XXL Nutrition

Sticky Het Motor Topic

Dat denk ik ook maar ga het zien. De road 6 zouden wel erg stabiel aan moeten voelen lees ik overal dus dat is wel een plus.

Laat ze doen bij die zaak aan de Rijkstraatweg, €436 incl montage, valt me nog mee.

Hopelijk een jaar, deze zouden 20k+ moeten kunnen.
Ik ga al 40+ jaar naar Jos Smit voor banden!

Road 6 halen hoogstens 10k, zelf haal ik maar 6-7 daarmee - terwijl ik zelden hard optrek of hard rem.

Dacht dat Michelin adverteert met 10% betere levensduur dan de 5, en 15% betere grip.

Ik ga al 40+ jaar naar Jos Smit voor banden!
Dan moet het wel goede handel zijn ;)
Road 6 halen hoogstens 10k, zelf haal ik maar 6-7 daarmee - terwijl ik zelden hard optrek of hard rem.
6k, Hoe dan?

Dit is de staat van de banden van mijn motor, Bridgestone battleaxe BT023 met DOT 0811(achter) en 4913(voor).

Ik heb geen idee hoeveel de vorige eigenaar er mee gereden heeft maar ik nu 9200km.

Achter slijt nu net tegen de indicator aan en voor heeft nog zeker 1mm voordat de idicator gaat slijten.

En dan doe ik juist relatief veel sportief optrekken.
20230630_191815.jpg

20230630_191746.jpg

Dacht dat Michelin adverteert met 10% betere levensduur dan de 5, en 15% betere grip.
Michelin is ten tijde van de Road 4 en de Power 3 ingehaald door o.a. Pirelli, en is daarna nerveus de ene na de andere opvolger gaan introduceren.

Ik wil daarmee niet zeggen dat de Road 6 een slechte band is, maar Pirelli en Bridgestone die een tijd geleden minder waren, hebben nu de betere banden.

Michelin is ten tijde van de Road 4 en de Power 3 ingehaald door o.a. Pirelli, en is daarna nerveus de ene na de andere opvolger gaan introduceren.

Ik wil daarmee niet zeggen dat de Road 6 een slechte band is, maar Pirelli en Bridgestone die een tijd geleden minder waren, hebben nu de betere banden.
Toch lees ik overal dat de road 5/6 de beste all season banden zijn en een goede levensduur hebben, niet de opties van Pirelli en Bridgestone.

Dat klopt gewoon van geen kant, mensen die dat beweren (bv. op het motor-forum) zijn waarschijnlijk ook niet in staat om hun verbruik uit te rekenen.

Ik vraag me af wat ik ga ervaren, 6k zou ik schokkernd slecht vinden, aangezien een setje Diablo rosso 4 dat ook mee zou moeten gaan op de straat.

Hij rijdt ook extreem sportief. Gem gaat een band 10-12dkm mee
Cirquit only dan?

Toch lees ik overal dat de road 5/6 de beste all season banden zijn en een goede levensduur hebben, niet de opties van Pirelli en Bridgestone.

Ik vraag me af wat ik ga ervaren, 6k zou ik schokkernd slecht vinden, aangezien een setje Diablo rosso 4 dat ook mee zou moeten gaan op de straat.

Cirquit only dan?
Rosso 4 haalt wel meer dan 6-7k, Rosso 3 niet.

Michelin heeft deze beste touring band met de road series. Pirelli Rosso is meer voor trackday

Een band voor sukkels misschien die door een sukkel wordt gebruikt. Mijn Pirelli Supercorsa's gaan slechts 2.000 mee, zonder stoplichtsprintjes of hard remmen.
Sorry hiervoor, maar ik vind dat ik zelf al meestal als een sukkel rij (haast nooit een bon bv.).

Op mijn 600cc 4-cylinder met 100pk heb ik zeker 20 achterbanden en ongeveer 15 voorbanden versleten van Michelin in ongeveer 100.000km. Na de eerste set Bridgestone BT014 die gevaarlijk weinig grip hadden, overgestapt op Michelin. Dit waren voornamelijk Powers, een paar sets Road. De laatste 3 sets waren Pirelli Corsa 3, die meer grip hadden, beter stuurden en wat langer meegingen.

Michelin heeft deze beste touring band met de road series. Pirelli Rosso is meer voor trackday
Dacht ik vroeger ook, maar ze zijn vergelijkbaar met de Power serie van Michelin. Vroeger (Rosso 2) slechter, vanaf 3 beter. Op straat, ook 's winters, rij ik tegenwoordig met Pirelli Supercorsa.

Sorry hiervoor, maar ik vind dat ik zelf al meestal als een sukkel rij (haast nooit een bon bv.).

Je kan niet eerst zeggen dat je binnen 3 maanden knee down ging maar ook zeggen 'ik rij als een sukkel'
Op mijn 600cc 4-cylinder met 100pk heb ik zeker 20 achterbanden en ongeveer 15 voorbanden versleten van Michelin in ongeveer 100.000km. Na de eerste set Bridgestone BT014 die gevaarlijk weinig grip hadden, overgestapt op Michelin. Dit waren voornamelijk Powers, een paar sets Road. De laatste 3 sets waren Pirelli Corsa 3, die meer grip hadden, beter stuurden en wat langer meegingen.

Ik vind het maar een raar verhaal, 5000dkm met tourbanden.

Mijn motor heeft de zelfde specs, ik ben met uitrusting en rugtas 100kg, ik rij dagelijks 45km door stad en over N wegen met veel verkeerslichten(regelmatig 0 naar 100 naar 0 dus) ik rij sportief en trek vaak genoeg vol gas in de eerste versnelling.

En ik doe dus 10000km met een setje 10 jaar oude 2dehands Bridgestones.

Je kan niet eerst zeggen dat je binnen 3 maanden knee down ging maar ook zeggen 'ik rij als een sukkel'

Ik vind het maar een raar verhaal, 5000dkm met tourbanden.

Mijn motor heeft de zelfde specs, ik ben met uitrusting en rugtas 100kg, ik rij dagelijks 45km door stad en over N wegen met veel verkeerslichten(regelmatig 0 naar 100 naar 0 dus) ik rij sportief en trek vaak genoeg vol gas in de eerste versnelling.

En ik doe dus 10000km met een setje 10 jaar oude 2dehands Bridgestones.
Welk type is dat?

Sommige toerbanden (Michelin Road 6 is een zogenaamde sporttoerband) kunnen inderdaad 10-15k meegaan. Op mijn Guzzi V85 zitten ook (adventure) banden die langer dan 10k meegaan, maar daar rij ik extreem rustig mee omdat er een bangerd achterop zit.

Maar ook op mijn Speed en de motoren daarvoor rij ik als een sukkel op de rechte stukken, ga alleen hard door bochten. Ben daarom altijd verbaasd als iemand anders langer met banden doet.

Nou ze zitten er op, meteen even flink ingereden vandaag, bewust hoop bochten, slalommen, in en uitvoegen, flink gas geven en doorremmen om te wennen aan de banden en eerste gladde KMers gehad te hebben.

Eerste wat ik echt meteen merkte is dat ze veel minder stabiel rechtdoor willen rijden. De motor 'valt' echt veel meer een bocht in dan met die andere banden. Dat was wel even wennen. Verder voelen deze wel meer 'grippy'. Al met al voelt het sportiever dan ik had verwacht.

Ook het rubber voelt zachter en ruwer, vooral als ze koud zijn, maar dat komt denk ik ook door de leeftijd van de oude banden.

20230701_143836.jpg

Terug
Naar boven