Fitness Seller

Sticky Intermittent fasting

Sinds een aantal weken met IF aan het spelen, vind het toch best lastig.

Op niet-trainingsdagen gaat het allemaal prima maar op trainingsdagen heb ik aardig moeite om die 60% te halen. Ik train 2x p/w (blessureleed) en dat blijft de komende periode sowieso nog, druk druk. En ik wil er nog 9kg af. Nu 87kg nuchter.

Ook de timing vind ik k*t. Mijn window is 12:30-20:30 voor het eten. Als ik ga trainen ben ik echter pas om 21:30 thuis om te eten. Wat ik nu doe is het window iets verplaatsen (14:30-22:30) maar dan is de periode van fasting de dag na mijn training dus iets minder. Kan dit veel kwaad en hebben jullie nog tips over hoe je makkelijk aan die kcals kunt komen. (Nu doe ik 200gr rijst/pasta, 200 gr kip, 250 gr groente en later nog kwark en banaan)

Ik vind het een geweldig concept en ik denk dat ik dit een hele toepasbare methode is die je jaren kunt gebruiken, zo niet altijd.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.662
Sinds een aantal weken met IF aan het spelen, vind het toch best lastig.

Op niet-trainingsdagen gaat het allemaal prima maar op trainingsdagen heb ik aardig moeite om die 60% te halen. Ik train 2x p/w (blessureleed) en dat blijft de komende periode sowieso nog, druk druk. En ik wil er nog 9kg af. Nu 87kg nuchter.

Ook de timing vind ik k*t. Mijn window is 12:30-20:30 voor het eten. Als ik ga trainen ben ik echter pas om 21:30 thuis om te eten. Wat ik nu doe is het window iets verplaatsen (14:30-22:30) maar dan is de periode van fasting de dag na mijn training dus iets minder. Kan dit veel kwaad en hebben jullie nog tips over hoe je makkelijk aan die kcals kunt komen. (Nu doe ik 200gr rijst/pasta, 200 gr kip, 250 gr groente en later nog kwark en banaan)

Ik vind het een geweldig concept en ik denk dat ik dit een hele toepasbare methode is die je jaren kunt gebruiken, zo niet altijd.

Hoe laat ga je slapen op trainingsdagen ?

23:00-23:30 zo goed als elke dag

• #2.664
Dan kun je gerust nog iets eten vlak daarvoor (VOOR het tandenpoetsen uiteraard :)) Je lichaam gaat het echt niet als vet opslaan. (scheelt toch weer 30-60 minuten dat je je window kunt verschuiven ?)

Dan kan ik dus prima nog wat havermout door de kwark heen doen dus, gaan we eens proberen.

Hoe doen jullie dat met alcohol, ik heb af en toe een feestje of een avond met vrienden en dan pak ik graag wat bier/wijn erbij. Gebeurd niet vaak maar 1 nacht lijkt me prima kunnen in een bestek van 2 weken?

Dan kan ik dus prima nog wat havermout door de kwark heen doen dus, gaan we eens proberen.

Hoe doen jullie dat met alcohol, ik heb af en toe een feestje of een avond met vrienden en dan pak ik graag wat bier/wijn erbij. Gebeurd niet vaak maar 1 nacht lijkt me prima kunnen in een bestek van 2 weken?
Ja man, kan makkelijk;) Ik heb het zelfs een tijd 2~3x per week gedaan, na mijn window alcohol drinken (niet veel, gewoon 2~3 vodka/whiskey/rum). Niet dat het echt goed is, laat staan optimaal en ja, je stelt er wel je fast mee uit. Maar ik heb er zelf bar weinig van gemerkt. Maar ik heb dan ook niet echt de hoog nodige behoefte om af te vallen. Als je dat wel hebt zou je desnoods, als je weet hoeveel je ongeveer max gaat drinken, dat van je carbs/vetten afhalen die je ervoor eet.

Maar ik kap er wel al mee, nu weer even ietsjes strikter op alles letten. Alcohol is uiteindelijk toch nergens goed voor.

Alcohol is uiteindelijk toch nergens goed voor.

Meestal ook mijn saying, maar ik heb er zaterdag toch een leuke tijd door gehad. Er wordt gezegd dat milde alcoholconsumptie bevorderlijk kan zijn, maar het lijkt mij verder dat hier "minder is beter" geldt. Maar je moet ook genieten van het leven en als alcohol het voor jou prettiger maakt, why not? Je bent toch geen pro?

Mijn werkzaamheden zijn wel vergelijkbaar met die van een student, denk ik. 1,2 is wel schrikken, dat scheelt 800 kilocalorieën per dag (of 1,3 for that matter, da's 550 kcal minder). Maar als dat het is en ik daarmee/daardoor zal afvallen zonder al teveel kracht te verliezen zou het erg tof zijn.
Vandaag overigens een refeed/junkdag; ff eten waar ik zin in heb en niet nadenken over schema's of proppen (op trainingsdagen heb ik het zwaar, maar kan ook komen doordat ik dus teveel eet).

Ik ga tweaken!

Gisteren en zaterdag een pak minder gegeten en het lijkt nu al te werken (ik ben onder de 98 kilogram gekomen).

Als ik dit zo lees lijkt het mij beter om meer vetten te eten ipv koolhydraten. Vetten zijn moeilijker om te zetten in energie. Ik lees dit als: vetten kosten meer energie om om te zetten in energie. Je zal dus meer verbruiken als je vetten gebruikt als energie. Nu is de vraag natuurlijk, hoe veel moeilijker of hoeveel meer energie verbruik je als je vet als primaire energiebron hebt.

Het verschil in energieverbruik tussen vetten omzetten of kh omzetten in vet lijkt idd verwaarloosbaar klein (daarbij is de insulinepiek na het eten van kh hoger en insuline is een hormoon dat vetopslag bevordert). Dat eerst de glycogeenvoorraad moet worden aangevuld maakt toch niks uit? Dit zijn gewoon de koolhydraten die verbruikt worden overdag. Of deze uit voeding komen of uit je lichaam maakt toch niks uit? Op het einde van de dag heb je nog altijd evenveel verbruikt en evenveel opgenomen. Als je over je verbruik gaat wordt het omgezet in vet.

Misschien moet je dus vetten eten overdag, hopen dat die verbruikt worden (en dus meer energie verbruiken dan je met dezelfde hoeveelheid carbs verbruikt). En dan pas op het einde van de dag over je onderhoud gaan met wat carbs :p.

Sorry, maar ik ben nogal moeilijk te overtuigen. Pas als ik een wetenschappelijk artikel lees dat het standpunt onderbouwt zal ik overtuigd zijn ;). Trouwens, proteïne wordt zeker niet gebruikt voor vet. Ach ja, ik vind het maar een raar verhaal en het lijken mij allemaal details...

Koolhydraten heeft meer voordelen tegenover vetten, een gram vet is 9 kcal, een gram koolhydraten en eiwitten maar ongeveer 4 kcal. Waarom vetten hoofdzakelijk uit voeding halen als je lichaamsvet wilt aanspreken? Een gram vet levert dus ook meer energie op.

Na een zware training zijn je glycogeenvoorraden uitgeput, je lichaam zal die Hervullen voor toekomstige activiteit. Daarom bestaat een refeed voornamelijk uit koolhydraten.

Elk overschot aan voeding waar je lichaam niks mee kan (daarom een overschot) zal ten alle tijden opgeslagen worden voor later gebruik. Als lichaamsvet dus.

Ja maaaaaar, is uiteindelijk het hele punt van IF niet om in korte tijd zoveel te eten dat spiergroei/herstel maximaal is, alles wat je teveel eet wel is waar wordt opgeslagen als vet, maar dat dit dus de volgende dag, doordat je meer vet eet en minder kcal, juist weer veel effectiever wordt verbrand? Vetverbranding ging toch JUIST effectiever door meer vet te eten? (of was dat alleen in keto?).

Ik snap je punt, maar zo kort door de bocht is het niet. Dit is gewoon bijna copy/paste werk vanuit de al 8x achterhaalde stickies hier. Als jij low carb en veel vetten/eiwitten eet zal dat ook worden opgeslagen als vet, maar door de lage/uitblijvende insuline piek zal er geen verhoogde impuls voor vetsynthese zijn. Ook geen eiwitsynthese, maar door de hoge hoeveelheid eiwitten gebeurd die synthese alsnog.

Want als je een, ik noem maar wat, 2.5kkcal maaltijd met uitsluitend eiwitten en koolhydraten naar binnen werkt zal je spier/lever glycogeen wel snel weer opgevuld zijn, maar dan nog heb je te maken met een ****load aan kcal over op die korte periode. Vetten hebben hier dan tenminste nog het voordeel dat het de metabolisme verlaagd en dus dat het langzamer en verspreider wordt verteerd. Een paar jaar geleden wist ik zo nog op te noemen hoe of wat, dat gaat helaas nu niet meer, maar ik ben er vrij zeker van dat dat verhaal over teveel vet=maakt dik niet echt waar is.

Nou, het is iig geen copy paste werk.. Allemaal eigen kennis verworven door te lezen. Waarvan niks hier op DBB. Laat ik nu net niet super te spreken zijn over de kennis hier. ;)

Vet wordt speelt tijdens IF geen cruciale rol, alleen de omega vetten. Vooral op trainingsdagen. Wat snap je niet aan het feit dat wanneer je lichaam 'vol' zit met voedingsstoffen dit opgeslagen wordt als vet. (Al was dat kort door de bocht) koolhydraten worden opgeslagen in glycogeen in lever en spieren, zodra dit verzadigd is, bloed verzadigd is zal een overschat opgeslagen worden als vet. Vet kan nergens tijdelijk opgeslagen worden zoals koolhydraten in het glycogeen. Natuurlijk dat je lichaam vetten nodig heeft, maar dit is op een bodybuilding diet echt minimaal. Vooral de omega vetten hierin zijn essentieel. Vetten wat niet gebruikt worden worden opgeslagen voor later gebruik in lichaamsvet. Net zoals koolhydraten (maar dan eerst vullen van gycogeenvoorraaden) en ook eiwitten, maar kans is kleiner de je je overeet hiermee.

Kort door de bocht maakt vet je dus wel dik ja. Alleen, een fatsoenlijk/ cleandiet bevat gewoon niet veel vetten.

Martin raad noten bijvoorbeeld ook echt af, hij zegt de er geen ander product is dat zo kcaldichtheid heeft, dat je je heel snel overeet, er niet vol van zit. En een incompleet aminozuurprofiel heeft (als ik me niet vergis wat betreft dat aminozuurprofiel). En laten we eerlijk zijn, vooral op rustdagen heb je gewoon nog hongermomenten en kans op overeten (over je berekende kcal) is gewoon vele malen groter!

Het maakt me niet uit om dingen uit te leggen maar ik heb geen zin om alles te verantwoorden, als jullie twijfelen aan de betrouwbaarheid verwijs ik jullie graag naar de site van leangains.com. Hier staat alles uitgelegd in detail met wetenschappelijke literatuur.

Lees het zelf zou ik zeggen! :)

Ik na 16 uur vasten;
2w66k53.jpg
Ik na 2 maaltijden met carbs;

Nou, het is iig geen copy paste werk.. Allemaal eigen kennis verworven door te lezen. Waarvan niks hier op DBB. Laat ik nu net niet super te spreken zijn over de kennis hier. ;)

Vet wordt speelt tijdens IF geen cruciale rol, alleen de omega vetten. Vooral op trainingsdagen. Wat snap je niet aan het feit dat wanneer je lichaam 'vol' zit met voedingsstoffen dit opgeslagen wordt als vet. (Al was dat kort door de bocht) koolhydraten worden opgeslagen in glycogeen in lever en spieren, zodra dit verzadigd is, bloed verzadigd is zal een overschat opgeslagen worden als vet. Vet kan nergens tijdelijk opgeslagen worden zoals koolhydraten in het glycogeen. Natuurlijk dat je lichaam vetten nodig heeft, maar dit is op een bodybuilding diet echt minimaal. Vooral de omega vetten hierin zijn essentieel. Vetten wat niet gebruikt worden worden opgeslagen voor later gebruik in lichaamsvet. Net zoals koolhydraten (maar dan eerst vullen van gycogeenvoorraaden) en ook eiwitten, maar kans is kleiner de je je overeet hiermee.

Kort door de bocht maakt vet je dus wel dik ja. Alleen, een fatsoenlijk/ cleandiet bevat gewoon niet veel vetten.

Martin raad noten bijvoorbeeld ook echt af, hij zegt de er geen ander product is dat zo kcaldichtheid heeft, dat je je heel snel overeet, er niet vol van zit. En een incompleet aminozuurprofiel heeft (als ik me niet vergis wat betreft dat aminozuurprofiel). En laten we eerlijk zijn, vooral op rustdagen heb je gewoon nog hongermomenten en kans op overeten (over je berekende kcal) is gewoon vele malen groter!

Het maakt me niet uit om dingen uit te leggen maar ik heb geen zin om alles te verantwoorden, als jullie twijfelen aan de betrouwbaarheid verwijs ik jullie graag naar de site van leangains.com. Hier staat alles uitgelegd in detail met wetenschappelijke literatuur.

Lees het zelf zou ik zeggen! :)
Ik heb die site zelf allang gelezen;) Ik doe nu al zo'n jaar ofzo aan IF, misschien inmiddels anderhalf jaar. Maar ja, voor mij is het wel al een tijd geleden dat ik het heb gelezen dus 100% weet ik het allemaal ook niet meer.

Maar ik kwam net gisteren wel een interessant stukje tegen op LG waar Martin verteld over mensen die claimen slecht te reageren op carbs, en jouw verhaal... Ik heb eigenlijk nooit echt high-carb gegeten (op die keer dat ik 600gr havermout per dag naar binnen werkte en er vervolgens 2 maanden overdeed om er achter te komen dat ik een gluten intolerantie had:p). Sindsdien alles omgegooid en gewoon low/med carb gaan eten met minder carbs.

Maar goed, **** it, ik ga het eens een proberen wat het gaat uithalen. Sinds dat gluten fiasco had ik meteen zwaar gecut op alle carbs. Nu gaan we maar gewoon een doos rijst, de inhoud dan, per dag eten. Overigens dingen als noten eet ik zeker niet omwille de eiwitten maar gewoon als kcal bom. Ik tel ze uiteindelijk wel mee, maar minimaal 200gr eiwitten komen uit eieren/kwark/whey.

Nu nog een betere baan dat ik niet 100gr whey naar binnen hoef te scheppen om cheap-ass goede eiwitten binnen te krijgen:o Maar beter dan niks.

Na een zware training zijn je glycogeenvoorraden uitgeput, je lichaam zal die Hervullen voor toekomstige activiteit. Daarom bestaat een refeed voornamelijk uit koolhydraten.

Elk overschot aan voeding waar je lichaam niks mee kan (daarom een overschot) zal ten alle tijden opgeslagen worden voor later gebruik. Als lichaamsvet dus.

Inderdaad. Dit. KH's zijn vele malen aantrekkelijker dan vet. Vet ga je m.i. pas aanspreken in een duursport (oxydatie van vetzuren en glycogeen ontstaat pas na een langere tijd spierarbeid)

Niet in BB, nou ja, minimaler. De nadelen van vet zijn al genoemd. 9kcal vs 4kcal, do the math. En de opslag van KH's zowel intra musculair als extra musculair is voor herstel belangrijker dan het direct opslaan van vet. Daar doe je niets meer mee. Die glycogeen voorraad moet idd na training weer omhoog. Alleen KH's zorgen daarvoor.

Het stukje over de noten (los van het profiel, daar heb ik nog geen kaas van gegeten) is m.i. ook een stukje beheersing overigens. Ik weeg noten gewoon af dan overeet je ook niet.

• #2.675
Zie er echt droger uit, derde dag geen training dus enkel low carb en high fat (en ik doe recomp bulk).

Nou ik zit nu 6 dagen aan IF maar ik merk dat het toch niet handig is om rond 1 uur in de middag te gaan trainen, dit in verband met het thuiswerken voor school wat ik doe én het feit dat ik de reden ben dat mijn vriendin ook naar de sportschool gaat. Als zij in haar eentje in de avond moet dan gaat ze 9 van de 10 keer niet. Dat is inderdaad slecht maar daar is op het moment even niets aan te veranderen.

zou ik dan mijn eating window van bijvoorbeeld 14:00 tot 22:00 kunnen zetten?
ik train zo goed als altijd van 19:00 tot 20:00.

Terug
Naar boven