Fitness Seller

Sticky Het grote I don't want to live on this planet anymore topic

Nou, als ik ergens lees of hoor dat er passages in het dagboek van Anne Frank geschreven zijn met een balpen, dan kan ik toch zelfstandig gaan twijfelen aan je herkomst van dat boek. Dat maakt mij toch geen antisemiet of een holocaustontkenner. Mensen die dat laatste vinden zouden bestraft moeten worden voor het bagataliseren van de holocaust.
Dat zou theoretisch gezien kunnen, alhoewel ik persoonlijk de kans zeer klein acht dat iemand die de moeite neemt dit soort teksten te projecteren op de voorgevel van het Anne Frankhuis niet op de hoogte zou zijn van de achtergrond van dit soort uitingen.
Ik las overigens dat het OM zich vooral richt op het filmpje dat van deze projectie gemaakt is, voorzien van begeleidende antisemitische teksten, en niet op de projectie an sich, die dus vooralsnog niet strafbaar zou zijn.

Dat zou theoretisch gezien kunnen, alhoewel ik persoonlijk de kans zeer klein acht dat iemand die de moeite neemt dit soort teksten te projecteren op de voorgevel van het Anne Frankhuis niet op de hoogte zou zijn van de achtergrond van dit soort uitingen.
Ik las overigens dat het OM zich vooral richt op het filmpje dat van deze projectie gemaakt is, voorzien van begeleidende antisemitische teksten, en niet op de projectie an sich, die dus vooralsnog niet strafbaar zou zijn.
Klopt, maar het gaat mij ook niet om wat het OM wil of gaat doen, maar over de overdreven reacties van alles en iedereen die er maar wat over te zeggen willen hebben.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.183
Dat holocaustontkenning strafbaar is is compleet achterlijk. Nog los van het feit of ontkenning wel of niet achterlijk is.

Waarom moet men erin geloven en er niet aan mogen twijfelen? Twijfel wordt al bschouwd als ontkenning.

Zijn er nog anderr historische gebeurtenissen die absoluut zijn en waar niet aan getwijfeld mag worden?

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet is holocaustontkenning niet verboden in NL

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens kwalificeert het ontkennen (bewust miskennen) van de Holocaust wegens de onlosmakelijke verbondenheid met een antisemitisch streven als een vorm van misbruik van recht ex artikel 17 van het EVRM.[7]:163

In Canada, Frankrijk, Hongarije,[8] Israël, Litouwen, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk, Polen, Slowakije, Zuid-Afrika en Zwitserland is Holocaustontkenning strafbaar. Sinds 1 april 2010 is het ontkennen, bagatelliseren of goedpraten van de Holocaust ook in Hongarije verboden en wordt dit bestraft met een gevangenisstraf van drie jaar.

Nederland
Bewerken
In Nederland is het bagatelliseren, ontkennen of goedpraten van de Holocaust niet via speciale wetgeving verboden, maar kunnen uitspraken op dit gebied vallen onder groepsbelediging. In Nederland heeft de Hoge Raad in 1995 (in de zaak tegen Siegfried Verbeke) bepaald dat onderwijsmateriaal waarin de gaskamers ontkend worden valt onder het discriminatieverbod en dus strafbaar is volgens de artikelen 137c en 137e van het Wetboek van Strafrecht.[9] Regelmatig wordt door het Meldpunt Discriminatie Internet tegen bepaalde uitingen van revisionisme op internet opgetreden. In 2009 stelde de fractieleider van de VVD Mark Rutte voor de ontkenning van de Holocaust in principe toe te staan onder de vrijheid van meningsuiting, wat tot wijdverbreide kritiek leidde.[10]

• #1.188
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens kwalificeert het ontkennen (bewust miskennen) van de Holocaust wegens de onlosmakelijke verbondenheid met een antisemitisch streven als een vorm van misbruik van recht ex artikel 17 van het EVRM.[7]:163

In Canada, Frankrijk, Hongarije,[8] Israël, Litouwen, Nieuw-Zeeland, Oostenrijk, Polen, Slowakije, Zuid-Afrika en Zwitserland is Holocaustontkenning strafbaar. Sinds 1 april 2010 is het ontkennen, bagatelliseren of goedpraten van de Holocaust ook in Hongarije verboden en wordt dit bestraft met een gevangenisstraf van drie jaar.

Nederland
Bewerken
In Nederland is het bagatelliseren, ontkennen of goedpraten van de Holocaust niet via speciale wetgeving verboden, maar kunnen uitspraken op dit gebied vallen onder groepsbelediging. In Nederland heeft de Hoge Raad in 1995 (in de zaak tegen Siegfried Verbeke) bepaald dat onderwijsmateriaal waarin de gaskamers ontkend worden valt onder het discriminatieverbod en dus strafbaar is volgens de artikelen 137c en 137e van het Wetboek van Strafrecht.[9] Regelmatig wordt door het Meldpunt Discriminatie Internet tegen bepaalde uitingen van revisionisme op internet opgetreden. In 2009 stelde de fractieleider van de VVD Mark Rutte voor de ontkenning van de Holocaust in principe toe te staan onder de vrijheid van meningsuiting, wat tot wijdverbreide kritiek leidde.[10]
Zijn er ook soortgelijke regels voor andere genocides?

Zijn er ook soortgelijke regels voor andere genocides?
In Frankrijk is het ontkennen van de Armeense genocide strafbaar.
Het is niet strafbaar, maar via een omweg pakken we je wel. 🤭

Vriendin is bezig met een scriptie op dit gebied, dus krijg soms echt de meeste debiele shit toegestuurd.

• #1.199
Hebben jullie ook last van een klimaat burn-out? Ecohumanisme

Hulp aan klimaatactivisten met een klimaat burn-out

Klimaatactivisten dreigen uitgeput te raken, een klimaat burn-out ligt op de loer. Het Humanistisch Verbond start daarom op 17 februari 2023 met een nieuw initiatief: de Klimaatvrijplaats, een plek waar je mentaal kunt opladen.

Hebben jullie ook last van een klimaat burn-out?
als dit er voor zorgt dat ik 6 weken met de ziektewet kan ontbrand ik spontaan

Terug
Naar boven