MuscleMeat

Sticky Films Kritiek & Review Topic

damned_united_poster.jpg

The Damned United.

Had ik ook geen al te hoge verwachtigen van en gelet op de titel verwachtte ik vooral een voetbalfilm maar het voetbal zelf krijgt gelukkig maar een klein aandeel in de film.

De film laat een gedeelte van het levensverhaal van de legendarische coach Brian Clough zien terwijl hij als coach van Derby County de club van nietszeggende tweede divisieclub naar de top van de First Division brengt waarna hij wordt aangesteld bij aartsrivaal Leeds United om daar de successen van Don Revie een goed gevolg te geven.

De film draait in principe om die mislukte periode bij Leeds United maar laat via terugblikken vooral een groot gedeelte zien van de tijd van Clough bij Derby County en het waarom hij een afkeer had van Don Revie en daarnaast ook een groot gedeelte van de spelers die hij later bij Leeds United zou gaan coachen.

Wat mij betreft een heel goed portret van de regelmatig wat arrogante Clough die tegelijkertijd toch enigszins wat onzeker was over zijn kunnen t.o.v. de grote namen uit die tijd zoals een Don Revie.

Clough bereikte overigens later in zijn carriere als coach twee keer de finale van de Europacup 1 om daarin met Nottingham Forest ook tweemaal succesvol te zijn. Dat succesverhaal staat mij zelf nog goed bij (eind jaren 70) maar wordt in de film alleen in de credits nog even belicht.

8,5/10

Heel wat films gezien de laatste tijd, even iets over de laatste 2 die ik in de cinema gezien heb.

1) Horrible bosses

Vermakelijke film, enkele grappige scenes maar meer niet. Ik ging niet met een wauw-gevoel naar huis en was toch ietwat teleurgesteld.
Ik zou zeggen 6/10
1006469_nl_horrible_bosses_1310563004866.jpg

2) Friends with benefits

Met de vriendin gaan kijken, had geen hoge verwachtingen, maar was echt cool. Heb een paar keer echt strike gelegen in de bios, zeer leuke cast en perfect geacteerd.
Aanradertje als je niets tegen dat genre films hebt :)
1006733_nl_friends_with_benefits_1310563049786.jpg

Hasta la vista

De derde belgische parel die op korte tijd me zwaar laat meeleven en waar ik veel, erg veel van mezelf in herken. De film liet me 90 procent van de tijd lachen dat het geen naam had en 10 procent was zeer aangrijpend. Het karakter jozef is gewoon een echte held :) Drie vrienden met een handicap die een reis willen ondernemen zodat eindelijk "een vrouw" gehad hebben.

Ik geef hem echt een verdiende 8,5...Zeer mooie film

Robin Hood

Niet heel spannend, maar onderhoudend avontuur. Je moet wel echt opletten, anders ben je al snel kwijt wie er nu met wie onder een hoedje speelt. Wel erg leuk dat het eens niet over het bekende verhaal gaat, maar om wat daar aan vooraf ging.

7.5/10

Gisteren twee films gaan zien in avant-premiere.

Drive

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Wat een topfilm. Een redelijk donkere film over een parttime stuntdriver die ook nog wat bijverdient als chauffeur bij overvallen. Beste film die ik dit jaar heb gezien in de bioscoop.

9/10

[Link niet meer beschikbaar]

1005324_nl_your_highness_1310562800831.jpg

Affiche zegt genoeg over het verhaal denk ik. Ik had niet zo'n hoge verwachtingen maar vond hem wel nog redelijk goed. Humor leunt dicht aan tegen Pineapple Express en East Bound & Down, dus je moet er wel voor zijn. :D

7/10

deze week inception, shutter island, en memento gezien!
wat een prachtige films waren dat egt top!

Kent iemand nog zo'n vergelijkbare film waar je op het verkeerde been wordt gezet?

The Game

deze week inception, shutter island, en memento gezien!
wat een prachtige films waren dat egt top!

Kent iemand nog zo'n vergelijkbare film waar je op het verkeerde been wordt gezet?

Wat ouder maar wel de moeite waard :

Primal Fear
The Usual Suspects
Jacobs Ladder (een concept dat in latere films vaak herhaald is)

Zie meestal de twists wel aankomen en bij Shutter Island zelfs nog eerder dan bij The Sixth Sense maar Primal Fear en Jacobs Ladder zijn net te vernuftig in elkaar gezet om een twist te vermoeden. The Usual Suspects heeft wat weggevers als je de eerste keer kijkt maar niet genoeg om het werkelijke einde te voorspellen.

Deze weken de Bourne trilogy gezien.

Blijft een baas, vond 3 denk wel het beste. Blijft echt een held die Jason Bourne!

Horrible bosses

7,5/10

Vermakelijke film. Aardig wat lach momentjes gehad. Acteer werk is soms wat overdreven. Maar het is een komedie film en dat maakt de film zeker waar.

images?q=tbn:ANd9GcSou016k8VM7TswPXabQvq8wMAaQOcVHzlEokpPrB52De-VaikGiLLZxCcRBw.jpg

Auschwitz..

6.5/10

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Rutger de Hobo houdt huis in een corrupt, crimineel stadje. Old school exploitation. Super lomp, super bloody. En die chick werkt ook wel.

7+

Haha ja, Hobo with a shotgun is echt een vette slachtfilm!

X-Men: First Class:

De prequel wat naar de X-Men 1 film leidt. Een van de betere verfilmingen, maar toch met een eigen verhaal. De derde verfilming (last stand) en X-Men Wolverine worden zowat in z'n geheel buiten beschouwing gelaten. Er wordt zowat een reboot aan het verhaal gegeven. Die-hard fans van X-Men serie zullen allicht teleurgesteld zijn met vele verhaallijnen die niet kloppen. Echter de gehele relatie tussen Charles Xavier en Erik Lensher(Magneto) is verrassend goed gedaan. Je begrijpt deze 2 hoofdrolspelers met wat ze willen bereiken en wie ze uiteindelijk zullen worden. Ook de acteur die Magneto speelt(Michael Fassbender) is een verrassend goede acteur. Je merk dat hij zich echt in de rol heeft verdiept, om nog maar niet te spreken over zijn Duitse accent(vloeiend, maar het is dan ook halve duitser)

Alleen een paar karakters zijn nogal slecht verfilmd(sommigen zowel geschreven als geacteerd), zoals 'Angel'. Waarom die erin zat is maar de vraag, totaal geen meerwaarde aan de film.

Leuke cameo van Wolverine in de film als 'chuckle momentje'. Dat is tenminste iets voor de fans over hebben.

8/10

Thor:

Ook een van de betere verfilmingen van een Marvel reeks. Echter wordt er in de gehele film niet al teveel gedaan en krijgt alleen het oog wat. Zit niet al teveel actie in waarvan je het toch verwacht(gevechten met Goden). Alleen met wat in het verhaal gebeurt en hoe de mensen erbij acteren in meerdere beginscenes klopt het niet helemaal (rol van Loki). Daarbij is Natalie Portman erin gecast als eye candy(altijd lekker). Om Thor gaat het verhaal natuurlijk, maar degene die toch een indrukwekkend performance achterliet was de rol van Heimdall the gatekeeper.

6.5-7/10

Source Code:

Helicopterpiloot Colter Stevens wordt wakker in een ander lichaam in een personentrein. Het laatste wat hij kon herinneren was dat hij in Afghanistan was. Terwijl hij probeert uit te vinden wat er gaande is ontploft deze trein en wordt zodoende naar zijn 'eigen' lichaam terug gestuurd. Hier krijgt hij een briefing dat hij een terroristenaanslag moet voorkomen. Hierbij wordt hij keer op keer terug gestuurd tegen zijn wil om de dader op te sporen, maar hij heeft telkens maar 8 minuten om deze terroristenaanslag te voorkomen.

Toen ik de titel las, dacht ik dat het om een of ander software/hacker verhaal ging. In ieder geval is het verhaal heel goed gedaan en focust zich hier ook alleen op. Puur verhaal en geen CGI, dat is waar films zich op moeten focussen en deze film doet dat perfect. De eerste 30 minuten van de film vraag je je ook af wat er nou precies gaande is, maar de film trekt je steeds meer naar zich toe en je wilt ook nog niet eens wegkijken of naar de WC gaan. :P Een uitstekende performance van Jake Gyllenhaal. En ookal is Vera Farmiga niet de 'love interest' van de hoofdpersoon, toch heeft ze in deze rol iets neergezet wat haar de een na belangrijkste character maakt terwijl het eigenlijk maar een bijrol moest zijn.

8.5/10

The Green Hornet:

Ik wist al hoe de film zou gaan aangezien ik de oude serie al vaker heb gezien.

Seth Rogen als de nietskunner met zijn maatje Kato(die al het werk doet) is leuk om naar de kijken. Maar Seth Rogen speelt deze rol zowat altijd(Pineapple Express)? Dus hij wist mij niet te overtuigen. Desnoods hoort zijn rol wel zo neergezet te worden. Kato daarentegen is wel goed gecast. De rol die Seth Rogen en Cameron Diaz hadden daarentegen had naar mijn mening beter gecast kunnen worden.

Toch wist de film mij niet echt te boeien op de vechtscenes na en de laatste scene. Toch leuk om weer eens een buddy-movie te zien.

6/10

Shawshank redemption, goodfellas, city of god, leon. zeker top films !

Wat ouder maar wel de moeite waard :

Primal Fear
The Usual Suspects
Jacobs Ladder (een concept dat in latere films vaak herhaald is)

Zie meestal de twists wel aankomen en bij Shutter Island zelfs nog eerder dan bij The Sixth Sense maar Primal Fear en Jacobs Ladder zijn net te vernuftig in elkaar gezet om een twist te vermoeden. The Usual Suspects heeft wat weggevers als je de eerste keer kijkt maar niet genoeg om het werkelijke einde te voorspellen.

en niet te vergeten: 12 monkeys, jacob's ladder staat trouwens ook al tijdje op mijn mustsee lijstje, misschien straks eens downloaden.

en niet te vergeten: 12 monkeys, jacob's ladder staat trouwens ook al tijdje op mijn mustsee lijstje, misschien straks eens downloaden.

Alleen is er bij 12 Monkeys nog wel ruimte voor interpretatie. Is Cole krankzinnig of echt een tijdsreiziger?

Wat dat betreft is Terry Gilliam's Brazil een stuk duidelijker aan het einde en kent een echte twist. Vond Brazil ook beter dan 12 Monkeys, in feite is Brazil gewoon 1 lange trip.

Terug
Naar boven