XXL Nutrition

istimewa's log

Prima bezig hier. Ben benieuwd naar de pics :)

me too :)

klasse training man, ik vind ook die hammers mirrin sterk brah! Sterke guns!

Goed diep gegaan met de benches dan! IMO kun je dan beter ietsje lichter doen en de repjes zelf maken, want vind 4 sports wel wat overdone :D

Ook ik ben uiteraard benieuwd naar de pics!:D

Yeah buddy! Lekkere training weer!
Maak jij nou ook nog een beetje gebruik van je opleiding bij de trainingen? Of zelfs bij de oefeningen?
Ik ben lekker bezig met trainingsleer toe te passen en dat voelt op zich wel nice :) Maar ben er nog te kort mee bezig om conclusies te trekken.

Wat mij trouwens wel opvalt (aangezien jij ook al bovenste extremiteiten hebt gehad): Iedereen hier lult over de zogenaamde 'bovenkant borst' en de 'onderkant borst'. Met de 'onderkant' wordt de m. pectoralis major bedoelt, en met de 'bovenkant' de m. pectoralis minor. Terwijl de bovenkant van de borst toch écht gewoon nog steeds de m. pectoralis major is (pars clavicularis) en dat die m. pectoralis minor i.m.o. helemaal niet zo'n grote functie heeft in bijvoorbeeld incline werk omdat die insereert op een heel ander punt dan de m. pectoralis major... Wat ik dus bedoel is dat de 'bovenkant borst' eigenlijk nog steeds de major is..
Wat mij verder nog opvalt is de manier waarop wij dus die spieren moeten rekken (hulpademhalingsspieren voor COPD patiënten) totaal niet lijkt op bijvoorbeeld de beweging bij een barbell benchpress. Maar eerder lijkt op inderdaad wat jij doet: een pullover.
Ik kan hier nog wel even over door praten maar ik wacht eerst even jou visie af :)
Want misschien zie ik nog wel wat over het hoofd!

• Topic Starter Topic Starter
Prima bezig hier. Ben benieuwd naar de pics :)

klasse training man, ik vind ook die hammers mirrin sterk brah! Sterke guns!

Goed diep gegaan met de benches dan! IMO kun je dan beter ietsje lichter doen en de repjes zelf maken, want vind 4 sports wel wat overdone :D

Ook ik ben uiteraard benieuwd naar de pics!:D

Bedankt jongens! En Marv je hebt gelijk, was tegen beter weten in bezig.

Yeah buddy! Lekkere training weer!
Maak jij nou ook nog een beetje gebruik van je opleiding bij de trainingen? Of zelfs bij de oefeningen?
Ik ben lekker bezig met trainingsleer toe te passen en dat voelt op zich wel nice :) Maar ben er nog te kort mee bezig om conclusies te trekken.

Wat mij trouwens wel opvalt (aangezien jij ook al bovenste extremiteiten hebt gehad): Iedereen hier lult over de zogenaamde 'bovenkant borst' en de 'onderkant borst'. Met de 'onderkant' wordt de m. pectoralis major bedoelt, en met de 'bovenkant' de m. pectoralis minor. Terwijl de bovenkant van de borst toch écht gewoon nog steeds de m. pectoralis major is (pars clavicularis) en dat die m. pectoralis minor i.m.o. helemaal niet zo'n grote functie heeft in bijvoorbeeld incline werk omdat die insereert op een heel ander punt dan de m. pectoralis major... Wat ik dus bedoel is dat de 'bovenkant borst' eigenlijk nog steeds de major is..
Wat mij verder nog opvalt is de manier waarop wij dus die spieren moeten rekken (hulpademhalingsspieren voor COPD patiënten) totaal niet lijkt op bijvoorbeeld de beweging bij een barbell benchpress. Maar eerder lijkt op inderdaad wat jij doet: een pullover.
Ik kan hier nog wel even over door praten maar ik wacht eerst even jou visie af :)
Want misschien zie ik nog wel wat over het hoofd!

Wat je boven- onderkant borst idee betreft begrijp ik je redenatie, en deze klopt ook (imo:P). Want in hoeverre de pectoralis minor aanspant bij bij incline werk, is inderdaad nog maar de vraag. Ik denk dat het ook meer aanspannen is dan dat het een functie is. Bij pull-overs pak je zeker weten de pectoralis minor, aangezien je dan naar caudaal beweegt met je gehele scapula. Maar dat is maar een klein deel van de beweging. De rest is vooral latissimus dorsi.
En dat van COPD hebben wij nog niet gehad, maar ik snap het wel. Met een BP rek je de spier ook weinig op, als je het vergelijkt met een pull-over al helemaal. Daarnaast trek je de vezels van je borst bij een pull-over ook goed in de lengte richting uit elkaar. Wanneer je arm naast je hangt, zijn de vezels van je pectoralis major namelijk dubbelgeklapt.

Verder pas ik de trainingsleer die ik heb gehad nog niet echt toe. Houd het wel in het achterhoofd. Het meeste komt al overeen met wat ik al wist, of was finetuning. Wat pas jij dan zoal toe, met welke bedoeling?

edit: heb net eens zitten nadenken. Bijvoorbeeld een oefening met een db in elke hand en dan je armen tussen een fly en een pull-over in. Dus gestrekt op 125 graden abductie. En dan naar boven je sternum bewegen. Dan ben je precies in de lengte richting van de minor bezig. Als je dan ook nog decline gaat liggen zou je 'm goed moeten voelen..
Maar 's even proberen binnenkort. [Issy Fly's (C), mocht het ooit wat worden] :P

edit2: bovenstaande idee is bugged as hell. :P Het k*tte aan die hele pectoralis minor is dat die via je processus coracoideus aan je scapula vast zit. Dus zou je 'm efficiënt willen trainen, moet je je scapula tov je thorax gaan bewegen.

Laatst bewerkt:
Ik reageer eerst even op je pectoralis minor idee. Op zich wel leuk bedacht inderdaad, maar je liep zelf al tegen het probleem aan. Maar ik vraag me meer afwat de meerwaarde is van het trainen van de pectoralis minor. Ik denk geen/weinig. (en dus wél pect. major pars clavicularis (arm 90 gr. abductie?)

Ik ga denk ik binnekort eens wat aankloten met de pullover en dan dmv verschillende standen van elleboogflexie het verkrijgen van verschilende graden abductie om dus de 3 verschillende delen van de borst aan te spreken. Hoewel (ben even hardop aan het denken/typen) je bijvoorbeeld met een lying db press al vrij goed de pars abdominalis en pars sternalis (sternalis?) pakt. En je dus met een pull over met +100 a 110 gr abductie je hele borstspier wel moet meepakken.
En als ik dan toch bezig ben met het redeneren zou ik de incline benchpress meer een oefening vinden voor front delts en de lange kop van de triceps (armen voor de romp)..

Kijk hier zou ik dus wel eens antwooren op willen hebben van een ervaren sportfysio of trainers van prof. bb'ers

sorry voor het skrale typwerk want ik ben ook bezig met evidentie aan het zoeken naar oplossingen voor risicofactoren van cardiovasculaire aandoeningen.

(ik hou echt van het jargon van fysiotherapie (L))

edit/ correctie: lying db press met arm 90 gr. abductie is volgens mij vooral pars clavicularis en sternalis. juist de pull over pars abdominalis.

Ik reageer eerst even op je pectoralis minor idee. Op zich wel leuk bedacht inderdaad, maar je liep zelf al tegen het probleem aan. Maar ik vraag me meer afwat de meerwaarde is van het trainen van de pectoralis minor. Ik denk geen/weinig. (en dus wél pect. major pars clavicularis (arm 90 gr. abductie?)

Ik ga denk ik binnekort eens wat aankloten met de pullover en dan dmv verschillende standen van elleboogflexie het verkrijgen van verschilende graden abductie om dus de 3 verschillende delen van de borst aan te spreken. Hoewel (ben even hardop aan het denken/typen) je bijvoorbeeld met een lying db press al vrij goed de pars abdominalis en pars sternalis (sternalis?) pakt. En je dus met een pull over met +100 a 110 gr abductie je hele borstspier wel moet meepakken.
En als ik dan toch bezig ben met het redeneren zou ik de incline benchpress meer een oefening vinden voor front delts en de lange kop van de triceps (armen voor de romp)..

Kijk hier zou ik dus wel eens antwooren op willen hebben van een ervaren sportfysio of trainers van prof. bb'ers

sorry voor het skrale typwerk want ik ben ook bezig met evidentie aan het zoeken naar oplossingen voor risicofactoren van cardiovasculaire aandoeningen.

(ik hou echt van het jargon van fysiotherapie (L))

edit/ correctie: lying db press met arm 90 gr. abductie is volgens mij vooral pars clavicularis en sternalis. juist de pull over pars abdominalis.

Sternocostalis bedoel je. De pectoralis minor word vooral voor de vorm van je borst getrained. Ik denk dat dat de meerwaarde vooral is.
Wat die verschillende hoeken betreft. Het gaat dan meer om het prikkelen van de spier op verschillende manieren, om tot meer algehele groei te komen. Niet zo zeer om dat stukje wat je daar prikkelt te laten groeien. Wat niet mogelijk schijnt te zijn. En dat is dus het hele probleem met die borst, je kan hem niet stukje voor stukje trainen. Wat voor gekke hoek of beweging je ook maakt het is altijd de gehele borst. (pectoralis major)

Sternocostalis bedoel je. De pectoralis minor word vooral voor de vorm van je borst getrained. Ik denk dat dat de meerwaarde vooral is.
Wat die verschillende hoeken betreft. Het gaat dan meer om het prikkelen van de spier op verschillende manieren, om tot meer algehele groei te komen. Niet zo zeer om dat stukje wat je daar prikkelt te laten groeien. Wat niet mogelijk schijnt te zijn. En dat is dus het hele probleem met die borst, je kan hem niet stukje voor stukje trainen. Wat voor gekke hoek of beweging je ook maakt het is altijd de gehele borst. (pectoralis major)
ja sternacostalis, ben er net mee begonnen :o
En je weet zelf ook wel dat 'het accent leggen op' wel kan. Zeker met een spier die zo'n groot oppervlakte waar hij 'ontspringt'. Net als bijvoorbeeld de m. gluteus maximus, hoewel dat niet helemaal een eerlijke vergelijking is omdat die twee inserties heeft..
Wel leuk altijd dit soort discussies met bijvoorbeeld een docent of in dit geval hier:D alleen zoveel typwerk..

Ja, klopt! Altijd goed om met de stof bezig te zijn, en 'm evt. toe te passen. Worden we alleen maar beter van! :D

Interessant...keep on posting:D

Interessant...keep on posting:D

Ya kneiters, dan heb ik geen tijd meer voor mezelf! :D Maar komt vast wel weer 's wat langs hehe.

---------- Post toegevoegd Thu 8 Dec 2011 om 15:44 ----------

Rug alleen de pan uit gerocked

Deadlift
12x60
10x80
8x100
6x120
5x130 PR
5x130 PR

WG Pull-ups
6xbw
5xbw
5xbw
5xbw stil hangen ging nu beter! Denk dat het vooral iets psychisch was, dat ik mezelf te laag inschatte. Zo van zonder momentum red ik het niet, om vervolgens veel te hard te slingeren en helemaal geen momentum te hebben. :P

Two Handed DB Rows
10x22
10x24
10x24
8x26 ds 6x22

WG Seated Cable Row
4 sets a 10 hh

SG Lat Pull Down
4 sets a 12 hh

Trainingstijd: 60 mins
Gewicht: 88.0 kg (wel veel kleren aan)
Notes: kneiters wat een heerlijke training! Was al weer even geleden dat ik gedeadlift had, maar BAMBAMBAM. Die 130'ers gingen nog vrij easy. :D

Lekkere training baas, deadlift PR is nice! En interessante theorieen, ff lezen als ik wat meer tijd heb ;)

Heeft het wel 'nut' om de pectoralis minor te trainen aangezien deze toch onder de pectoralis major ligt?

Sterke deads man ;)

BAM! Lekkere deads man! Met wat voor grip? Allemaal overhand? Want dan is het ook lekkere grip :D
Heeft het wel 'nut' om de pectoralis minor te trainen aangezien deze toch onder de pectoralis major ligt?

Sterke deads man ;)
Er valt wat voor te zeggen. Ik vind in ieder geval dat de origo en insertie (begin- en eindpunt) van de spier het vrij lastig maakt om hem te trainen. En in principe de 'bovenkant borst' gewoon de m. pectoralis major pars clavicularis is. En dáár hoor je iedereen over: "Mijn bovenkant borst loopt achter''. Nu is het niet mogelijk om alleen dat deel te trainen, maar je kan geloof ik wel het accent er op leggen, dat kan in ieder geval wel met rekken. Maar het zou ook best kunnen dat het ook weer voor een groot deel genetics is (zoals zoveel dingen bij anatomie). En dáárom zou ik graag met een ervaren bb'er trainer willen discussieren hier over, want die antwoorden kan ik niet geven, tenzij je daar echt ervaring mee heb ;)

Edit/ En dat over zo'n minuscuul spiertje :roflol: Ik zou veel liever willen discussieren over de schouderspieren (heel divers) of juist de rugspieren en op wat voor manier je welke spier kan accentueren en onderbouwt vanuit anatomische kennis :)

Edit2/ Ik heb geen rekening gehouden met vezelrichting van de minor en major met mijn redeneringen.

Laatst bewerkt:
Lekkere training baas, deadlift PR is nice! En interessante theorieen, ff lezen als ik wat meer tijd heb ;)

Thanks! En ja, lees maar 's ff.. :P

Sterke deads man ;)

Het heeft zeker nut om je pectoralis minor te trainen. Het probleem is, hoe span je hem efficient aan. Aangezien die onder de major ligt, en deze bij zo veel bewegingen betrokken is. Dus al zou je je minor trainen dan nog trainen, dan train je imo nog veel meer de major.

---------- Post toegevoegd Thu 8 Dec 2011 om 18:18 ----------

BAM! Lekkere deads man! Met wat voor grip? Allemaal overhand? Want dan is het ook lekkere grip :D

Er valt wat voor te zeggen. Ik vind in ieder geval dat de origo en insertie (begin- en eindpunt) van de spier het vrij lastig maakt om hem te trainen. En in principe de 'bovenkant borst' gewoon de m. pectoralis major pars clavicularis is. En dáár hoor je iedereen over: "Mijn bovenkant borst loopt achter''. Nu is het niet mogelijk om alleen dat deel te trainen, maar je kan geloof ik wel het accent er op leggen, dat kan in ieder geval wel met rekken. Maar het zou ook best kunnen dat het ook weer voor een groot deel genetics is (zoals zoveel dingen bij anatomie). En dáárom zou ik graag met een ervaren bb'er trainer willen discussieren hier over, want die antwoorden kan ik niet geven, tenzij je daar echt ervaring mee heb ;)

Edit/ En dat over zo'n minuscuul spiertje :roflol: Ik zou veel liever willen discussieren over de schouderspieren (heel divers) of juist de rugspieren en op wat voor manier je welke spier kan accentueren en onderbouwt vanuit anatomische kennis :)

Edit2/ Ik heb geen rekening gehouden met vezelrichting van de minor en major met mijn redeneringen.

Allereerst bedankt! En tot en met de 120kg was het zonder straps. Maar toen gleed die weg door het zweet.

En dat ben ik helemaal met je eens, ik denk dat het wederom een freaking aanleg verhaal is. Want als je in je anatomische atlas kijkt, wat voor functie de pectoralis minor heeft (detractie en mediorotatie van de scapula, van wiki gehaald). Hoe de **** ga je die bewegingen in een oefening maken?

dat zijn verdamme goeie deadlifts kerel! das een hoppa!

hoppa

Wederom congratz @ PR man, nice.
Interessant leesvoer ook.:)

dat zijn verdamme goeie deadlifts kerel! das een hoppa!

hoppa

Wederom congratz @ PR man, nice.
Interessant leesvoer ook.:)

Bedankt jongens!

---------- Post toegevoegd Thu 8 Dec 2011 om 22:49 ----------

Hier even wat keiharde feiten:

1-06-10 Heupen: 88cm Armen: L:35,5cm R:35cm Bovenbenen: 53.5cm Kuiten: 37cm
31-05-11 Heupen: 86cm Armen: L:36,5cm R:36cm Bovenbenen: 53.5cm Kuiten: 37cm
8-12-11 Heupen: 89cm Armen: L:38cm R:37cm Bovenbenen: 58cm Kuiten: 37cm

Behoorlijk wat gepakt op je armen en benen man!D Doe je netjes!

Mooi PR ook op je deads en verder goed volume gedraaid! Hoppa!:thumbs:

Terug
Naar boven