MuscleMeat

Hoe zag jullie progressie eruit?

Bezoekers in dit topic

Geïnspireerd door de mooie verhalen van SlettieBettie en Ari70 zet ik ook mijn 'carrière' maar uiteen, al is het allemaal niet zo spectaculair. Ik kan het kort samenvatten met: waar is de tijd gebleven?! Tien jaar hang ik al aan het ijzer, vanaf mijn 28e, met als topvorm 185/142,5/200/92,5 @ BW 105. Ik was dus niet de jongste toen ik begon, maar dat had natuurlijk veel beter gekund. Och, als ik met de kennis van nu had kunnen beginnen!

De grootste fouten waren:

* Te weinig doen. Oorspronkelijke Wendler bijvoorbeeld, eigenlijk 1 werkset per week! Belachelijk.
* Teveel doen. Bijvoorbeeld splitgewichten in een fullbody opzet doen. Misschien dat sommigen ertegen kunnen, maar ik niet. Als ik om de dag dezelfde spieren gebruik, moet ik iets lager in intensiteit gaan zitten. Na een periode van gewenning kan ik wel best aardige volumes per training doen. Maar ik deed dus teveel en paste me niet aan - wees geen mietje, dat idee - en overtraining is dan een te zware term, maar veel schoot ik er niet mee op.
* Techniek. Bench bijvoorbeeld heb ik een stap terug moeten doen toen ik schouderproblemen kreeg. Leren tucken heeft dat opgelost, maar kostte veel tijd. Deadlift blijft een voortdurende struggle, maar ik begin er onderhand vrede mee te krijgen dat ik die stang gewoon maar omhoog moet raggen hoe het het makkelijkst gaat.
* Verkeerd met voeding omgaan. Als je je naar 105 eet, ga je als een raket. Maar dat je dan met een gigantische pens rondloopt omdat je lichaam buitenproportioneel vet in/op de buik afzet, da's minder. En cutten kost gewoon bakken kracht.

Neem daar ook nog een flinke blessure bij (eentje maar, mag ik niet over klagen) en zo ben ik eigenlijk jaren op en neer gegaan. Hoe vaak ik wel niet bench bij trainingsgewichten van 100 kilo heb opgepakt en dan heb opgewerkt tot 120-125.... denk wel vijf keer. Maar ik ben nu een ander pad ingeslagen. Ik ben in twee etappes over twee jaar naar 82 (!) kilo gecut, en vanaf daar heb ik met een bescheiden BW-toename (nu 87) naar ca. 170/140/180/85 toegewerkt. Het gaat allemaal niet zo snel, maar gestaag en dat is prima. Begin volgend jaar weer een korte 'onderhoudscut' en verderop in dat jaar moet ik dan toch bij mijn oude pr's in de buurt komen terwijl ik 20 kilo lichter ben.

Onderhand heb ik de ambities echt megasterk te worden laten varen, en dat vergroot mijn plezier in de sport enorm. Ik stelde onrealistische eisen aan mezelf, ook omdat ik niet het type ben dat er alles voor opzij kan zetten, en dat werkt niet echt motiverend. Nu is het allemaal wel best, als de gewichten maar omhoog gaan is het goed - hoe langzaam ook!

Nog een slotopmerking: krachtsport is echt een pilaar onder mijn geestelijke gesteldheid gebleken. Niet-liftende vrienden snappen niet dat ik 3-4x in de week train, ook als ik geen zin heb. De reden is echter heel eenvoudig: je komt altijd beter uit een training. En in het algemeen word ik er energieker, beter bestand tegen stress, etc. van. Iedere sport zal dat effect wel hebben, maar ik kies deze!
 
Geïnspireerd door de mooie verhalen van SlettieBettie en Ari70 zet ik ook mijn 'carrière' maar uiteen, al is het allemaal niet zo spectaculair. Ik kan het kort samenvatten met: waar is de tijd gebleven?! Tien jaar hang ik al aan het ijzer, vanaf mijn 28e, met als topvorm 185/142,5/200/92,5 @ BW 105. Ik was dus niet de jongste toen ik begon, maar dat had natuurlijk veel beter gekund. Och, als ik met de kennis van nu had kunnen beginnen!

De grootste fouten waren:

* Te weinig doen. Oorspronkelijke Wendler bijvoorbeeld, eigenlijk 1 werkset per week! Belachelijk.
* Teveel doen. Bijvoorbeeld splitgewichten in een fullbody opzet doen. Misschien dat sommigen ertegen kunnen, maar ik niet. Als ik om de dag dezelfde spieren gebruik, moet ik iets lager in intensiteit gaan zitten. Na een periode van gewenning kan ik wel best aardige volumes per training doen. Maar ik deed dus teveel en paste me niet aan - wees geen mietje, dat idee - en overtraining is dan een te zware term, maar veel schoot ik er niet mee op.
* Techniek. Bench bijvoorbeeld heb ik een stap terug moeten doen toen ik schouderproblemen kreeg. Leren tucken heeft dat opgelost, maar kostte veel tijd. Deadlift blijft een voortdurende struggle, maar ik begin er onderhand vrede mee te krijgen dat ik die stang gewoon maar omhoog moet raggen hoe het het makkelijkst gaat.
* Verkeerd met voeding omgaan. Als je je naar 105 eet, ga je als een raket. Maar dat je dan met een gigantische pens rondloopt omdat je lichaam buitenproportioneel vet in/op de buik afzet, da's minder. En cutten kost gewoon bakken kracht.

Neem daar ook nog een flinke blessure bij (eentje maar, mag ik niet over klagen) en zo ben ik eigenlijk jaren op en neer gegaan. Hoe vaak ik wel niet bench bij trainingsgewichten van 100 kilo heb opgepakt en dan heb opgewerkt tot 120-125.... denk wel vijf keer. Maar ik ben nu een ander pad ingeslagen. Ik ben in twee etappes over twee jaar naar 82 (!) kilo gecut, en vanaf daar heb ik met een bescheiden BW-toename (nu 87) naar ca. 170/140/180/85 toegewerkt. Het gaat allemaal niet zo snel, maar gestaag en dat is prima. Begin volgend jaar weer een korte 'onderhoudscut' en verderop in dat jaar moet ik dan toch bij mijn oude pr's in de buurt komen terwijl ik 20 kilo lichter ben.

Onderhand heb ik de ambities echt megasterk te worden laten varen, en dat vergroot mijn plezier in de sport enorm. Ik stelde onrealistische eisen aan mezelf, ook omdat ik niet het type ben dat er alles voor opzij kan zetten, en dat werkt niet echt motiverend. Nu is het allemaal wel best, als de gewichten maar omhoog gaan is het goed - hoe langzaam ook!

Nog een slotopmerking: krachtsport is echt een pilaar onder mijn geestelijke gesteldheid gebleken. Niet-liftende vrienden snappen niet dat ik 3-4x in de week train, ook als ik geen zin heb. De reden is echter heel eenvoudig: je komt altijd beter uit een training. En in het algemeen word ik er energieker, beter bestand tegen stress, etc. van. Iedere sport zal dat effect wel hebben, maar ik kies deze!
Vooral die bevrijding van laten varen van onhaalbare doelen klinkt bekend.
 
Onderhand heb ik de ambities echt megasterk te worden laten varen, en dat vergroot mijn plezier in de sport enorm
Mooi stukje, Kraak. Tja, voor mij is supersterk worden ook niet echt een haalbare kaart meer. Begonnen na mijn 40e en nu 2/3 jaar bezig ofzo en eigenlijk nog alles aan het leren. Je kunt absoluut ook plezier halen uit de overige aspecten van trainen: het perfectioneren van je techniek, het verbeteren van je algemene conditie en de extra spiermassa die bij krachttraining komt kijken. Toch moeten we niet vergeten dat je zelfs met middelmatige krachtstats op dit forum meestal al sterker bent dan 90% van de bevolking.

Verder is het voor mij vooral belangrijk om een goeie balans vinden: ik hou nou eenmaal van de kroeg, lekker bier en goed eten. Maar intussen doe ik mijn stinkende best om toch stukje bij beetje sterker te worden iedere keer!
 
Geïnspireerd door de mooie verhalen van SlettieBettie en Ari70 zet ik ook mijn 'carrière' maar uiteen, al is het allemaal niet zo spectaculair. Ik kan het kort samenvatten met: waar is de tijd gebleven?! Tien jaar hang ik al aan het ijzer, vanaf mijn 28e, met als topvorm 185/142,5/200/92,5 @ BW 105. Ik was dus niet de jongste toen ik begon, maar dat had natuurlijk veel beter gekund. Och, als ik met de kennis van nu had kunnen beginnen!

De grootste fouten waren:

* Te weinig doen. Oorspronkelijke Wendler bijvoorbeeld, eigenlijk 1 werkset per week! Belachelijk.
* Teveel doen. Bijvoorbeeld splitgewichten in een fullbody opzet doen. Misschien dat sommigen ertegen kunnen, maar ik niet. Als ik om de dag dezelfde spieren gebruik, moet ik iets lager in intensiteit gaan zitten. Na een periode van gewenning kan ik wel best aardige volumes per training doen. Maar ik deed dus teveel en paste me niet aan - wees geen mietje, dat idee - en overtraining is dan een te zware term, maar veel schoot ik er niet mee op.
* Techniek. Bench bijvoorbeeld heb ik een stap terug moeten doen toen ik schouderproblemen kreeg. Leren tucken heeft dat opgelost, maar kostte veel tijd. Deadlift blijft een voortdurende struggle, maar ik begin er onderhand vrede mee te krijgen dat ik die stang gewoon maar omhoog moet raggen hoe het het makkelijkst gaat.
* Verkeerd met voeding omgaan. Als je je naar 105 eet, ga je als een raket. Maar dat je dan met een gigantische pens rondloopt omdat je lichaam buitenproportioneel vet in/op de buik afzet, da's minder. En cutten kost gewoon bakken kracht.

Neem daar ook nog een flinke blessure bij (eentje maar, mag ik niet over klagen) en zo ben ik eigenlijk jaren op en neer gegaan. Hoe vaak ik wel niet bench bij trainingsgewichten van 100 kilo heb opgepakt en dan heb opgewerkt tot 120-125.... denk wel vijf keer. Maar ik ben nu een ander pad ingeslagen. Ik ben in twee etappes over twee jaar naar 82 (!) kilo gecut, en vanaf daar heb ik met een bescheiden BW-toename (nu 87) naar ca. 170/140/180/85 toegewerkt. Het gaat allemaal niet zo snel, maar gestaag en dat is prima. Begin volgend jaar weer een korte 'onderhoudscut' en verderop in dat jaar moet ik dan toch bij mijn oude pr's in de buurt komen terwijl ik 20 kilo lichter ben.

Onderhand heb ik de ambities echt megasterk te worden laten varen, en dat vergroot mijn plezier in de sport enorm. Ik stelde onrealistische eisen aan mezelf, ook omdat ik niet het type ben dat er alles voor opzij kan zetten, en dat werkt niet echt motiverend. Nu is het allemaal wel best, als de gewichten maar omhoog gaan is het goed - hoe langzaam ook!

Nog een slotopmerking: krachtsport is echt een pilaar onder mijn geestelijke gesteldheid gebleken. Niet-liftende vrienden snappen niet dat ik 3-4x in de week train, ook als ik geen zin heb. De reden is echter heel eenvoudig: je komt altijd beter uit een training. En in het algemeen word ik er energieker, beter bestand tegen stress, etc. van. Iedere sport zal dat effect wel hebben, maar ik kies deze!
Hey dude! Bedankt voor je progressieverhaaltje. Van 105 naar 82 gaan met dezelfde stats is behoorlijk goed! Heb je nog een bepaald schema/trainingsmethode wat je erg geholpen heeft (of lekker op gaat)?
 
Hey dude! Bedankt voor je progressieverhaaltje. Van 105 naar 82 gaan met dezelfde stats is behoorlijk goed! Heb je nog een bepaald schema/trainingsmethode wat je erg geholpen heeft (of lekker op gaat)?

Ik heb eigenlijk alle bekende programma's wel gedaan, kan niet zeggen dat de ene nu zoveel beter is dan de andere. Je moet wel goed snappen hoe ze worden toegepast en waarvoor ze bedoeld zijn. Bijvoorbeeld Mad Cow is niet bedoeld om heel lang vol te houden, tenzij je regelmatig reset natuurlijk. Wendler is juist weer erg op de lange termijn gericht. En vroeg of laat kom er je erachter welke specifieke elementen in de training echt voor jou belangrijk zijn (of juist niet).

Tegenwoordig werk ik in fases van 6-8 weken. Soms een split, dan weer even full body. Soms meer high rep, soms meer low rep werk. Nu eens veel variatie in de oefeningen, dan weer bijna alleen maar de grote vier doen. Soms valt alles op z'n plaats en pak ik een mooi (v)pr, soms valt het tegen en moet ik afwijken van het plan, maar zelfs dan eindig ik nog meestal met een kleine verbetering.
 
Hier ook een lang verhaal.. maar kortweg...
Longembolie onverwachts gekregen en flink zware medicijnen daarvoor. Daarbij Pfeiffer gekregen wat op dat moment niet bekend was (kwam ik een jaar later pas achter). Door de meds en pfeiffer bij elkaar bijna 20 kilo in 2 maanden afgevallen. Ik kon niets meer en ook bijna niet meer lopen.

Daarna gestart met revalidatie therapie bij de fysio fitness... eerst weer lopen optimaliseren en fietsen en later met apparaten en gewichten. Tot ik op het punt kwam dat ik het opbouwen van mijn spieren steeds leuker begon te vinden. Eerste ervaring was dat ik bijna omver gereden werd en in ene een sprintje trok... :eek: schrok me rot want dat kon ik niet meer.. ik stond hardop op straat te lachen. :o Oeps.. Vanaf dat moment steeds meer op kracht training gaan richten en overgegaan naar een echte sportschool. Toen opbouwen en met de tijd (was wel een paar jaar... ) was ik weer 10 kg aangekomen (combi vreten en trainen). Daarna een echt schema gaan volgen qua kracht en voeding en aangekomen tot 48 kg (4-5 kg onder mijn max gewicht wat ik ooit gewogen had.

Toen in ene wakker worden met een nekhernia.. 6 maanden niets kunnen doen en weer 5 kg van mijn over de jaren heen moeizaam opgebouwde massa weer in moeten leveren. Ik heb nog steeds uitval aan de linkerzijde omdat de zenuw definitief beschadigd is. Dus ik moet blijven trainen en dat vind ik ook totaal niet erg. Je verlegd je pijngrens vanzelf...
Ondertussen ook flink wat problemen met mijn stofwisseling (lactose en gluten intolerant).. ik wist weer op te bouwen naar 45 kg in een jaar en vervolgens overleed mijn vader en viel alles weer terug naar 42 kg.. Dat was vorig jaar.. nu proberen weer op te bouwen maar mijn lijf werkt voor geen meter meer mee. Maar ik geef niet op. Ik wil die massa terug en daar train en eet ik voor. Er zijn wat afwijkingen gevonden qua lever en alvleesklier.. daar lopen nu onderzoeken naar. Dus helaas nog geen progressie. Ik zit vast op een te laag gewicht maar trainen en eten blijft doorgaan! Nu is het alleen hopen dat er wat gevonden wordt en mijn lichaam weer mee gaat werken.

Maar doelen blijven.. massa opbouwen en sterker worden.
 
Bedankt voor je post. Wat een vervelende tegenslagen zeg. Hopelijk komen de uitslagen voor jou positief terug. Of negatief... het is maar hoe je het bekijkt. Als ze iets vinden, dan heb je misschien een oplossing waar je naartoe kan werken.
 
Harpep's 101


Ik durf zoetjes aan wel te beweren dat ik zo'n beetje alles heb geprobeerd wat er te proberen valt op trainingsgebied.
Een lang proces van trial en error dus.

Dit zijn de principes die voor mij al jarenlang centraal staan als succesvolle progressie componenten:

- Ik train 6 dagen per week, alleen zaterdag is een rustdag.



- Een trainingsessie duurt bij mij 30-45 minuten.



- De indeling is LB/UB, waarbij ik voor beiden 2 varianten heb die ik rouleer.
Dus LB1/UB1/LB2/UB2/LB1/UB1 rustdag LB2/UB2/LB1/UB1/LB2/UB2 rustdag enz....


- Dit is de indeling qua oefeningen:
LB1 = standing calf raises/toe raises, squats/deadlifts en RDL of High bar squats.
UB1 = wrist curls/reverse wrist curls e.d., BP, Rows, pullups, OH press
LB2 = seated calf raises, donkey calf raises, Power cleans, high pulls, GHR, lunges of hip thrusts en wat nekharnas-werk
UB2 = wrist rollers, grippers, dips, upright rows, curls, pullovers extensions en wat (bent)lateral raises.


- Ik gebruik grofweg 2 set-rep protocollen:
1. Ramping sets van 1-5 reps met een 1RM percentage dat grofweg tussen de 70 en 100% 1RM ligt.
Dit pas ik toe op de zware compounds (BP, rows, dips, pullups, OH press e.d.) en de OL variaties

2. Myo rep sets met 15-25 totaa-lreps.
Dit doe ik voor de kuiten, onderarmen en assistentie/acessoire oefeningen.


- Ik pas op nagenoeg alle oefeningen, vooral de compounds, CAT toe op de reps. (dus explosief en zo hard mogelijk accelerend)



- De eerste 1 a 2 lichte (40-50% 1RM) ramping sets op de compounds doe ik altijd 'against bands'. Dit helpt om mijn motorische zenuwstelsel in te 'tunen'.



- Sterker worden op het 'laatste deel' van main compounds (de lockout bij squats, deadlifts, bench press, pullups en OH press) doe ik met Reverse band techniek of cheating zoals bij de push press.



- Sterker worden 'onderin' bewegingen doe ik met de pauze techniek (op de squats, bench press, pullups e.d.), deficit (deadlift) of met pin presses (powerrack) helemaal onderin de bewegingen.



- Ik ga zelden tot nooit tot falen op de compounds, altijd nog wel een rep in de tank.
RPE is dus zelden hoger dan 9.



- Op isolatiebewegingen ga ik gecontroleerd/gedoseerd tot falen. Dit doe ik vooral om hypertrofie extra te stimuleren.



- Ik werk met 4 weekse-cycli.



- Deloading doe ik niet aan, maar binnen die 4 weken pas ik wel volume/intensity tapering toe op de compounds/ramping sets.
Ik werk daarbij van een relatief hoog volume en relatief lage intensiteit naar een laag volume en hoge intensiteit.

8 trainingen met (per oefening) 4-6 sets van 3-5 reps x 70-80% 1RM totaalvolume 12-30 reps
8 trainingen met 4-6 sets van 2-4 reps x 80-90% 1RM totaalvolume 8-24 reps
8 trainingen met 4-5 sets van 1-3 reps x 90-100% 1RM totaalvolume 4-15 reps

Deze afwisseling zorgt voor voldoende langetermijnsherstel om dit vol te kunnen houden.



- Ik verhoog iedere nieuwe cyclus de gewichten met 2-4% van het 1RM van de oefeningen in kwestie. (op alle compounds dus, assistance kies ik gewicht op gevoel)



- Meestal loop ik in de macro-cyclus na 8-10 maanden vast en doe dan een reset.



- Als alles optimaal en voorspoedig verloopt, dan gaat mijn 1RM in die 8-10 maanden op de UB compounds 5-10kg vooruit en op de LB compounds 10-20kg.



- Als nevenactiviteit doe ik statische stretching en dynamische mobiliteit in de vorm van stoot, slag en trap training (los of of op de bokszak)



- Ik vreet doorgaans alles wat los en vast zit, maar doorgaans wel gezond is. Ik 'gebruik' af en toe whey eiwit voor het gemak, maar verder niets.
En nee, ik ben niet al te slank, dat klopt.



- Ik tuf rond op m'n motor en kijk naar rockumentaries van Lemmy en Metallica e.d. om mijn testosteron op peil te houden. (lifelong naturel)



- Tijdens het trainen is het meestal rock/metal muziek als arbeidsvitaminen in mijn krachthonk.



- Ik ben er een meester in geworden om ondanks een drukke baan, opgroeiende kinderen en 1001 dingen (nog) te doen, toch altijd weer tijd te maken en momentum te creeren om ongestoord iedere dag te kunnen trainen.



- Voor mijn dagelijks dosis (leed)vermaak vertoef ik op DBB, ach je moet toch contact houden met de realiteit, niet dan? :D
Alhoewel ik ook moet bekennen, anderen helpen op een forum zoals dit geeft ook energie en houdt mezelf op de een of andere merkwaardige manier ook gemotiveerd. :eek:



- Tot slot ben ik niet helemaal in orde eigenlijk, want hoe houd je dit anders allemaal al 30+ jaar vol........:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Harpep's 101


Ik durf zoetjes aan wel te beweren dat ik zo'n beetje alles heb geprobeerd wat er te proberen valt op trainingsgebied.
Een lang proces van trial en error dus.

Dit zijn de principes die voor mij al jarenlang centraal staan als succesvolle progressie componenten:

- Ik train 6 dagen per week, alleen zaterdag is een rustdag.



- Een trainingsessie duurt bij mij 30-45 minuten.



- De indeling is LB/UB, waarbij ik voor beiden 2 varianten heb die ik rouleer.
Dus LB1/UB1/LB2/UB2/LB1/UB1 rustdag LB2/UB2/LB1/UB1/LB2/UB2 rustdag enz....


- Dit is de indeling qua oefeningen:
LB1 = standing calf raises/toe raises, squats/deadlifts en RDL of High bar squats.
UB1 = wrist curls/reverse wrist curls e.d., BP, Rows, pullups, OH press
LB2 = seated calf raises, donkey calf raises, Power cleans, high pulls, GHR, lunges of hip thrusts en wat nekharnas-werk
UB2 = wrist rollers, grippers, dips, upright rows, curls, pullovers extensions en wat (bent)lateral raises.


- Ik gebruik grofweg 2 set-rep protocollen:
1. Ramping sets van 1-5 reps met een 1RM percentage dat grofweg tussen de 70 en 100% 1RM ligt.
Dit pas ik toe op de zware compounds (BP, rows, dips, pullups, OH press e.d.) en de OL variaties

2. Myo rep sets met 15-25 totaa-lreps.
Dit doe ik voor de kuiten, onderarmen en assistentie/acessoire oefeningen.


- Ik pas op nagenoeg alle oefeningen, vooral de compounds, CAT toe op de reps. (dus explosief en zo hard mogelijk accelerend)



- De eerste 1 a 2 lichte (40-50% 1RM) ramping sets op de compounds doe ik altijd 'against bands'. Dit helpt om mijn motorische zenuwstelsel in te 'tunen'.



- Sterker worden op het 'laatste deel' van main compounds (de lockout bij squats, deadlifts, bench press, pullups en OH press) doe ik met Reverse band techniek of cheating zoals bij de push press.



- Sterker worden 'onderin' bewegingen doe ik met de pauze techniek (op de squats, bench press, pullups e.d.), deficit (deadlift) of met pin presses (powerrack) helemaal onderin de bewegingen.



- Ik ga zelden tot nooit tot falen op de compounds, altijd nog wel een rep in de tank.
RPE is dus zelden hoger dan 9.



- Op isolatiebewegingen ga ik gecontroleerd/gedoseerd tot falen. Dit doe ik vooral om hypertrofie extra te stimuleren.



- Ik werk met 4 weekse-cycli.



- Deloading doe ik niet aan, maar binnen die 4 weken pas ik wel volume/intensity tapering toe op de compounds/ramping sets.
Ik werk daarbij van een relatief hoog volume en relatief lage intensiteit naar een laag volume en hoge intensiteit.

8 trainingen met (per oefening) 4-6 sets van 3-5 reps x 70-80% 1RM totaalvolume 12-30 reps
8 trainingen met 4-6 sets van 2-4 reps x 80-90% 1RM totaalvolume 8-24 reps
8 trainingen met 4-5 sets van 1-3 reps x 90-100% 1RM totaalvolume 4-15 reps

Deze afwisseling zorgt voor voldoende langetermijnsherstel om dit vol te kunnen houden.



- Ik verhoog iedere nieuwe cyclus de gewichten met 2-4% van het 1RM van de oefeningen in kwestie. (op alle compounds dus, assistance kies ik gewicht op gevoel)



- Meestal loop ik in de macro-cyclus na 8-10 maanden vast en doe dan een reset.



- Als alles optimaal en voorspoedig verloopt, dan gaat mijn 1RM in die 8-10 maanden op de UB compounds 5-10kg vooruit en op de LB compounds 10-20kg.



- Als nevenactiviteit doe ik statische stretching en dynamische mobiliteit in de vorm van stoot, slag en trap training (los of of op de bokszak)



- Ik vreet doorgaans alles wat los en vast zit, maar doorgaans wel gezond is. Ik 'gebruik' af en toe whey eiwit voor het gemak, maar verder niets.
En nee, ik ben niet al te slank, dat klopt.



- Ik tuf rond op m'n motor en kijk naar rockumentaries van Lemmy en Metallica e.d. om mijn testosteron op peil te houden. (lifelong naturel)



- Tijdens het trainen is het meestal rock/metal muziek als arbeidsvitaminen in mijn krachthonk.



- Ik ben er een meester in geworden om ondanks een drukke baan, opgroeiende kinderen en 1001 dingen (nog) te doen, toch altijd weer tijd te maken en momentum te creeren om ongestoord iedere dag te kunnen trainen.



- Voor mijn dagelijks dosis (leed)vermaak vertoef ik op DBB, ach je moet toch contact houden met de realiteit, niet dan? :D
Alhoewel ik ook moet bekennen, anderen helpen op een forum zoals dit geeft ook energie en houdt mezelf op de een of andere merkwaardige manier ook gemotiveerd. :eek:



- Tot slot ben ik niet helemaal in orde eigenlijk, want hoe houd je dit anders allemaal al 30+ jaar vol........:rolleyes:
Wauzers... dat is een redelijk complex trainingsverhaal. ;)
Rock/Metal is de beste krachtbooster.
 
Zo ziet mijn progressie eruit:

squat:

eXJrwIY.png


bench:

rHz8z5i.png


deadlift:

ogNNCcP.png
 
harpep

Maak je ooit gebruik van pre workouts in de zin van stimulanten? Cafeïne, boosters..
 
harpep

Maak je ooit gebruik van pre workouts in de zin van stimulanten? Cafeïne, boosters..

Nee, niet nodig in mijn optiek, geldverspilling.

Focus en een goede opwarming (zowel mentaal-neurologisch en lichaamstemperatuur) is voldoende voor mij.

Ik heb die behoefte bij anderen ook nooit zo goed begrepen......
Ik moet mezelf eerder afremmen dan dat ik extra stimuli nodig heb.

Ja oke, een kopje koffie lust ik wel ja. :)
 
Nee, niet nodig in mijn optiek, geldverspilling.

Focus en een goede opwarming (zowel mentaal-neurologisch en lichaamstemperatuur) is voldoende voor mij.

Ik heb die behoefte bij anderen ook nooit zo goed begrepen......
Ik moet mezelf eerder afremmen dan dat ik extra stimuli nodig heb.

Ja oke, een kopje koffie lust ik wel ja. :)

Ik heb het wel eens geprobeerd maar werd gek van de rusteloosheid. Bovenop een van nature nogal drukke aanleg is het ook niet echt aan te bevelen
 
Ik heb het wel eens geprobeerd maar werd gek van de rusteloosheid. Bovenop een van nature nogal drukke aanleg is het ook niet echt aan te bevelen

Jij bent van nature in het voordeel gezien je genetisch bepaalde ADHD-booster! :)
 
Wat een top topic. Ik dacht zo langzamerhand dat ik de enige niet genetische freak was...

Nog niet zolang actief op dit forum, maar train al vanaf 1990 ongeveer. In die tijd veel ups and down gehad. Periodes van goede progressie en hele lange periodes van blessureleed en nul progressie.

Een overzichtje:
Beginjaren van 16-29 jaar.. Ik ben ooit begonnen met krachttraining toen ik nog op atletiek zat, ik was toen 16. Eigenlijk heb ik het grootste gedeelte van die tijd als een 'powerbuilder' getraind. Ik wist alleen van bodybuilding training, maar was meer geinteresseerd in kracht. Ik trainde wel altijd de squat en bankdrukken, maar deadliften eigenlijk nooit(op een korte periode van 6? maanden na). Van trainingsschema's wist ik eigenlijk weinig, al probeerde ik wel wat af te wisselen in mijn reps. In de eerste 6 jaar dat ik trainde ben ik toen van 83kg naar 100kg BW gegaan. In die 6 jaar ook tot de volgende max. lifts gekomen. Bank: 3x140kg Squat 6x180kg Dead: 1x220kg Na die eerste 6 jaar van relatief aardige gains begon ik de progressie wel langzaam maar zeker tot volledige stilstand te komen.

Eind twintig begin dertig. De blessures, die als twintiger nauwelijks gehad had begonnen zich nu op te stapelen. De ergste hiervan was een knieblessure, waarmee ik zo'n 7 jaar nauwelijks benen heb kunnen trainen. Het is nog steeds enigszins een zwakke knie gebleven. Ook schouderblessures zeer veelvuldig gehad(en nog steeds). Eigenlijk een volkomen weggegooide periode qua trainingsarbeid. Nog steeds op het klassieke no pain, no gain pad, terwijl ik wel veel pain had, maar al jaren geen gains. Terugkijkend heb ik vanaf mijn 26e tot mijn 35e absoluut nul gains gehad. Sterker nog, op mijn 36e had ik zelfs aardig wat kracht ingeboet.

Vanaf 36 jaar. Doordat ik net vader geworden was en minder tijd(en energie) had om te trainen besloot ik het roer om te gooien. Minder maar slimmer trainen. Via internet mezelf helemaal volgezogen met zo veel mogelijk info over powerlifttraining, juiste technieken, schema's etc. Mezelf ook heldere doelen gesteld over wat ik wilde bereiken. Ondanks dat ik nu maar 2x in de week trainde begon ik weer lol in het trainen te krijgen en zelfs weer wat vooruitgang te zien. Mijn knie begon eindelijk ook beter te voelen. Op een gegeven moment weer begonnen met deadliften, ditmaal wel met de juiste techniek. Dit ging best lekker, na een maand of 8 trok ik 205kg. Weer 1,5 jaar later ook het squatten eindelijk weer op kunnen pakken. Progressie is wel errug langzaam omdat ik maar 2x in de week train. Voorlopige doel is om de lifts uit mijn beginjaren te evenaren en daarna er voorbij. Huidige PR's Bank 1x130kg/ Squat 1x65kg/ dead: 1x210kg Op het moment zit ik overigens ook al weer een tijdje op een plateau, maar ik heb de moed nog niet opgeven.

Overigens heb ik me naast mijn reguliere krachttraining de laatste paar jaar ook specifiek toegelegd op gripkracht. Veel van de oefeningen, die je hiervoor doet hebben dezelfde rauwheid als deadliften: je tilt het van de grond of niet. Dit spreekt me zeer aan. Dit jaar werd voor het eerst een gripwedstrijd georganiseerd in Nederland 'De sterkste hand van Nederland'. Deze wedstrijd heb ik zowaar gewonnen, wat natuurlijk supermotiverend is om volgend jaar sterker terug te komen. Dat het volgend jaar een stuk lastiger zal worden staat namelijk wel vast...

Kortom zelfs in mijn absolute topperiode als jonkie ben ik niet meer dan zo'n 3-4kg aangekomen per jaar(en ik at echt enorm veel). En om tot een weinig bijzondere 140kg bankdruk te komen had ik toen ook al een jaar of 5 nodig... Maar we gaan rustig door.
 
Leuk topic! Ik ben zelf ook nog een relatieve newbie die pas sinds juni serieus met schema's enzo bezig is (daarvoor paar jaar wat aangemodderd en niet echt vooruitgang geboekt). Sommige gewichten die ik hier zie voorbijkomen verbazen mij ook telkens maar als ik zie welke vooruitgang ik al geboekt heb in die 5 maanden (hou alles nauwgezet bij) motiveert dat zeker om de lat telkens iets hoger te leggen.
 
Leuk topic! Ik ben zelf ook nog een relatieve newbie die pas sinds juni serieus met schema's enzo bezig is (daarvoor paar jaar wat aangemodderd en niet echt vooruitgang geboekt). Sommige gewichten die ik hier zie voorbijkomen verbazen mij ook telkens maar als ik zie welke vooruitgang ik al geboekt heb in die 5 maanden (hou alles nauwgezet bij) motiveert dat zeker om de lat telkens iets hoger te leggen.

Wanneer ga je hier loggen ?
 
Back
Naar boven