Fitness Seller

Sticky Filmen van lifts een idee?

Ik ervaar dat ook qua PL. Schoenen met een hakje hebben in mijn ogen wel hun plek qua zgn. gewichthef oefeningen (cleans, front squat e.d). Maar qua powerliften ben ik er geen fan van.
Het lijkt mij beter om in combinatie met het trainen van souplesse een houding te vinden waarin je met de voeten plat op de grond staat. Sommigen zijn echter ZO ontzettend stijf op dat punt (niet kunnen hurken zonder dat hielen van de grond komen), dat een lichte verhoging (hooguit een paar cm) onder de hielen kan worden geplaatst en die vervolgens langzaam wordt afgebouwd zodra de benodigde souplesse ontwikkeld wordt.

Problemen met het squatten, met name het diep zakken zonder bijv. geneigd zijn voorover te vallen is niet zozeer gerelateerd aan de absolute lichaamslengte maar naast flexibiliteit is het vaker gebonden aan de verhouding lengte benen vs. lengte romp.
Met je hielen op een blok kan dan een uitkomst bieden en zal zeker de quadriceps meer aanspreken omdat de lichaamshouding meer rechtop is en de knieen meer geneigd zijn om naar voren te gaan tijdens het zakken. Zoals g3rr3 al aangaf.
De vraag is dan wel of je knieen hier wel tegen kunnen, dat is namelijk bij velen niet het geval.

Een ander alternatief is om de voeten wijd/ver uit elkaar te zetten (1 meter of meer afhankelijk van hoe lang je bent) en bij het zakken de knieen naar buiten en opzij te bewegen ipv. naar voren.
Ook is het belangrijk dat je meer naar achteren te gaan zitten in plaats van naar beneden. Zeg maar meer de powersquat-style al la westside.
Op deze manier wordt de belasting meer verdeeld meer over de heupen, hamstrings, glutes (en in wat mindere mate de quadriceps.) en kun je daardoor wellicht op den duur ook veel meer gewicht pakken en dat betekend weer een grotere kans op spiergroei.

ik kan wel full squats maken zonder dat me hielen van de grond komen, dat is het probleem niet. ik heb t probleem dat mn bekken kantelt en daardoor verlies ik arch in mn onderrug. is het nu handiger om op all stars te squatten (pl style doe ik) ipv oly shoes? oly shoes zitten heerlijk, die draag ik al een tijd intussen, alleen bij het normaal squatten heb ik me twijfels

Is helemaal nooit een hatelijk topic geweest en zo heb ik hem ook niet opgestart 3 jaar geleden.

---------- Toegevoegd om 14:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:43 ----------

Ik weet niet wat jij nu allemaal aan het aanhalen bent maar het heeft niks meer te maken over het onderwerp waar ik het had met (3ggr3 en Falstyr).

Jouw naam stond er niet in, je moet zelf maar bepalen of je je aangesproken voelt.

Is helemaal nooit een hatelijk topic geweest en zo heb ik hem ook niet opgestart 3 jaar geleden.

ja ik verwoorde het niet helemaal goed, maar ik doelde op de laatste paar dagen. of wil jij zeggen dat het de laatste paar dagen heel vriendelijk is hier? :D

Ik zou PL style squat op all stars leren te doen. En ik begrijp dat je bekken kantelen op diepste punt bij full squat? Minder diep gaan lijkt me en/ of aan mobiliteit van bepaalde gewrichten werken (knie,enkel,heup e.d). Volgens mij hebben meerdere hier dat 'probleem' van bekken kantelen. Waaronder ik zelf, de onderrug gaat compenseren om dan toch de beweging te maken. Ken overigens heel weinig mensen die een full olympic squat kunnen met een rechte rug op platte zolen. Heeft in mijn ogen vooral te maken met positie van knie, hoe verder ze naar voren gaan/ kunnen hoe rechter de rug kan blijven. Ik stop gewoon net voor het moment dat ze naar voren willen kantelen.

Ik heb hier dus ook last van.
Je zegt dat je vlak voor het moment van kantelen zit je dan al wel op parallel?
Sins mijn laatste rug problemen merk ik dat ik iets boven/op parallel al begin met bekken kantelen.
Wat kan ik hier aan doen?

ziet er volgens mij best netjes uit hoor lennart! je gaat wel steeds ietsje meer naar voren maar niet ernstig ofzow. diepte zit zoiezo goed.

Ik heb hier dus ook last van.
Je zegt dat je vlak voor het moment van kantelen zit je dan al wel op parallel?
Sins mijn laatste rug problemen merk ik dat ik iets boven/op parallel al begin met bekken kantelen.
Wat kan ik hier aan doen?

same here. schijtzooi.

---------- Toegevoegd om 17:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:10 ----------

Ik gebruik juist oly shoes om het kantelen te voorkomen.

hehe :D ...ben nu wel bezig met die tips die jij me gaf. en oh squats zijn ook goed volgens squat rx

same here. schijtzooi.

---------- Toegevoegd om 17:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:10 ----------

hehe :D ...ben nu wel bezig met die tips die jij me gaf. en oh squats zijn ook goed volgens squat rx

Wat je ook kan doen is een paar keer wat squats doen met 20 aan de ene kant en 30/40 aan de andere kant, ook kk zwaar voor je lowerback. Uiteraard wel je techniek goed houden daarbij.

zoo bij die gozer zit echt een steekje los xD

Parallel zit ik zeker. Begon/ begint vooral na parallel maar moet zeggen sinds ik 'full' squat doe, ik meer mobiliteit heb waardoor het kantelen later begint (het allerlaatste stukje). Het hielp bij mij om knie meer naar voren te laten bewegen, nadat ik ze opzij drukte. Het helpt ook wel dat ik drie keer per week squat momenteel waardoor ik weer erg vertrouwd raak met squat. Ik durf niet lukraak iets te schrijven wat jij eraan kan doen, anders dan dingen die hier al gepost zijn, gezien je geschiedenis met rugproblemen. Als je naar een therapeut gaat bespreek het daar en film je squat. Bekijk je squat, werk aan verbeterpunten en film opnieuw- laat eventueel hier zien. Wellicht is er dan meer over te schrijven. :)

Overigens generaliserend geschreven is het zo dat:
- mensen met een relatief lang bovenlichaam tov. korte benen kunnen vaak zonder problemen diep en zwaar squatten en hebben wel weer meer problemen met de (conventionele) deadlift.
- mensen met een korte romp t.ov. lange benen hebben meestal problemen met squatten, vooral wanneer ze de voeten relatief dicht bij elkaar houden (om en nabij schouderbreedte). Ze zijn dan geneigd om voorover te vallen en gebruiken in excessieve mate hun onderrug om te compenseren.

nou val ik onder deze ''categorie'' ...maar het is gekomen door een rugblessure begin dit jaar. sindsdien kantelt het bekken al boven parallel onderhand :fire:

om even terug te komen op die schoenen:

http://www.youtube.com/watch?v=N1EhW3QVgP0&feature=related

hierbij westside barbell draagt dus niemand oly shoes, wel opvallend.
ga het gewoon maar uittesten van de week

nou val ik onder deze ''categorie'' ...maar het is gekomen door een rugblessure begin dit jaar. sindsdien kantelt het bekken al boven parallel onderhand :fire:

om even terug te komen op die schoenen:

http://www.youtube.com/watch?v=N1EhW3QVgP0&feature=related

hierbij westside barbell draagt dus niemand oly shoes, wel opvallend.
ga het gewoon maar uittesten van de week

Die squatten allemaal lowbar en uber wide stance. De schenen staan haaks op de vloer dus een verhoogde hak heeft niet zoveel zin.

gewoon kijken wat je zelf het prettigst vindt man

Jammer dat Impo niet vaker post, tenminste iemand met verstand van zaken.
+ 1 voor al jouw posts, volledig mee eens!

Low bar wide stance, platte zolen. West side geeft ook al aan dat ze vooral focussen op naar buiten drukken en all stars hier goed tegen kunnen. Oly stijl fullsq met oly schoenen. De naam van de squat zegt het al. Door het lichte hakje kom je makkelijker op diepte en hierdoor gaat ook het bekken minder snel kantelen. Als je er ergens tussen in staat zou ik in eerste instantie gewoon kijken wat je wilt, hoe diep wil je gaan? net onder par bv dan zouden platte schoenen al kunnen volstaan. Het is een combinatie van factoren. Anders probeer je beide schoenen en film je de squat en beordeel je op basis van gevoel en wat je ziet.

Low bar wide stance, platte zolen. West side geeft ook al aan dat ze vooral focussen op naar buiten drukken en all stars hier goed tegen kunnen. Oly stijl fullsq met oly schoenen. De naam van de squat zegt het al. Door het lichte hakje kom je makkelijker op diepte en hierdoor gaat ook het bekken minder snel kantelen. Als je er ergens tussen in staat zou ik in eerste instantie gewoon kijken wat je wilt, hoe diep wil je gaan? net onder par bv dan zouden platte schoenen al kunnen volstaan. Het is een combinatie van factoren. Anders probeer je beide schoenen en film je de squat en beordeel je op basis van gevoel en wat je ziet.

goed idee gijzzzzz :D

Terug
Naar boven