Fitness Seller

Ijzer in je ontbijt

Nitsotov

Competitive Bodybuilder
Elite Member
Waardering
135
Lengte
1m89
Massa
102kg
Hallo mede DBB's,

Ik keek gisteren naar het programma Keuringsdienst van Waarde op Nederland 3.
Vond het toch best shoking dat ze gewoon met een magneetje een stukje cornflakes kunnen verplaatsen. Daarna gingen ze het vermalen en konden ze hele stukken ijzer poeder uit de flakes halen met een magneetje.

Het gaat hierbij om echt ijzer. Dit betekend eigenlijk zoiets als een fiets in je ontbijt of een lading spijkers.

In Denemarken zijn de special K van Kellog's zelfs verboden.

Voor wie het interessant vind hieronder de link naar de uitzending gemist.

[Link niet meer beschikbaar]

EDIT: Ik had het gisteren zelf ook getest. Ik had nog een oude pak van het merk perfekt. Daar zag je hele zwarte stukjes. En precies die delen gingen met het magneet mee. Ook daarna met mijn Al Bran van de AH geprobeerd. Deze gingen ook goed mee. ???

Dit wordt dus weer havermout vreten.

Heb het ook gezien, zeker schrikwekkend. Met uiteindelijk de conclusie dat die cornvlakes uit de handel zouden moeten.
Ben benieuwd of dit nog een staartje gaat krijgen.

ook gezien :roflol: bizar , vraag me af in welke voedingsmiddelen deze vorm van ijzer nog meer zit

Ik ga even kijken :D!

Na 2 min. vind nu al super aflevering :roflol:

Ik heb het niet uitgekeken... was dat ijzer er nu moedwillig in gestopt of was het gewoon slijtage afval van een machine wat er per ongeluk in was gekomen ? (ken hetzelfde probleem van een kaas fabrikant die vergeten was de silo's uit te spoelen nadat de messen onderin geslepen waren waardoor er allemaal ijzer in de kaas terecht was gekomen (en ze een paar duizend kilo kaas weg moeten gooien)

En hoe slecht is wat roestig ijzer in je eten ? Ga je er dood van ?

Wat nog genialer was: als jij je cornflakes met melk at, dan nam je lichaam het ijzer niet op, omdat hij dan de calcium van de melk opnam ipv het ijzer uit de flakes.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb het niet uitgekeken... was dat ijzer er nu moedwillig in gestopt of was het gewoon slijtage afval van een machine wat er per ongeluk in was gekomen ? (ken hetzelfde probleem van een kaas fabrikant die vergeten was de silo's uit te spoelen nadat de messen onderin geslepen waren waardoor er allemaal ijzer in de kaas terecht was gekomen (en ze een paar duizend kilo kaas weg moeten gooien)

En hoe slecht is wat roestig ijzer in je eten ? Ga je er dood van ?

Het is er express in gedaan. Het staat ook op de verpakking. Maar niemand wist wat het nou was. Het is in principe ijzer poeder.
In Denemarken is het ontbijt granen met ijzer al verboden. Omdat te veel ijzer slecht voor je is.

Het slaat sowieso nergens op. Waarom zou je dat poeder in je eten moeten hebben ?

Het is er express in gedaan. Het staat ook op de verpakking. Maar niemand wist wat het nou was. Het is in principe ijzer poeder.
In Denemarken is het ontbijt granen met ijzer al verboden. Omdat te veel ijzer slecht voor je is.

Het slaat sowieso nergens op. Waarom zou je dat poeder in je eten moeten hebben ?

IJzer heb je wel nodig, maar om het nu in de vorm van ijzervijlsel in te nemen schiet wellicht het doel voorbij.

Een ijzertekort herken je aan deze verschijnselen:
Je bent snel vermoeid
Je hebt een bleke huid
Je bent snel buiten adem
Je hebt last van rusteloze benen, je voelt een drang om ze te bewegen

De kans dat je een ijzertekort hebt, is niet zo groot. Je lichaam zorgt zelf dat het meer ijzer uit eten haalt als er een tekort dreigt.

Toch zijn er groepen die meer kans hebben op een ijzertekort:
vrouwen in hun menstruatieperiode
vrouwen die zwanger zijn of die borstvoeding geven
jongeren onder de 22 jaar
vegetariërs en veganisten

Als je last blijft houden van een ijzertekort, ga dan naar je huisarts!

IJzertekort? Zo voorkom je het
Eet regelmatig vlees. Vooral rund- of lamsvlees bevatten veel ijzer.
Eet volkorenbrood
Eet sperziebonen en broccoli
Neem bij elke maaltijd groente of fruit, want dan neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op
Slik ijzerpillen als je veganistisch bent
Kies bij voorkeur vleesvervangers die ijzer bevatten

IJzer heb je wel nodig, maar om het nu in de vorm van ijzervijlsel in te nemen schiet wellicht het doel voorbij.
Ze maakten in de aflevering wel onderscheid tussen metallisch-ijzer en mineraal-ijzer waarvan de laatste wel voor consumptie zou zijn.
Weet alleen niet het verschil tussen de 2. ???

(Bij het mineraal een verbinding met een andere stof ofzo?)

lol waarom stoppen ze er metaal in dan, is dat goedkoper ofzo?

lol waarom stoppen ze er metaal in dan, is dat goedkoper ofzo?

Voor het gewicht misschien :P haha

IJzertekort? Zo voorkom je het
Eet regelmatig vlees. Vooral rund- of lamsvlees bevatten veel ijzer.
Eet volkorenbrood
Eet sperziebonen en broccoli
Neem bij elke maaltijd groente of fruit, want dan neemt je lichaam ijzer gemakkelijker op
Slik ijzerpillen als je veganistisch bent
Kies bij voorkeur vleesvervangers die ijzer bevatten
Ontbijt granen eten :P haha Vooral van Kellogs special K

---------- Toegevoegd om 14:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:31 ----------

Ze maakten in de aflevering wel onderscheid tussen metallisch-ijzer en mineraal-ijzer waarvan de laatste wel voor consumptie zou zijn.
Weet alleen niet het verschil tussen de 2. ???

(Bij het mineraal een verbinding met een andere stof ofzo?)

Ik dacht dat ijzer juist een mineraal was? Het is gewoon vreemd waar ze mee bezig zijn.

Als ze dit ook gewoon op de verpakking zetten, wat hierboven door iemand gezegd wordt, dan maakt het toch niet uit? Dan moet je als consument de verpakking maar lezen. :P

Waar slaat dit op??? Lijkt me dan toch goedkoper om er niets aan te voegen?

Als ze dit ook gewoon op de verpakking zetten, wat hierboven door iemand gezegd wordt, dan maakt het toch niet uit? Dan moet je als consument de verpakking maar lezen. :P

Nee daar gaat het niet om. Er staat ijzer. Maar niemand verwacht dat daar gewoon ijzerpoeder in zit. En nog te veel ook nog. Als jij je M&M's eet of je yoggi drinkt zit je toch ook niet te wachten op luizen uitscheiding?

Maar ze wilden juist nie vertellen wat er in zat,maar ze schermden wel met "ijzer" met de suggestie dat het goed voor je zou zijn. suggereren + (typisch Amerikaanse) geslotenheid en dan ook nog eens een d uidelijk niet werkend bestanddeel = misleiding en dus moeten ze deaud (nou ja failliet dan)

Terug
Naar boven