Ook op een Imax scherm gezien. Ik moet opmerken dat mijn verwachtingen van Avatar hoog waren, terwijl ik normaal gesproken veelbelovende films niet al te zeer probeer op te hemelen lieten de proporties van deze film mij geen andere mogelijkheid.
En de film is niet anders dan een exercitie van een reeds beproefde formule, Dances with wolves, Pocahontas, you name it. Echter, dat deze film op een heel ander niveau speelt duidt niet alleen op het feit dat het zich op een andere planeet afspeelt. Nee, deze film is een demonstratie van waar film toe in staat is. Een kijk in de toekomst. Revolutionair? Zeer zeker.
De bioscoopervaring bestond uit een overweldigend gevoel, het visuele geweld is zo indrukwekkend dat je mond er haast van open valt en je roerloos op je stoel laat. De bijna drie uur tellende speelduur is dan ook voorbij voor je het goed en wel beseft. Maar dit is niet heel het verhaal.
De hamvraag resteert natuurlijk van hoe deze film te beoordelen? Hoe verhoudt deze film zich tot diens voorgangers die een episch visueel spektakelstuk naar een hoger niveau tilden? De teleurstellende conclusie dient echter stellig te luiden; niet zo heel goed. Noch is het Camerons beste film, noch is het dit jaars beste film. De bioscoopervaring mag dan overdonderend zijn, dit ziet echter vrij eenzijdig op louter het visuele aspect. Een filmervaring, om zich tussen de allerbeste films te meten, dient completer te zijn dan enkele visuele extase, het vergt diepgang.
Avatar, fantastische film als eye-candy zijnde, is een bewonderingswaardig project van James Cameron, die hiermee zijn ontzagwekkende oeuvre verder uitbouwt. De film is hype-gevoelig, vernieuwend en mainstream als hij is, en zal het ongetwijfeld goed doen in bioscoopzalen over de wereld. Ik spring vooralsnog niet op de bandwagon, desondanks komt deze film een topnotering toe in de lijst van dit jaar.
Een hele dikke vette 8/10