Leeman
Freaky Bodybuilder
- Waardering
- 90
- Lengte
- Massa
- 43kg
- Vetpercentage
Ik ervaar dat ook qua PL. Schoenen met een hakje hebben in mijn ogen wel hun plek qua zgn. gewichthef oefeningen (cleans, front squat e.d). Maar qua powerliften ben ik er geen fan van.
Het lijkt mij beter om in combinatie met het trainen van souplesse een houding te vinden waarin je met de voeten plat op de grond staat. Sommigen zijn echter ZO ontzettend stijf op dat punt (niet kunnen hurken zonder dat hielen van de grond komen), dat een lichte verhoging (hooguit een paar cm) onder de hielen kan worden geplaatst en die vervolgens langzaam wordt afgebouwd zodra de benodigde souplesse ontwikkeld wordt.
Problemen met het squatten, met name het diep zakken zonder bijv. geneigd zijn voorover te vallen is niet zozeer gerelateerd aan de absolute lichaamslengte maar naast flexibiliteit is het vaker gebonden aan de verhouding lengte benen vs. lengte romp.
Met je hielen op een blok kan dan een uitkomst bieden en zal zeker de quadriceps meer aanspreken omdat de lichaamshouding meer rechtop is en de knieen meer geneigd zijn om naar voren te gaan tijdens het zakken. Zoals g3rr3 al aangaf.
De vraag is dan wel of je knieen hier wel tegen kunnen, dat is namelijk bij velen niet het geval.
Een ander alternatief is om de voeten wijd/ver uit elkaar te zetten (1 meter of meer afhankelijk van hoe lang je bent) en bij het zakken de knieen naar buiten en opzij te bewegen ipv. naar voren.
Ook is het belangrijk dat je meer naar achteren te gaan zitten in plaats van naar beneden. Zeg maar meer de powersquat-style al la westside.
Op deze manier wordt de belasting meer verdeeld meer over de heupen, hamstrings, glutes (en in wat mindere mate de quadriceps.) en kun je daardoor wellicht op den duur ook veel meer gewicht pakken en dat betekend weer een grotere kans op spiergroei.
ik kan wel full squats maken zonder dat me hielen van de grond komen, dat is het probleem niet. ik heb t probleem dat mn bekken kantelt en daardoor verlies ik arch in mn onderrug. is het nu handiger om op all stars te squatten (pl style doe ik) ipv oly shoes? oly shoes zitten heerlijk, die draag ik al een tijd intussen, alleen bij het normaal squatten heb ik me twijfels