XXL Nutrition

Hoe verbrand ik vet en blijf ik in spiermassa aankomen?

In plaats van je om vet druk te maken zou ik eerst eens fatsoenlijk gaan trainen. Als je genoeg eet en je gains blijven zo achter dan zit er iets goed fout in je trainingen.

Veel spiermassa aankomen, en gelijktijdig veel vet kwijt raken.
.... die Heilige Graal ben ik nog naar op zoek.

Ga eens 1000 calorieën lager zitten. Ik denk dat je met 4000 veel te hoog zit.
En als je extra honger krijgt op een trainingsdag... dan smeer je jezelf een extra boterham met pindakaas of eet je een eitje extra.

Wat me opvalt is hoe starters in krachtsport vaak bezig zijn met calorie inname, bulken, cutten, macro's, micro's, extra supplementen.
Ga eerst gewoon eens lekker trainen, verdiep je in de techniek, bouw een goede solide basis op.
Voetballen leer je ook niet in een weekend.....

Veel spiermassa aankomen, en gelijktijdig veel vet kwijt raken.
.... die Heilige Graal ben ik nog naar op zoek.

Ga eens 1000 calorieën lager zitten. Ik denk dat je met 4000 veel te hoog zit.
En als je extra honger krijgt op een trainingsdag... dan smeer je jezelf een extra boterham met pindakaas of eet je een eitje extra.

Wat me opvalt is hoe starters in krachtsport vaak bezig zijn met calorie inname, bulken, cutten, macro's, micro's, extra supplementen.
Ga eerst gewoon eens lekker trainen, verdiep je in de techniek, bouw een goede solide basis op.
Voetballen leer je ook niet in een weekend.....

Die 4K is een schatting. Het zal wel heel wisselvallig zijn..

Een goede solide basis kweek je niet door alleen ‘ lekker te trainen ‘ ts is daar een goed voorbeeld van. Voetbal is gay.

Het wordt een beetje afgezaagd maar ik gooi hem er toch maar weer in omdat ik er zelf gewoon erg enthousiast over ben... Ik zou gewoon rond onderhoud gaan eten en beginnen met een lineair programma zoals bijvoorbeeld Stronglifts 5X5. Ik las dat je nu ongeveer 4 maand traint en je nu 50Kg bank drukt... Ik ben 5 maand geleden met Stronglifts begonnen (daarvoor eigenlijk nooit echt zo serieus getraind) met lege stangen en druk nu (met een lichaamsgewicht de een heel eind onder de jouwe licht) 65Kg met 8 reps. Dat komt niet doordat ik zo goed ben maar omdat het lineaire programma gewoon super goed werkt en je daardoor super gainz maakt, zolang je er wel netjes bij blijft eten natuurlijk ;)

fatbuners is weg gegooit geld. gewoon veel zwarte koffie zuipen ;)

Laatst bewerkt:
Hebben jullie gezien dat hij 84kg is bij 1m96?

Hij is al een magere lat en mensen raden hem aan om te cutten? Hij bankt 50kg. Nogmaals, cutten?

Gast moet gewoon een beetje een basis opbouwen voor hij aan cutten gaat denken.

Hij is al een magere lat en mensen raden hem aan om te cutten? Hij bankt 50kg. Nogmaals, cutten?

Helemaal mee eens

@Saik,
Bij mij is een "lekkere" training..... natuurlijk altijd een "serieuze" training. :rolleyes:

• Topic Starter Topic Starter

Vergeleken met het gemiddelde hier missch wel, maar verder valt dat wel mee hoor haha. Nee maar idd, cutten ga ik niet doen. Ben vandaag begonnen met een ontbijt van 330kcal om 10.45 en rond half 1 ga ik denk ik z'n 900kcal eten. Wil rond de 3200kcal of minder halen, en dat een poosje uitproberen.
Na de middag wil ik wel benen gaan trainen, gisteren hele uitgebreide borst en biceps training gehad. Legday zal ook wel weer zwaar worden.

Dat is wel erg drastisch, zijn onderhoud ligt op zo'n 3100 Kcal.
Een verlaging van 500 zal hem beter doen.
Ja dat denk ik ook, denk dat ik komende tijd dan beste kan gaan voor niet ongeveer 3500 en niet meer dan 3600 per dag. Ik hou alles bij op mijn telefoon dus dat moet goed komen.

Btw iedereen tot nu toe al erg bedankt voor de vele reacties

Als je nou eens stopt met je legdays en chestdays en een normaal beginnersschema gaat doen dan gaat het allemaal een stuk sneller.

Je kan zo serieus trainen als je wilt, zonder voldoende voedingsstoffen boek je geen resultaat, Flappie

Aan de ene kant wel, de andere kant niet.
Met een concentratiekamp-dieet gaat het je natuurlijk niet lukken. Ik vindt de 4000 het andere uiterste als ik zijn gewicht en lengte zie.
Feit is dat 75% van de bevolking gewoon standaard al teveel calorieën binnen krijgt, ze weten het niet eens.
Ook denken mensen vaak dat ze hard trainen.... maar lullen gewoon teveel of spelen teveel met telefoon :D
En als het dan eindelijk zwaar wordt... gaan ze snel naar de volgende oefening......
EN DAN GAAN ZE NOG BULKEN OOK!!! .... omdat ze dat ergens opgepikt hebben, 90% vet wat ze eraan trainen. Best wel knap.
Sportschool vol met voorbeelden bij mij. De tranen springen me af en toe in de ogen (....ook wel van het lachen)
Daarom ben ik er voorstander van mensen eerst goed de trainingsbasis te leren, indeling training, juiste (uitvoering van de) oefeningen, waarvoor ze dienen, houding, hoe je alles een beetje in evenwicht kan houden, etc, en er een ritme en plezier in kweken. Pas als ze dat in de simpele basis beheersen (sommigen beheersen het snel) leer je ze te eten. En iemand die serieus traint, heeft van nature gewoon honger, dus die eten echt wel.

Aan TS;
Mijn vetvrije massa is hetzelfde als jouw totaalgewicht.... en mijn lengte bijna hetzelfde, en ik vind mezelf nou niet bepaald super gespierd. Wat is jouw definitie van een bierbuik? Je zelfbeeld kan afwijken van de norm.
Stuur eens een fotootje, dat zegt meer dan 1000 woorden.

Wil je lekkere goede spiergroei (daar zou ik voor gaan): Hard trainen en goed (gezond) eten en drinken. Jij hebt bijna geen spiermassa, 3400 lijkt me voor jou meer in de richting om te starten (mijn mening) maar dan wordt je wel vetter.
Wil je je buikje ietsje minderen met behoud of klein beetje groei van spiertjes: Dan hard trainen minder eten. Denk dat je dan ergens rond de 2900-3000 moet gaan zitten.
Wil je je buik weg hebben: Dan hard trainen en dan rond de 2400 gaan zitten, veel eiwitten erin drukken om je spiertjes zoveel mogelijk te behouden. Maar dan blijft er denk ik bijna niets van je over.

Nou nou, zo dramatisch zie ik het zelf nou ook weer niet hahah. Maar idd true ben wel een beginnerling, dat zonder meer :)

[afbeelding niet meer beschikbaar]
Dit bedoel ik met pens

https://ibb.co/jfTGnT
https://ibb.co/kRBrMo
https://ibb.co/fMPp7T

Aan de ene kant wel, de andere kant niet.
Met een concentratiekamp-dieet gaat het je natuurlijk niet lukken. Ik vindt de 4000 het andere uiterste als ik zijn gewicht en lengte zie.
Feit is dat 75% van de bevolking gewoon standaard al teveel calorieën binnen krijgt, ze weten het niet eens.
Ook denken mensen vaak dat ze hard trainen.... maar lullen gewoon teveel of spelen teveel met telefoon :D
En als het dan eindelijk zwaar wordt... gaan ze snel naar de volgende oefening......
EN DAN GAAN ZE NOG BULKEN OOK!!! .... omdat ze dat ergens opgepikt hebben, 90% vet wat ze eraan trainen. Best wel knap.
Sportschool vol met voorbeelden bij mij. De tranen springen me af en toe in de ogen (....ook wel van het lachen)
Daarom ben ik er voorstander van mensen eerst goed de trainingsbasis te leren, indeling training, juiste (uitvoering van de) oefeningen, waarvoor ze dienen, houding, hoe je alles een beetje in evenwicht kan houden, etc, en er een ritme en plezier in kweken. Pas als ze dat in de simpele basis beheersen (sommigen beheersen het snel) leer je ze te eten. En iemand die serieus traint, heeft van nature gewoon honger, dus die eten echt wel.

Aan TS;
Mijn vetvrije massa is hetzelfde als jouw totaalgewicht.... en mijn lengte bijna hetzelfde, en ik vind mezelf nou niet bepaald super gespierd. Wat is jouw definitie van een bierbuik? Je zelfbeeld kan afwijken van de norm.
Stuur eens een fotootje, dat zegt meer dan 1000 woorden.

Wil je lekkere goede spiergroei (daar zou ik voor gaan): Hard trainen en goed (gezond) eten en drinken. Jij hebt bijna geen spiermassa, 3400 lijkt me voor jou meer in de richting om te starten (mijn mening) maar dan wordt je wel vetter.
Wil je je buikje ietsje minderen met behoud of klein beetje groei van spiertjes: Dan hard trainen minder eten. Denk dat je dan ergens rond de 2900-3000 moet gaan zitten.
Wil je je buik weg hebben: Dan hard trainen en dan rond de 2400 gaan zitten, veel eiwitten erin drukken om je spiertjes zoveel mogelijk te behouden. Maar dan blijft er denk ik bijna niets van je over.

Wat een onzin. De meeste mensen eten te veel en daarom moet je als beginner alleen focussen op het trainen en pas later de voeding? Waarom niet op beide vlakken meteen een goede start maken? Progressie geeft motivatie...

Just my 2 cents ;)

Wat een onzin. De meeste mensen eten te veel en daarom moet je als beginner alleen focussen op het trainen en pas later de voeding? Waarom niet op beide vlakken meteen een goede start maken? Progressie geeft motivatie...

Hier ben ik het wel mee eens. Als ik vanaf dag één dat ik me hier heb aangemeld alleen met Stronglifts bezig was geweest en niks met mijn voeding had gedaan had ik niet in deze korte tijd bereikt wat ik nu wel heb bereikt. En dan heb ik het zelfs de eerste maanden nog veel te rustig aan gedaan met eten, als ik vanaf dag één voldoende had gegeten had ik nu misschien nog wel ietsje meer progressie gehad, maar dat is achteraf. Maar ik zou er toch voor pleiten om vanaf dag één je niet alleen op trainen te richten maar absoluut ook op je voeding.

Het vergt wel een hoop van je discipline en in het begin is best wel eens vervelend om telkens maar met die kut weegschaal je eten te moeten wegen en steeds weer dat gekloot met die app waarin je alles bij houdt maar je zult jezelf dankbaar zijn als je een half jaar verder bent. ;)

Mijn visie op de zaak:

Je hebt een tijdje 4000 kcal gegeten (bijgehouden via telefoon). Je kwam 1 a 1,5 kilo aan per maand. --> Je was aan het bulken. Omdat je 1 a 1,5 kilo per maand aankwam kan men afleiden dat je rond de 400-500 kcal boven behoefte at. Jouw behoefte ligt rond de 3500-3600 kcal.

Mijn ervaring is dat je als beginner zelfs spiermassa kunt opbouwen ondanks een calorietekort (en dus vetmassa verliezen), mits je het calorie tekort bescheiden houdt. Wat ik je zou adviseren is:
- Eet dagelijks 3300 kcal: E200, K375, V110 (richtlijn qua EKV, hoeft niet exact)
- Train volgens een schema waarbij spiergroepen meer dan 1x per week worden aangepakt (4x per week trainen, UB/LB schema bijvoorbeeld).

Ondanks dat je minimaal zult dalen in gewicht, kun je als beginner nog prima je kracht uitbouwen over de weken en spiermassa toe laten nemen. Na een tijdje (over enkele maanden) begin je vanzelf te merken dat het een beetje begint vast te lopen. Dan kun je geleidelijk aan de kcal ophogen.

- Train volgens een schema waarbij spiergroepen meer dan 1x per week worden aangepakt (4x per week trainen, UB/LB schema bijvoorbeeld).

Is het voor een beginner niet beter om 3X per week full body te trainen en zodoende 3X per week alle spieren te prikkelen met telkens 48 rust tussen de trainingen?

Terug
Naar boven