- Waardering
- 1.446
- Lengte
- 1m89
De dreiging was op dat moment voorbij dus word het niet geoorloofd om al dan niet lichamelijk schade toe te brengen aan derden.
meh, een pijnprikkel is geen schade.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De dreiging was op dat moment voorbij dus word het niet geoorloofd om al dan niet lichamelijk schade toe te brengen aan derden.

Euh ja? Zie jij die man een poging doen om de agente aan te vallen of haar collega? Strikt volgens de wet gaat het niet om wat er voorheen is gebeurt maar wat er daadwerkelijk gebeurt terwijl ze die aanval doet.
En aangezien er net voor de aanval geen geweld op welke manier dan ook word gebruikt door het slachtoffer is dit niet toegestaan door die agente.
Je mag enkel reageren OP geweld. Wat er in het filmpje te zien is wraakactie/revanche op ''eventueel' voorafgegaan geweld (als die er was , want dat staat namelijk niet op film).
Ok, wacht even. misschien begrijp ik het verkeerd?Euh ja? Zie jij die man een poging doen om de agente aan te vallen of haar collega? Strikt volgens de wet gaat het niet om wat er voorheen is gebeurt maar wat er daadwerkelijk gebeurt terwijl ze die aanval doet.
En aangezien er net voor de aanval geen geweld op welke manier dan ook word gebruikt door het slachtoffer is dit niet toegestaan door die agente.
Je mag enkel reageren OP geweld. Wat er in het filmpje te zien is wraakactie/revanche op ''eventueel' voorafgegaan geweld (als die er was , want dat staat namelijk niet op film).
Idd. Volgens mij denken sommige mensen dat dit heel makkelijk is ofzo. Vooral staand, ik snap wel dat die agente het op een andere manier probeerde, alsof zij een dronken kerel in een staande houdgreep legt wahahaha ja tuurlijk (no offence to vrouwelijke agente's)En anticiperen op het gebruik van een voorwerp dat als wapen gebruikt kan worden. Zo'n handboei kan flink aankomen. Vraag me af hoe alle helden hier dit zelf aangepakt zouden hebben. Misschien dat ze wat van hun tips en trucs kunnen delen? En kom nou niet met dat houdgreep verhaal, want een groot deel van de agenten heeft geen jarenlange judo of jiu jitsu achtergrond.
En anticiperen op het gebruik van een voorwerp dat als wapen gebruikt kan worden. Zo'n handboei kan flink aankomen. Vraag me af hoe alle helden hier dit zelf aangepakt zouden hebben. Misschien dat ze wat van hun tips en trucs kunnen delen? En kom nou niet met dat houdgreep verhaal, want een groot deel van de agenten heeft geen jarenlange judo of jiu jitsu achtergrond.
Ok, wacht even. misschien begrijp ik het verkeerd?
Jij bedoeld dus te zeggen dat zodra iemand een bepaalde daad heeft gepleegd bijv: iemand helemaal lens geslagen, dan mag de politie nadat die daad is gepleegd de dader niet met geweld naar de grond werken..?
correct me if i'm wrong
Ik zie die gast echt niet iets doen met die handboeien dat een gevaar kan betekenen voor die agenten. Bij de opleiding van politie komen die houdgrepen aan te pas, ikzelf heb die ook uitgebreid aangeleerd gekregen en ik moet wel zeggen eens je ze kent dat je ze eerder zal gebruiken dan het meer traditioneel geweld zoals slaan etc
Goed punt, waar ik niet met een feit kan op reageren..
Hangt ook wel beetje af wat je onder geweld verstaat, in principe wordt bij het boeien altijd geweld gebruikt als de persoon zelf niet z'n handjes vooruit steekt om zijn handen te laten boeien. Maar dit word dus niet als geweld gezien.
Het punt van zelfverdediging is dat alles wat je doet proportioneel moet zijn met de aanval. Vb: Iemand wil je slaan -> je handelt met gelijke krachten dus gebruik je ook fysisch geweld zonder attributen.
Schiet je die gast neer, dan ben je wettelijk gezien fout aangezien dit niet proportioneel is met de aanval.
Idd. Volgens mij denken sommige mensen dat dit heel makkelijk is ofzo. Vooral staand, ik snap wel dat die agente het op een andere manier probeerde, alsof zij een dronken kerel in een staande houdgreep legt wahahaha ja tuurlijk (no offence to vrouwelijke agente's)

Met een mes in je broeksriem gestoken kun je ook niets.....totdat je hem pakt. Moet een agent daar dan op wachten voordat hij zijn pistool trekt??
En een agent wil ook geen bokspartij op straat, maar iemand naar de grond brengen, controleren/fixeren en dan boeien. Gaat alleen niet altijd even makkelijk![]()
Proportioneel? Er zijn mensen die al bij voorbaat weten dat de politie ze enkel met getrokken pistool benadert. Afschotvergunning noemen ze dat.
Ik zie die gast echt niet iets doen met die handboeien dat een gevaar kan betekenen voor die agenten. Bij de opleiding van politie komen die houdgrepen aan te pas, ikzelf heb die ook uitgebreid aangeleerd gekregen en ik moet wel zeggen eens je ze kent dat je ze eerder zal gebruiken dan het meer traditioneel geweld zoals slaan etc
Je bedoelt als iemand een politieman steekt wat hij kan doen? (correct me if im wrong)

Ik zie die gast echt niet iets doen met die handboeien dat een gevaar kan betekenen voor die agenten.
Bij de opleiding van politie komen die houdgrepen aan te pas, ikzelf heb die ook uitgebreid aangeleerd gekregen en ik moet wel zeggen eens je ze kent dat je ze eerder zal gebruiken dan het meer traditioneel geweld zoals slaan etc
Ik denk ook dat dat een probleem is tegenwoordig, je ziet het zelfs terug bij defensie.
Agenten/Militairen Twijfelen te vaak in bepaalde situaties die levensbedreigend zijn, omdat ze niet weten wat de gevolgen kunnen zijn. Ik vind dit toch een slechte zaak. kijk eens naar een aantal militairen die in uitzendgebied schoten hebben gelost, ze worden in het nieuws als moordenaars neergezet, en dat uiteindelijk blijkt dat het toch rechtvaardig was, maar je naam en je eigen dunk krijgen zo'n deuk, iets waar je je hele leven nog last van zult hebben.
Bij een ongecontroleerde zwaai me die arm heb je anders zo een kras opgelopen ... (of hij raakt per ongeluk je oog... jammer dan ?)
Werken die houdgrepen ook op iemand die groter en sterker is en die niet reageert op pijnprikkels ?
Je zegt het eigenlijk gedeeltelijk zelf ''ongecontroleerd'' wat dus wil zeggen dat hij niet bewust geweld wil gebruiken of laat staan schade toebrengen, en daarbij ik zie de man niets doen?? Maar dan ook echt niets.. Ik heb speciaal nog eens het filmpje gekeken, hij beschermt zijn gezicht meer niet.
Ik ken persoonlijk niemand die niet beschikt over pijnprikkels,
Iemand die zo onder invloed is kan onverwachte dingen doen.
Iemand onder invloed van weet ik wat die niet reageert op pepperspray komt aardig in de buurt gok ik.

Miss dat je zelf eens een antwoord kan formuleren op je vragen/argumenten die je aanhaalt?
Dus jij zou gelijk schoppen, geweld gebruiken die in een dronken toestand is? Want je weet nooit wat hij zal doen hé.. Weet je dat trouwens van iemand die nuchter is? Ken je iedere persoon dan zo goed dat je gelijk weet wat hij zal doen? Ook maar knallen dus![]()
Maar goed ik heb veel minder ervaring dan die agente daar in beeld......Tegen pepperspray kunnen wil niet gelijk zeggen dat je geen pijnprikkels hebt. Pepperspray is meer gericht op irritatie aan de oogleden en een zuurstoftekort te creeëren. Je kan trouwens erop trainen om weinig tot geen last meer te hebben van pepperspray.
Toch denk ik niet dat je alles op de agente zelf kan afschuiven, tuurlijk geld het dat je moet handelen naar eer en geweten, maar denk je niet dat zulke dingen als dit erin worden gestampt tijdens de training? Ik blijf het een lastige situatie vinden om te beoordelen, en ik kies ook geen partij maar ik denk toch dat er 2 kanten aan dit verhaal zijn.Mensen die dit soort zinloze en beschamende acties van politie verdedigen moeten gewoon een keer een jaartje doorbrengen in een politiestaat of zelf een keer wat knietjes ontvangen van de arm der wet. Misschien dat ze dan beseffen waar het over gaat.
Politie moet helemaal geen slagen uitdelen, die moet juist mensen beschermen tegen geweld. Ontvangt ze zelf geweld, dan moet ze zich alleen verdedigen, en zorgen dat ze controle krijgen over de situatie. Dat kan prima door de armen te grijpen en te boeien.
Mensen die dronken zijn kunnen niet rationeel nadenken en moet je dus al helemaal ontzien. Gewoon rustig mee praten en niet staan dreigen, of met pepper spray gaan spuiten. En alleen in het ergste geval de boeien aandoen, door de persoon te grijpen en slagen tegen te houden.
Slaan of schoppen is iets wat een agent alleen zou mogen doen bij overmacht/totaal verlies van controle en laatste middel bij zelfverdediging. Daar was hier totaal geen sprake van bij 2/3 tegen één. Het OM is daarom achterlijk.
Inderdaad.. ik zou geen risico nemen... als agent mag ik verwachten dat degene die ik aanspreek doet wat hen of haar wordt opgedragen. Indien men dat niet doet moet ik met zo min mogelijk schade aan mezelf en liefst ook aan de arrestant de persoon "dwingen" te doen wat werd opgedragen.
Als een schop helpt om dit te doen ... dan lijkt me dit een goed gereedschap. Als je liever met een wapenstok in je ribben gepord wordt kan dat natuurlijk ook, maar dan moet ik met mijn hoofd te dicht bij komen, vandaar dat ik de optie om een schop te verkopen wel een goede vindMaar goed ik heb veel minder ervaring dan die agente daar in beeld......
Ik verwacht niet dat degene die op de video te zien is getraind is in het weerstaan van pepperspray.