- Waardering
- 2.652
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 96kg
- Vetpercentage
- 21%
The Damned United.
Had ik ook geen al te hoge verwachtigen van en gelet op de titel verwachtte ik vooral een voetbalfilm maar het voetbal zelf krijgt gelukkig maar een klein aandeel in de film.
De film laat een gedeelte van het levensverhaal van de legendarische coach Brian Clough zien terwijl hij als coach van Derby County de club van nietszeggende tweede divisieclub naar de top van de First Division brengt waarna hij wordt aangesteld bij aartsrivaal Leeds United om daar de successen van Don Revie een goed gevolg te geven.
De film draait in principe om die mislukte periode bij Leeds United maar laat via terugblikken vooral een groot gedeelte zien van de tijd van Clough bij Derby County en het waarom hij een afkeer had van Don Revie en daarnaast ook een groot gedeelte van de spelers die hij later bij Leeds United zou gaan coachen.
Wat mij betreft een heel goed portret van de regelmatig wat arrogante Clough die tegelijkertijd toch enigszins wat onzeker was over zijn kunnen t.o.v. de grote namen uit die tijd zoals een Don Revie.
Clough bereikte overigens later in zijn carriere als coach twee keer de finale van de Europacup 1 om daarin met Nottingham Forest ook tweemaal succesvol te zijn. Dat succesverhaal staat mij zelf nog goed bij (eind jaren 70) maar wordt in de film alleen in de credits nog even belicht.
8,5/10

Een uitstekende performance van Jake Gyllenhaal. En ookal is Vera Farmiga niet de 'love interest' van de hoofdpersoon, toch heeft ze in deze rol iets neergezet wat haar de een na belangrijkste character maakt terwijl het eigenlijk maar een bijrol moest zijn.