AndroidHealthClinic

Sticky Intermittent fasting

Even heel plat gezegd treedt de aloude wet weer op: Je lichaam went aan de situatie? Omdat het 'weet' dat er binnen een etmaal toch weer voeding komt krijg je niet de 'stofwisselingspaniek' die écht vasten met zich mee brengt?

Er worden andere pathways aan- en uitgezet. De menselijke interpretatie bij dat soort dingen is over het algemeen inderdaad gewenning :p.

Dat sluit dan weer aan op het principe dat iemand die een hele week flink onder onderhoud eet en dan in het weekend los gaat eigenlijk geneigd is snel vet aan te zetten?

Is iets om deels rekening mee te houden ja, maar veel belangrijker bij dat soort leefstijlen is dat als men los gaat in het weekend het vaak met buitenproportionele hoeveelheden gepaard gaat. Bijv. 5 dagen 1000 kcal onder behoefte, om vervolgens vrijdag avond 15 bier naar binnen te werken + big mac menu voor op zich staande al ruim 3000 kcal en dat feestje op zaterdag nog eens lichtelijk herhalen. Die 5000 deficit op de andere dagen? Weegt niet op tegen het 6000 kcal overschot in het weekend.

Waarom is het totaal irrelevant dan? Omdat een sporter toch al op zijn voeding let? Was dat maar waar. ;)

Gezien er over het algemeen onder sporters toch in zekere mate een streefgewicht wordt gehanteerd, en lijkt daar boven geraakt te worden, ongewenst, dan loopt men al snel dat minuutje extra op de band. Ik weet dat sommige ver gaan wat betreft theorie om het maximale eruit te willen halen, maar dat minimale verschil in metabolic rate zal hier echt geen probleem hoeven te vormen.

Zoals ik al kan zien zijn er veel verwarringen en vragen binnen deze groep omtrent IF.

IF is gewoon en manier van eten die je bij je doelen kan brengen, zoals elke andere.
Echter brengt het kleine voordelen met zich mee zoals een verhoogde insulinegevoeligheid, waardoor je lichaam op den duur beter om zal kunnen gaan met het verwerken van koolhydraten. Je volgt een meer natuurlijkere manier van eten, hiermee doel ik op de manier van eten van de oermens. Maar het allerbelangrijkste is dat het voor de meeste mensen in de cut het gevoel geeft dat je nog normaal kunt eten zonder je zelf veel te moeten ontzeggen. Ik bedoel zeg nou zelf of je 2000kcal in 12 uur eet of in 8 uur geeft gevoelsmatig een groot verschil.

Daarnaast is fasted trainen geen MUST het is puur een persoonlijke keuze en afhankelijk van wanneer jij jee "eat window" in stelt en wanneer je dus gaat trainen. Zelf merk ik eerder bij fasted trainen dat me lichaamsenergie opraakt, maar krijg ik bij een training net na een maaltijd een heel sloom gevoel "after dinner dip gevoel". Het heeft dus puur en alleen te maken met persoonlijke voorkeuren.

Zelf zal ik (als ik überhaupt ooit al ga bulken) dit niet doen via het IF principe ben ik bang, omdat 3500kcal in 8uur eten me echt helemaal niks lijkt. Dit verdeel ik liever dan rustig over de dag.

Met cutten heb ik super resultaten gehaald, maar dit had ik net zo goed kunnen bereiken met 6 maaltijden per dag, theoretisch gezien. Ik hou namelijk absoluut niet van een ontbijt, heb ik nooit van gehouden. Dus IF past op een natuurlijke manier al veel meer bij me.

Al met al zoek dus gewoon uit wat bij jou past en focus je niet te veel op de magie van IF ten opzichte van andere eetmethodes. Waarom niet, omdat er geen MAGIE is, het is gewoon een manier van eten zoals alle andere en zeker niet vele malen beter dan iets anders ;)

Succes!

tijdens trainen draag ik zo'n een hartslag meter en die meet constant je harslag en kan eventueel verbrande calorien ook meten. in een uur trainen verbrand ik rond de 640 kcal en ik trein fullbody intensief 3 x 6-8 kan dat kloppen 640 kcal?

ik doe al 1 maand IF en het bevalt me prima! mn eet window is van 13 tot 21 uur en rond 12 uur krijg ik dan egt honger maar niet elke dag. dus ik ga verder met IF tot ik rond de 10% zit.

Ik vraag me ook af wat je tijdens een training verbruikt per uur. Maar ik betwijfel of dat 600 kCals is. Ik denk dat het eerder 250 kCals ofzo gaat zijn.

is het een groot probleem als ik niet 75% van mijn voeding na de training kan nuttigen?

ik train om 18:30 en eet om 18:00 een grote maaltijd en om 21:00 een grote maaltijd.

ik denk 60% voor de training. en 40% erna...

dus na mijn avondeten ga ik gelijk trainen.. ik train een uurtje max.

Nee

tijdens trainen draag ik zo'n een hartslag meter en die meet constant je harslag en kan eventueel verbrande calorien ook meten. in een uur trainen verbrand ik rond de 640 kcal en ik trein fullbody intensief 3 x 6-8 kan dat kloppen 640 kcal?

Zeer onwaarschijnlijk, 640 kcal in een uur haal je wel met Cardio (vrij makkelijk) maar niet met KT. Maar dat soort metingen zijn ook altijd erg positief en 't is eigenlijk heel slecht te meten aan de hand van hartslag.

Zeer onwaarschijnlijk, 640 kcal in een uur haal je wel met Cardio (vrij makkelijk) maar niet met KT. Maar dat soort metingen zijn ook altijd erg positief en 't is eigenlijk heel slecht te meten aan de hand van hartslag.

ik hou mn harslag vrijwel hoog en ga gelijk door naar het volgende oefening. en qua rust tussen de set neem ik hooguit 1 minuut en doe 3 series van 6 tot 10 zware herhalingen.

ik denk dat ik in werkkelijkheid rond de 450-500kcal verbrand tijdens 1 uur KT.

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.809
ik hou mn harslag vrijwel hoog en ga gelijk door naar het volgende oefening. en qua rust tussen de set neem ik hooguit 1 minuut en doe 3 series van 6 tot 10 zware herhalingen.

ik denk dat ik in werkkelijkheid rond de 450-500kcal verbrand tijdens 1 uur KT.

Misschien zou 600 wel kunnen hoor. Voor een uur fietsen met 25km p/u staat ook zon 600. Een training waarbij je echt voor PR's gaat is toch ook wel net zo zwaar denk ik.

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.811
Misschien zou 600 wel kunnen hoor. Voor een uur fietsen met 25km p/u staat ook zon 600. Een training waarbij je echt voor PR's gaat is toch ook wel net zo zwaar denk ik.

Ik denk dat een training waarbij je voor PR's gaat juist minder calorieën neemt. Die ene rep extra zal echt geen honderden calorieën schelen, in tegendeel als je het goed doet zal de rest van je training er een stuk rustiger uitzien (alhoewel sommige mensen trainen alsof het cardio is in plaats van krachttraining .. het feit alleen al dat men geïnteresseerd is in het aantal calorieën dat je verbrand met "KT" geeft dat al aan. Je doet KT niet voor de calorieën hoe minder KT je doet hoe beter het is... precies genoeg om je spiermassa te behouden is eigenlijk optimaal.)

Ik denk dat een training waarbij je voor PR's gaat juist minder calorieën neemt. Die ene rep extra zal echt geen honderden calorieën schelen, in tegendeel als je het goed doet zal de rest van je training er een stuk rustiger uitzien (alhoewel sommige mensen trainen alsof het cardio is in plaats van krachttraining .. het feit alleen al dat men geïnteresseerd is in het aantal calorieën dat je verbrand met "KT" geeft dat al aan. Je doet KT niet voor de calorieën hoe minder KT je doet hoe beter het is... precies genoeg om je spiermassa te behouden is eigenlijk optimaal.)

Hehehe, ben het met alles eens behalve je slotzin.
Denk dat de meeste hier juist KT doen om de spiermassa te vergroten ;)

Sorry dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd ;)
In de cut is het inderdaad onlogisch alhoewel het enigszins wel mogelijk is.
Ben zelf van september tot december 2kg Skeletspiermassa aangekomen, maar 7% in vet gedaald.
Puur kwestie van zo goed mogelijk je voeding er op afstemmen.
Echter in de eindfase van een cut 12% naar 5% bijvoorbeeld, zal je altijd wat spiermassa inleveren.

Hoi,

Ben nieuw hier en vond dit topic. Ik ben erg geïnteresseerd in intermittent fasting. Ik heb nu die links op de eerste pagina gelezen, en zie dat er altijd aangeraden wordt om het ontbijt te skippen. Is dit echt nodig? Stel dat ik eet van 6u tot 14u, en daarna niet meer, dat is toch ook goed, niet? Alvast bedankt voor het antwoord.

Hoi,

Ben nieuw hier en vond dit topic. Ik ben erg geïnteresseerd in intermittent fasting. Ik heb nu die links op de eerste pagina gelezen, en zie dat er altijd aangeraden wordt om het ontbijt te skippen. Is dit echt nodig? Stel dat ik eet van 6u tot 14u, en daarna niet meer, dat is toch ook goed, niet? Alvast bedankt voor het antwoord.

Zeker en vast is dat goed.

Vandaag bw van 83,3. Zal vanmiddag vp eens meten.

Oké, bedankt voor het vlugge antwoord. Dan gaan we dat eens proberen. :)

Ontbijt skippen is eerlijk gezegd vaak een natuurlijkere manier en daarnaast zorgt het ervoor dat je op sociaal gebied nog met de familie kan eten etc. Maar alles kan, wat je zelf gewoon het prettigst vind werken. Onthoud wel IF is niks magisch hè, puur gewoon een etenswijze zoals vele anderen :)

Terug
Naar boven