XXL Nutrition

Hossel's Log

idd je moet ook niet TE veel gaan nadenken over je setup.. Als je steeds weer na moet gaan denken doe ik dat wel goed, dan ga je twijfelen en word het een stuk zwaarder

• Topic Starter Topic Starter
Dankje voor de reacties. Zal is kijken

Db press (bench was bezet)
10x14
10x14
10x14

Bench
8x40
8x40
8x40
8x40

Close grip
5x40
5x40
5x40

Dips
6xbw
6xbw
6xbw

Skullcrusher
10x15
10x15
10x15

Straight bar pushdown
10x15
10x15
10x15

Heb je op het einde van een oefening wel dat je het gevoel hebt dat je de spier goed getraind hebt?
Ik zie dat je elk setje dezelfde herhalingen en gewicht aan houdt wat mij het idee geeft dat je niet tot het uiterste gaat.
Stel dat ik bv de benchpress doe dan zou dat er in die reprange ongeveer zo uit zien:
10x140
8x140
8x140
7x140

Dan train ik elk setje zo ongeveer tot failure. Ik zou dan zelf alleen het laatste setje doen tot ik echt niet meer kan,
maar ik denk wel dat je je vanaf het eerste setje tot het meest aantal herhalingen moet pushen voor een goed trainingseffect.

Bij low rep doe ik dat trouwens niet zo. Enkel het laatste setje tot failure
dan pak ik bv
5x150
5x155
4x155

Wat :roflol:

waarom zou je in godsnaam altijd tot failure gaan

Heb je op het einde van een oefening wel dat je het gevoel hebt dat je de spier goed getraind hebt?
Ik zie dat je elk setje dezelfde herhalingen en gewicht aan houdt wat mij het idee geeft dat je niet tot het uiterste gaat.
Stel dat ik bv de benchpress doe dan zou dat er in die reprange ongeveer zo uit zien:
10x140
8x140
8x140
7x140

Dan train ik elk setje zo ongeveer tot failure. Ik zou dan zelf alleen het laatste setje doen tot ik echt niet meer kan,
maar ik denk wel dat je je vanaf het eerste setje tot het meest aantal herhalingen moet pushen voor een goed trainingseffect.

Bij low rep doe ik dat trouwens niet zo. Enkel het laatste setje tot failure
dan pak ik bv
5x150
5x155
4x155
Ik haal wel alles eruit. Maar ik zorg gewoon dat ik die 8reps ofso bijvoorbeeld haal.
Tuurlijk is de laaste set strijden maar dat betekent niet dat ik het niet hoef te halen.

Ik snap wat je bedoeld maar bij mij werkt het niet om elke x te maxen en falen.

waarom zou je in godsnaam altijd tot failure gaan

Ik zeg niet dat je altijd tot failure moet gaan.
Zoals bijvoorbeeld bij low rep oefeningen ga ik niet elke set tot failure, maar de laatste set vaak wel.
Dus bv als je singles, triples of 5jes maakt zou ik niet altijd tot failure gaan.

Alleen de oefeningen voor massa ga ik zo goed als elke set tot failure.
Dus bijvoorbeeld skull crushers train ik elke set tot failure, want waarom zou je 8 herhalingen maken met een gewicht waar je er 12 mee kan maken ? ??? ?

---------- Toegevoegd om 18:39 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:34 ----------

Ik haal wel alles eruit. Maar ik zorg gewoon dat ik die 8reps ofso bijvoorbeeld haal.
Tuurlijk is de laaste set strijden maar dat betekent niet dat ik het niet hoef te halen.

Ik snap wat je bedoeld maar bij mij werkt het niet om elke x te maxen en falen.

Niet lullig bedoelt hoor, maar ik kan me dat niet voorstellen wanneer je elke set hetzelfde aantal herhalingen haal met hetzelfde gewicht.
Tenzij je enorm lang pauzeert tussen de sets aangezien na 3-4 minuten de spier wel weer aardig opgeladen is.

---------- Toegevoegd om 18:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:39 ----------

Sorry ik leg het misschien te uitgebreid uit :P

Je hebt me toch een paar x zien trainen. Dan weetje toch dat ik doorga tot ik stuk ben. Net zoals met die x met db skullcrush oefening.

Je hebt me toch een paar x zien trainen. Dan weetje toch dat ik doorga tot ik stuk ben. Net zoals met die x met db skullcrush oefening.

Ja true dat was inderdaad een goeie training.
Misschien vergis ik me hoor en kan jij gewoon elke keer dezelfde aantal herhalingen produceren.
Ik heb ook nooit eerder vrouwen getraind, dus wie weet zit daar het essentiële verschil in

Ik wil me dr niet al te veel mee bemoeien, maar tot failure trainen is echt zo'n beetje het domste wat je kunt doen, en al helemaal als niet-gebruiker.

Ik zou sowieso al helemaal van t wsb idee afstappen en een simpel 5x5 schemaatje of wat dan ook met meer relevant volume en frequentie draaien, but that's just me. Met een wsb inslag zal t vast ook nog wel kunnen, maar zeker niet ideaal imo en tot failure gaan trainen is echt funest voor je gains. Het gaat er toch juist om om over de lange termijn vooruitgang te blijven boeken, en daarvoor hoef je je niet elke training helemaal kapot te beuken. Je moet simpelweg progressief laden en slow but steady het totaalvolume opvoeren. Je traint om beter te worden, niet om jezelf constant te testen. Vaak is t beter dat extra repje of twee te laten liggen omdat t technisch lelijke beurten worden en omdat je een x aantal dagen later weer hersteld moet zijn.

Gewoon maar mijn two cents he, hoef verder geen discussie aan te zwengelen ofzo.

Ik wil me dr niet al te veel mee bemoeien, maar tot failure trainen is echt zo'n beetje het domste wat je kunt doen, en al helemaal als niet-gebruiker.

Ik zou sowieso al helemaal van t wsb idee afstappen en een simpel 5x5 schemaatje of wat dan ook met meer relevant volume en frequentie draaien, but that's just me. Met een wsb inslag zal t vast ook nog wel kunnen, maar zeker niet ideaal imo en tot failure gaan trainen is echt funest voor je gains. Het gaat er toch juist om om over de lange termijn vooruitgang te blijven boeken, en daarvoor hoef je je niet elke training helemaal kapot te beuken. Je moet simpelweg progressief laden en slow but steady het totaalvolume opvoeren. Je traint om beter te worden, niet om jezelf constant te testen. Vaak is t beter dat extra repje of twee te laten liggen omdat t technisch lelijke beurten worden en omdat je een x aantal dagen later weer hersteld moet zijn.

Gewoon maar mijn two cents he, hoef verder geen discussie aan te zwengelen ofzo.

Voor kracht niet tot fail idd maar voor massa wel denk. alleen t nadeel is dat t dan al snel de krachtgains in de weg gaat zitten idd

In een schema waar het doel performance gericht is heeft faillure op main lifts echt geen nuttige rol. Het is onnodig zwaar voor je herstel, slecht voor je vertrouwen en tenzij je al het punt bereikt hebt waar je lifts met vrijwel 0,0 breakdown in form/techniek faalt draagt het actief bij aan het verslechteren van je techniek. Practice makes perfect is onzin, perfect practice makes perfect en lifts failen is ongeveer zo ver van perfect practice als je kunt bedenken. Ik kan uit mijn beperkte persoonlijke ervaring ook zeggen dat mensen merkbaar meer vooruitgang beginnen te maken als ze zich dit beseffen en de implicaties hiervan ook echt begrijpen en dat mensen die vooruitgang maken en blijven maken met een trainingsaanpak waar continu alles tot faillure doen bij hoort eerder de uitzondering lijken te zijn dan de regel.

Er zijn meerdere factoren die bij kunnen dragen aan hypertrofie en faillure is een van die factoren (samen met bijvoorbeeld intensiteit, volume, metabolic fatigue, etc) maar is zeker niet cruciaal voor het bewerkstelligen van hypertrofie (zie bijvoorbeeld Is repetition failure critical for the development of muscle hypertrophy and strength? of het feit dat er zat mensen in de real world zijn die prima massa gainen zonder tot faillure te gaan op zware compounds).

Dit alles mbt faillure op zware/compound lifts. Failure op bijv isolatie oefeningen zoals curls of tricep pushdowns lijkt vrij minimale impact te hebben op herstel.

Bijna nooit een rep falen KAN betekenen dat je niet hard genoeg traint of iets anders verkeerd doet in je training maar is in mijn optiek veel waarschijnlijker indicatief van goed geprogrammeerde training en een atleet die weet waar hij/zij mee bezig is.

my 2 cents

Voor kracht niet tot fail idd maar voor massa wel denk. alleen t nadeel is dat t dan al snel de krachtgains in de weg gaat zitten idd

Voor massa bedoel ik ook vooral inderdaad.
Zie niet in waarom dit je krachtgains in de weg zou zitten.

---------- Toegevoegd om 21:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:38 ----------

In een schema waar het doel performance gericht is heeft faillure op main lifts echt geen nuttige rol. Het is onnodig zwaar voor je herstel, slecht voor je vertrouwen en tenzij je al het punt bereikt hebt waar je lifts met vrijwel 0,0 breakdown in form/techniek faalt draagt het actief bij aan het verslechteren van je techniek. Practice makes perfect is onzin, perfect practice makes perfect en lifts failen is ongeveer zo ver van perfect practice als je kunt bedenken. Ik kan uit mijn beperkte persoonlijke ervaring ook zeggen dat mensen merkbaar meer vooruitgang beginnen te maken als ze zich dit beseffen en de implicaties hiervan ook echt begrijpen en dat mensen die vooruitgang maken en blijven maken met een trainingsaanpak waar continu alles tot faillure doen bij hoort eerder de uitzondering lijken te zijn dan de regel.

Er zijn meerdere factoren die bij kunnen dragen aan hypertrofie en faillure is een van die factoren (samen met bijvoorbeeld intensiteit, volume, metabolic fatigue, etc) maar is zeker niet cruciaal voor het bewerkstelligen van hypertrofie (zie bijvoorbeeld Is repetition failure critical for the development of muscle hypertrophy and strength? of het feit dat er zat mensen in de real world zijn die prima massa gainen zonder tot faillure te gaan op zware compounds).

Dit alles mbt faillure op zware/compound lifts. Failure op bijv isolatie oefeningen zoals curls of tricep pushdowns lijkt vrij minimale impact te hebben op herstel.

Bijna nooit een rep falen KAN betekenen dat je niet hard genoeg traint of iets anders verkeerd doet in je training maar is in mijn optiek veel waarschijnlijker indicatief van goed geprogrammeerde training en een atleet die weet waar hij/zij mee bezig is.

my 2 cents

Misschien is mijn voorbeeldje nogal verwarrend aangezien ik idd de benchpress (dus mainlift) als voorbeeld geef, maar dat deed ik voornamelijk omdat ik zag dat Hossel deze high rep doet.

Ik doe main lifts en hun variaties altijd tot max 5 reps en dan de eerste setjes weg blijven van failure, maar de laatste soms wel tot failure.
Zoals ik al zei zou ik eerder zoiets doen:
5x150
5x155
4x155

Programmeren daarvan is vrij makkelijk als je je trainingen logt, maar isolatie oefeningen moet je niet teveel over nadenken maar gewoon keihard blasten als een bodybuilder.

edit: Trouwens even voor de duidelijkheid. Ik bedoel met "tot failure" dat je doorgaat totdat je weet dat je de volgende niet haalt, dus niet tot en met failure

Laatst bewerkt:
Aha

Nee dat hoeft ook niet. Ik denk ook dat we wat dit betreft redelijk op 1 lijn liggen want ik ben het absoluut met je eens dat je geen lelijke beurten moet maken, maar heb het idee dat je een verkeerd beeld van WSB hebt.
Het is namelijk niet de bedoeling om jezelf op te fokken en wekelijks je 1RM te testen. Je neemt een aantal variaties van de main lifts welke je mettertijd goed voor je vindt werken en deze rouleer je zo vaak dat het eigenlijk vrij makkelijk is om elke keer een PR te zetten.
Ik doe ook weleens expres geen PR zetten als ik bij 90% 1RM het gevoel heb dat deze er niet in zit, no biggie, gaat vooral om mooie techniek en prikkel.

Training vn gister
Pull ups
6xbw
6xbw
5xbw

BOR
6x50
6x50
6x50

Seated row
10x50
10x50
10x50

Latt pulldown
10x35
10x35
10x35

Hammer curl
8x12
8x12
8x12

Bent over lateral raises
10x9
10x9
10x9

---------- Toegevoegd om 15:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:46 ----------

Training met yvn en bosshog

Bench singles
50
50
50
5x40
5x40
5x40

DL
3x80
3x80
3x80
3x80

Squat singles
50
50
50
3x60
3x60
3x60

Slingshot bench
50
55
60 fail

Wou het een x proberen voelde heel apart.

Nu lekker eten.

altijd leuk samen trainen met yvn en bosshogg.

sterk gedeadlift!

goede training, zag je bench vid al op facebook voorbij komen

Jaa ging lekker. Nu wel spierpijn ervan.

Terug
Naar boven