- Waardering
- 115
Ja ik vind dat supercompensatie & eiwitsynthese gedoe echt interessant allemaal.
Maar dat is natuurlijk ook logisch, want dat zijn belangrijke punten voor spiergroei.
Het probleem is alleen dat de meningen verdeeld zijn over hoe lang eiwitsynthese & supercompensatie duur enzo.
Maar wat jij zegt, ik hoor ook vaak dat je na 2/3 dagen op de top van je supercompensatie lijn zit, als je een fatsoenlijke, niet te zware training hebt gehad in ieder geval, en dat zal dan natuurlijk ook te maken hebben met eiwitsynthese.
Wil je na die 2/3 dagen toch nog doorgroeien of de involutie uitstellen, dan moet je aan de AAS gaan.
En om die reden heb ik besloten om alleen tijdens het kuren een schema aan te houden van 1x per week iedere spiergroep.
Toch zie je nog een groot deel van de niet kuurders trainen met schema's als 5 daags split, 4 daags split.
En dat begrijp ik niet helemaal, want het lijkt me dat iedereen na ongeveer 2/3 dagen op de top van z'n compensatie zit, misschien een uitschieter naar 4 dagen, maar zeker niet pas na 7 dagen. Dan is imo al minimaal 2 dagen de fase van involutie aan de gang, en heb je 2 dagen "verspilt".
De enige reden waarom ze toch z'n schema aanhouden lijkt me dan; Omdat veel profs het doen, "en dan zal het wel goed zijn". Zo dacht ik in ieder geval eerst wel.
En dan zijn er natuurlijk gasten die zeggen, ja maar het werkt gewoon een stuk beter bij mij.. En dan denk ik dat dat makkelijk te verklaren is; Ze hebben een te hoge intensiteit/volume als ze 3x per week fullbody doen... waardoor ze nooit genoeg rust kunnen krijgen.
Zeg je nu niet precies het tegenovergestelde? Je traint alleen met aas alles 1 per week, zonder aas alles meerdere keren per week? Moet het juist niet het tegenovergestelde zijn ivm sneller herstel?
----
---------- Toegevoegd om 18:23 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:12 ----------
Ook ben ik zelf de laatste tijd bezig met mind-muscle connectie. Er was een filmpje van ene vent die probeerde uit te leggen waarom gasten in de gevangenis zo gespierd zijn. Deels komt dat denkik omdat ze de hele dag trainen, maar hij had een interessante theorie; omdat hun de hele dag tussen gevaar zaten en er elk moment wat kon gebeuren, paste hun lichaam zich daar op aan door meer alert te zijn; meer massa. Vergeleken met een man die de hele dag op de bank ligt en de pampers van hun baby ververst, zit hij niet in zon 'gevarenzone' en zal hij minder massa opbouwen. Factors als eten/rust/tijd om te trainen even niet meegenomen dan.
Ik heb de link helaas niet meer, maar ik had ooit een verslagje van een onderzoek gelezen, wat mensen een test had laten doen. Ze meette de sterkte in de spier van een vinger, en lieten een aantal mensen elke dag denken dat ze een knopje induwden. Ze moesten hun vinger niet bewegen, maar goed op hun vinger concentreren en dan inbeelden dat ze een knopje induwen. Ze deden dus eigenlijk niks meer dan dat wat wij overdag doen, alleen 'denken' dat ze een krachtinspanning uitvoerden. En raad eens? De kracht in hun vinger was met 30-40% toegenomen. Zoiets was 't.
Beetje off-topic, maar ik vind dit wel interessante kost. Ik heb zelf een poosje in 6x per week trainen gezeten, en dan geen school/geenwerk overdag, en zat toen ook nog elke dag aan een nieuwe PWO. 's Avonds lag ik in bed al na te denken over mn workout de volgende dag, slapen ging amper, smorgens kwam ik direct mn bed uit en zat al alles wat ik ging doen na te nemen. Leven voor t sporten dus. Nu ben ik daar klaar mee, ben van de PWO af, en heb veel minder energie dan normaal. Ik heb ongelooflijk veel gains gemaakt in die periode, vooral qua massa (steeds meer setjes/herhalingen ipv gewicht).
Laatst bewerkt: