XXL Nutrition

Géén idee hoe te sporten.

Corvus

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
76kg
Hallo,

Ik ben een meisje van tweeëntwintig dat de laatste paar jaar enorm is aangekomen door boulimia. Deze boulimia speelde al een tijd, maar toen het compenseren schaarser werd is deze compleet geëxplodeerd waardoor ik op een slechte dag 99,9 kilo woog. Juist, ja. Dit overigens bij 1,79 meter. Mij wezenloos geschrokken is het op het moment van de 99,9 kilo eindelijk gelukt om mij een gezonde levensstijl eigen te maken. Door gezond eten ben ik vanaf 4 februari 15 kilo afgevallen (ik weeg nu 84,9 kilo). Qua beweging loop ik alles binnen dat binnen het kwartier te lopen valt. Ik loop naar de supermarkt, ik wandel met honden van familie... dat soort zaken. In centimeters ben ik ook al best veel afgevallen.

Echt veel gesport heb ik echter nog niet. Ik heb niet eens enig idee hoe ik daaraan zou moeten beginnen. Ik heb dumbbells van 2 kilo, een hometrainer (fiets) en een apparaat waarop ik als het ware moet steppen. Sinds ik mijn boulimia-levensstijl heb afgeleerd wil ik alles zo gezond mogelijk doen. Zo heb ik aan het begin van mijn afvalavontuur besloten pas op de helft van mijn totale afvalgewicht te gaan sporten. Op dit punt ben ik nu aanbeland - in totaal wilde ik namelijk graag dertig kilo kwijt. Ik ben nu vijftien kilo kwijt en wil het liefst naar de 69 kilo bij 1.79 meter. Dit lijkt mij wel een zo gezond gewicht.

Nooit van mijn leven - zelfs niet in mijn boulimiatijd waarin ik overigens ook erg slanke momenten heb gekend - heb ik gesport. Ik heb géén verstand van sporten. En ik wil het goed doen! Ik wil dat mijn überdikke benen (ik heb een peervormig figuur) strak worden, dat mijn armen weer strak worden, strakke billen, eindelijk eens wat centimeters van mijn enkels... Ik heb - in retroperspectief - al sinds zo ongeveer mijn veertiende boulimia en zelfs toen vond ik mijzelf veel te dik, zo ook mijn benen. Dit was ik echter niet. Maar echt kunnen genieten van een slank lichaam heb ik nooit. Ik wil aan mezelf werken, ben aan mezelf aan het werken, en mijn eetstoornisarme geest is er klaar voor om nu realistisch naar mezelf te kijken. Ik verwacht geen perfectie. Maat 38 is prima.

Maandag moet ik beginnen met sporten, maar hoe moet ik dat opbouwen, en waarop/-mee, en wat kan ik het beste doen voor mijn peerfiguur en dus voor mijn onderlichaam? Cardio, krachttrainig, gewichten, alles? Ik heb géén idee en hoor/lees verschillende dingen.

PS. Ik ben trouwens ook doodsbang voor loshangend vel. Is dit überhaupt realistisch voor een tweeëntwintigjarige die dertig kilo moet verliezen?

Laatst bewerkt:
Als je jong bent komt dat losgroeiend vel nog inorde maar 22 jaar is al te oud voor denk ik :s
Step wat het tempo dat je aan kan wisse steppen af met fietsen .... (30 min elke dag -1 rustdag in de week -)
Koop jezelf een hartslagmeter en train in de juiste "zone" hierover vindt je genoeg in het web ...

BELANGERIJK in de eerste weken begin je best opbouwend dat wil zeggen in je zone voor de eerste maal maar 10 minuten na een tijde 15 minuten na een tijdje 20 minuten na een tijdje 30 minuten (altijd in de zone van je hartslagmeter ) wat is een tijdje dat moet je zelf aan voelen of de hartslagmeter ....

Veel geluk er mee :)

Je kan mss opwarmen met je dumbbells zoek er oefening voor op het web ... of in het begin is dat mss alleen al zwaar genoeg weet niks van je fysiek af dus het is gissen in het donker

Trouwens neem voldoende slaap als je dit om dat uur post ...

Starting Strength is niet echt iets voor een vrouw die 30 kg wilt afvallen zonder enige sportervaring.
Ik zou een full-body krachtschema gaan doen in de sportschool en daarnaast elke dag een 30-60 minuten cardio.

Het allerbelangrijkste is om de knop om te zetten en je voeding aanpassen. Als je 10 keer per week sport en slecht eet zal er nog steeds niks veranderen. Misschien ook wel handig om een boek te lezen over motivatie en hoe je dat op voeding en training kan toepassen.

''burn the fat feed the muscle'' is een goed boek voor zowel voedingskennis op te doen als de motivatiekant van het gezond leven.

Volgens mij is het ook van belang dat je niet te snel afvalt. Doordat je in omvang groeit, rekken de elastinevezels in je huid op. Als je te snel in omvang afneemt krijgen de elastinevezels niet de kans om op een normale manier weer 'strak' te worden. Zoals eerder gezegd speelt leeftijd hier ook een rol in.

Misschien een idee om een goede sportschool in de buurt op te zoeken en daar eens gaan praten over voedingsschema's e.d?

Succes!

Waarom niet? Kan prima hoor, en anders pleur je de press en power clean er gewoon uit (dat raad ik overigens ook aan).

btfftm is ook wel goed maar veel informatie is verouderd, ze stressen daar heel veel op monosaccharides < poly-/di- evenals tijd van voedselconsumptie maar dat let allemaal niet zo nauw (iifym). Wil je iemand die langdurig last heeft gehad van boulimia echt zo'n rigide eetschema geven met zoveel regels (met als klap op de vuurpijl dus dat heel veel van die regels onwaar zijn en dat je dus geen resultaat ziet voor die extra moeite)?

Rippetoe zijn grote compounds waaronder squat, deadlift en benchpress. Indien ze zich goed inleest en een competente begeleider heeft (en toegegeven, dat laatste is extreem moeilijk te vinden in de meeste sportscholen) is dat best mogelijk, daarbij kan ze ons om hulp vragen als ze iets niet snapt qua vorm/uitvoering. Ik zou het moeten nakijken maar zo uit m'n hoofd raadt Rippetoe aan om 3x per week te squatten (:roflol:), dat doe je dus ook niet als beginner.

Starting Strength is niet echt iets voor een vrouw die 30 kg wilt afvallen zonder enige sportervaring.
Ik zou een full-body krachtschema gaan doen in de sportschool en daarnaast elke dag een 30-60 minuten cardio.

Het allerbelangrijkste is om de knop om te zetten en je voeding aanpassen. Als je 10 keer per week sport en slecht eet zal er nog steeds niks veranderen. Misschien ook wel handig om een boek te lezen over motivatie en hoe je dat op voeding en training kan toepassen.

''burn the fat feed the muscle'' is een goed boek voor zowel voedingskennis op te doen als de motivatiekant van het gezond leven.

Starting strength is voor iedereen goed.

Starting strength is voor iedereen goed.

Iemand die nog nooit gesport heeft en minimaal 30-40 kg overgewicht heeft is echt niet in staat om Starting Strength te gaan doen. Die moet eerst een beetje conditie, flexibiliteit en reactie van spieren en zenuwen krijgen. Dus beter gewoon eerst rustig beginnen met fitnessen en aan ''het sporten'' wennen en dan over een half jaar of zo aan Starting Strength beginnen.

Iemand die nog nooit gesport heeft en minimaal 30-40 kg overgewicht heeft is echt niet in staat om Starting Strength te gaan doen. Die moet eerst een beetje conditie, flexibiliteit en reactie van spieren en zenuwen krijgen. Dus beter gewoon eerst rustig beginnen met fitnessen en aan ''het sporten'' wennen en dan over een half jaar of zo aan Starting Strength beginnen.

Waarom zou je eerst een half jaar willen aanrommelen?

Starting strength is meer een schema waarin je de techniek van de ingewikkellde oefeningen gaat leren dus nee, dat is niks voor iemand die gewoon wil afvallen. Het beste kan ze naar de sportschool gaan en een instructeur vragen om een full body schema te maken. Het belangrijkste is dat ze beweging heeft en daarvoor zijn al die moeilijke oefeningen helemaal niet nodig

Starting strength is meer een schema waarin je de techniek van de ingewikkellde oefeningen gaat leren dus nee, dat is niks voor iemand die gewoon wil afvallen. Het beste kan ze naar de sportschool gaan en een instructeur vragen om een full body schema te maken. Het belangrijkste is dat ze beweging heeft en daarvoor zijn al die moeilijke oefeningen helemaal niet nodig

+1

Laat je begeleiden, zeker in het begin. Zelstandig trainen zonder enige sportervaring is geen goed idee. Ingewikkelde oefeningen zijn in het begin niet nodig. In veel centra heb je circuittraining, een stuk of 7 basisoefeningen om gewoon te raken aan de bewegingen van je lichaam. In veel sportcentra heb je de mogelijkheid om deel te nemen aan groepslessen binnen het abbo. Dat is voor jou een dikke aanrader. Trainen in groep is beter voor beginners en verhoogt je motivatie.

Allereerst welkom en ook een mededeling maat 38-40 is perfect . Want je zegt dat je niet perfect hoeft te zijn en dat maar 38 goed is ... 38 is awesome .
Allereerst moet je je voeding op orde zetten . Dat kan door een basisbehoefte te bereken dat je nodig hebt om evenveel te blijven wegen . Als je dat weet , ga je dagelijks 400 kcal onder dat basisbehoefte zitten . Weeg in het begin al je voeding af . Het lijkt veel werk , maar met je verleden ga je waarschijnlijk meer eten dan je zelf denkt en is afwegen een must . Na een tijd weet je dat je afvalt als je dit en dat eet etc ... En kan je iets minder strict leven en meer op gevoel spelen .
Ga drie keer per week 1 uur cardio doen met een hartslag van tussen de 110 en 130 . Dat is bij de meeste snelwandelen.

Als het goed is , val je nu wekelijks 0.5 kg af . Dat lijkt niet veel maar hiermee ga je tenminste geen jojo-effect crëeren en ga je je lichaam niet onnodig uithongeren .
Eenmaal je jezelf wat beter in je vel zal voelen , volg je Starting Strentgh . Je gaat minder vet hebben maar je wil dat alles nog wat strakker komt te staan . Gewichten heffen is daar geknipt voor .

Veel succes !

En schema waarbij je zorgt dat je alles traint en daarnaast gezond is moet voorlopig genoeg zijn. Je helemaal druk maken over hartslag en dergelijk is nog niet erg van belang. Begin rustig en bouw het langzaam op. Als je een kilootje of 15 kwijt bent, je veel frisser voelt dan kan je altijd nog zwaar trainen (wat uiteindelijk wel het beste resultaat geeft!).

Wat je vooral niet moet doen is alleen cardio, naar verhouding ben je beter af als je meer krachttraining dan cardio doet. Bewegen is nu je belangrijkste doel. Ook in het dagelijks leven: pak de fiets, laat de lift achterwege, loop in huis een extra keer de trap op, ga wandelend boodschappen doen etc.

Begin rustig en vooral niet extreem weinig gaan eten.

Ik zou even bij het voeding gedeelte gaan kijken, om te beginnen

Myfitnesspal.com --> onderhoud berekenen, instellen op afvallen blahblah. Voedingsschema opstellen. Langzaam maar steady afvallen. Absoluut geen crash dieet gaan doen want dat komt er toch weer aan. Ik denk dat dat van die huid wel mee valt tho. En dan zou ik 3x p/w een fullbody schema doen, dat begint met een lower body oefening (deadlines/lunges/squats/legpresses) vorm voor gewicht natuurlijk. Vraag het gewoon aan mensen in de sportschool. Na je KT cardio doen. Ikzelf vind dat cardio op een hogere intensiteit betere resultaten geeft (sprinten). Of zoals iemand al zei groepslessen doen. Misschien zelfs insanity? Ss lijkt me nou niet echt iets voor iemand die alleen wat wilt afvallen. Succes!

Terug
Naar boven