Fitness Seller

Geloof in God neemt wereldwijd langzaam af

Waarom wordt er gedacht dat er door wereldwijd atheïsme, de wereld er op voor uit gaat eigenlijk? Hebben jullie daar ook argumenten voor?

Je mag eerst best geloven dat iets waar kan zijn, maar je moet het daarna wel hard kunnen maken, zeker weten.

Niemand kan iets hard maken. Daarom heet het ook geloof.

Laat iedereen gewoon lekker zijn ding doen. Mensen die andere mensen proberen te overtuigen van atheïsme zijn net zo erg als andersom.

/thread

---------- Post toegevoegd Thu 3 May 2012 om 13:18 ----------

Waarom wordt er gedacht dat er door wereldwijd atheïsme, de wereld er op voor uit gaat eigenlijk? Hebben jullie daar ook argumenten voor?

Vraag ik me dus ook af. Die gekke arabs zijn zo al gek genoeg. Gelukkig hebben ze nog geloof dat ze nog een beetje de goede richting op stuurt anders draaien ze helemaal door.

Laten we het eens omdraaien: waarom word er gedacht dat door dingen te geloven die niet aantoonbaar juist zijn, en daar ethische en politieke keuzes op te baseren, de wereld erop vooruit gaat? Hebben jullie daar ook argumenten voor?

En atheïsten vragen trouwens geen 'wereldwijd atheïsme'. Gewoon je geloof voor jezelf houden en anderen met rust laten is voor de meeste atheïsten al genoeg.

Laat iedereen gewoon lekker zijn ding doen. Mensen die andere mensen proberen te overtuigen van atheïsme zijn net zo erg als andersom.

/thread

---------- Post toegevoegd Thu 3 May 2012 om 13:18 ----------

Vraag ik me dus ook af. Die gekke arabs zijn zo al gek genoeg. Gelukkig hebben ze nog geloof dat ze nog een beetje de goede richting op stuurt anders draaien ze helemaal door.

Atheïsten zijn net zo negerend als gelovigen. De enige juiste benadering is imo agnosticisme.

• Topic Starter Topic Starter
Jullie allemaal met je "aanvallen" ik heb respect voor mensen maar niet voor religie. Religieuzen hebben moeite die twee van elkaar te scheiden.
Ik beschouw religie als de kanker van de wereld en atheïsme als kuur. Ik ben alleen soms bang dat de kanker al veel te ver is uitgezaaid. En of ik argumenten heb dat de wereld vooruit gaat als er geen religie meer was. Het wordt in ieder geval voor een hoop mensen een stuk prettiger om te leven. Denk aan miljoenen vrouwen, homo's, kinderen etc. Religie is verwerpelijk en heeft veel te veel slechte kanten om het maar voor lief te nemen.

Het probleem met gelovigen is dat ze mij constant lastig vallen met hun middeleeuwse ideeën. CDA zit namelijk bijna altijd in de regering. Dat is ook een belangrijke reden dat ik er zo'n hekel aan heb. Leuk dat je in god gelooft, maar val mij niet lastig met die onzin.

Oké T daar heb ik de begrippen inderdaad iets te nauw genomen. Laat ik dan stellen dat een sterke atheïst net zo negerend is als een gelovige. Als ik in mijn omgeving kijk zijn de typische argumentaties voor het zijn van een atheïst gebaseerd op de overtuiging dat er 'niks' bestaat. Waarschijnlijk zijn deze personen dan onbewust een sterk atheïst. Al met al is het agnosticisme een correctere benadering lijkt me zo?

Oké T daar heb ik de begrippen inderdaad iets te nauw genomen. Laat ik dan stellen dat een sterke atheïst net zo negerend is als een gelovige. Als ik in mijn omgeving kijk zijn de typische argumentaties voor het zijn van een atheïst gebaseerd op de overtuiging dat er 'niks' bestaat. Waarschijnlijk zijn deze personen dan onbewust een sterk atheïst. Al met al is het agnosticisme een correctere benadering lijkt me zo?

Nee, of sluit jij ook niet uit dat er onzichtbare dwergen zijn die de aarde regeren?

Doen we de klassieke geloven in de ban, dan raken we in ieder geval van hun valse hypocriete moralen en zingeving, machtsystemen, rechtstreekse aanvallen op wetenschap, vooruitgang en het veroordelen van grote groepen mensen op allerlei onzinnige kenmerken af. Je zou zeggen dat de wereld daar beter van wordt ja, in ieder geval het proberen waard.

Maar ik loop nou 31 jaar rond hier, en ik ben er inmiddels ook wel achter dat mensen van nature/opvoeding skeptisch en dus uiteindelijk atheïst zullen worden, Of goedgelovig met alle karaktertrekken die daarbij horen, en bannen we het klassieke geloof uit dan wordt dat net zo snel ook weer vervangen door andere waanideeën.
Mensen zijn khut. Helaas, pindakaas.

Nee, of sluit jij ook niet uit dat er onzichtbare dwergen zijn die de aarde regeren?

Gaat zich om het feit dat een sterke atheïst claimt te weten dat er niks kan bestaan, terwijl diegene daar geen bewijs voor heeft. Net zoals een gelovige claimt dat er wel iets bestaat, zonder daar bewijs voor te hebben. Ik ben overtuigd van wetenschap en zo benader ik ook het wel/niet bestaan van een hogere macht, ofwel ik weet het simpelweg niet. Meest logische is de Darwin theorie, maar ook die heeft een onverklaarbaar begin. Jij bent een sterke atheïst mag ik aannemen uit je post?

Er is geen bewijs te leveren voor iets dat niet bestaat, de discussie over een niet bestaande god is dus zinloos. De waarschijnlijkheid dat er geen goden bestaan grenst echter aan de 100% zekerheid. Die 0,000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% onzekerheid mogen de gelovigen zich aan vastklampen.

/thread

Het menselijk denken is niet gemaakt om te geloven, dan kruipt er alleen maar angst omhoog. Geloof in de huidige vorm, die ik vaak zie, heet eigenlijks hoop.

Haha lees dit topic door, ik word hier half uitgescholden en ik blijf gewoon netjes en respectvol.

Gelovige +1

Het verschil is dat ongelovigen soms respectloos kunnen reageren naar gelovigen toe, een beetje minderwaardig en lachwekkend kunnen doen omdat je in God gelooft.
Ze zijn respectloos voor je mening/overtuiging maar hoe jij verder leeft moet je zelf weten. En daar zit nou net het verschil met (streng)gelovigen tegenover ongelovigen. Deze mensen dringen hun geloof zo op zodat je volgens hun opvattingen moet gaan leven. Want wat als je zoon homo is? Is dat te accepteren volgens een gelovig iemand? Ik dacht het niet.

Nee daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, er toch een verschil.

Eerst en vooral is de bewering van het bestaan van een god gemaakt door de gelovige, en die heeft tot op heden nog nooit die bewering bewezen. De correcte houding tegenover elke bewering tot die bewezen is, is om ze af te wijzen. Dus voor de atheïst (degene die niet gelovig is) is het een kwestie van wachten tot er bewijs geleverd is door de persoon die de bewering heeft gedaan. Ondertussen kan de atheïst eigenlijk stellen dat bij gebrek aan bewijs, en bij overtuigend bewijs dat alle religies ongeloofwaardig zijn (vanwege hun vele gebreken en fouten) er heel waarschijnlijk geen god bestaat, in elk geval geen persoonlijke god die ingrijpt in het leven van de mens of zelfs het heelal.

Is het mogelijk dat er ergens iets is waarvan wij niet op de hoogte zijn en wat het leven op aarde in gang heeft gezet? Kan altijd. Kan net zo goed een alien zijn. Je kan allerlei gekke wezens bedenken om het bestaan van het universum en het leven te verklaren.

Als je over absolute zekerheid spreekt (100%) dan kan je eigenlijk geen enkele stelling meer maken. Want absolute zekerheid bestaat eigenlijk niet.

Maar als je alle religies bekijkt, en je onderzoekt de beweringen, geschiedenis van de geschriften, de geloofwaardigheid, en je koppelt alle problemen die er zijn met die religies met wat de wetenschap allemaal ontdekt heeft (evolutie, het heelal) dan kan je alleen concluderen dat religie een menselijke uitvinding is. Zodra je op dat punt bent gekomen, moet je dus religie op hetzelfde niveau plaatsen als een sprookjesboek met draken en eenhoorns. En als religie het fout heeft, wat maakt het dan nog uit of je gaat geloven in een wezen/god dat totaal geen invloed heeft op de aarde of de mens? Elke mogelijke verklaring is dan zo goed als de andere. De voorlopige consensus van de wetenschap is dat het heelal geen god nodig heeft gehad om te ontstaan. Als je overal zoekt en nergens bewijs vindt, dan is dat eigenlijk bewijs dat er niets is. Dus is het niet zo gek om te stellen dat er ook geen god is.

Dus nee, de gelovige staat niet op hetzelfde niveau als de gnostische (sterke) atheïst vind ik, de gelovige staat een stuk zwakker. Ook al blijf ik zelf voorzichtiger als agnostisch atheïst.

Er is geen bewijs te leveren voor iets dat niet bestaat, de discussie over een niet bestaande god is dus zinloos. De waarschijnlijkheid dat er geen goden bestaan grenst echter aan de 100% zekerheid. Die 0,000000000000000000000000000000000000000000000000000000001% onzekerheid mogen de gelovigen zich aan vastklampen.

Vertaal Goden naar buitenaards leven en de kans is ineens 99,99%.

Vertaal Goden naar buitenaards leven en de kans is ineens 99,99%.

Vertaal buitenaards leven naar buitenaards leven en laat god in zijn waarde als concept. Er is geen enkele religie die een god aanhangt die rondrijdt op een fietsje door de lucht met een deken op zijn kop.

Nee daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, er toch een verschil.

Eerst en vooral is de bewering van het bestaan van een god gemaakt door de gelovige, en die heeft tot op heden nog nooit die bewering bewezen. De correcte houding tegenover elke bewering tot die bewezen is, is om ze af te wijzen. Dus voor de atheïst (degene die niet gelovig is) is het een kwestie van wachten tot er bewijs geleverd is door de persoon die de bewering heeft gedaan. Ondertussen kan de atheïst eigenlijk stellen dat bij gebrek aan bewijs, en bij overtuigend bewijs dat alle religies ongeloofwaardig zijn (vanwege hun vele gebreken en fouten) er heel waarschijnlijk geen god bestaat, in elk geval geen persoonlijke god die ingrijpt in het leven van de mens of zelfs het heelal.

Is het mogelijk dat er ergens iets is waarvan wij niet op de hoogte zijn en wat het leven op aarde in gang heeft gezet? Kan altijd. Kan net zo goed een alien zijn. Je kan allerlei gekke wezens bedenken om het bestaan van het universum en het leven te verklaren.

Als je over absolute zekerheid spreekt (100%) dan kan je eigenlijk geen enkele stelling meer maken. Want absolute zekerheid bestaat eigenlijk niet.

Maar als je alle religies bekijkt, en je onderzoekt de beweringen, geschiedenis van de geschriften, de geloofwaardigheid, en je koppelt alle problemen die er zijn met die religies met wat de wetenschap allemaal ontdekt heeft (evolutie, het heelal) dan kan je alleen concluderen dat religie een menselijke uitvinding is. Zodra je op dat punt bent gekomen, moet je dus religie op hetzelfde niveau plaatsen als een sprookjesboek met draken en eenhoorns. En als religie het fout heeft, wat maakt het dan nog uit of je gaat geloven in een wezen/god dat totaal geen invloed heeft op de aarde of de mens? Elke mogelijke verklaring is dan zo goed als de andere. De voorlopige consensus van de wetenschap is dat het heelal geen god nodig heeft gehad om te ontstaan. Als je overal zoekt en nergens bewijs vindt, dan is dat eigenlijk bewijs dat er niets is. Dus is het niet zo gek om te stellen dat er ook geen god is.

Dus nee, de gelovige staat niet op hetzelfde niveau als de gnostische sterke atheïst vind ik, de gelovige staat een stuk zwakker. Ook al blijf ik zelf voorzichtiger als agnostisch atheïst.

Goed stuk en ik ben het er ook wel mee eens. Sowieso zijn de bestaande religies hersenspinsels en vergelijkbaar met elk ander geschreven sprookje, ze zijn een menselijke reactie op het verklaren van het onverklaarbare. Zoals Bijster aanhaalde is geloof eigenlijk hoop.

Het enige wat me doet twijfelen is de oorsprong van alles. We kunnen dit heel ver terugredeneren maar uiteindelijk houdt dat op en blijven er vraagtekens. Een logische reactie vanuit ons brein (zie alle geloven op deze aarde) is om dit dan toe te schrijven aan een hogere macht. Vooralsnog is het meest logisch dat er niks bestaat, maar het is niet uit te sluiten.

Vertaal buitenaards leven naar buitenaards leven en laat god in zijn waarde als concept. Er is geen enkele religie die een god aanhangt die rondrijdt op een fietsje door de lucht met een deken op zijn kop.

Simpele bevatting van God(en)/buitenaards leven heb je dan.

Geloof is gewoon voor naïeve mensen die het onverklaarbare verklaarbaar willen maken..

Terug
Naar boven