AndroidHealthClinic

Sticky Intermittent fasting

normaal drink ik geen koffie, maar ik heb toch wel moeite om van een ontbijt van 800kcal naar helemaal niks te gaan, normaal ontbijt ik rond 10 en nu pas om 1. Met dat ene kopje koffie kom ik de uren wat makkelijker door :)

dan ga ik dat er lekker inhouden.

ik volg dit nu 5 dagen (licht cutten), en ik merk nu al dat ik een stuk droger aan het worden ben, zo'n 0,7kg afgevallen en mijn buik word een stuk strakker.

inb4 je bent al zo licht, ik kreeg een dikke vetrand rond mijn buik en onderrug, dan ben ik liever wat lichter en droger dan zwaarder en ontevreden daarover. ;)

Ik oordeel niet op iemand zijn stats ;)

Ik oordeel niet op iemand zijn stats ;)

Je bent jammer genoeg 1 van de weinige! mensen denken al gauw 'oh hij is maar 68 kilo, pff dan kan je nooit buff zijn'. In vergelijking met hoe ik er uitzag 7 maanden terug is dit een héle verbetering, wil alleen graag een keer heel droog staan na al die maanden bulken, en sommige snappen dat niet als je op zo'n gewicht staat :rolleyes:

Hebben jullie ook dat gênant probleem dat je op trainingsdagen (high carbs) flink moet ruften .. ?
Hehehe, direct na de training eet ik dit allemaal in een uur:
100gr rijst
100gr cruesli
100gr gehakt
50gr whey
450gr kwark
50gr chocopasta (b*ch please epic :P)
100gr pinda's
En nog wat van een snack ofzo als ik daar zin in heb...

Volgende morgen... epic fart attack:p Niet te zachten gewoon. En dan laat je er een, je voelt die ****ing wind gewoon door je broek heen gaan, en dan denk je, 'ok, dat hebben we gehad', maar een 3 uur later ben je nog net zo hard bezig:o

100gr rijst
100gr cruesli
100gr gehakt
50gr whey
450gr kwark
100gr pinda's

Volgende morgen... epic fart attack:p Niet te zachten gewoon. En dan laat je er een, je voelt die ****ing wind gewoon door je broek heen gaan, en dan denk je, 'ok, dat hebben we gehad', maar een 3 uur later ben je nog net zo hard bezig:o

Zoveel vet op je trainingsdag?

Zoveel vet op je trainingsdag?
lol, dat is nog niet eens alles, maar anyway, wat is het probleem? Op mijn trainingsdag probeer ik altijd tegen de 3500~3700 kcal aan te zitten, waarvan dus 60~70% direct na de training in een uur tijd wordt gegeten. Als ik dat voornamelijk uit koolhydraten en proteine zou moeten halen... motherofgod.

Sowieso ben ik niet zo'n van van koolhydraten, maar moet wel zeggen dat ik er wel aan zit te denken om iets meer carbs en iets minder vet voor mijn training te nemen. Maar voor de rest, ik zie het probleem niet zo.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.646
lol, dat is nog niet eens alles, maar anyway, wat is het probleem? Op mijn trainingsdag probeer ik altijd tegen de 3500~3700 kcal aan te zitten, waarvan dus 60~70% direct na de training in een uur tijd wordt gegeten. Als ik dat voornamelijk uit koolhydraten en proteine zou moeten halen... motherofgod.

Sowieso ben ik niet zo'n van van koolhydraten, maar moet wel zeggen dat ik er wel aan zit te denken om iets meer carbs en iets minder vet voor mijn training te nemen. Maar voor de rest, ik zie het probleem niet zo.

Het probleem is dat je de koolhydraten verbrand, dan wel op slaat als glycogeen, maar het gedeelte van het vet dat je niet verbrand wordt als vet opgeslagen en ik neem aan dat je daar niet op zit te wachten.

Het probleem is dat je de koolhydraten verbrand, dan wel op slaat als glycogeen, maar het gedeelte van het vet dat je niet verbrand wordt als vet opgeslagen en ik neem aan dat je daar niet op zit te wachten.
Hmmm, hoeveel vet zou je dan ongeveer max na je training moeten nemen? Voor de training lijkt me in ieder geval geen probleem.

Het eet moment na de training is gewoon een uur achter elkaar vreten, dus zo'n 2000~2500kcal. Maar ik zal er nog wel even naar kijken dan, ik zou die pinda's dan wel kunnen laten vallen voor meer rijst/cruesli ofzo. Ik neem aan dat het vet uit gehakt nou niet bepaald een ramp is?

Beter tartaartjes nemen... Die pasta is ook erg vet volgens mij?

Vet uit voeding kost het lichaam de meeste moeite om gebruikt te worden voor energie en de minste energie voor lichaamsvet. Dit betekend dat je lichaam vet uit voeding als laatste zal gebruiken voor energie. En als eerste zal gebruiken voor reserves. (je lichaamsvet)

Dus, zodra jij boven onderhoud eet. (wat je doet op trainingsdagen) wordt bijna al het vet wat jij eet opgeslagen als vetreserves. (lichaamsvet). Wat je juist niet wilt.

Zo min mogelijk vet op trainingsdagen is dus gewenst. En dan echt zo min mogelijk, 30-40 gram moet makkelijk te doen zijn!

Vet uit voeding kost het lichaam de meeste moeite om gebruikt te worden voor energie en de minste energie voor lichaamsvet. Dit betekend dat je lichaam vet uit voeding als laatste zal gebruiken voor energie. En als eerste zal gebruiken voor reserves. (je lichaamsvet)

Dus, zodra jij boven onderhoud eet. (wat je doet op trainingsdagen) wordt bijna al het vet wat jij eet opgeslagen als vetreserves. (lichaamsvet). Wat je juist niet wilt.

Zo min mogelijk vet op trainingsdagen is dus gewenst. En dan echt zo min mogelijk, 30-40 gram moet makkelijk te doen zijn!
Makes sense,

Echter aangezien ik om 12 uur mijn eerste maaltijd heb en pas rond een uur of 5 train, kan ik in die maaltijd wel gewoon vetten eten, zeker aangezien dat maar 1000~1500kcal betreft, dat geraak ik makkelijk kwijt en de carbs na mijn training zorgen dan alleen maar voor een nog hogere insuline piek. Maarja, dan zal ik nog wel een beetje verder sleutelen.

Maar 30~40gr vet vind ik persoonlijk wel weinig trouwens voor een hele dag, ik houd persoonlijk altijd minimaal 100gr/dag aan zodat ik zeker weet dat ik genoeg heb. Vroeger at ik altijd zo min mogelijk vet aan de hand van de stickies hierzo, maar toen ik eenmaal meer vet begon te eten merkte ik dat in alles, voelde me beter, libido omhoog etc. Dus ik heb zeker wel gemerkt dat vet goede functies heeft. Maar ik zal mijn post-workout maaltijden dan wel wat aanpassen dat er veel minder vet inzit, eens kijken wat dat doet.

Wat betreft tartaartjes en dergelijke... dude, ik heb geen ****ing geld voor dat soort eten:o Als ik zou kunnen zou ik zelfs mijn whey schrappen en die achterlijke hoeveelheid eieren en dat vervangen door kipfilet, tonijn, biefstuk, tartaar en noem maar op. Maar helaas:o Nouja, ik kan het wel kopen maar dan houd ik niks per maand over;)

100gr rijst
100gr cruesli
100gr gehakt
50gr whey
450gr kwark
100gr pinda's

kan jou lichaam niet aan...

Makes sense,

Echter aangezien ik om 12 uur mijn eerste maaltijd heb en pas rond een uur of 5 train, kan ik in die maaltijd wel gewoon vetten eten, zeker aangezien dat maar 1000~1500kcal betreft, dat geraak ik makkelijk kwijt en de carbs na mijn training zorgen dan alleen maar voor een nog hogere insuline piek. Maarja, dan zal ik nog wel een beetje verder sleutelen.

Maar 30~40gr vet vind ik persoonlijk wel weinig trouwens voor een hele dag, ik houd persoonlijk altijd minimaal 100gr/dag aan zodat ik zeker weet dat ik genoeg heb. Vroeger at ik altijd zo min mogelijk vet aan de hand van de stickies hierzo, maar toen ik eenmaal meer vet begon te eten merkte ik dat in alles, voelde me beter, libido omhoog etc. Dus ik heb zeker wel gemerkt dat vet goede functies heeft. Maar ik zal mijn post-workout maaltijden dan wel wat aanpassen dat er veel minder vet inzit, eens kijken wat dat doet.

Wat betreft tartaartjes en dergelijke... dude, ik heb geen ****ing geld voor dat soort eten:o Als ik zou kunnen zou ik zelfs mijn whey schrappen en die achterlijke hoeveelheid eieren en dat vervangen door kipfilet, tonijn, biefstuk, tartaar en noem maar op. Maar helaas:o Nouja, ik kan het wel kopen maar dan houd ik niks per maand over;)

Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Wat is het grootste verschil tussen IF en traditionele bodybuilding diëten? Juistem, mealfrequentie. Dit betekend dat het gaat om je totale inname bekeken over de hele dag. En niet zo zeer het moment van de dag.

Het overdag eten van vetten tegenover later op de dag gaat dan niet zo zwart en wit op! Maja nogmaals, doe waar je je goed bij voelt! Als dit goed voor je werkt, why change a winning team? :)

Klopt volgens mij niet. Vetten zullen niet noodzakelijk als laatste gebruikt worden voor energie. Volgens mij verbruikt je lichaam constant zowel vet als kh tegelijkertijd. Afhankelijk van de activiteit zal dit in verhouding meer carbs of vetten zijn (activiteiten met lage intensiteit zullen in verhouding meer vet aanspreken).

Je bent jammer genoeg 1 van de weinige! mensen denken al gauw 'oh hij is maar 68 kilo, pff dan kan je nooit buff zijn'. In vergelijking met hoe ik er uitzag 7 maanden terug is dit een héle verbetering, wil alleen graag een keer heel droog staan na al die maanden bulken, en sommige snappen dat niet als je op zo'n gewicht staat :rolleyes:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ik ben momenteel ook geen massa monster, maar wel een heuse verbetering tegenover vroeger.
Nu wil ik gewoon eens ripped staan tegen de zomer :)

Klopt volgens mij niet. Vetten zullen niet noodzakelijk als laatste gebruikt worden voor energie. Volgens mij verbruikt je lichaam constant zowel vet als kh tegelijkertijd. Afhankelijk van de activiteit zal dit in verhouding meer carbs of vetten zijn (activiteiten met lage intensiteit zullen in verhouding meer vet aanspreken).

Tuurlijk niet, je lichaam zal altijd de makkelijkste bron voor energie kiezen. Dit is in eerste instantie het glycogeen in je spieren en lever. Daarna koolhydraten uit voeding, eiwitten uit voeding en dan pas vet uit voeding en lichaamsvet. Vet (zowel dietary als bodyvet) moet in de lever omgezet worden naar een variant van glycogeen. Om vervolgens gebruikt te worden voor energie. Voor de opslag van reserves is het contraproductieve waar. (vet makkelijkste)

De energie die bij vet nodig is om op te zetten naar lichaamsvet heeft een TEF van
0-3%, voor koolhydraten is dit 5% en voor eiwitten is dit 20-30%. Hoe lager dit getal hoe minder moeite voor de conversie naar lichaamsvet. Een oplettende lezer zou al zien dat tussen vet en koolhydraten niet ontzettend veel verschil zit. Maar wat niet vergeten mag worden is dat wat betreft de koolhydraten deze eerst opgeslagen kunnen worden in het leverglycogeen en glycogeen in de spieren. Kans is dus veel kleiner dat je dan alsnog een surplus van koolhydraten kcal hebt.

Daarom dat je bij een junk/ cheat dag altijd prioriteit 1 kiest voor proteïne. Proteïne heeft een veel hogere TEF waarde en kost dus meer energie voor omzetting naar lichaamsvet, en proteïne (eiwitten) is superieur tegenover de rest voor 'satiety', de mate waarin je vol zit. Dus minder risico op over eten. Hierna zou de keus moeten zijn voor koolhydraten en dan pas vet.

Natuurlijk moet je omega vetten binnen krijgen bijvoorbeeld, daarom wordt een omega supplement aangeraden.

Zo, kan er nog wel dieper op in gaan maar dit volstaat voor nu denk ik :) een korte Macro les voor dummies. :)

Karma? :)

Tuurlijk niet, je lichaam zal altijd de makkelijkste bron voor energie kiezen. Dit is in eerste instantie het glycogeen in je spieren en lever. Daarna koolhydraten uit voeding, eiwitten uit voeding en dan pas vet uit voeding en lichaamsvet. Vet (zowel dietary als bodyvet) moet in de lever omgezet worden naar een variant van glycogeen. Om vervolgens gebruikt te worden voor energie. Voor de opslag van reserves is het contraproductieve waar. (vet makkelijkste)

De energie die bij vet nodig is om op te zetten naar lichaamsvet heeft een TEF van
0-3%, voor koolhydraten is dit 5% en voor eiwitten is dit 20-30%. Hoe lager dit getal hoe minder moeite voor de conversie naar lichaamsvet. Een oplettende lezer zou al zien dat tussen vet en koolhydraten niet ontzettend veel verschil zit. Maar wat niet vergeten mag worden is dat wat betreft de koolhydraten deze eerst opgeslagen kunnen worden in het leverglycogeen en glycogeen in de spieren. Kans is dus veel kleiner dat je dan alsnog een surplus van koolhydraten kcal hebt.

Daarom dat je bij een junk/ cheat dag altijd prioriteit 1 kiest voor proteïne. Proteïne heeft een veel hogere TEF waarde en kost dus meer energie voor omzetting naar lichaamsvet, en proteïne (eiwitten) is superieur tegenover de rest voor 'satiety', de mate waarin je vol zit. Dus minder risico op over eten. Hierna zou de keus moeten zijn voor koolhydraten en dan pas vet.

Natuurlijk moet je omega vetten binnen krijgen bijvoorbeeld, daarom wordt een omega supplement aangeraden.

Zo, kan er nog wel dieper op in gaan maar dit volstaat voor nu denk ik :) een korte Macro les voor dummies. :)

Volgens mij zit je er behoorlijk naast.

Waar haal je vandaan dat je lichaam de 'makkelijkste' energiebron 'kiest'?

Als ik dit zo lees lijkt het mij beter om meer vetten te eten ipv koolhydraten. Vetten zijn moeilijker om te zetten in energie. Ik lees dit als: vetten kosten meer energie om om te zetten in energie. Je zal dus meer verbruiken als je vetten gebruikt als energie. Nu is de vraag natuurlijk, hoe veel moeilijker of hoeveel meer energie verbruik je als je vet als primaire energiebron hebt.

Het verschil in energieverbruik tussen vetten omzetten of kh omzetten in vet lijkt idd verwaarloosbaar klein (daarbij is de insulinepiek na het eten van kh hoger en insuline is een hormoon dat vetopslag bevordert). Dat eerst de glycogeenvoorraad moet worden aangevuld maakt toch niks uit? Dit zijn gewoon de koolhydraten die verbruikt worden overdag. Of deze uit voeding komen of uit je lichaam maakt toch niks uit? Op het einde van de dag heb je nog altijd evenveel verbruikt en evenveel opgenomen. Als je over je verbruik gaat wordt het omgezet in vet.

Misschien moet je dus vetten eten overdag, hopen dat die verbruikt worden (en dus meer energie verbruiken dan je met dezelfde hoeveelheid carbs verbruikt). En dan pas op het einde van de dag over je onderhoud gaan met wat carbs :p.

Sorry, maar ik ben nogal moeilijk te overtuigen. Pas als ik een wetenschappelijk artikel lees dat het standpunt onderbouwt zal ik overtuigd zijn ;). Trouwens, proteïne wordt zeker niet gebruikt voor vet. Ach ja, ik vind het maar een raar verhaal en het lijken mij allemaal details...

Hoi jongens.

Ik ben bezig met een cutlogje & heb nu net mijn voedingsschema afgewerkt volgens de regels van IF.
20% eet ik als pre-workout, 80% postworkout.
Op rustdagen cut ik op 20% met lage carbs en meer vetten; op trainingsdagen bulk ik op 10% met hoge carbs en weinig vetten.

Ziet mijn schema er wat goed uit?
Alvast bedankt :)

Bijlagen

Ja maaaaaar, is uiteindelijk het hele punt van IF niet om in korte tijd zoveel te eten dat spiergroei/herstel maximaal is, alles wat je teveel eet wel is waar wordt opgeslagen als vet, maar dat dit dus de volgende dag, doordat je meer vet eet en minder kcal, juist weer veel effectiever wordt verbrand? Vetverbranding ging toch JUIST effectiever door meer vet te eten? (of was dat alleen in keto?).

Ik snap je punt, maar zo kort door de bocht is het niet. Dit is gewoon bijna copy/paste werk vanuit de al 8x achterhaalde stickies hier. Als jij low carb en veel vetten/eiwitten eet zal dat ook worden opgeslagen als vet, maar door de lage/uitblijvende insuline piek zal er geen verhoogde impuls voor vetsynthese zijn. Ook geen eiwitsynthese, maar door de hoge hoeveelheid eiwitten gebeurd die synthese alsnog.

Want als je een, ik noem maar wat, 2.5kkcal maaltijd met uitsluitend eiwitten en koolhydraten naar binnen werkt zal je spier/lever glycogeen wel snel weer opgevuld zijn, maar dan nog heb je te maken met een ****load aan kcal over op die korte periode. Vetten hebben hier dan tenminste nog het voordeel dat het de metabolisme verlaagd en dus dat het langzamer en verspreider wordt verteerd. Een paar jaar geleden wist ik zo nog op te noemen hoe of wat, dat gaat helaas nu niet meer, maar ik ben er vrij zeker van dat dat verhaal over teveel vet=maakt dik niet echt waar is.

Wat als je (tijdelijk) voor 4 dagen niet het intermittent fasting protocol gaat volgen? Heeft het lichaam hierna tijd nodig om weer in (bio)ritme te komen?

Terug
Naar boven