- Waardering
- 3.662
- Massa
- 100kg
Ik ben ongeveer 10 jaar praktiserend moslim geweest (inderdaad, jammer en onbegrijpelijk) en bestudeer nu reeds meer dan 20 jaar de problematiek in en rondom het Midden-Oosten.
Wat betreft ISIS:
Assad moest verjaagd worden en de vreedzame oppositie in Syri slaagde daar niet in. Er ontstond gewapend verzet en dus gewapende rebellen. Er ontstonden binnen deze groepen meerdere opinies en visies over hoe ze verder moesten gaan.
Radicale gekke terroristen, leden van onder andere groepen als Al Qaida,... scheurden zich af van de meer gematigden maar bleven nog steeds logistiek, militair en financieel gesteund worden door de VS en Europa, maar ook door Qatar en Saoudi Arabie. Echter slaagde Syrie, Assad dus, de bovenhand te houden, ondermeer dankzij de steun van Iran en Rusland. De VS wou Syri bombarderen, maar kreeg geen mandaat waardoor de zaak niet doorging. Nu is ISIS zo sterk geworden dat ze terug Irak aan het veroveren zijn, wat de VS dan wel terug het excuus geeft Syri te bombarderen.
Assad waarschuwde al drie jaar dat deze gewapende rebellen islamistische salafisten zijn die een kalifaat, gewapend en moordend, willen bereiken. Men luisterde niet en dit is het resultaat. En de VS heeft terug een excuus om Syri te bombarderen;
Ondertussen straft men Rusland voor zijn toestanden met Oekrane, terwijl de sancties voor Israel uitblijven.
Twee maten en gewichten, een houding die islamisten nog aantrekkelijker maakt voor religieuze radicale idioten zonder opleiding.
De Koran, en enkel de Koran, ondanks het feit dat ik niet geloof dat het het woord van God is, is een boek waar enkel "defensie oorlog" is toegestaan. Ja, ik ken de uit de context gerukte oorlogsverzen die oproepen tot het vermoorden van Joden, maar men moet de verzen er voor en er na lezen, en weten hoe de maatschappij daar toen was in de 7de eeuw om deze verzen te plaatsen. De Koran stelt duidelijk dat men enkel die mensen mag aanvallen en verjagen uit die gebieden waar ze zelf werden verjaagd, maar zodra de aanvallers ophouden, moet de moslimgemeenschap de aanvallen ook staken en geen wraak zoeken. Dat is de Koran, dat is de islam. Wat ISIS, AL Qaida, ... doen is het uit de context rukken van religieuze teksten, het zoeken van idiote jongeren die makkelijk te manipuleren zijn, en ze dan ten oorlog laten trekken en ze het paradijs beloven. Triest maar de harde realiteit.
Ik dacht, ik zal dit effe bumpen zodat er toch iets zinnigs op deze pagina komt te staan.
Wat ik merk is dat men hier de neiging heeft niks bij te leren van de andere. Het doel van dergelijke topics zou moeten zijn het bijleren en bijsturen van eigen kennis; ZO heb ik in het verleden verhitte discussies gehad met Ericr, onder andere, over de invloed van de VS in de pre-vietnamoorlog en daar dacht ik gelijk te hebben maar nadien, moest ik toegeven dat ik fout was. DUs mensen, slik jullie ego in, check je info en leer in godsnaam (no pun intended) bij.