XXL Nutrition

Sticky Intermittent fasting

Kapsalon is ongeveer 2000kcal per stuk, dus tikt wel lekker aan :D.

Doen jullie cardio in de cut of recomp?

20 min na KT low intense cardio. Zorgen dat mijn hartslag tussen 130-140 zit.Eigenlijk zou ik ook op mijn rust dagen wat cardio moet doen alleen veel te druk.

20 min na KT low intense cardio. Zorgen dat mijn hartslag tussen 130-140 zit.Eigenlijk zou ik ook op mijn rust dagen wat cardio moet doen alleen veel te druk.

Waarom zou je cardio (buiten gezondheidsredenen) doen? Die kcals moet je toch weer bij eten.

Ik jog graag 10km en doe graag krav maga, zodat ik niet na het lopen van 1 trap uitgeput ben :p

Laatst bewerkt:
Het (beetje) vet dat je tijdens de activiteit verbrand hoef je er niet weer bij te eten. :)

?

Ik denk dat je me punt niet helemaal hebt begrepen.

Als je onder onderhoud zit verbrand je calorieën of je nou dat het kcal tekort gaat nastreven door middel van cardio of door minder te eten (maar wel netjes je refeeds houdt verder) maakt niet uit.

Maar stel dat jij op dag X 2000kcal eet en je hiermee 600-800kcal onder je onderhoud zit, maar hierbij ook nog cardio doet waar je +/- 300kcal mee verbrand zou je dit in principe moeten bij eten (als je niet al te groot gat wil hebben tussen trainings- en rustdagen).

Recompen -> wijzigen samenstelling body.

Dus inderdaad door afwisseling van anabole en katabole dagen aankomen en spier en verbranden van vet dit wel op langere termijn en als je houdt aan de richtlijnen van LG.

Maar dat is alleen aan te raden met een vetpercentage van <10% lijkt me?

?

Ik denk dat je me punt niet helemaal hebt begrepen.

Als je onder onderhoud zit verbrand je calorieën of je nou dat het kcal tekort gaat nastreven door middel van cardio of door minder te eten (maar wel netjes je refeeds houdt verder) maakt niet uit.

Maar stel dat jij op dag X 2000kcal eet en je hiermee 600-800kcal onder je onderhoud zit, maar hierbij ook nog cardio doet waar je +/- 300kcal mee verbrand zou je dit in principe moeten bij eten (als je niet al te groot gat wil hebben tussen trainings- en rustdagen).

In feite is je trainingsdag je refeed dag hoor... Op die dagen eet je boven onderhoud en veel meer koolhydraten. Een aparte refeed zou je dus buiten psychologische redenen niet hoeven doen.

Ik heb een hekel aan cardio.. Fijne van IF is dus dat je niet perse cardio hoeft te doen voor lean te worden :) (À)

In feite is je trainingsdag je refeed dag hoor... Op die dagen eet je boven onderhoud en veel meer koolhydraten. Een aparte refeed zou je dus buiten psychologische redenen niet hoeven doen.

Ik heb een hekel aan cardio.. Fijne van IF is dus dat je niet perse cardio hoeft te doen voor lean te worden :) (À)
Dat hoef je eigenlijk sowieso niet, maar zonder IF is het wellicht lastiger om lean te worden zonder cardio.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.575
Waarom zou je cardio (buiten gezondheidsredenen) doen? Die kcals moet je toch weer bij eten.

NB: Martin is volgens mij tegen cardio... hooguit een lange wandeling.

Je valt prima af op dieet alleen, en cardio terwijl je vast is wellicht wat overdreven (risicovol, jeweetwel spierverlies of herstel beperkend of zo)

Ik denk dat het wel uitmaakt...

Ok stel het is 2000kcal inname bij een tekort van 700kcal en 300kcal energieverbruik d.m.v. cardio. Dan heb je dus 1000kcal lichaamsgewicht (hopelijk merendeels lichaamsvet, hopelijk) verbruikt, waarvan alles dat niet uit je vetreserves komt eigenlijk een belemmering van je herstel/vereisten is.

Ander voorbeeld: 3200kcal dagelijkse inname, dagelijkse energiebehoefte van 3000kcal/d, en 400kcal energieverbruik in cardio. Stel het energieverbruik van je cardio komt 50% uit je vetreserves dus het verbruikt 200kcal van je voeding en 200kcal uit je vetreserves. Dan heb je dus je herstel voor trainen 100% ondersteund maar toch 200kcal lichaamsvet (en niks anders!) verbruikt.

Of denk ik verkeerd?

Calorietekort = calorietekort. Cardio of niet is weer eens persoonsgebonden. De een reageert beter op cardio en wat meer eten. De ander (zoals ik) is liever wat strikter met eten en doet geen cardio tijdens de cut.

Doe zelf eigenlijk alleen cardio wanneer het verbeteren van mijn conditie een specifieke doelstelling is en dan eet ik op onderhoud.

Ik denk dat het indd afhankelijk is van je lichaams type. Ik reageer beter op cardio+kcal tekort dan alleen kcal tekort via voeding. En hoe meer je eet hoe meer vezels, vita, eiwitten binnenkijgt.

NB: Martin is volgens mij tegen cardio... hooguit een lange wandeling.

Je valt prima af op dieet alleen, en cardio terwijl je vast is wellicht wat overdreven (risicovol, jeweetwel spierverlies of herstel beperkend of zo)

Hij is niet tegen cardio maar ziet het nut er niet van in. Waarom zou je een uur cardio doen voor 300 kcal te verbranden terwijl je dit in enkele minuten ook kan bewerkstelligen door de kcal simpelweg niet te eten?

Ik weet het wel. ;)

Ik denk dat het wel uitmaakt...

Ok stel het is 2000kcal inname bij een tekort van 700kcal en 300kcal energieverbruik d.m.v. cardio. Dan heb je dus 1000kcal lichaamsgewicht (hopelijk merendeels lichaamsvet, hopelijk) verbruikt, waarvan alles dat niet uit je vetreserves komt eigenlijk een belemmering van je herstel/vereisten is.

Ander voorbeeld: 3200kcal dagelijkse inname, dagelijkse energiebehoefte van 3000kcal/d, en 400kcal energieverbruik in cardio. Stel het energieverbruik van je cardio komt 50% uit je vetreserves dus het verbruikt 200kcal van je voeding en 200kcal uit je vetreserves. Dan heb je dus je herstel voor trainen 100% ondersteund maar toch 200kcal lichaamsvet (en niks anders!) verbruikt.

Of denk ik verkeerd?

Ik kan iedereen op deze pagina wel quoten over cardiotraining en vetverbranding maar dit is ook hoe ik erover denk. Het lichaam reserveert proporties van energie input voor verschillende metabole processen, zoals orgaanfuncties, haargroei, huidvernieuwing, spieronderhoud, vetcelonderhoud en beweging. Maar je lichaam heeft ook een bepaalde preferentie en die verschilt van persoon tot persoon: het ene lichaam slaat energie graag op als vet (hoewel achterhaald is dat endomorph), het ander gebruikt het voor beweging (ectomorph) en het laatste voor spieropbouw/onderhoud (mesomorph).
Bij cardiotraining op lage intensiteit en langere duur verbrandt spreek je direct vetmassa aan, terwijl je lichaam de preferentie van energie-locatie niet (nauwelijks) aanpast. Je onderhoud zal daardoor dus niet achteruit gaan terwijl je wel vet verbrand. Door minder dan onderhoud te eten verander je de preferentie misschien wel: (uitgaande van endo) je lichaam blijft vet vast willen houden en dus zal je door een calorietekort voornamelijk kracht en massa verliezen.

Overigens geen referenties; eigen kennis en inzicht. Ik weet dus ook niet zeker of het klopt maar dit is wel waarom ik sinds kort elke training afsluit met een half uur fietsen. Ik heb maandenlang geen cardio gedaan en verloor geen vet, terwijl ik vroeger bij het cutten altijd wel cardio deed. Nu doe ik het weer 1½ week en ik heb het idee dat ik er goed op ga. Ik moet het nog even aanzien maar ik zal hier op terugkomen.

Terug
Naar boven