- Waardering
- 2.020
- Lengte
- 1m88
- Massa
- 83kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Maar ben er nog te kort mee bezig om conclusies te trekken.
klasse training man, ik vind ook die hammers mirrin sterk brah! Sterke guns!
Goed diep gegaan met de benches dan! IMO kun je dan beter ietsje lichter doen en de repjes zelf maken, want vind 4 sports wel wat overdone
Ook ik ben uiteraard benieuwd naar de pics!![]()
Yeah buddy! Lekkere training weer!
Maak jij nou ook nog een beetje gebruik van je opleiding bij de trainingen? Of zelfs bij de oefeningen?
Ik ben lekker bezig met trainingsleer toe te passen en dat voelt op zich wel niceMaar ben er nog te kort mee bezig om conclusies te trekken.
Wat mij trouwens wel opvalt (aangezien jij ook al bovenste extremiteiten hebt gehad): Iedereen hier lult over de zogenaamde 'bovenkant borst' en de 'onderkant borst'. Met de 'onderkant' wordt de m. pectoralis major bedoelt, en met de 'bovenkant' de m. pectoralis minor. Terwijl de bovenkant van de borst toch écht gewoon nog steeds de m. pectoralis major is (pars clavicularis) en dat die m. pectoralis minor i.m.o. helemaal niet zo'n grote functie heeft in bijvoorbeeld incline werk omdat die insereert op een heel ander punt dan de m. pectoralis major... Wat ik dus bedoel is dat de 'bovenkant borst' eigenlijk nog steeds de major is..
Wat mij verder nog opvalt is de manier waarop wij dus die spieren moeten rekken (hulpademhalingsspieren voor COPD patiënten) totaal niet lijkt op bijvoorbeeld de beweging bij een barbell benchpress. Maar eerder lijkt op inderdaad wat jij doet: een pullover.
Ik kan hier nog wel even over door praten maar ik wacht eerst even jou visie af
Want misschien zie ik nog wel wat over het hoofd!
). Want in hoeverre de pectoralis minor aanspant bij bij incline werk, is inderdaad nog maar de vraag. Ik denk dat het ook meer aanspannen is dan dat het een functie is. Bij pull-overs pak je zeker weten de pectoralis minor, aangezien je dan naar caudaal beweegt met je gehele scapula. Maar dat is maar een klein deel van de beweging. De rest is vooral latissimus dorsi.
Het k*tte aan die hele pectoralis minor is dat die via je processus coracoideus aan je scapula vast zit. Dus zou je 'm efficiënt willen trainen, moet je je scapula tov je thorax gaan bewegen.Ik reageer eerst even op je pectoralis minor idee. Op zich wel leuk bedacht inderdaad, maar je liep zelf al tegen het probleem aan. Maar ik vraag me meer afwat de meerwaarde is van het trainen van de pectoralis minor. Ik denk geen/weinig. (en dus wél pect. major pars clavicularis (arm 90 gr. abductie?)
Ik ga denk ik binnekort eens wat aankloten met de pullover en dan dmv verschillende standen van elleboogflexie het verkrijgen van verschilende graden abductie om dus de 3 verschillende delen van de borst aan te spreken. Hoewel (ben even hardop aan het denken/typen) je bijvoorbeeld met een lying db press al vrij goed de pars abdominalis en pars sternalis (sternalis?) pakt. En je dus met een pull over met +100 a 110 gr abductie je hele borstspier wel moet meepakken.
En als ik dan toch bezig ben met het redeneren zou ik de incline benchpress meer een oefening vinden voor front delts en de lange kop van de triceps (armen voor de romp)..
Kijk hier zou ik dus wel eens antwooren op willen hebben van een ervaren sportfysio of trainers van prof. bb'ers
sorry voor het skrale typwerk want ik ben ook bezig met evidentie aan het zoeken naar oplossingen voor risicofactoren van cardiovasculaire aandoeningen.
(ik hou echt van het jargon van fysiotherapie (L))
edit/ correctie: lying db press met arm 90 gr. abductie is volgens mij vooral pars clavicularis en sternalis. juist de pull over pars abdominalis.
ja sternacostalis, ben er net mee begonnenSternocostalis bedoel je. De pectoralis minor word vooral voor de vorm van je borst getrained. Ik denk dat dat de meerwaarde vooral is.
Wat die verschillende hoeken betreft. Het gaat dan meer om het prikkelen van de spier op verschillende manieren, om tot meer algehele groei te komen. Niet zo zeer om dat stukje wat je daar prikkelt te laten groeien. Wat niet mogelijk schijnt te zijn. En dat is dus het hele probleem met die borst, je kan hem niet stukje voor stukje trainen. Wat voor gekke hoek of beweging je ook maakt het is altijd de gehele borst. (pectoralis major)

alleen zoveel typwerk..
Maar komt vast wel weer 's wat langs hehe.

Er valt wat voor te zeggen. Ik vind in ieder geval dat de origo en insertie (begin- en eindpunt) van de spier het vrij lastig maakt om hem te trainen. En in principe de 'bovenkant borst' gewoon de m. pectoralis major pars clavicularis is. En dáár hoor je iedereen over: "Mijn bovenkant borst loopt achter''. Nu is het niet mogelijk om alleen dat deel te trainen, maar je kan geloof ik wel het accent er op leggen, dat kan in ieder geval wel met rekken. Maar het zou ook best kunnen dat het ook weer voor een groot deel genetics is (zoals zoveel dingen bij anatomie). En dáárom zou ik graag met een ervaren bb'er trainer willen discussieren hier over, want die antwoorden kan ik niet geven, tenzij je daar echt ervaring mee hebHeeft het wel 'nut' om de pectoralis minor te trainen aangezien deze toch onder de pectoralis major ligt?
Sterke deads man![]()

Ik zou veel liever willen discussieren over de schouderspieren (heel divers) of juist de rugspieren en op wat voor manier je welke spier kan accentueren en onderbouwt vanuit anatomische kennis 
Lekkere training baas, deadlift PR is nice! En interessante theorieen, ff lezen als ik wat meer tijd heb![]()

Heeft het wel 'nut' om de pectoralis minor te trainen aangezien deze toch onder de pectoralis major ligt?
Sterke deads man![]()
BAM! Lekkere deads man! Met wat voor grip? Allemaal overhand? Want dan is het ook lekkere grip
Er valt wat voor te zeggen. Ik vind in ieder geval dat de origo en insertie (begin- en eindpunt) van de spier het vrij lastig maakt om hem te trainen. En in principe de 'bovenkant borst' gewoon de m. pectoralis major pars clavicularis is. En dáár hoor je iedereen over: "Mijn bovenkant borst loopt achter''. Nu is het niet mogelijk om alleen dat deel te trainen, maar je kan geloof ik wel het accent er op leggen, dat kan in ieder geval wel met rekken. Maar het zou ook best kunnen dat het ook weer voor een groot deel genetics is (zoals zoveel dingen bij anatomie). En dáárom zou ik graag met een ervaren bb'er trainer willen discussieren hier over, want die antwoorden kan ik niet geven, tenzij je daar echt ervaring mee heb
Edit/ En dat over zo'n minuscuul spiertjeIk zou veel liever willen discussieren over de schouderspieren (heel divers) of juist de rugspieren en op wat voor manier je welke spier kan accentueren en onderbouwt vanuit anatomische kennis
Edit2/ Ik heb geen rekening gehouden met vezelrichting van de minor en major met mijn redeneringen.
dat zijn verdamme goeie deadlifts kerel! das een hoppa!
hoppa
Wederom congratz @ PR man, nice.
Interessant leesvoer ook.![]()