- Waardering
- 87
- Lengte
- 1m94
- Massa
- 134kg
Ik zeg dat als je een halter vast hebt van 100kg, dat op L5-S1 de krachten kleiner zijn als je een bolle rug hebt. Logischerwijs ben je dus sterker met een bolle rug.
Dit is niet waar. ik weet niet hoe je zelf deadlift maar het klinkt niet gezond. Wat wel zo is dat je lichaamsbouw invloed heeft op je deadlift(hefboom meganisme), maar dan moet je nog steeds de zelfde stand aan houden.
Precies.. Het wil niet zeggen dat het zo is. Het is nog nooit aangetoond dat tillen met een bolle rug meer risico's met zich meebrengt. Het is wel zo dat veelvuldige flexiebewegingen van de wk een risico op een hernia met zich meebrengt. Wel is het behouden van de intra-abdominale druk veel belangrijker dan je zou denken. Belangrijker dan het houden van een rechte rug.
Toch is het wel degelijk zo dat je hefboomwerking gunstiger is met een bolle rug.. Dat valt gewoon niet te ontkennen.
Ik snap je punt heel goed, echter is het nu eenmaal zo dat een bolle rug niet persé slecht is. Wat natuurlijk niet wli zeggen dat iedereen die met een slechte techniek lift(bolle rug of iets anders) dit als excuus moet gaan gebruiken.
Daarbij komt ook nog dat je bovenrug bol hoort te zijn. Als je dus de normale curvatuur van je wervelkolom behoudt tijdens de lift, heb je een iets holle onderrug en een (jawel) iets bolle bovenrug..

? Please please please.