Fitness Seller

Sticky Filmen van lifts een idee?

Mooie uitleg maar ik snap niet wat je zegt.
Ik zeg dat als je een halter vast hebt van 100kg, dat op L5-S1 de krachten kleiner zijn als je een bolle rug hebt. Logischerwijs ben je dus sterker met een bolle rug.

Dit is niet waar. ik weet niet hoe je zelf deadlift maar het klinkt niet gezond. Wat wel zo is dat je lichaamsbouw invloed heeft op je deadlift(hefboom meganisme), maar dan moet je nog steeds de zelfde stand aan houden.

Precies.. Het wil niet zeggen dat het zo is. Het is nog nooit aangetoond dat tillen met een bolle rug meer risico's met zich meebrengt. Het is wel zo dat veelvuldige flexiebewegingen van de wk een risico op een hernia met zich meebrengt. Wel is het behouden van de intra-abdominale druk veel belangrijker dan je zou denken. Belangrijker dan het houden van een rechte rug.
Toch is het wel degelijk zo dat je hefboomwerking gunstiger is met een bolle rug.. Dat valt gewoon niet te ontkennen.
Ik snap je punt heel goed, echter is het nu eenmaal zo dat een bolle rug niet persé slecht is. Wat natuurlijk niet wli zeggen dat iedereen die met een slechte techniek lift(bolle rug of iets anders) dit als excuus moet gaan gebruiken.
Daarbij komt ook nog dat je bovenrug bol hoort te zijn. Als je dus de normale curvatuur van je wervelkolom behoudt tijdens de lift, heb je een iets holle onderrug en een (jawel) iets bolle bovenrug..

AmoR, je deadlift kan iets rustiger qua spannings opbouw + waarom lift je hem niet van de grond af?

Je squat is not even close to parralel, gooi er 20kg af en doe ze full of i i g onder parralel;)

nice rackpulls and quarter squats amor

AmoR, je deadlift kan iets rustiger qua spannings opbouw + waarom lift je hem niet van de grond af?

hij is paar mm van de grond, zo ruimt alles makkelijker op, moet steeds alles terug op zijn plaats leggen van de uitbater. en na zo een zware deadlift heb ik daar echt weinig zin in. maakt het echt zoveel uit die paar mm?

Je squat is not even close to parralel, gooi er 20kg af en doe ze full of i i g onder parralel;)

Zal eraan werken, ik zak in begin wel tot onder parralel maar vannaf 130kg lukt het niet zo makkelijker meer. zal binnekort nieuwe filmpjes maken.

Het zal ook helpen als je die pinnen een kilometer lager zet. Succes.

matthieu;3371435]Ik zeg dat als je een halter vast hebt van 100kg, dat op L5-S1 de krachten kleiner zijn als je een bolle rug hebt. Logischerwijs ben je dus sterker met een bolle rug.
Ik weet niet wat jij met L5 S1 (ruggegraat) bedoelt, maar je bent niet logischerwijs sterker met een bolle rug. echt onzin!!!!

Precies.. Het wil niet zeggen dat het zo is. Het is nog nooit aangetoond dat tillen met een bolle rug meer risico's met zich meebrengt. Het is wel zo dat veelvuldige flexiebewegingen van de wk een risico op een hernia met zich meebrengt. Wel is het behouden van de intra-abdominale druk veel belangrijker dan je zou denken. Belangrijker dan het houden van een rechte rug.
Toch is het wel degelijk zo dat je hefboomwerking gunstiger is met een bolle rug.. Dat valt gewoon niet te ontkennen.
Ik snap je punt heel goed, echter is het nu eenmaal zo dat een bolle rug niet persé slecht is. Wat natuurlijk niet wli zeggen dat iedereen die met een slechte techniek lift(bolle rug of iets anders) dit als excuus moet gaan gebruiken.
Daarbij komt ook nog dat je bovenrug bol hoort te zijn. Als je dus de normale curvatuur van je wervelkolom behoudt tijdens de lift, heb je een iets holle onderrug en een (jawel) iets bolle bovenrug..

Sorry dat ik het zeg maar ik vind het onzin. hoe kom je aan die wijsheid. Ik weet niet of je ervaring hebt met tillen met hoge kilo's, dan merk je het schril direct. tenzij je het gewent bent.
Hoe rechter je staat hoe beter, schouders naar achteren, kin omhoog en borst naar voren.

Ben erg benieuwd hoe jou deadlift er dan uit ziet zoals je hem beschrijft.

@AmoR: omdraaien als je gaat squatten. Stang op schouders leggen en dan een stap achteruit nemen, daarna een stap voorwaarts om de stang terug te racken. Is een stuk praktischer.

Ik weet niet wat jij met L5 S1 (ruggegraat) bedoelt, maar je bent niet logischerwijs sterker met een bolle rug. echt onzin!!!!

Onderbouw dan eens waarom het onzin is. L5-S1 is de overgang van de lumbale wervelkolom naar het sacrum. Het meest lage punt van de wk, waar dus ook de meeste kracht op komt. Je VINDT het onzin. Maar je zal toch eerst je biomechanica moeten doen. Ik zeg ook niet dat het per definitie goed is om met een bolle rug te liften. Ik zeg alleen dat de krachten die komen op L5-S1 kleiner zijn bij een bolle rug. Wel is het risico op verschuiving groter.

Sorry dat ik het zeg maar ik vind het onzin. hoe kom je aan die wijsheid. Ik weet niet of je ervaring hebt met tillen met hoge kilo's, dan merk je het schril direct. tenzij je het gewent bent.
Hoe rechter je staat hoe beter, schouders naar achteren, kin omhoog en borst naar voren.

Ben erg benieuwd hoe jou deadlift er dan uit ziet zoals je hem beschrijft.

Ervaring doet er niet toe in dit geval. Al ben ik zelf ook sterker met een iets bolle bovenrug..
Ik kom aan deze wijsheid doordat ik me er in heb verdiept en heb gezocht naar (het gebrek aan) wetenschappelijke onderbouwing. Buiten dat erger ik me er vreselijk aan dat er in sportwereld zoveel fabeltjes zijn over 'verkeerde' houdingen of 'verkeerde' bewegingen. Die bestaan namelijk niet. Hoogstens kan een houding of bewegings blessuregevoelig zijn.
Onderbouw jij dan eens waarom je sterker bent met een rechte rug? Het zou kunnen, (wat ook bij veel mensen zo is) dat bij een rechte rug de spieren in een sterker deel van hun ROM zitten. Echter is het dan nog steeds zo dat je bij een bolle rug minder kracht nodig hebt om het zelf gewicht te liften. Alleen zijn je spieren in dat gedeelte van de ROM zoveel zwakker dat het weer niet te liften is. Ook is het met een rechte rug makkelijker om intra-abdominale druk op te bouwen. Wat dat betreft zit er ook wel een kern van waarheid in je verhaal en ik vind ook dat je mensen zo veel mogelijk met een rechte rug moet laten liften.

Als ik zin heb zal ik even wat onderbouwing zoeken.

@ snoob : Het is geen schoonheid van een lift, maar wat wil je! Gefeliciteerd met de PR :cool:

Dit vind ik een school voorbeeld van slechte techniek. Hij is dus niet sterk genoeg om de deadlift op een goede technische manier uit te voeren. Bolling van zijn rug is er wel veel minder.

Dat hij zn gewicht optilt zecht wel dat hij de potentie heeft om een goede 300kg te deadlliften als hij iets meer aandacht geeft aan zijn techniek. Wat dat betreft is het wel een sterke vent.

Ik zal vrijdag even kijken of ik een filmpje kan maken van mijn eigen deadlift.

Je zal het waarschijnlijk zelf wel weten, maar ik denk dat je veel baat gaat hebben bij Block Deadlifts of Rack Pulls. :)

mwah ja de 160 (156 whateveR) steen van voorschoten heb ik toen ook gewoon na het lappen onder het midden gepakt en dat ging perfect...dus denk ik meer persoonlijke voorkeur

Ja dat is wel zo, ik heb zelf vrij lange armen dus kan een stone volledig omhelzen en dan me vingers in elkaar doen, dat lukt ook weer niet iedereen. Zal voor het overgrote deel dus ook wel persoonlijk zijn ja. Maar optillen met je armen heeft toch niet de voorkeur in techniek.

Ja dat is wel zo, ik heb zelf vrij lange armen dus kan een stone volledig omhelzen en dan me vingers in elkaar doen, dat lukt ook weer niet iedereen. Zal voor het overgrote deel dus ook wel persoonlijk zijn ja. Maar optillen met je armen heeft toch niet de voorkeur in techniek.

moet je es met deze steen proberen
http://www.youtube.com/watch?v=l-P5x5336IA :D

of nog beter deze steen :|
http://www.youtube.com/watch?v=mT4L_mnkFuM
gigantisch

Terug
Naar boven