Heb nu bijna 5 maanden intermittent fasting achter de rug en moet zeggen dat deze vorm van eten mij het best bevalt. Ik heb 4 maanden low carb gegeten (100gr/dag) en ben sinds een aantal weken met no-carb bezig.
In het begin at ik zo'n 3000kcal in 4 uur (6-10 's avonds) maar ik merkte al gauw dat dat vooral praktische nadelen heeft. Na twee maanden, denk ik, begonnen met het opschroeven van m'n window naar 6 uur, kcals verlagen naar 2700-2800 en daar zit ik nu al 3 maanden op. In die tijd ben ik van 123kg naar 105kg nu gegaan met vrij weinig krachtverlies. Ik denk dat er zo'n 12kg vet van af is en 5kg vocht en onverteerd voedsel.
Een paar dingen die ik heb geleerd:
Honger & ongemak is tijdelijk, ik kan nu makkelijk een dag niet eten zonder me gaar te voelen of honger te hebben. Een fysiek hongerig gevoel heb ik eigenlijk niet meer. Mensen die claimen een ontbijt of een bepaalde hoeveelheid voedsel rondom een specifiek tijdstip nodig te hebben, praten onzin. Na een paar dagen past je lichaam zich gewoon aan.
Drinken is zeer belangrijk. Drink de hele dag door, niet alleen rond je window, en drink veel. Ik drink momenteel zo'n 5-6 liter per dag en voel me bij deze hoeveelheid het beste.
Voor low/no-carbers: eet veel dingen met vezels. Een week niet naar de wc durven gaan omdat je geen zin meer hebt in baren maar toch moeten, is niet fijn. Lijnzaad en/of tarwezemelen, bergen broccoli en mayonaise zijn je vrienden.
Doe stevige refeeds of verhoog je dagelijkse inname zo nu en dan een paar dagen. Ik heb een aantal weekenden boven de 4000kcal/dag gezeten en soms zelfs wel boven de 5000kcals/dag, smerige kcals ook nog, terwijl ik een stabiele 0.7kg/week af bleef vallen. Ik vermoed dat de refeeds hier een grote rol bij hebben gespeeld, meer dan bijvoorbeeld hardlopen of cardio zou kunnen doen.
Schrik ook niet als je de dag na je refeed op de weegschaal gaat staan of je maten opneemt, je pist het de komende paar dagen gewoon weer uit. Bovendien sta je op de avonden van je refeeds er ****ing bruut bij qua aders overal en volle spieren.
Tot zo ver mijn spreekbeurt. Over een paar maanden, als ik de laatste loodjes heb af gelegd, zal ik wel weer een verhaaltje doen.
---------- Post toegevoegd Tue 10 Apr 2012 om 18:45 ----------
Dus als je low carb doet zie je er droger uit?
Nee, je ziet er platter uit. Je kop wordt wel een stuk droger. Kaaklijnen en overige gezichtsstructuren zijn beter zichtbaar en je ziet er ook gezonder uit. Nja, ik tenminste.