Ik zal ook eens wat over voedselkeuze schrijven.
Ik ben een vrij grote aanhanger van IIFYM (If It Fit in Your Macro's). Daar valt wel veel over te vinden hier op het forum of gewoon op het web. Het komt er basically op neer dat je, in het algemeen, kunt eten wat je wilt, als het maar binnen je macro's/algemene calorie-consumptie valt. Uiteraard is dat geen vrijgeleide om enkel nog junk te eten, maar het kan absoluut geen kwaad om af en toe eens hamburger of een ijsje, of wat je ook graag eet, binnen te spelen. Sterker nog, je kan het perfect binnen je dieet doen en nog steeds afvallen. Als je die dag in totaal een tekort heb gecreëerd, zal je afvallen.
Dit wil dus ook zeggen dat sommige zaken die je hier al heel vaak bent tegengekomen, volstrekte onzin zijn. Zo zijn er mensen die boven onderhoud eten en een half uur cardio per dag doen en denken dat ze met dat half uur cardio vet verliezen. Als je die dag boven onderhoud zit, zal je gewoon bijkomen. Ook ga je, bij gelijke macro's en calorie-inname, niet meer spiermassa bijkomen of meer vet verliezen als je al je enkel 'clean voedsel' binnen speelt t.o.v. ook wat erbij te junken.
Dit gezegd zijnde, ik krijg nog steeds veruit het grootste deel van mijn voeding binnen via 'clean' voedsel. Daar zijn verschillende redenen voor:
- Ik vind het gewoon lekkerder om bijvoorbeeld een goede steak met groentjes te eten dan een hamburger met frieten
- Als je een vrij groot calorie-tekort moet creëren en je onderhoud is al vrij laag, zoals bij mij, is de scope voor bulk-voer erg klein. Probeer maar eens een vettige hamburger in te plannen in een dag waar je maar 1300 kCals mag binnen krijgen en nog steeds aan al je andere macro's te voldoen.
- Mijn gevoel (dit is dus vrij subjectief, ik heb geen onderzoeken die dit staven) zegt met dat het ook gezonder is om veel groenten, fruit, 'echt' vlees (vb. steak en geen vettig gehakt), kip, etc.. te eten. Mochten mensen hier wat meer info over hebben, hoor ik het graag.
Nu heb je wel een vrij goed idee van wat ik zoal eet. Ik zal ook wat meer concrete voorbeelden geven. Op rustdagen is het vaak gewoon vlees met groentjes:
- mager rundsvlees, gebakken met paprika's en ajuintjes. Daarbij nog broccoli en champignons. Deze combo neem ik vaak mee naar het werk. Je kan ook mager rundsvlees vervangen door kip.
- soort kippengyros met kip, paprika, wortelen, ajuintjes, etc..
- boontjes met hamreepjes als groenten vind ik ook een leuke combo
De maaltijden waar ik meer carbs moet binnen krijgen (post workout), kunnen vanalles zijn:
- wokschotel met rijst, runds/kip, allerlei groenten
- pasta met scampi's, tomaten en ajuintjes
- gebakken aardappelen
- etc..
Ook eet ik steeds zo'n 2 stukken fruit per dag (meestal appel, peer of gemengd fruit) en drink ik zeker 2L water per dag.
Ik weet dat dit totaal irrelevant is voor het grootste deel van het PL hok, maar het is wel relevant voor mij en misschien hebben sommigen er nog wat aan.
Edit: Gisteren heb ik weer de hele dag liggen klussen in de homegym (een van de komende weekends maak ik nog eens nieuwe pics) en dus mocht ik iets meer kCals eten dan normaal. Door de dag had ik geen tijd om te eten, dus heb ik alles in 1 maaltijd gestoken 's avonds:
- 300g mager rundsvlees
- 300g allerlei groenten
- 3 eieren
- beetje kaas en ham voor de smaak
- tortilla met zalm en beetje boursin + ajuintjes voor de smaak
- proteine fluff (dat recept zal ik hier binnenkort ook eens zetten)
Sweet ass maaltijd was dat.