AndroidHealthClinic

Sticky Intermittent fasting

Ik denk dat het wel uitmaakt...

Ok stel het is 2000kcal inname bij een tekort van 700kcal en 300kcal energieverbruik d.m.v. cardio. Dan heb je dus 1000kcal lichaamsgewicht (hopelijk merendeels lichaamsvet, hopelijk) verbruikt, waarvan alles dat niet uit je vetreserves komt eigenlijk een belemmering van je herstel/vereisten is.

Ander voorbeeld: 3200kcal dagelijkse inname, dagelijkse energiebehoefte van 3000kcal/d, en 400kcal energieverbruik in cardio. Stel het energieverbruik van je cardio komt 50% uit je vetreserves dus het verbruikt 200kcal van je voeding en 200kcal uit je vetreserves. Dan heb je dus je herstel voor trainen 100% ondersteund maar toch 200kcal lichaamsvet (en niks anders!) verbruikt.

Of denk ik verkeerd?

Het blijft zogezegd een persoonlijke voorkeur.

Desalniettemin is er weinig belemmering voor herstel als je op trainingsdagen 20% boven onderhoud nuttigt. Deze bestaande uit carbs zal het worden gebruikt om glycogeen aan te vullen, eiwitsynthese en leptine te verhogen.

Op rustdagen duurt het wel een tijdje voordat de de energie niveaus van de cellen dalen, waardoor je dus nog kan profiteren van de eiwitsynthese. Tenzij je een heel groot calorietekort creëert. Dan zal de eiwitsynthese al eerder onderbroken worden doordat AMPk tegen die tijd aardig hoog is.

http://www.victormooren.com/2012/01/de-recomp-benadering.html

Als je op rustdagen niet te laag gaat dan zal eiwitsynthese gewoon doorgaan, vandaar ook gedachte dat je wat meer moet gaat eten als je de voorkeur geeft aan cardio.

Ik doe graag mijn cardio in de ochtend.
Geen uren, maar een half uurtje 5 km lopen doe ik wel.
We zullen eens zien wat dat geeft op het eindresultaat :)

Ik kan iedereen op deze pagina wel quoten over cardiotraining en vetverbranding maar dit is ook hoe ik erover denk. Het lichaam reserveert proporties van energie input voor verschillende metabole processen, zoals orgaanfuncties, haargroei, huidvernieuwing, spieronderhoud, vetcelonderhoud en beweging. Maar je lichaam heeft ook een bepaalde preferentie en die verschilt van persoon tot persoon: het ene lichaam slaat energie graag op als vet (hoewel achterhaald is dat endomorph), het ander gebruikt het voor beweging (ectomorph) en het laatste voor spieropbouw/onderhoud (mesomorph).
Bij cardiotraining op lage intensiteit en langere duur verbrandt spreek je direct vetmassa aan, terwijl je lichaam de preferentie van energie-locatie niet (nauwelijks) aanpast. Je onderhoud zal daardoor dus niet achteruit gaan terwijl je wel vet verbrand. Door minder dan onderhoud te eten verander je de preferentie misschien wel: (uitgaande van endo) je lichaam blijft vet vast willen houden en dus zal je door een calorietekort voornamelijk kracht en massa verliezen.

Overigens geen referenties; eigen kennis en inzicht. Ik weet dus ook niet zeker of het klopt maar dit is wel waarom ik sinds kort elke training afsluit met een half uur fietsen. Ik heb maandenlang geen cardio gedaan en verloor geen vet, terwijl ik vroeger bij het cutten altijd wel cardio deed. Nu doe ik het weer 1½ week en ik heb het idee dat ik er goed op ga. Ik moet het nog even aanzien maar ik zal hier op terugkomen.

Leuk bedacht maar je zegt zelf al zonder referenties. Je lichaam prefereert de makkelijkste bron voor energie. Uren na het eten zal je lichaam energie halen uit de koolhydraten die je gegeten hebt. Die koolhydraten niet eten geeft hetzelfde effect als ze verbranden met trainen.

Na 16 uur vasten verband je bijna 100% vet bij alles wat je doet. Daarom dat cardio op dit moment het beste is..

Valt IF te doen als ik om 7 uur train maar ik mijn eet window van 11 tot 7 heb?

halverwege volgende week kan ik in de middag gaan trainen maar vroeg het me af omdat ik er anders deze week al mee kan beginnen.

Het wordt wel vaker gedaan. Veel mensen overbruggen de uren tussen training en de eerste maaltijd met bcaa, maar ik vind het zelf verre van ideaal en zou het ook niet doen.
Wacht gewoon die ene week en heb gewoon een flinke maaltijd meteen na je training. Veel beter imo.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.586
Valt IF te doen als ik om 7 uur train maar ik mijn eet window van 11 tot 7 heb?

halverwege volgende week kan ik in de middag gaan trainen maar vroeg het me af omdat ik er anders deze week al mee kan beginnen.

Ik zou zeggen verplaats je eetwindow (of je training), maar 100% van je eten voor de training en helemaal niets erna is niet bepaald optimaal (IMO).

Ik zou zeggen verplaats je eetwindow (of je training), maar 100% van je eten voor de training en helemaal niets erna is niet bepaald optimaal (IMO).

ik denk dat ik dan maar een weekje wacht, als ik niet binnen een paar uur na het wakker worden eet heb ik de rest van de dag last van ontzettende hoofdpijn. Dan kan ik dus helemaal niet meer trainen.

Ik begin er volgende week dan wel mee :)

O, ik dacht dat je s'morgens zou trainen.

• #2.589
ik denk dat ik dan maar een weekje wacht, als ik niet binnen een paar uur na het wakker worden eet heb ik de rest van de dag last van ontzettende hoofdpijn. Dan kan ik dus helemaal niet meer trainen.

Ik begin er volgende week dan wel mee :)

Hmm.. raar.. geen vocht / cafeïne probleem ?

Leuk bedacht maar je zegt zelf al zonder referenties. Je lichaam prefereert de makkelijkste bron voor energie. Uren na het eten zal je lichaam energie halen uit de koolhydraten die je gegeten hebt. Die koolhydraten niet eten geeft hetzelfde effect als ze verbranden met trainen.

Na 16 uur vasten verband je bijna 100% vet bij alles wat je doet. Daarom dat cardio op dit moment het beste is..

Da's niet helemaal waar. Bij het doen van lichte cardiotraining (+- 65% MHR) is je direct beschikbare energie (ATP en glycogeen) binnen 10 minuten op. Daarna schakelt je lichaam over op vetverbranding omdat uit het voedsel dat in je darmen zit niet zo snel energie vrij te maken is (vertering gaat ook op een lager pitje tijdens beweging).

Overigens vraag ik me af wat het effect op prestatie is van eten voor de training. Ik heb sinds ik begon met IF (3 weken) steeds een uur voor mijn training 100g koolhydraten en 60 gram eiwitten gegeten en het gaat beter dan daarvoor, maar ik ben toch nog steeds een beetje duf. Ik ga vanmiddag proberen wat er gebeurt na het eten van twee eiwitten (heb geen amino caps) omdat Martin trainen in fasted state aanraadt.
Wat is de voorspelling? Zal het beter gaan?

Ben je duf omdat je ( te ) weinig gegeten hebt of omdat je lichaam bezig is met het eten verteren?
Voordat ik begon met IF had ik altijd last van het laatste, nu eet ik 2-3 uur vantevoren mijn eerste maaltijd voordat ik begin met trainen ( of ik train fasted ) en heb nergens last meer van.

Ik zit nu in de cut ook, met gewoon veel cardio en normaal dieet (5/6 maaltijden op een dag) Ik sport wel veel en ben wel actief gedurende de dag.
3x in de week KT met 30min cardio, 2x in de week BJJ(soort judo..), en 1/2x in de week sochtens hardlopen half uurtje.
Verder ben ik ook gewoon overdag best actief, fiets alles, loop vaak met de hond een stuk enzo.
Ik las dat je als je te veel sport IF misschien niet zo'n goed idee is. Zou het voor mij handig kunnen zijn?
Overigens gaat wat ik nu doe ook prima, BF neemt aardig snel af en ik ben in 3maanden nog niks achteruit gegaan kwa kracht.

Ben je duf omdat je ( te ) weinig gegeten hebt of omdat je lichaam bezig is met het eten verteren?
Voordat ik begon met IF had ik altijd last van het laatste, nu eet ik 2-3 uur vantevoren mijn eerste maaltijd voordat ik begin met trainen ( of ik train fasted ) en heb nergens last meer van.

Ik denk inderdaad het laatste. Ik ben aan het begin van de dag tamelijk energiek en dat loopt langzaamaan terug, voornamelijk door/tijdens het doen van kantoorwerk. Maar ik heb het idee dat het na het eten, waarvan ik het gevoel heb dat het genoeg is, nog verder inzakt. Daarom ga ik dus vanmiddag proberen te trainen op een bijna lege maag. Eens zien of dat voordelig is (dan is het vertering) of nadelig (dan eet ik niet genoeg).

Hmm.. raar.. geen vocht / cafeïne probleem ?

mwa lijkt me redelijk sterk, drink hoogstens 1 of 2 kopjes koffie op een dag, en ik drink minstens 2,5 liter water (trainingsdagen komt daar nog een liter bij tijdens de training).

Ik heb ook tot mijn 16de extreem veel last gehad van migraine, dit is er redelijk uitgegroeid tijdens mijn puberteit. Toch ben ik nog erg gevoelig voor hoofdpijn als ik niet genoeg drink en eet.

edit: ik drink trouwens de hele dag niets anders dan water met zo af en toe dus een kopje koffie. Ik kan me ook niet echt herinneren wanneer ik voor het laatst frisdrank op heb. Dus denk dat ik wel genoeg vocht binnen krijg zo toch?

• #2.595
mwa lijkt me redelijk sterk, drink hoogstens 1 of 2 kopjes koffie op een dag, en ik drink minstens 2,5 liter water (trainingsdagen komt daar nog een liter bij tijdens de training).

Ik heb ook tot mijn 16de extreem veel last gehad van migraine, dit is er redelijk uitgegroeid tijdens mijn puberteit. Toch ben ik nog erg gevoelig voor hoofdpijn als ik niet genoeg drink en eet.

edit: ik drink trouwens de hele dag niets anders dan water met zo af en toe dus een kopje koffie. Ik kan me ook niet echt herinneren wanneer ik voor het laatst frisdrank op heb. Dus denk dat ik wel genoeg vocht binnen krijg zo toch?

Och, het gebeurt wel eens dat mensen helemaal niets drinken tijdens het vasten... daar kun je best hoofdpijn van krijgen, maar als je gewoon drinkt tijdens je vast moet het iets anders zijn.

Och, het gebeurt wel eens dat mensen helemaal niets drinken tijdens het vasten... daar kun je best hoofdpijn van krijgen, maar als je gewoon drinkt tijdens je vast moet het iets anders zijn.

Ging ik ook al van uit eigenlijk, heb er nooit zo'n heel erg last van als ik hoofdpijn heb, ben het nog veel erger gewend van vroeger dus vandaar :rolleyes:

• #2.597
Vandaag heb ik dus geprobeerd hoe de training ging op alleen 2 eieren. Normaal eet ik daarbij 4 boterhammen met kipfilet/rookvlees en 2 stuks fruit een uur voor de training, dus aanzienlijk meer. Maar ik ben vaak een beetje duf voor de training en het duurt even voordat ik 'warm' ben.
Dat was vandaag helaas ook zo, dus op basis van een training lijkt het geen verschil te maken. Ik was na de training echter wel écht kapot. Het half uurtje fietsen deed aan het einde pijn aan m'n bovenbenen en nadat ik m'n boterhammen had gegeten (direct na de training) was het fietsen naar huis best pittig.
Daarbij komt ook nog dat ik alle voeding nu in een krapper window moet stoppen (thuis om 19:00 en ik ga toch echt om 23:30 naar bed).

Vrijdag ga ik eens proberen wat een kop koffie voor de training met me doet. Ik drink NOOIT koffie maar merk het effect wel als ik het eens drink. Misschien is dat de juiste trigger want het einde van de middag is eigenlijk een moment waarop mijn energie altijd laag is, IF of niet.

Ik kan trouwens prima alles eten binnen 4 uur ipv 8 uur is dit aan te raden want dat komt veel beter uit namelijk.

Terug
Naar boven