XXL Nutrition

Hoe zag jullie progressie eruit?

Wat een vreselijk goed topic is dit aan het worden zeg, zou bijna zeggen "om in te lijsten"

Sticky-waardig of iets dergelijks?

Iedereen kan advies geven (en na-papegaaien) aan beginners, maar dit wordt een heel ander verhaal voor 'gevorderden'.
Met name ook de omschreven ervaringen op het mentale vlak en de emotionele aspecten (motivatie, drempels overschrijden).

Groetjes,

De Fossielen (en Tymboo) :)

Laatst bewerkt:
Super verhaal! Ik heb je logje met enige regelmaat bekeken en ik ging er van uit dat jij ook wel zo'n talent was. Ik wist niet dat je zo hard hebt moeten knokken voor elke kilo. Ik vind trainen erg leuk en ik doe het met veel plezier. Ik probeer zo sterk mogelijk te worden zonder blessures. Dat is eigenlijk mijn doel. Trainen hoort mijn leven beter te maken en als ik merk dat er een blessure aan kan komen, dan neem ik een stapje terug. Ik heb veel geduld. Dan doe ik er maar 10 jaar over om 100 kilo te banken.

Wie is eigenlijk op dit forum het grootste talentje?

Ik vind dat altijd moeilijk te zeggen want als ik kijk naar de sterkere actieve leden hier op het forum (alexv, g-men, bosshogg, chreizr, harpep en anderen, sorry als ik je niet genoemd heb) zie ik ook dat ze allemaal gewoon keihard werken om ergens te komen. En vaak al jaren ervaring achter de rug hebben, veel kennis hebben opgedaan. De ene heeft natuurlijk een betere genetische aanleg dan de ander maar talent zit 'm ook in hoe hard je bereid bent om ervoor te werken, hoe slim je traint, hoeveel je ervoor wil laten etc. Daar moet je ook een bepaald talent voor hebben. Ik denk dat zelfs je intelligentie een rol speelt. Daarnaast speelt een stukje geluk ook mee, niet te veel blessures oplopen etc.

Chreizr of Genetic? Beiden heel erg sterke powerlifters.
Van de strongmen weet ik het zo niet. Dat volg ik minder.

Er zullen zeker en vast ook sterke vrouwen aanwezig zijn. Vergis je niet, dat kan heel erg motiverend werken!
Als je soms ziet wat die meiden squatten of deadliften dan wil je meteen naar de gym rennen om jezelf wat sterker te maken. ;)

Steve (Genetic) is volgens mij niet meer actief op dit forum maar sowieso een hele sterke lifter ja.
Veel actieve powerlifters ook onder de dames hier inderdaad. Strongwoman (Sanne) is hier actief en is één van de sterkste dames van NL, zowel in pl als strong(wo)man.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb zelf 1.5 jaar als max op 140kg squat 180 deadlift en 105 bench gezeten.
Sinds een jaar ben ik bij alle 3 omhoog gegaan. Duurde vrij lang voor ik de stap naar 150 gemaakt had met de squat. Zat bij mij meer in me hoofd met de vraag of ik het gewicht wel aan kon. Toen ik het eenmaal in me hoofd had dat ik het makkelijk aankon (aangezien ik 140 x5 deed) heb ik gewoon de gewichten erop gedaan en gesquat. Ging me vrij makkelijk af en 160 was de week erna ook geen probleem. Inmiddels zit ik op 185 voor 2 reps.

Benchen was nooit me ding ivm het niet comfortabel liggen op een vlakke bank. Hier was ook de mindset weer het probleem. Ook daar overheen gekomen en 2x120 is ook geen probleem.

Deadlift is naar de 200 gegaan zonder al te veel problemen. Zwaarder is lastig omdat ze hier bumperplates hebben en de stang vol hangt bij 200kg en merk dat liften zonder straps en belt toch vrij zwaar begint te worden.

Ben zelf 35 en voel me sterker dan een paar jaar geleden.

Even focussen op de gewichten die je wel kunt en aan je techniek werken lijkt me ook geen probleem om daarna weer zwaarder te gaan als je het gevoel hebt dat je je max bereikt heb.
Succes met je doelen in ieder geval
Thanks! Interessant om te lezen dat je mindset je eigenlijk het meeste in de weg zat. Ik heb dat vooral met de benchpress. Ik vind het gewoon ongemakkelijk om tussen de bench en het gewicht te liggen.

Laatst bewerkt:
Wat een vreselijk goed topic is dit aan het worden zeg, zou bijna zeggen "om in te lijsten"

Iedereen kan advies geven (en na-papegaaien) aan beginners, maar dit wordt een heel ander verhaal voor 'gevorderden'.
Met name ook de omschreven ervaringen op het mentale vlak en de emotionele aspecten (motivatie, drempels overschrijden).

Groetjes,

Bedankt. Het leek mij juist erg interessant om de verhalen te horen over hoe moeilijk het wel niet is geweest om zo sterk te worden. Hoe hard er wel niet gewerkt moet worden om de gewichten te liften die nu gelift worden door de sterkere kerels hier. Erg cool dat iedereen hier zijn verhaal heeft gedaan.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat altijd moeilijk te zeggen want als ik kijk naar de sterkere actieve leden hier op het forum (alexv, g-men, bosshogg, chreizr, harpep en anderen, sorry als ik je niet genoemd heb) zie ik ook dat ze allemaal gewoon keihard werken om ergens te komen. En vaak al jaren ervaring achter de rug hebben, veel kennis hebben opgedaan. De ene heeft natuurlijk een betere genetische aanleg dan de ander maar talent zit 'm ook in hoe hard je bereid bent om ervoor te werken, hoe slim je traint, hoeveel je ervoor wil laten etc. Daar moet je ook een bepaald talent voor hebben. Ik denk dat zelfs je intelligentie een rol speelt. Daarnaast speelt een stukje geluk ook mee, niet te veel blessures oplopen etc.

Steve (Genetic) is volgens mij niet meer actief op dit forum maar sowieso een hele sterke lifter ja.
Veel actieve powerlifters ook onder de dames hier inderdaad. Strongwoman (Sanne) is hier actief en is één van de sterkste dames van NL, zowel in pl als strong(wo)man.
Als je talent en hard werken combineert dan is het natuurlijk helemaal top. Ik heb Chreizr zijn log/stats bekeken en het lijkt er inderdaad op dat hij talent heeft (en hard ervoor werkt).

Ik deed m'n eerste powerliftwedstrijd in 2007 en ik word inmiddels links en rechts ingehaald door alles en iedereen die veel later zijn begonnen dan ik en jonger zijn maar zolang als ik zelf nog plezier er in heb en progressie blijf boeken zal ik zeker niet stoppen. Ik ga straks in december aan m'n vijfentwintigste wedstrijd ofzo meedoen. Zou 't eens na moeten tellen.

Ik moest dit drie keer lezen. Bedoel je wedstrijden draaien of liften überhaupt? Bescheiden als mijn prestaties zijn, ik denk dat ik als ik naar een onbewoond eiland wordt gestuurd, toch wel even om een cage en barbell zou vragen. Dacht dat jij ook wel tot die categorie zou behoren.

Groetjes,

Zou mooi zijn als nog meer mensen hier neerzetten wat ze moesten doen om progressie te blijven boeken in de loop der jaren. Waar zat je vast, wat deed je om erdoorheen te breken en wat was, achteraf gezien, het probleem?

Voor mij mag het zo blijven, stuur me anders even een pm hoe je het graag had gewild ;)
Je mag het van mij erin laten, maar het maakt het lezen misschien wat makkelijker voor de overige forumleden. Het zou leuk zijn als meer mensen inderdaad hun verhaal hier houden.... Een zekere moderater misschien ;)

Bedankt. Toch nog een nuttige bijdrage kunnen leveren aan het forum (ook al komen de bijdragen niet van mij ;)).

Ik heb nog wel een ander mogelijk sticky waardig onderwerp.

Het heeft meer met voeding te maken. Aangezien voeding zo belangrijk is en je als krachtsporter zoveel moet eten, dan kan het nog wel eens voorkomen dat je bepaalde producten niet goed (in zulke grote) aantallen kan verdragen. Wellicht is het handig om zo'n lijst te maken zodat mensen weten waardoor je misschien last van je maag kan krijgen. Ik ben er namelijk pas sinds vorige week achter gekomen dat ik bepaalde noten niet goed kan verdragen (en dan heb ik het niet over mannelijke noten). Misschien een goed idee?

Je mag het van mij erin laten, maar het maakt het lezen misschien wat makkelijker voor de overige forumleden. Het zou leuk zijn als meer mensen inderdaad hun verhaal hier houden.... Een zekere moderater misschien ;)

Nou, mijn verhaal is niet zo bijzonder hoor :P

Ik heb op mijn 14de voor de eerste keer geproefd van het ijzer maar heb het jarenlang verwaarloosd en pompte maar wat om te pompen, vooral back en biceps toen in de tijd :D
Ik heb een aantal jaren muay thai gedaan en in die tijd ben ik ook wat serieuzer met gewichten beginnen trainen, eind 2008 via dit forum highland games en strongman ontdekt en ik was meteen verslingerd aan strongman ook al heb ik niet echt de genetics om übersterk te worden. Ik had een hele tijd terug me er al bij neergelegd dat ik nooit 200kg zou kunnen squatten maar onlangs is me dit op 37-jarige leeftijd na veel blessureleed en een hartklep operatie toch nog gelukt en ik ben er zeker van dat er nog meer inzit.
Ik blijf plezier hebben in het trainen en volgend jaar ben ik 38 jaar maar nog altijd vastberaden om sterker te blijven worden en terug strongman wedstrijden te draaien.

Bedankt. Toch nog een nuttige bijdrage kunnen leveren aan het forum (ook al komen de bijdragen niet van mij ;)).

Ik heb nog wel een ander mogelijk sticky waardig onderwerp.

Het heeft meer met voeding te maken. Aangezien voeding zo belangrijk is en je als krachtsporter zoveel moet eten, dan kan het nog wel eens voorkomen dat je bepaalde producten niet goed (in zulke grote) aantallen kan verdragen. Wellicht is het handig om zo'n lijst te maken zodat mensen weten waardoor je misschien last van je maag kan krijgen. Ik ben er namelijk pas sinds vorige week achter gekomen dat ik bepaalde noten niet goed kan verdragen (en dan heb ik het niet over mannelijke noten). Misschien een goed idee?

Dat kan eventueel. Maar dan wel in de voeding sectie.

@Crakie mja goed plezier is natuurlijk het belangrijkste maar een groot deel van dat plezier haal ik wel uit de progressie die ik boek. Als ik ooit echt op een punt kom dat ik op geen enkele manier meer vooruit kom - nog vele jaren weg denk ik - dan zal ik ws wel op een andere manier gaan trainen dan nu.

Ik voelde me te n00b om hier te posten, ondanks 10+ trainingsjaren, omdat ik mijn lifts niet spectaculair vind…. vergeleken met wat andere meiden/vrouwen tillen. Kijk ik echter naar mijn startpunt, dan ben ik er toch heel blij mee.

Ik ben pas op mijn 25e begonnen met krachtsport, daarvoor was ik een couch potato. Helaas, na slechts een paar weken kreeg ik reumatische artritis (auto-immuunziekte met chronisch ontstoken gewrichten). Als ik al kon trainen – want het ijzer lonkte èn het was een mooie revalidatie – dan was het met een lege houten bezemsteel, en later de mini-schijfjes van een dumbbell erop. RA gaat in golven, waardoor ik na iedere slechte periode weer helemaal vanaf nul moest beginnen. En dat was héél vaak.

Door zware medicatie kreeg ik de RA onder controle, en kan nu zelfs zonder. Dat scheelt uiteraard heel veel. Waar ik eerst hulp nodig had om de trap op of af te komen, loop ik nu met een yoke van 160kg. Ik kon nog geen kopje thee in mijn handen houden, maar sta nu voor de lol met farmer’s van 70kg in mijn handen.

Gezien dit ziekte-verleden heb ik er een bloedhekel aan om een stapje terug te moeten doen in een training. Dat voelt als een verlies. Maar het heeft mijn kracht heel veel goed gedaan om om de zoveel tijd tòch even te deloaden. Acclimatiseren noem ik het, dat klinkt minder vervelend. :)

Energie is nog wel een issue. Gedeeltelijk de nasleep van de RA, gedeeltelijk door een burnout, maar ik ben dus vaak heel moe en soms echt uitgeput. Ondanks dat ben ik begin dit jaar begonnen om mijn volume geleidelijk aan flink op te schroeven. En warempel: ook dat heeft positieve invloed op kracht. Niet op mijn energie en uithoudingsvermogen overigens…

En verder… luister eerst naar je eigen lichaam voor je advies/trainingsschema van een ander volgt. Niets is zo demotiverend als jezelf op cijfertjes van een schema blind te staren, terwijl je lichaam niet mee wilt.

Ik voelde me te n00b om hier te posten, ondanks 10+ trainingsjaren, omdat ik mijn lifts niet spectaculair vind…. vergeleken met wat andere meiden/vrouwen tillen. Kijk ik echter naar mijn startpunt, dan ben ik er toch heel blij mee.

Ik ben pas op mijn 25e begonnen met krachtsport, daarvoor was ik een couch potato. Helaas, na slechts een paar weken kreeg ik reumatische artritis (auto-immuunziekte met chronisch ontstoken gewrichten). Als ik al kon trainen – want het ijzer lonkte èn het was een mooie revalidatie – dan was het met een lege houten bezemsteel, en later de mini-schijfjes van een dumbbell erop. RA gaat in golven, waardoor ik na iedere slechte periode weer helemaal vanaf nul moest beginnen. En dat was héél vaak.

Door zware medicatie kreeg ik de RA onder controle, en kan nu zelfs zonder. Dat scheelt uiteraard heel veel. Waar ik eerst hulp nodig had om de trap op of af te komen, loop ik nu met een yoke van 160kg. Ik kon nog geen kopje thee in mijn handen houden, maar sta nu voor de lol met farmer’s van 70kg in mijn handen.

Gezien dit ziekte-verleden heb ik er een bloedhekel aan om een stapje terug te moeten doen in een training. Dat voelt als een verlies. Maar het heeft mijn kracht heel veel goed gedaan om om de zoveel tijd tòch even te deloaden. Acclimatiseren noem ik het, dat klinkt minder vervelend. :)

Energie is nog wel een issue. Gedeeltelijk de nasleep van de RA, gedeeltelijk door een burnout, maar ik ben dus vaak heel moe en soms echt uitgeput. Ondanks dat ben ik begin dit jaar begonnen om mijn volume geleidelijk aan flink op te schroeven. En warempel: ook dat heeft positieve invloed op kracht. Niet op mijn energie en uithoudingsvermogen overigens…

En verder… luister eerst naar je eigen lichaam voor je advies/trainingsschema van een ander volgt. Niets is zo demotiverend als jezelf op cijfertjes van een schema blind te staren, terwijl je lichaam niet mee wilt.
Voor degene die denkt dat het toch allemaal niet zo erg geweest zal zijn: If anything bagatelliseert ze de setbacks nog. Er waren perioden dat ik haar tanden moest poetsen en haar haar kammen. Het heeft 6-7 jaar geduurd voordat ze 60 kg kon deadliften. Nu is de 100 in zicht. En de 140 gaat haar ook lukken, al duurt het nog eens 10 jaar.

Dus waar Tymboo en ik het ook al over hadden: wat is talent? Dit soort drive is iets wat alleen echte toppers hebben. Ben er vaak jaloers op...

Voor degene die denkt dat het toch allemaal niet zo erg geweest zal zijn: If anything bagatelliseert ze de setbacks nog. Er waren perioden dat ik haar tanden moest poetsen en haar haar kammen. Het heeft 6-7 jaar geduurd voordat ze 60 kg kon deadliften. Nu is de 100 in zicht. En de 140 gaat haar ook lukken, al duurt het nog eens 10 jaar.

Dus waar Tymboo en ik het ook al over hadden: wat is talent? Dit soort drive is iets wat alleen echte toppers hebben. Ben er vaak jaloers op...
Helemaal mee eens. Progressie maken kan op zoveel verschillende vlakken en manieren. Met of zonder talent of genetisch goede eigenschappen. En vaak puur op wilskracht, karakter en een beetje hulp van anderen.

Helemaal mee eens. Progressie maken kan op zoveel verschillende vlakken en manieren. Met of zonder talent of genetisch goede eigenschappen. En vaak puur op wilskracht, karakter en een beetje hulp van anderen.

Vooral dat laatste is een zwaar onderschatte sleutel tot succes.
Ga maar na, lifters die trainen in een motiverende omgeving met een degelijk schema worden over het algemeen veel en veel sneller sterk, dan de mensen die trainen bij Basic-Fit en hetzelfde schema gebruiken.

Vooral dat laatste is een zwaar onderschatte sleutel tot succes.
Ga maar na, lifters die trainen in een motiverende omgeving met een degelijk schema worden over het algemeen veel en veel sneller sterk, dan de mensen die trainen bij Basic-Fit en hetzelfde schema gebruiken.

Denk dat er nog een belangrijk component is, en dat is dat er een groot verschil is tussen kennis hebben en kennis toepassen. Een gemotiveerde groep lifters om je heen houdt je focus waar hij hoort te zijn. Niet alleen qua hoe hard je traint, maar ook dat je geen domme dingen doet. Zo maak ik na 27 jaar nog steeds heel domme fouten met mezelf, die ik anderen nooit zou laten maken. Het schema van mijn vrouw is beter dan het mijne, omdat ik voor mezelf de tijd niet neem, en dus de basics soms vergeet. Zoals dit jaar: zoveel focus op techniek dat het trainen voor kracht er bij in is geschoten. Weer een jaar verspild. Een fout die ik een ander nooit heb laten maken.

Denk dat er nog een belangrijk component is, en dat is dat er een groot verschil is tussen kennis hebben en kennis toepassen. Een gemotiveerde groep lifters om je heen houdt je focus waar hij hoort te zijn. Niet alleen qua hoe hard je traint, maar ook dat je geen domme dingen doet. Zo maak ik na 27 jaar nog steeds heel domme fouten met mezelf, die ik anderen nooit zou laten maken. Het schema van mijn vrouw is beter dan het mijne, omdat ik voor mezelf de tijd niet neem, en dus de basics soms vergeet. Zoals dit jaar: zoveel focus op techniek dat het trainen voor kracht er bij in is geschoten. Weer een jaar verspild. Een fout die ik een ander nooit heb laten maken.

Damn. Dat is echt onwijs herkenbaar.
De mensen die ik adviseer en coach behalen ook vaak significant betere resultaten dan ik doe, omdat ik mijzelf laat afleiden en niet 'gecontroleerd' wordt.

Precies de reden dat zelfs de beste, meest gerenommeerde coaches zelf ook gecoached worden!

Terug
Naar boven