AndroidHealthClinic

Hoe verbrand ik vet en blijf ik in spiermassa aankomen?

Bezoekers in dit topic

Is het voor een beginner niet beter om 3X per week full body te trainen en zodoende 3X per week alle spieren te prikkelen met telkens 48 rust tussen de trainingen?

Wat ik met zekerheid kan stellen is dat 2 of 3 maal per week alle spiergroepen trainen, beter is dan 1x per week. Dat het totale volume per spiergroep verdelen over 3 trainingen, nog voordelen heeft boven het verdelen over 2 trainingen, is mij niet bekend. Beiden hebben hun eigen voor en nadelen, maar uit ervaring sprekend heffen deze voor en nadelen elkaar wel ongeveer op (en komt het meer neer op persoonlijke voorkeur tussen de twee).
 
Nou nou, zo dramatisch zie ik het zelf nou ook weer niet hahah. Maar idd true ben wel een beginnerling, dat zonder meer :)

Ooh... das een gewoon buikje. Die kun je wel weer laten verdwijnen. Weinig aan het handje.
 
3 maal per week FB of 4 maal per week UB/LB zullen t.o.v. elkaar nauwelijks verschillen laten zien bij een beginner. De keuze zou ik lateb afhangen van hoevaak je kunt/wilt trainen en hoelang per training.
 
3 maal per week FB of 4 maal per week UB/LB zullen t.o.v. elkaar nauwelijks verschillen laten zien bij een beginner. De keuze zou ik lateb afhangen van hoevaak je kunt/wilt trainen en hoelang per training.
Dat ze allebei werken is niet het probleem. Het grootste probleem is dat er maar weinig cookie cutter UB/LB schema's voor beginners zijn, waardoor de meesten uiteindelijk verzanden in fuckarounditis en allerlei onzin gaan doen als niemand ze zegt wat precies te doen. Starting Strength en Stronglifts 5x5 zijn goede voorbeelden van programma's die alles netjes voorkauwen en waarbij de beginnende sporter weinig fout kan doen. De ruimte voor fouten is gewoon veel kleiner.
 
Keep it simple, stupid.
 
Dat ze allebei werken is niet het probleem. Het grootste probleem is dat er maar weinig cookie cutter UB/LB schema's voor beginners zijn, waardoor de meesten uiteindelijk verzanden in fuckarounditis en allerlei onzin gaan doen als niemand ze zegt wat precies te doen. Starting Strength en Stronglifts 5x5 zijn goede voorbeelden van programma's die alles netjes voorkauwen en waarbij de beginnende sporter weinig fout kan doen. De ruimte voor fouten is gewoon veel kleiner.

Gelukkig heeft een beginner maar één schema nodig.

Alles netjes voorkauwen en zo min mogelijk overlaten ter interpretatie in belangrijk voor beginners. De ruimte voor fouten is dan inderdaad kleiner. Maar dit kan ook prima met een UB/LB schema.
 
Candito heeft zo’n schema, maar het klopt dat er meer goede FB beginnerschema’s te vinden zijn dan UB/LB.
 
Gelukkig heeft een beginner maar één schema nodig.

Alles netjes voorkauwen en zo min mogelijk overlaten ter interpretatie in belangrijk voor beginners. De ruimte voor fouten is dan inderdaad kleiner. Maar dit kan ook prima met een UB/LB schema.
Dat het ook met een UB/LB schema kan, daar waren we het al over eens. Het gebrek aan gratis UB/LB schema's met gemakkelijk te vinden en te volgen instructies zijn het probleem. Candito heeft een PL schema in UB/LB stijl en Greg Nuckols heeft er ook één die voor beginners geschikt is (alleen is niet gratis....).

Wellicht mooi om er eens één uit te schrijven voor DBB....:thinking:

Candito heeft zo’n schema, maar het klopt dat er meer goede FB beginnerschema’s te vinden zijn dan UB/LB.
Candito is op zich prima, weliswaar een PL gericht schema, maar werkt voor iedereen wel qua kracht en hypertrofie.
 
UB/LB schema zoals die hier weergegeven staat lijkt me wel wat.

Dag 1 (maandag): Upper Body (UB)
De eerste dag van de week ga je natuurlijk enthousiast aan de slag. Dit kan in principe zowel met het trainen van je bovenlichaam als met het trainen van je onderlichaam. Wij hebben gekozen voor het bovenlichaam. De oefeningen zijn als volgt:

  1. Barbell row: 4 sets van 8 herhalingen.
  2. Reverse lat pulldown: 3 sets van 10 herhalingen.
  3. Bench press: 4 sets van 8 herhalingen.
  4. Incline bench press: 3 sets van 10 herhalingen.
  5. Triceps dips: 2 sets van 8 herhalingen.
  6. Preacher curl: 2 sets van 12 herhalingen.
  7. Side raise: 3 sets van 10 herhalingen.
Dag 2 (dinsdag): Lower Body (LB)
Nu je het bovenlichaam één keer gehad hebt, wordt het tijd om te switchen naar het onderlichaam. De tweede dag bestaat dan ook uit oefeningen waar je dit gedeelte van je lichaam aan het werk zet.

  1. Squat: 3 sets van 6 – 8 herhalingen.
  2. 45 degree leg press: 3 sets van 10 herhalingen.
  3. Domanian deadlift: 3 sets van 6 – 8 herhalingen.
  4. Lying leg curl: 3 sets van 12 herhalingen.
  5. Standing calf raise: 3 sets van 6 herhalingen.
  6. Seated calf raise: 3 sets van 12 herhalingen.
Dag 3 (woensdag): rustdag
Je hebt nu zowel je bovenlichaam als je onderlichaam één keer getraind. Hoog tijd om je lichaam dus wat rust te geven. Wil je op deze rustdag toch bewegen, dan is het aan te raden om te kiezen voor cardio-training. Ga bijvoorbeeld eens een lekker stukje fietsen of maak een lange wandeling met je partner of met de hond. Alleen kan natuurlijk ook.

Dag 4 (donderdag): Upper Body (UB)
Na een dag rust of een dag met cardio-training is het weer tijd voor een zwaardere training. De vorige zware training zijn we geëindigd met het onderlichaam, dus nu beginnen we weer met het bovenlichaam. We hebben ervoor gekozen om andere oefeningen te doen dan bij de vorige training voor het bovenlichaam, zodat er variatie in de trainingen blijft zitten.

  1. Pull ups: 2 sets van 8 herhalingen.
  2. One arm dumbbell row: 3 sets van 10 herhalingen.
  3. Bench press: 3 sets van 10 herhalingen.
  4. Incline bench press: 3 sets van 10 herhalingen.
  5. Skul crushers: 3 sets van 8 herhalingen.
  6. Incline dumbbell curl: 2 sets van 10 herhalingen.
  7. Shoulder press: 3 sets van 10 herhalingen.
Dag 5 (vrijdag): Lower Body (LB)
De laatste trainingsdag van de week is alweer aangebroken. Je raadt vast al wat de bedoeling is, of niet? Juist! Het is weer tijd om je onderlichaam te trainen. Net als bij de tweede training van het bovenlichaam, bestaat deze training uit andere oefeningen. Wel trainen ze allemaal je onderlichaam natuurlijk.

  1. Squat: 2 sets van 10 herhalingen.
  2. 45 degree leg press: 3 sets van 10 herhalingen.
  3. Romanian deadlift: 3 sets van 10 herhalingen.
  4. Barbell lunge: 3 sets van 12 herhalingen.
  5. Standing calf raise: 3 sets van 8 herhalingen.
  6. Seated calf raise: 2 sets van 15 herhalingen.
Dag 6 (zaterdag): rustdag
Weekend! En dus tijd voor de nodige rust om je lichaam te laten herstellen van de drukke week en de zware trainingen. Ook hier geldt weer dat je je lichaam volledige rust kunt geven, maar ook dat je cardio-trainingen kunt doen om zo toch in beweging te blijven.

Dag 7 (zondag): rustdag
De derde rustdag van de week is vandaag een feit. Gebruik deze om leuke dingen te doen met je familie en vrienden of probeer ook hier nog wat cardio-oefeningen te doen door bijvoorbeeld te gaan wandelen, hardlopen of fietsen.
 
Ik train te licht als ik zo naar deze indelingen kijk. Ik maak laatste tijd vaak sets van 20 > 15 > 12 herhalingen op lichter gewicht.
 
UB/LB schema zoals die hier weergegeven staat lijkt me wel wat.

Dag 1 (maandag): Upper Body (UB)
De eerste dag van de week ga je natuurlijk enthousiast aan de slag. Dit kan in principe zowel met het trainen van je bovenlichaam als met het trainen van je onderlichaam. Wij hebben gekozen voor het bovenlichaam. De oefeningen zijn als volgt:

  1. Barbell row: 4 sets van 8 herhalingen.
  2. Reverse lat pulldown: 3 sets van 10 herhalingen.
  3. Bench press: 4 sets van 8 herhalingen.
  4. Incline bench press: 3 sets van 10 herhalingen.
  5. Triceps dips: 2 sets van 8 herhalingen.
  6. Preacher curl: 2 sets van 12 herhalingen.
  7. Side raise: 3 sets van 10 herhalingen.
Dag 2 (dinsdag): Lower Body (LB)
Nu je het bovenlichaam één keer gehad hebt, wordt het tijd om te switchen naar het onderlichaam. De tweede dag bestaat dan ook uit oefeningen waar je dit gedeelte van je lichaam aan het werk zet.

  1. Squat: 3 sets van 6 – 8 herhalingen.
  2. 45 degree leg press: 3 sets van 10 herhalingen.
  3. Domanian deadlift: 3 sets van 6 – 8 herhalingen.
  4. Lying leg curl: 3 sets van 12 herhalingen.
  5. Standing calf raise: 3 sets van 6 herhalingen.
  6. Seated calf raise: 3 sets van 12 herhalingen.
Dag 3 (woensdag): rustdag
Je hebt nu zowel je bovenlichaam als je onderlichaam één keer getraind. Hoog tijd om je lichaam dus wat rust te geven. Wil je op deze rustdag toch bewegen, dan is het aan te raden om te kiezen voor cardio-training. Ga bijvoorbeeld eens een lekker stukje fietsen of maak een lange wandeling met je partner of met de hond. Alleen kan natuurlijk ook.

Dag 4 (donderdag): Upper Body (UB)
Na een dag rust of een dag met cardio-training is het weer tijd voor een zwaardere training. De vorige zware training zijn we geëindigd met het onderlichaam, dus nu beginnen we weer met het bovenlichaam. We hebben ervoor gekozen om andere oefeningen te doen dan bij de vorige training voor het bovenlichaam, zodat er variatie in de trainingen blijft zitten.

  1. Pull ups: 2 sets van 8 herhalingen.
  2. One arm dumbbell row: 3 sets van 10 herhalingen.
  3. Bench press: 3 sets van 10 herhalingen.
  4. Incline bench press: 3 sets van 10 herhalingen.
  5. Skul crushers: 3 sets van 8 herhalingen.
  6. Incline dumbbell curl: 2 sets van 10 herhalingen.
  7. Shoulder press: 3 sets van 10 herhalingen.
Dag 5 (vrijdag): Lower Body (LB)
De laatste trainingsdag van de week is alweer aangebroken. Je raadt vast al wat de bedoeling is, of niet? Juist! Het is weer tijd om je onderlichaam te trainen. Net als bij de tweede training van het bovenlichaam, bestaat deze training uit andere oefeningen. Wel trainen ze allemaal je onderlichaam natuurlijk.

  1. Squat: 2 sets van 10 herhalingen.
  2. 45 degree leg press: 3 sets van 10 herhalingen.
  3. Romanian deadlift: 3 sets van 10 herhalingen.
  4. Barbell lunge: 3 sets van 12 herhalingen.
  5. Standing calf raise: 3 sets van 8 herhalingen.
  6. Seated calf raise: 2 sets van 15 herhalingen.
Dag 6 (zaterdag): rustdag
Weekend! En dus tijd voor de nodige rust om je lichaam te laten herstellen van de drukke week en de zware trainingen. Ook hier geldt weer dat je je lichaam volledige rust kunt geven, maar ook dat je cardio-trainingen kunt doen om zo toch in beweging te blijven.

Dag 7 (zondag): rustdag
De derde rustdag van de week is vandaag een feit. Gebruik deze om leuke dingen te doen met je familie en vrienden of probeer ook hier nog wat cardio-oefeningen te doen door bijvoorbeeld te gaan wandelen, hardlopen of fietsen.

Alleen staat hier niet beschreven hoe je de gewichten moet kiezen, hoe je moet verzwaren en wat je moet/kunt doen als je faalt.
 
Alleen staat hier niet beschreven hoe je de gewichten moet kiezen, hoe je moet verzwaren en wat je moet/kunt doen als je faalt.

En juist dat vind ik zo ideaal aan de app van stronglifts. Het geeft aan met welk gewicht je die training moet werken, het geeft aan hoe lang je moet rusten tussen de sets en het geeft aan wat je moet doen als je faalt met een bepaald gewicht... Ideaal naar mijn mening voor een beginner, en staat naar mijn mening bijna garant voor gainz

Overigens moet ik wel eerlijk zeggen dat ik niet weet of er andere app's zijn die met andere vormen van trainen hetzelfde doen hoor. Ik kan spechts uit eigen ervaring spreken over de dingen die ik zelf gedaan heb. Alleen omdat ze me zo ontzettend goed bevallen ben ik erg enthousiast in mijn idee en mening aangaande die vormen van trainen.
Maar daarmee wil ik natuurlijk niet automatisch zeggen dat het andere slecht is want daar kan ik niet over oordelen.
 
Alleen staat hier niet beschreven hoe je de gewichten moet kiezen, hoe je moet verzwaren en wat je moet/kunt doen als je faalt.
Precies, ruimte genoeg voor een beginner om het volledig te verpesten.
 
Ik zag het al in de opmerkingen voorbijkomen: doe Candito's linear program.
Simpel, effectief en voldoende ruimte voor wat bodybuilding-achtige assistance (met andere woorden: meer volume).
 
Nja maar als bij iedere oefening kijk wat de max terwijl de techniek er niet onder lijdt, en die invoer. Naarmate het makkelijker gaat steeds een klein stapje hoger lift, kan er niet extreem veel fout gaan toch?
 
Ik zag het al in de opmerkingen voorbijkomen: doe Candito's linear program.
Simpel, effectief en voldoende ruimte voor wat bodybuilding-achtige assistance (met andere woorden: meer volume).
Zal hier eens naar kijken
 
Ik zag het al in de opmerkingen voorbijkomen: doe Candito's linear program.
Simpel, effectief en voldoende ruimte voor wat bodybuilding-achtige assistance (met andere woorden: meer volume).
Voor een true novice ben ik er niet wild van: wekelijkse progressie en zelf oefeningen kunnen kiezen zijn de voornaamste reden. Voor iemand met iets meer ervaring vind ik het geschikter.
 
Back
Naar boven