MuscleMeat

Geloven onderling: verschillen en gelijkheden

• Topic Starter Topic Starter
waar bleef je man, ik begon al ongerust te raken:rolleyes:
1. ik ben getrouwd, en buiten DBB dus ook andere verplichtingen ( als je DBB nog als verplichting wilt zien)

2. ik heb weekend, dus ook graag tijd voor mijzelf.

3. laat anderen ook maar eens praten, vaak heb ik het gevoel dat ik hier een roepende in de woestijn ben.
;):D

Zowel in het Christendom als bij de Islam en het Jodendom is de centrale moraal: een goed, rein mens zijn.

Ten eerste prediken ze allemaal hetzelfde , maar met een verschillende invalshoek.
Moslims, joden en christenen hebben dezelfde god, ze zijn neven van elkaar, maar slaan elkaar de hersens in.

Sterker nog, de meeste verhalen over Jezus werden drieduizend jaar eerder door de Boeddha verteld.
Mijn bezwaar tegenover de christenen: ze praktiseren niet wat ze prediken.

Driehonderd jaar lang werden mensen met de bijbel in de hand verkracht, verhandeld en vermoord, om na hun verplichte bekering te horen dat de Tien geboden zulke dingen verboden.

Ditzelfde bezwaar geldt ook voor de joden, die zeer actief waren in de slavenhandel.
De Islam is een zuivere godsdienst, maar in de naam van de jihad worden al wel ruim dertig jaar lang onschuldige mensen opgeblazen.

Alleen in het boeddhisme vind je: practice what you preach.

TOPPIE!

zeer goede aanvullende post kerel!
:thumbs:

Ik zou hem ook niet ontkennen. Ik zou hem gewoon niet aanbidden, en ik zal het terecht vinden dat ik hem niet aanbeden heb.

Ik zeg niet dat ik er gelukkig mee zou zijn :p
Dat is moeilijk in te schatten, ook door jou.

Het ging me trouwens ook niet om het leven na de dood, maar om nu. Of ik op dat moment toch maar op mijn knieën val, dat zullen we dan wel zien.

Haha, kom op, 'moeilijk in te schatten'. Als je hel zou zien, zou je je eigen schijt nog opeten als God het je vroeg.

Eén of ander wezen dat verwacht dat iedereen hem aanbidt en de anderen straft, waarom zou ik daar in godsnaam naar opkijken?

Omdat je anders naar Hel gaat, haha. God is een kl***zak, maar een kl***zak met immense krachten. Slik je trots maar in warrior, want die 'trots' is geen eeuwigheid waard om in Hel te branden.

Het is zinloos om uitspraken te doen over hoe de hel is, en over hoe ik zal zijn als ik de hel zie. Dat gaat ons te boven.

Je kan over Hel wel lezen in bijbel/koran (dus klusmier's of adil's visie) en dat is genoeg om bang te worden (als je erin gelooft dan).

Dat jij dat niet 'weet' of 'niet kunt voorspellen' is gewoon slappe praat, kom op. Beeld je het eens zo levendig mogelijk in en je zal zien dat het geen pretje is.
Vanuit die optiek snap ik zelf niet eens waarom er niet meer religieuzen opstappen en ons 'dwalers' wakkerschudden.

Je kan over Hel wel lezen in bijbel/koran (dus klusmier's of adil's visie) en dat is genoeg om bang te worden (als je erin gelooft dan).

Dat jij dat niet 'weet' of 'niet kunt voorspellen' is gewoon slappe praat, kom op. Beeld je het eens zo levendig mogelijk in en je zal zien dat het geen pretje is.
Vanuit die optiek snap ik zelf niet eens waarom er niet meer religieuzen opstappen en ons 'dwalers' wakkerschudden.

omdat de meeste boodschappers zich laten afschrikken door de weerstand die er bij de mensen zit, en dankzij het ontbreken van doorzettingsvermogen niet kunnen slagen, en bij voorbaat dan al kansloos zijn.
;)

een hardcore messenger gaat door, zelfs als dat het einde van zijn/haar leven zou betekenen: immers de boodschap is belangrijker dan je eigen leven!
:roflol:

beangstigend of niet?
:p

Je bent weer naast de kwestie aan het praten.
Niets van dit alles geeft me een reden om een God te aanbidden die onschuldigen (onder andere ik) eeuwig foltert. Dat werkt gewoon niet.

Dan kan ik nog zo ontzettend veel schrik hebben.

Niets van dit alles geeft me een reden om een God te aanbidden die onschuldigen (onder andere ik) eeuwig foltert. Dat werkt gewoon niet.

je moet je ook niets laten verplichten of je door iets laten afschrikken, dan is het namelijk een verkeerd geloof!

het gevoel om God te aanbidden moet vanuit jezelf komen en vrijblijvend zijn.

zolang je wordt gedwongen heeft God niets aan je, want hij kan niet in je werken en zijn boodschap door jou laten verkondigen.
;)

En ik zeg dat je niet realistisch bent. Het maakt niks uit wat God eigenlijk allemaal doet, jij kan dat nog zo erg vinden allemaal, maar het is wel jij die zal branden en niet God. Dan aanbid ik wel een kl***zak hoor...(en dat zal btw iedereen doen, ongeacht wat ie zegt)

omdat de meeste boodschappers zich laten afschrikken door de weerstand die er bij de mensen zit, en dankzij het ontbreken van doorzettingsvermogen niet kunnen slagen, en bij voorbaat dan al kansloos zijn.
;)

een hardcore messenger gaat door, zelfs als dat het einde van zijn/haar leven zou betekenen: immers de boodschap is belangrijker dan je eigen leven!
:roflol:

beangstigend of niet?

Ik vind u eigenlijk nog veel te soft. Je moet meer hardcore optreden, of geef jij niet om je medemens :eek:

En ik zeg dat je niet realistisch bent. Het maakt niks uit wat God eigenlijk allemaal doet, jij kan dat nog zo erg vinden allemaal, maar het is wel jij die zal branden en niet God. Dan aanbid ik wel een kl***zak hoor...(en dat zal btw iedereen doen, ongeacht wat ie zegt)

Ik vind u eigenlijk nog veel te soft. Je moet meer hardcore optreden, of geef jij niet om je medemens :eek:

ik "kan" best hardcore optreden, maar om de leden niet van een BB forum te jagen en dan als dank een PERM-BAN te mogen ontvangen is me idd iets teveel van het goede.

ik verkondig de boodschap, maar hou ook van mijn sport en een goede communicatie op dit forum.
;)
( soms moet je keuzes maken in het leven idd)

je moet je ook niets laten verplichten of je door iets laten afschrikken, dan is het namelijk een verkeerd geloof!

het gevoel om God te aanbidden moet vanuit jezelf komen en vrijblijvend zijn.
Dus als dat gevoel er niet is, hoef ik god niet te aanbidden en ga ik ook niet naar de hel?

Laten we het duidelijk houden, ik zal zo'n God nooit aanbidden.
Ongeacht wat jij zegt. Aanbidden is liefde voelen. Ik zou hem kunnen vrezen, en doen alsof ik hem aanbid, maar liefde zal er niet zijn.
En vermits hij God is heeft hij door dat ik hem eigenlijk veracht, maar hij neemt genoegen met mijn vrees, wat hem enkel zieliger maakt.

Je vindt het misschien allemaal niet zo realistisch, maar besef goed dat we het over god hebben.

Dus als dat gevoel er niet is, hoef ik god niet te aanbidden en ga ik ook niet naar de hel?

Ongeacht wat jij zegt. Aanbidden is liefde voelen. Ik zou hem kunnen vrezen, en doen alsof ik hem aanbid, maar liefde zal er niet zijn.
En vermits hij God is heeft hij door dat ik hem eigenlijk veracht, maar hij neemt genoegen met mijn vrees, wat hem enkel zieliger maakt.

Je vindt het misschien allemaal niet zo realistisch, maar besef goed dat we het over god hebben.

IMO ga je wel naar de hel, maar dat is zoals ik het geloof.

naastenliefde is idd de essentie van goed geloof, jezelf nederig opstellen om daarmee anderen te kunnen helpen; ipv de hedendaagse arrogante ik-houding, en armoe op een afstand houden alsof het besmettelijk schijnt te zijn.
;)

De geloven:
De joden zien zich als het uitverkoren volk en jood ben je alleen als je moeder jood is (er is een andere route maar deze is loodzwaar). Dit heeft best wel iets racisitsich.
Christendom is daar vanaf gestapt. Iedereen kan christen worden als je je maar laat dopen. Maar zij geloven in rare dingen als de maagd Maria en de heilige geest.
Islam heeft nog steeds achterhaalde ideeen wat betreft de klassieke rolverdeling van man en vrouw. Huwelijk met een 10 jarige meisje van mootje is ook niet lovend te noemen.

Eigenlijk is het raar dat die woestijn god zo populair in Europa is.

De geloven:
De joden zien zich als het uitverkoren volk en jood ben je alleen als je moeder jood is (er is een andere route maar deze is loodzwaar). Dit heeft best wel iets racisitsich.
Christendom is daar vanaf gestapt. Iedereen kan christen worden als je je maar laat dopen. Maar zij geloven in rare dingen als de maagd Maria en de heilige geest.
Islam heeft nog steeds achterhaalde ideeen wat betreft de klassieke rolverdeling van man en vrouw. Huwelijk met een 10 jarige meisje van mootje is ook niet lovend te noemen.

ja hoor, soepkip.
:D:p

IMO ga je wel naar de hel, maar dat is zoals ik het geloof.
Begrijp jij wel goed de consequenties van wat je zegt?
Jij gelooft dat ik naar de hel ga, vindt je dat dan niet onrechtvaardig? (ga er even van uit dat ik een goed mens ben)
Ik zou mijn leven kunnen wijden, uitsluitend aan het helpen van anderen, maar nog steeds eeuwig verdoemd zijn omdat ik toevallig niet geloofde in god, en hem niet vereerde.

Jij wil de arme zieltjes bekeren omdat ze anders naar de hel zouden gaan? Besef dan dat je zielen redt van een boeman. Een boeman die jij aanbidt. Je geeft ons de optie onze liefde aan hem te geven, zodat we naar de hemel kunnen. Het lijkt er verdacht veel op dat we onze ziel verkopen, in ruil voor een eeuwig leven in het paradijs.

Voel je vrij mijn redenering recht te trekken waar ze scheef loopt.

naastenliefde is idd de essentie van goed geloof,
Naastenliefde is de de essentie van een goed leven, niet enkel van geloof.
Als het echt de essentie van geloof zou zijn, dan zouden goede mensen naar de hemel gaan, ongeacht hun geloof.

True, het maakt hem wel een zieligerd en ieder weldenkend mens veracht hem ook, daarin kan hij niks aandoen. Maar dat vraagt hij niet (alleszinds allah niet), hij wilt gewoon dat je in hem gelooft en je moet nog aan 4 andere basiszaken voldoen.

Ik bekijk ook dit visie vanuit een sterke geloviger, iemand die sterk overtuigd is van God (en paradijs/hel). Dan vind ik het helemaal niet vreemd dat ze mensen willen overtuigen van hun gelijke. (zo was dit discussie begonnen remember ?:D)

True, het maakt hem wel een zieligerd en ieder weldenkend mens veracht hem ook, daarin kan hij niks aandoen. Maar dat vraagt hij niet (alleszinds allah niet), hij wilt gewoon dat je in hem gelooft en je moet nog aan 4 andere basiszaken voldoen.
Welke 4 basiszaken zijn dat?

Ik had het trouwens over het geloof in het algemeen. Ik zou eerder geloven in een god die goedheid beloont, en zelf nederig is.

5 zuilen van de islam, eerste is erkenning van god en mohammed als boodschapper.

Als je 1 al erkent, ben je al moslim. Rest is bidden, geld geven aan armen, bedevaart, bla bla.

Ik denk btw net het tegenovergestelde: het boeit niet waarin jij WILT geloven, het boeit dat je gelooft in de juiste (ook al is het een k*tgod en een k*tgodsdienst). Ook al kan je nooit met 100% zeker zijn = religionfail.

De geloven:

Het jodendom had een mooi tot n detail uitgewerkt sprookje... veel complexer en indrukwekkender dan de andere mythen en legenden... Maar door deze regel van afkomst kende ze een beperkt aantal volgelingen... DE REDEN waarom het christendom zo is doorgebroken en een wereld religie is geworden is dat ze hiervan afstapten en de basis simpelweg pikten van de joden (Paulus).. Alleen werd er te veel gediscussieerd en waren en zijn er nu nog teveel strekkingen en subgroepen/sekten..
Islam heeft dezelfde shit genomen en die herkauwt via 1 boodschapper: Mohammed.. Hierdoor gaven ze een alternatief dat voor velen als meer geloofwaardig overkwam doordat het een meer gestructureerde eenheid bood...

5 zuilen van de islam, eerste is erkenning van god en mohammed als boodschapper.

Als je 1 al erkent, ben je al moslim. Rest is bidden, geld geven aan armen, bedevaart, bla bla.

Ik denk btw net het tegenovergestelde: het boeit niet waarin jij WILT geloven, het boeit dat je gelooft in de juiste (ook al is het een k*tgod en een k*tgodsdienst). Ook al kan je nooit met 100% zeker zijn = religionfail.
idd, het feit dat niemand kan weten wat god wil, en zelfs of hij bestaat, maakt geloof relatief nutteloos.

Dat is ook het punt dat ik eerder probeerde te maken. Ik geloof niet omdat ik het de waarde niet van zie, en als god dan toch bestaat, dan vergeeft hij het mij toch wel. Als hij dat niet doet, dan is dat toch mijn fout niet.

Terug
Naar boven