XXL Nutrition

Hoe zag jullie progressie eruit?

Klinkt vreemd, maar dit soort verhalen motiveren mij juist. Zoals ik al zei, je ziet op dit op dit forum jongens van < 20 jaar gewichten tillen die behoorlijk indrukwekkend zijn. Zij kunnen "het" zonder jaren en jaren te trainen. Je krijgt dan het gevoel dat het gewoon voornamelijk genetisch is.

Of andere hulpmiddelen.

Dus je kan niet zeggen: x persoon weegt 70 kilo, dus maximaal zou hij x bedrag kunnen squatten/deadliften/benchen?

gewicht alleen zegt ook niks. 2m40 en 70 kg gaat niet al te veel gaan squatten/deadliften/benchen denk ik :)

Verder is er veel verschil tss mensen met dezelfde lengte en zelfde gewicht in kracht en ook bij mensen met zelfde gewicht maar andere lengte. Dus er is geen formule die je gaat kunnen zeggen je weegt zoveel en zoveel kan je squatten/deadliften/benchen

Ja, ik denk ook dat het voor de gemiddelde sporter realistisch is.
Je moet niet naar de extremen gaan kijken en je daar op focussen. Meestal zijn het de extremen die je op wedstrijden (of in YT of instagram content) ziet, ook al zijn zelfs daar niet alle lifters echt top in vergelijking met wat je op een EK of WK ziet.
Maar het zijn de extremen omdat de gemiddelden al opgegeven hebben (want ze vergelijken zich met de extremen en raken gedemotiveerd) of door hebben dat ze maar gemiddeld zijn en op een wedstrijd weinig eer te behalen valt.
Dat wilt zeker niet zeggen dat je als eventuele "middelmatige" lifter minder plezier aan de sport hoeft te beleven.

Hoewel de standaarden op het eerste gezicht erg laag lijken, is er in de PL sectie natuurlijk nogal een selection bias. Denk dat als je deze lijst hanteert bij de gemiddelde ketensportschool, het aardig goed zit.

Wat veel beginners vergeten is dat de elite diegenen zijn die niet alleen hard trainen, maar ook degenen die slim trainen, en hun voeding en rust op resultaat inrichten. Dat totaalpakket is juist wat het verschil kan maken.

Mijn progressie zag er niet uit.

Iedereen heeft momenten dat je vast loopt van lange tijd en dan denken dat je op je max is te begrijpen.

In realiteit heb je een plateau en daar moet je gewoon even overheen.

Toen ik zo'n 8-9 maanden trainde zat ik 2 maanden vast op 2x80 kg bench, toen was ik bang mijn max bench gehaald te hebben. 2 jaar later deed ik 20x80 en 2x130.

Ook toen ik een hele lange tijd niet voorbij 180kg squat kwam maakte ik mezelf gek door te denken dat ik mijn max behaald had. Minder dan een jaar later deed ik 207.5 op 5kg lager Bw.

Niemand kan je vertellen wat je max is, en je max behalen zal waarschijnlijk nieteens gebeuren.

Iedereen heeft momenten dat je vast loopt van lange tijd en dan denken dat je op je max is te begrijpen.

Toen ik zo'n 8-9 maanden trainde zat ik 2 maanden vast op 2x80 kg bench, toen was ik bang mijn max bench gehaald te hebben. 2 jaar later deed ik 20x80 en 2x130.

Ook toen ik een hele lange tijd niet voorbij 180kg squat kwam maakte ik mezelf gek door te denken dat ik mijn max behaald had. Minder dan een jaar later deed ik 207.5 op 5kg lager Bw.

Niemand kan je vertellen wat je max is, en je max behalen zal waarschijnlijk nieteens gebeuren.

Wat is je geheim?! :D

• Topic Starter Topic Starter

Thanx for the motivational. Nog graag even erbij vermelden hoe het je wel is gelukt ;)

niks bijzonders
consistent trainen is het belangrijkst

Hier ook geen echt bijzonder verhaal (wel erg lang achteraf :D),

Ooit begonnen met krachttraining omdat mijn lijf niet met de krachten overweg kon die met mijn sport (speerwerpen) kwamen kijken. Scheurde spier in aan mijn onderarm en moest (met tegenzin) krachttraining gaan doen. Ik houd van efficiëntie en wilde mijn tijd niet verdoen met simpel pompwerk en heb hierdoor vrij snel mijn weg naar dit forum gevonden en vooral in het begin erg veel logjes bijgehouden, zelf een log gestart eind 2005. Ik ben onder andere door advies van andere 'extreem' veel gaan eten (bulken). Dit heeft uiteindelijk mijn sportieve carrière in het speerwerpen verneukt door veel te hard te gaan in gewicht, raakte totaal in disbalans, was van nature behoorlijk atletisch en had redelijk dynamische sprongkracht en dito ritme, hierna nog wel ritme maar geen sprongkracht meer. In het begin heb ik ontzettend veel fouten gemaakt maar ook juist hierdoor erg veel van geleerd. Waardoor ik nu kan zeggen dat ik binnen de atletiek/krachttraining (en dan met name het speerwerpen) behoorlijk wat weet. Diverse kampioenen op (inter)nationaal niveau voortgebracht bij het speerwerpen, werk nu ook part-time als Personal Trainer met klanten over de gehele aardkloot.

eerste kennismaking met krachttraining in de winter

15 jaar Bench 40 kilo, Squat ~, DL 120 (ja serieus, eerste training)

geen krachttraining meer gedaan, beetje stom dingen wegduwen en optillen, wat zou hier in hemelsnaam de meerwaarde van zijn?

16 jaar Inscheuren van onderarm aan einde seizoen, verplicht beginnen aan krachttraining als revalidatie

17 jaar BW 63 kilo Bench 60 kilo, Squat 70 kilo, keystone deadlift 140 met over, Clean 80 2e op NK junioren 60.15m

Hier ging het mis, ik ging eten als een malle kwam in 4 maanden (winter) met weightgainers 16 kilo aan, de groeistrepen (striae) heb ik nog steeds. Deed hierin ook hoge herhalingen 10+ reps, wat ik daarna nooit meer langer als 3 weken heb volgehouden.

18 jaar BW 83 kilo Bench ~80 kilo, Squat 140, keystone deadlift 5x140 Clean 75, 3e NK junioren 58,67

19 jaar BW 86 kilo beginnen met loggen Bench 90 Squat 140 (andere diepte) Deadift 180, Snatch 55, Clean 85

20 jaar BW 85 kilo Bill Starr (madcow) begonnen Bench 102, Squat 160 (andere diepte) Deadlift 200, Snatch 77, Clean 2x100

21 jaar Bench 110, Squat 150 (parallel), Deadlift ~ werd hier traag van niet meer gedaan, Snatch 80 Clean 115 (eerste PR weer 61.97)

22 jaar BW 88 kilo Bench 130, switch naar FrontSquat 130, DL in Raalte op meet 270 PR (3xBW) in off-season, Clean 120 PR speer verbeterd naar 64.92 meter

23 jaar BW 94 kilo Bench 140, Squat 170, Front 130, Clean en Snatch alleen rep PR’s PR 66.54

24 jaar BW 90 kilo Bench 142,5, Squat 190, Front 145, DL 11x200 (bij G-men, Baarn) beste prestatie 66.44

25 jaar adductor op twee plekken in gescheurd, lange revalidatie

26 jaar Bench 142,5 einde revalidatie Front Squat 150 Jerks naar 125 voor de rest geen PR’s

27 jaar Records op explosieve sprongen en ballistics, geen squats gedaan ivm trage sprintsnelheid

28 jaar Elleboog kapot, niet kunnen speerwerpen, Snatch 92,5 (PR’s op Kogel slingeren en Discuswerpen)

29 jaar BW 86 kilo start Triphasic Training Snatch 95 geen andere records, PR Speerwerpen 67,48

30 jaar BW 88 last elleboog en knie, Snatch 101, Clean 125 PR na 8 jaar, Bench 140 (drukte ik 7 jaar terug ook) Speerwerpen (66,51)

Doel blijft nog steeds 70 meter (dat is het inmiddels al 13 jaar :roflol:)

Door studie en sociale leven vast wat kilo’s en meters laten liggen. Heb duidelijk het meeste aanleg voor Deadlift maar deze oefening heb ik na mijn 20e niet meer serieus gedaan dit omdat ik hierdoor alleen maar minder ver ging werpen. Zoals je ziet heeft het 8 jaar geduurt voor ik mijn PR clean weer verbrak. Sinds 7 jaar eindelijk weer eens 140 bank, dit doordat ik 2,5 maand geen lowerbody kon trainen en hierdoor tijd had om madcow 5x5 weer te gaan doen.

Zoals je misschien ziet lukte het me in het begin gemakkelijk om bijna lineaire progressie te boeken. Uiteraard heb ik ook mijn fair share of blessures gehad. Hierdoor zijn sommige PR’s niet meer behaald. In het begin meeste progressie gemaakt met Bill Starr & Glenn Pendlay 5x5 (Madcow , raadt ik iedereen aan). Sinds 2 jaar zit ik weer in de lift door te trainen op basis van schema van Calvin Dietz en zijn Triphasic Training principes (gevorderd schema voor atleten). Ik ben niet meer bezig om mijn 1RM te verbeteren, maar wel om mijn RFD/Vermogen te verbeteren/verhogen. Squat is al lang gestagneerd door aanhoudende kniepijn, die ik al heb sinds ik ben begonnen met meer dan 4x in de week sporten. Bench is eigenlijk irrelevant ivm lenigheid die ik nodig heb bij speer, Pull over UP en Hipsnatch des te meer.

Literatuur/Schema's

Bill Starr & Glen Pendlay (Madcow Periodized)
http://stronglifts.com/madcow/5x5_Program/Periodized_5x5.htm

Tussendoor Starting Strength (2nd Edition) gelezen, maar trainingsprotocol nooit gevolgd
51MfaFsIdpL._SX258_BO1,204,203,200_.jpg

Triphasic Training
41-rJZQab7L._SX258_BO1,204,203,200_.jpg

En nog 1000den random (al dan niet wetenschappelijke) artikelen op internet....

TL;DR

Wees af en toe eigenwijs maar blijf vooral consequent trainen en de ‘gains’ komen vanzelf. Lees alles wat je op het internet tegen komt, maar test vooral niet alles zelf uit.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de informatieve post! Je hebt toch goede progressie geboekt! Hoe heb je eigenlijk in hemelsnaam je adductoren gescheurd? Klinkt zeer ongemakkelijk.

Bedankt voor de informatieve post! Je hebt toch goede progressie geboekt! Hoe heb je eigenlijk in hemelsnaam je adductoren gescheurd? Klinkt zeer ongemakkelijk.

Heb te lang met blessure/onsteking blijven doorlopen. Begon dat specifieke seizoen met veruit beste opening ooit voor mij (ruim 4 meter verder als ik tot nu toe ooit heb gedaan). Techniek was super, maar kreeg al heel snel last van adductor. Uiteindelijk vrij snel revalidatie proces gestart, met 100'den gay stabiliteits oefeningen. Achteraf verre van bekwaam geholpen. Kreeg 1,5e week voor NK groen licht. Ik kon mijn adductoren weer volledig gaan belasten, nou dat heb ik geweten. Zowel Adductor Longus als Adductor Magnus flinke spierscheur. Hematoom vanaf net onder mijn lies tot aan binnenkant knie (ruim 25 cm). Hierna netjes gebeld met de betreffende praktijk of ik een MRI/Echo of iets dergelijks laten maken om te kijken wat de precieze schade was; "Nee dit was niet aan de orde". Nooit meer een voet bij die praktijk binnen gestapt.

Terug
Naar boven