heel goede ervaring mee heb gehad en het mijn conditie toen enorm heeft verbeterd. Toen had ik het idee dat ik heel erg merkte dat mijn conditie beter werd; niet alleen in het dagelijks leven, maar ook tijdens de krachttraining.

Training

Running: Stage 1, Step 1, Week 1, Training 1

Warming Up

Row erg 1250m, 22 s/m, <2:00/500m
Het rustig roeien gaat me ook vandaag redelijk af, eens kijken hoe ik dit kan uitbouwen naar een een 2k onder dezelfde voorwaarden.

Work Out
Loopband: helling 1%; Jog 9km/u; Walk 6km/u
Jog 1m /Walk 4m x 6
Nog even uitzoeken hoe de loopband het makkelijkst werkt, maar waarschijnlijk is het beter om een paar minuten aan de voorkant van de training te plakken. Het duurt even voordat de loopband op de juiste helling en op de juiste snelheid staat.

Notities
De training stelt nog niet zo heel veel voor, maar dat is precies de bedoeling. Op deze manier is de kans op zowel blessures als de mate van interfereren met de krachtraining minimaal.
Ik nam laatst een "peak at Pete's Plan", maar dat begint met een 5k row, dus als ik iets met roeien wil doen, weet ik vast waar ik naar moet opbouwen.

Laatst bewerkt:
Enig idee waar dat door komt?
Waarschijnlijk niet voldoende de aandacht erbij.
Niet altijd inderdaad en het hoeft niet voor jou te gelden, maar >95% van de mensen in de sportscholen waar ik ben geweest kunnen met meer gewicht al helemaal niet squaten. De pootjes gaan plat staan, de hamstrings en adductoren verstijven om het gebrek aan stabiliteit vanuit de abductoren op te vangen, met een beetje pech vallen de knietjes naar binnen en worden de kniebanden, acl en meniscus geladen, als ze echt serieus laden waarschuwt het zenuwstelsel net boven parallel dat ze instoren wanneer ze eronder komen vanwege slecht ontwikkelde adductoren en vervolgens musclef*cken ze zichzelf weer omhoog.
Voor mijn gevoel is mijn form best goed.

Niet vergelijkbaar met mij, maar als je kijkt naar gewichtheffers die maxen dan komen regelmatig de knietjes wat naar binnen, volgens de mannen van Sika Strength en ook anderen is enige knee travel niet altijd een probleem. Met nogmaals de opmerking dat wat voor deze topatleten geldt, niet onverkort voor mij geldt.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk niet voldoende de aandacht erbij.
Aandacht bij..? Heb je ook ques?
Als je het vervelend vindt worden moet je het zeggen.

Niet vergelijkbaar met mij, maar als je kijkt naar gewichtheffers die maxen dan komen regelmatig de knietjes wat naar binnen, volgens de mannen van Sika Strength en ook anderen is enige knee travel niet altijd een probleem.
Dat zeg je mooi genuanceerd. Steker nog; tot op een zekere hoogte kan knee valgus zelfs een positief effect hebben op de tibialis (tib rotatie zorgt voor mobiliteit) en acl (wordt belast en versterkt). Wanneer iemand van onderin een high bar back squat komt zal het ook niet altijd een probleem vormen denk ik, en kan het ook lastig(er) zijn om knee valgus te voorkomen vanwege de rol van de adductoren in dit deel van de lift.

Wat dat betreft heb ik soms best wel een sterke mening. Ik geloof dat het menselijk lichaam gemaakt om op een bepaalde manier gebruikt te worden, en dat we sommige spieren niet voor niets hebben gekregen. Ik ben van mening dat we het lichaam weliswaar anders kunnen gebruiken, maar ook dat dit onze potentie kan belemmeren en het slijtage en het risico op blessures vergroot. Voor mij voelen opvattingen die daar op een bepaalde manier vanaf wijken een beetje als de dokter die me vertelde dat ik mezelf nergens zorgen over hoefde te maken toen ik 140kg woog. Ik kan mezelf (achteraf) voorstellen dat er zo naar wordt gekeken, want er zijn zat mensen die oud worden met overgewicht, maar volgens mij is het gewoon niet gezond, was het belemmerend voor me en kleven er risico's aan.

Laatst bewerkt:
De aandacht bij de volledige oefening, iets te makkelijk doen, omdat de hele training zo lekker ging, ipv iedere rep van iedere set serieus nemen.
Voor mij voelen opvattingen die daar op een bepaalde manier vanaf wijken een beetje als de dokter die me vertelde dat ik mezelf nergens zorgen over hoefde te maken toen ik 140kg woog. Ik kan mezelf (achteraf) voorstellen dat er zo naar wordt gekeken, want er zijn zat mensen die oud worden met overgewicht, maar volgens mij is het gewoon niet gezond, was het belemmerend voor me en kleven er risico's aan.
Je kan overdrijven bij het geruststellen van mensen. Wat een prutser.

Op de lange termijn gaan er allerlei risicofactoren op zijn minst enorm omhoog en zal de slijtage veel heftiger zijn. Zelfs bij 2m is 140 kg, bij een hoog VP, niet iets wat op termijn gezond kan blijven.

Dat zeg je mooi genuanceerd. Steker nog; tot op een zekere hoogte kan knee valgus zelfs een positief effect hebben op de tibialis (tib rotatie zorgt voor mobiliteit) en acl (wordt belast en versterkt). Wanneer iemand van onderin een high bar back squat komt zal het ook niet altijd een probleem vormen denk ik, en kan het ook lastig(er) zijn om knee valgus te voorkomen vanwege de rol van de adductoren in dit deel van de lift.
Deze knieën komen ook iets naar binnen, maar met de form is echt niets mis!

Overigens wel goed om te beseffen, dat "onze" Marlous, die meedeed aan het EK, sindsdien in de blesssurehoek zit. Voor een topatleet is dat wellicht iets wat erbij (kan) horen, je moet presteren op dst moment op die plek, maar ik blijf er liever vandaan.

Tot slot, de grootste vraag is of we een 500kg totaal gaan zien in Parijs! Dit "overgewicht" is ook topsport, dat krijg ik ook maar weinig mensen die niet trainen uitgelegd.

Lasha = GOAT, zelfs nog meer dan Lu.

Dan is het meteen duidelijk waar mijn obsessie met "diep genoeg" squatten en mijn onrealistische standaarden vandaan komen. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Weer goed bezig @Mentat iedere week een beetje erbij en shape en kracht gaan door het plafond :)

De aandacht bij de volledige oefening, iets te makkelijk doen, omdat de hele training zo lekker ging, ipv iedere rep van iedere set serieus nemen.
Herkenbaar. Dan moet ik echt weer even stilstaan bij m'n voetstand, de knieën naar buiten drukken etc.

Op de lange termijn gaan er allerlei risicofactoren op zijn minst enorm omhoog en zal de slijtage veel heftiger zijn.
Mee eens.

Deze knieën komen ook iets naar binnen, maar met de form is echt niets mis!
Het is in ieder geval prachtig om te zien!

Voor een topatleet is dat wellicht iets wat erbij (kan) horen, je moet presteren op dst moment op die plek, maar ik blijf er liever vandaan.
De prestaties zijn natuurlijk immens.
Daarnaast worden er ook bewust of onbewust keuzes gemaakt.
Over waar het bij haar aan ligt kan ik niet oordelen.
Larry Wheels had in ieder geval niet zo vroeg naar de kl*te hoeven zijn.

Tot slot, de grootste vraag is of we een 500kg totaal gaan zien in Parijs! Dit "overgewicht" is ook topsport, dat krijg ik ook maar weinig mensen die niet trainen uitgelegd.
Poeh.. wat een monster is dat zeg!
En over techniek gesproken..

Terug
Naar boven