MuscleMeat

hoe krijg ik mn motivatie terug? please help

maartenjackie

Novice
Waardering
0
ik ben 21 jaartjes jong en heb net teelbalkanker overwonnen, voordat ik dit kreeg voelde ik me fit en zag ik er goed uit.nu wilde ik paar weken geleden weer lekker aan de slag gaan in het krachthonk, maar ik kan maar niet de motivatie vinden om hard te trainen.mn lichaam is zwak en gewichten waar ik eerst mee trainde kan ik niet meer aan, ik wil dolgraag weer mn oude figuur treug maar lijkt wel of mn lichaam niet meer wil. wat moet ik doen om gemotiveerd te worden?

peace.

Je bent 21, dus jong. En natuurlijk ben je nu zwak, maar vanwege je leeftijd zal je mentale- en fysieke conditie extreem gaan doen toenemen in de eerste maand.
Bedenk dat je zelf goed bezig bent en denk daar continu aan.

Hey,

Niet nix wat je achter je kiezen hebt. Is zowel fysiek als mentaal een flinke klap. Ik denk niet dat je teveel of te hoge eisen aan jezelf moet stellen. Neem de tijd om weer een beetje jezelf te worden en je lichaam niet langer als de vijand te zien.
Een stap tegelijk.
Hard trainen is helemaal niet nodig en zolang het tussen je oren nog niet allemaal lekker zit ook niet aan te raden. Zet rustig aan in, niet te hoog in gewicht.
Ga 3 keer per week gewoon een uurtje rustig aan aan de slag, je zult zien dat als je je lichaam even de tijd geeft je strax met sprongen vooruit gaat. Motivatie kun je niet afdwingen maar moet weer stukje bij beetje terug komen. Maar de enige manier om het terug te krijgen is gewoon beginnen.

Niet teveel te snel willen en realistische doelen stellen. Wees lief voor jezelf ok?

Bouw alles rustig op pak zoals je meestal met fitness begint 3 sets van 15 ....
houd dit lekker voor zeker een half jaar aan.... varieer daarna bijv; met een vierde set erbij... waar je bijv; maar 10 sets mee kunt doen...

En verklein langzaam je sets naar de 10/8 reps per set.

Houd ik denk 2/3 oefeningen per groep aan en begin denk ik met alles gewoon 1 x in de week of wanneer het geen voldoening geeft 2 denk ik.

Ja verder veel sterkte.... en heel fijn voor je dat het nu beter gaat....

pak alles rustig op.... OOK je voeding lekker gezond eten.... veel fruit/groente etc...

Ik wens je het beste toe....

PS. Ik zou niet alleen maar met apparaten trainen maar zeker ook gewoon met de barbells,schijven,dumbbells en cables . MAAR met mate....

heel veel succes ! :thumbs:

maartenjackie zei:
ik ben 21 jaartjes jong en heb net teelbalkanker overwonnen, voordat ik dit kreeg voelde ik me fit en zag ik er goed uit.nu wilde ik paar weken geleden weer lekker aan de slag gaan in het krachthonk, maar ik kan maar niet de motivatie vinden om hard te trainen.mn lichaam is zwak en gewichten waar ik eerst mee trainde kan ik niet meer aan, ik wil dolgraag weer mn oude figuur treug maar lijkt wel of mn lichaam niet meer wil. wat moet ik doen om gemotiveerd te worden?

peace.

Misschien dat je je motivatie terug krijgt als ik je zeg dat JIJ anderen motiveert. Kom op man, je hebt een verschrikkelijke ziekte die je werkelijk niemand toewenst. En in plaats van bij de pakken neer te zitten, overwin je de hele handel en ben je nu alweer aan het trainen!? Je denkt alweer aan je oude gewichten en je oude lichaam. Ongelooflijk!!!
En dan zijn er mensen die lopen te zeiken dat het te warm is in de sportschool om goed te kunnen trainen. Dat ze het te druk hebben. Of dat de dumbbells niet op volgorde liggen of weet ik het allemaal.

Ik heb zelf niet zo heel veel problemen om mezelf te motiveren om te trainen. Maar mocht het toch eens voorkomen, dan hoef ik alleen maar te denken aan dat broekie die een vreselijke ervaring achter de rug heeft, waardoor de meesten al lang hadden opgegeven, en die toch weer in de gym staat.

:thumbs: TOPPRESTATIE!!! :thumbs:

gwoon op eiegn tempo aanpassen zodat je weer gewend raakt aan trainen...je raakt langzaam uit shape , dus het duurt ook ff tot je weer zover bent. Gewoon geduld hebben. je lichaam heeft ook een anabolisch spiergeheugen dus die vroegre massa komt vanzelf wel terug. Maak je nou niet zo druk he?;)

Trouwes..wat voor mij werkt als ik t ff nie zie zitten, is ff de DVD van Pumping Iron door onze Arnie de Parnie opzetten...na het zien drvan krijg ik al gelijk weer inspiratie

Suc6 Bro:thumbs:

• Topic Starter Topic Starter
wat een super reacties dank jullie wel(super motivatie), door jullie berichten te lezen krijg ik meteen weer zin om lekker aan de slag te gaan, ik denk dat het het beste is weer bij nul te beginnen(minder gewicht iets meer herhalingen),mn hersens zeggen dat ik gewoon mn oude schema wel weer kan hanteren, maar mn lichaam vind van niet haha.ik hou jullie op de hoogte hoe het met me verder gaat. ik heb een keer gelezen dat als je ooit spieren hebt gehad je ze ook weer zo terug kan winnen?

nogmaals dank

peace

T komt goed.

Probeer eens een HST schema, samen met lekker een paar maanden bulken, dan zit het er zo weer op!

Succes ermee

inderdaad, lekker PUMPING IRON iron kijken en alle rocky's(help mij altijd heel erg)

weer lekker veel gaan eten, en het trainen rustig opbouwen ;) :thumbup:

heejj..het gaat dan wel over een wielrenner maargoed: mss kan t boek van Lance Armstrong je weer motiveren? Hij heeft immers een gigantische comeback gemaakt nadat hij teelbalkanker had overwonnen. ik heb wel eens gehoord dat zijn ziekte hem alleen maar sterker heeft gemaakt, omdat hij veel pijnen en tegenslagen heeft moeten verwerken. Doordat hij dit heeft overwonnen, kan hij langzamer hand steeds harder gaan trainen, en zie het resultaat..
sterkte!!!

maartenjackie zei:
wat een super reacties dank jullie wel(super motivatie), door jullie berichten te lezen krijg ik meteen weer zin om lekker aan de slag te gaan, ik denk dat het het beste is weer bij nul te beginnen(minder gewicht iets meer herhalingen),mn hersens zeggen dat ik gewoon mn oude schema wel weer kan hanteren, maar mn lichaam vind van niet haha.ik hou jullie op de hoogte hoe het met me verder gaat. ik heb een keer gelezen dat als je ooit spieren hebt gehad je ze ook weer zo terug kan winnen?

nogmaals dank

peace

dat laatste klopt zeker!!
ik ben 8 jaar geleden gestopt met powerliften, sinds 2 maandjes weer bezig en alweer bijna op oude nivo!!:D

Misschien heb je wat aan mijn ervaring? Vorig jaar werd ik erg ziek en heb toen 6 maanden helemaal niks kunnen doen en ben heel voorzichtig 2x per week weer gaan trainen in juli, in augustus 3x per week en vanaf september om de andere dag.

Wat ik toen heb gedaan is alle oefeningen weer doen die ik eerst deed, maar dan met minimaal 20 hh. Dan valt het niet zo ontzettend op dat je nog maar weinig kracht hebt. Bovendien heb je dan alle tijd om je gewrichten en pezen weer te laten wennen.
Gemiddeld genomen heb ik 1hh minder gedaan per 3 wkn met een zigzag methode. Omlaag in de hh en dan weer omhoog.

De laagste hh die ik tot nog toe heb gedaan was 4hh. In veel opzichten ben ik nu sterker dan voor ik ziek werd. Op sommige gebieden niet, zoals bijv met beenoefeningen.

• Topic Starter Topic Starter
klinkt goed esperantisto ik denk dat ik zoiets ook moet gaan hanteren.(en mag ik vragen welke ziekte jij had?)

het boek van Lance heb ik gelezen na mn operatie en was erg motiverend en heeft me erg geholpen.ook heel herkenbaar allemaal.

maartenjackie zei:
mn lichaam is zwak en gewichten waar ik eerst mee trainde kan ik niet meer aan

Iets wat iedereen moet doen, laat je ego in de kleedkamer... gooi al je oude PR's weg en begin met een schone lei aan je tweede kans.. niet iedereen krijgt een tweede kans !

Zoek wat foto's uit van je doel en zeg iedere dag luidop dat je je doel zult halen.

(en uiteraard is Lanze een lichtend voorbeeld van wat er mogelijk is)

maartenjackie zei:

peace.
Ik heb dit jaar ongeveer hetzelfde meegemaakt, operatie gehad in januari en eerst geen chemo, maar nu werden er uitzaaiingen vastgesteld dus krijg ik nu toch chemo. Als bijwerking van de tumor heb ik nog een beetje gyne onder mn linker tepel. Ik ben nu in mn 2de week van de 12 chemo, ben al 5 kilo vermagerd, en dat zijn inderdaad vooral spieren :(

Je zegt dat je je oude fysiek terug wilt, dat is toch een goeie motivatie? Ik zou proberen van niet te denken aan wat je vroeger lifte ... gewoon rustig opbouwen weer, evenals je voeding waarschijnlijk. Ik denk ook dat je efkes moet vergeten hoe ambetant het allemaal wel niet is en was, maar in de eerste plaats de sport op zich graag moet doen, al is dit in het begin met iets minder gewicht. Het komt in feite een stuk neer op aanvaarding, en het rustig weer opnemen, met in het achterhoofd de gedachte dat, naarmate de maanden schuiven, de spiertjes terug gaan komen en je beter/gespierder zal worden dan je vroeger was ...

Als je wil mag je me gerust PM'en...

Greets
Edwin

Gewoon ff een paar bb-trailers bekijken ;) als je dan nog niet gemotiveerd bent gebeurd het nooit meer :eek: :D

Nee : zeker niet denken aan wat je vroeger kon, pas als je weer in de buurt komt is het aardig. Maar je moet zo geen vergelijkingen trekken.

Mijn ziekte was dat ik spondylodiscitis kreeg, dwz een bacteriële infectie in de onderrug, kennelijk opgelopen van bedorven kippensoep (verkeerd verwarmd, verkeerd af laten koelen). Heb na 2 wkn doodziek zijn zonder dat er een diagnose was gesteld anders dan spit, 2 maanden ziekenhuis gekost (aan bed gekluisterd ook nog omdat ik geen vin mocht verroeren) en 8 wkn gips om de torso.
Al met al 6 maanden niks kunnen doen en pas in juni weer redelijk kunnen lopen.. dus echt vanaf 0 weer opgebouwd. Armen waren wel redelijk op kracht gebleven vanwege dat ik dus niks meer met mijn benen kon.

Motivatie kan van twee kanten komen. De interne motivatie en de externe motivatie. Intern is daarvan de meest sterke. Je wilt iets vanuit jezelf, dat is de grootste kracht.
En van die kracht moet je dan ook vervult raken. Jij wilt iets en je stelt een reël doel.

Kijk daarom niet naar je zwakte maar naar je sterke punten. Dat werkt veel motiverender. Bijvoorbeeld dat je lichaam zo'n verschrikkelijke ziekte heeft overwonnen. Waarom zou het lichaam dan niet in staat zijn om terug te komen op niveau?
Maar vergis je niet dat je lichaam behoefte heeft aan rust en dat je de belasting langzaam opschroeft.

Sterkte en met de wil van God zal je er komen!

The_Oak

Terug
Naar boven