- Waardering
- 1.793
- Lengte
- 1m81
- Massa
- 117kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik haal wel alles eruit. Maar ik zorg gewoon dat ik die 8reps ofso bijvoorbeeld haal.Heb je op het einde van een oefening wel dat je het gevoel hebt dat je de spier goed getraind hebt?
Ik zie dat je elk setje dezelfde herhalingen en gewicht aan houdt wat mij het idee geeft dat je niet tot het uiterste gaat.
Stel dat ik bv de benchpress doe dan zou dat er in die reprange ongeveer zo uit zien:
10x140
8x140
8x140
7x140
Dan train ik elk setje zo ongeveer tot failure. Ik zou dan zelf alleen het laatste setje doen tot ik echt niet meer kan,
maar ik denk wel dat je je vanaf het eerste setje tot het meest aantal herhalingen moet pushen voor een goed trainingseffect.
Bij low rep doe ik dat trouwens niet zo. Enkel het laatste setje tot failure
dan pak ik bv
5x150
5x155
4x155
?Ik haal wel alles eruit. Maar ik zorg gewoon dat ik die 8reps ofso bijvoorbeeld haal.
Tuurlijk is de laaste set strijden maar dat betekent niet dat ik het niet hoef te halen.
Ik snap wat je bedoeld maar bij mij werkt het niet om elke x te maxen en falen.

Je hebt me toch een paar x zien trainen. Dan weetje toch dat ik doorga tot ik stuk ben. Net zoals met die x met db skullcrush oefening.
Ik wil me dr niet al te veel mee bemoeien, maar tot failure trainen is echt zo'n beetje het domste wat je kunt doen, en al helemaal als niet-gebruiker.
Ik zou sowieso al helemaal van t wsb idee afstappen en een simpel 5x5 schemaatje of wat dan ook met meer relevant volume en frequentie draaien, but that's just me. Met een wsb inslag zal t vast ook nog wel kunnen, maar zeker niet ideaal imo en tot failure gaan trainen is echt funest voor je gains. Het gaat er toch juist om om over de lange termijn vooruitgang te blijven boeken, en daarvoor hoef je je niet elke training helemaal kapot te beuken. Je moet simpelweg progressief laden en slow but steady het totaalvolume opvoeren. Je traint om beter te worden, niet om jezelf constant te testen. Vaak is t beter dat extra repje of twee te laten liggen omdat t technisch lelijke beurten worden en omdat je een x aantal dagen later weer hersteld moet zijn.
Gewoon maar mijn two cents he, hoef verder geen discussie aan te zwengelen ofzo.
Voor kracht niet tot fail idd maar voor massa wel denk. alleen t nadeel is dat t dan al snel de krachtgains in de weg gaat zitten idd
In een schema waar het doel performance gericht is heeft faillure op main lifts echt geen nuttige rol. Het is onnodig zwaar voor je herstel, slecht voor je vertrouwen en tenzij je al het punt bereikt hebt waar je lifts met vrijwel 0,0 breakdown in form/techniek faalt draagt het actief bij aan het verslechteren van je techniek. Practice makes perfect is onzin, perfect practice makes perfect en lifts failen is ongeveer zo ver van perfect practice als je kunt bedenken. Ik kan uit mijn beperkte persoonlijke ervaring ook zeggen dat mensen merkbaar meer vooruitgang beginnen te maken als ze zich dit beseffen en de implicaties hiervan ook echt begrijpen en dat mensen die vooruitgang maken en blijven maken met een trainingsaanpak waar continu alles tot faillure doen bij hoort eerder de uitzondering lijken te zijn dan de regel.
Er zijn meerdere factoren die bij kunnen dragen aan hypertrofie en faillure is een van die factoren (samen met bijvoorbeeld intensiteit, volume, metabolic fatigue, etc) maar is zeker niet cruciaal voor het bewerkstelligen van hypertrofie (zie bijvoorbeeld Is repetition failure critical for the development of muscle hypertrophy and strength? of het feit dat er zat mensen in de real world zijn die prima massa gainen zonder tot faillure te gaan op zware compounds).
Dit alles mbt faillure op zware/compound lifts. Failure op bijv isolatie oefeningen zoals curls of tricep pushdowns lijkt vrij minimale impact te hebben op herstel.
Bijna nooit een rep falen KAN betekenen dat je niet hard genoeg traint of iets anders verkeerd doet in je training maar is in mijn optiek veel waarschijnlijker indicatief van goed geprogrammeerde training en een atleet die weet waar hij/zij mee bezig is.
my 2 cents
Ik wil me dr niet al te veel mee bemoeien, maar tot failure trainen is echt zo'n beetje het domste wat je kunt doen, en al helemaal als niet-gebruiker.
Ik zou sowieso al helemaal van t wsb idee afstappen en een simpel 5x5 schemaatje of wat dan ook met meer relevant volume en frequentie draaien, but that's just me. Met een wsb inslag zal t vast ook nog wel kunnen, maar zeker niet ideaal imo en tot failure gaan trainen is echt funest voor je gains. Het gaat er toch juist om om over de lange termijn vooruitgang te blijven boeken, en daarvoor hoef je je niet elke training helemaal kapot te beuken. Je moet simpelweg progressief laden en slow but steady het totaalvolume opvoeren. Je traint om beter te worden, niet om jezelf constant te testen. Vaak is t beter dat extra repje of twee te laten liggen omdat t technisch lelijke beurten worden en omdat je een x aantal dagen later weer hersteld moet zijn.
Gewoon maar mijn two cents he, hoef verder geen discussie aan te zwengelen ofzo.