XXL Nutrition

Jay's log: een nieuwe start

• Topic Starter Topic Starter
Pff in de tijd dat ik een paar trainingen heb geskipt heb jij er al 3 in geknald :eek:
Mooie BOR ook :thumbs: gaat de techniek al beter?

Rust kan ook geen kwaad he ;)

Ja techniek gaat al beter. Doe nu mn benen dichter bij elkaar waardoor mn armen niet langs mn knieën schuren.

Nette trainingen de afgelopen tijd, zelf ben ik niet zo'n fan van Romanian Deadlifts na BOR.
Maar als het bij jou goed werkt why not.

Vandaag push gedaan. Was best wel zwaar gezien ik ook al mentaal en ook lichamelijk moe ben van de tentamens leren :o
Training duurde dan ook een stuk langer doordat ik meer rust genomen had en ook tijd besteedde aan tricepsoefeningen uitzoeken. Diegene die ik nu had was ik niet tevreden mee. Ga vanaf nu iets van pushdown met touwtje doen, die voelde wel lekker. Hoefde niet eens heel zwaar om die goed te voelen :)

Push

Incline dumbbell press
wu
10x24 vpr
7x26 pr
Ging beter dan verwacht :)

Leg press
wu
8x125
8x125
Ik ga denk ik een tijdje op dit gewicht blijven want duw vooral met mn rechterbeen aangezien mn linker een stuk zwakker is.

Cable bench press (per kant)
wu
7x36
7x36
Brandde erg goed.

Dumbbell shoulder press
10x14
10x18 vpr
8x20
7x22 vpr
Hehe eindelijk verbetering (vorige keer 8x18 en 6x18 als werkset). Moest wel veel rust nemen maar was het waard :D

Leg extension
12x30 (l) + 12x30 (r) + 12x43
8x30 (l) + 12x30 (r) + 12x43
Was erg zwaar maar de burn was het waard :)

Seated dip machine
12x91
12x91
Voelde nu niet zo chill, kwam denk ik doordat ik het een tijdje niet gedaan heb.

Cable crossover (per kant)
15x18
15x18
Mwa.

Nog wat geklooi met tricepsoefeningen. Had maar iemand erbij gehaald. Vanaf nu gewoon pushdowns met touwtje en geen cgbp of dips meer. Ff basic houden en als mn armen gaan groeien zal ik wel weer verder kijken (oftewel moeilijkere oefeningen).

Side raises
12x8 (l) + 12x8 (r)
12x8 (l) + 12x8 (r)
Ook wel heavy, bij laatste paar reps beetje gooien maar brandde wel lekker.

Trainingsduur: 90 min :o (door rust en tricepsoefeningen geklooi)

Rating:
Chest: 4.5/5; ging beter dan verwacht, vpr en pr erbij en voelde trouwens ook prima aan
Quads: 4/5; leg press blijft best moeilijk, leg extensions is echt heerlijk
Delts: 4.5/5; vpr erbij op dbsp, side raises beetje gegooi op einde :o
Triceps: 4/5; ondanks geklooi voelde het uiteindelijk toch wel goed

Nette trainingen de afgelopen tijd, zelf ben ik niet zo'n fan van Romanian Deadlifts na BOR.
Maar als het bij jou goed werkt why not.

Thanks bro!

Nee snap ik man. Maar was ook eerste keer dat ik het zo deed. Ff kijken of ik het ook zo blijf doen want voelde rdl best in mn onderrug van de bor ervoor :o

Ik doe nu ene training bor+rdl en andere dl+leg curl.

Nette training hoor ;)
Bedoel je voor je triceps misschien de triceps rope pushdown?
Je kunt die in ieder geval doen en ook diezelfde maar dan met een straight bar ;)

Lekker bezig gozer

Lekker man! En soms is wat extra rust in je training ook wel lekker. Te snel achter elkaar door raak je ook gauw vermoeid waardoor de kracht ook weg valt. ;)

Prima training ;)
Vind je dumbel shoulder press netjes!

Vandaag even borst en rug gedaan voor de afwisseling. Zondag waarschijnlijk benen, maandag schouders en armen en dan weer normale schema.

Borst en rug

Incline dumbbell press
12x14
12x18
12x22
8x26 vpr
5x28 pr (6e faal op rechts)
4e training op rij dat ik een (v)pr op deze oefening zet dus ben erg blij daarmee :)

Barbell bent over row
wu
9x70 vpr
8x85 pr
Laatste paar reps van 85 niet helemaal mooi, maar ben erg amused over aantal reps op dat gewicht :)

Cable bench press
15x23
12x30
6x30 :o
Ging wat minder maar is toch assistoefening dus boeit niet heel veel.

Seated row
12x70
8x77 pr
8x77
Voelde echt super deze oefening.

Cable crossover
12x23
12x23

Vertical traction
12x79
12x79

Dumbbell pullover
11x20
12x20
Niet bijzonder, met nieuwe schema doe ik deze oefening toch niet.

Seated dumbbell shrugs
12x24
12x24
12x24
Gaat ook langzaam omhoog qua gewicht.

Trainingsduur: 60 min

Rating:
Chest: 4/5; qua kracht op zich ok, techniek was ook prima, feeling ook
Back: 5/5; epic (v)pr op bor, seated row ging echt heerlijk, vertical traction en pullover wat minder maar dan kon mij echt niks schelen na de rows :D
Traps: 4/5; goeie burn zoals altijd

Opmerking:
Ben echt heel blij met bor, ga die ook 2x per week doen samen met RDL en dan deadlift eruit. Vind bor+rdl een fijnere combi dan dl+leg curl. Presses gaan ook wel chill, alleen omhoog krijgen bij 1e rep wordt steeds moeilijker :o

Nette training hoor ;)
Bedoel je voor je triceps misschien de triceps rope pushdown?
Je kunt die in ieder geval doen en ook diezelfde maar dan met een straight bar ;)

Bedankt!

Ja rope pushdown inderdaad. En met straight bar voelde wat minder lekker dan met rope maar iig bedankt voor het advies ;)

Lekker man! En soms is wat extra rust in je training ook wel lekker. Te snel achter elkaar door raak je ook gauw vermoeid waardoor de kracht ook weg valt. ;)

Prima training ;)
Vind je dumbel shoulder press netjes!

Bedankt allemaal :)

Mooie Pr's en training man! :thumbs:

geen gekke incline db press!!

waddup met die BOR bro xD Never dat die strikt zijn :p

geen gekke incline db press!!

waddup met die BOR bro xD Never dat die strikt zijn :p

Thanks!

En ik doe bor close underhand grip dus dat is sws wel makkelijker dan wide overhand (zoals meesten doen). De reden dat ik dat doe is omdat dat gewoon natuurlijker aanvoelt. Bij overhand kan ik mn polsen niet recht houden en close grip voelt gewoon beter aan :)

En 6 reps waren strikt ofzo, bij laatste 2 iets minder strikt maar was niet zo dat ik vrijwel rechtop stond zoals bij een yates row ;)

En ja ik snap dat het gewicht een beetje vertekenend is, maar rug is altijd wel vrij sterk geweest ;)

Hop, die pr's zijn er

blijven voortdoen, je kan het

Wait what, dikke BOR man.
Congratz met je nieuwe PR's
mooie training zo te zien.

Netjes die BOR man!! Ook nog eens 8 reps eruit geperst :thumbs:

Net push gedaan. Was best druk in gym dus af en toe andere volgorde qua oefeningen.

Push

Incline dumbbell press
wu
10x26 vpr
6x30 pr
Ben erg tevreden. Bij werksetjes geeft iemand mij de dumbbells aan, dat scheelt een hoop kracht :)

Leg press
8x100
8x125
8x125
8x125
Mwa.

Dumbbell shoulder press
wu
8x20
5x24 pr
24kg was wel vrij heavy. Ook hier mij de dumbbells aan laten geven bij werksetjes.

Leg extensions
12x30 (l) + 12x30 (r) + 12x43
8x30 (l) + 12x30 (r) + 10x43
Epic burn zoals altijd.

Cable bench
12x23
12x30
10x30

Cable crossover (nadruk lower chest)
15x14
15x14
Misschien verhogen volgende keer, voelde wel erg goed.

Seated dips
10x91
12x91

Nog pushdowns na. Triceps stonden echt flink te branden, denk in de dik 1.5 jaar dat ik nu train ze nog nooit zo goed heb gevoeld. Hou die oefening er dus zeker in.

Trainingsduur: 60 min

Rating:
Chest: 4.5/5; incline dbp ging goed, goeie burn op cable oefeningen
Quads: 4.5/5; goeie feeling zoals altijd, alleen bij leg press voel ik links minder werken
Delts: 4/5; ging wel netjes
Triceps: 4.5/5; heerlijk, blijf nog wel oefenen met techniek maar doe het al een stuk strikter dan voorheen.

Opmerking:
Presses gingen imo prima. Wil vanaf nu sws niet meer snel gaan raisen maar uitbouwen op bepaalde gewichten. Vind werksetjes van 26-30kg op incline dbp gewoon prima (zelfde verhaal voor dbsp 20-24kg). Benen stonden ook flink te branden en triceps ook eindelijk eens :)

Hop, die pr's zijn er

blijven voortdoen, je kan het

Thanks man, leuk dat je nog tijd hebt om te volgen :)

Wait what, dikke BOR man.
Congratz met je nieuwe PR's
mooie training zo te zien.

Bedankt bro!

Netjes die BOR man!! Ook nog eens 8 reps eruit geperst :thumbs:

Bedankt kerel, die 8 reps eruit persen was echt een flinke opgave :o
Bij laatste 2 reps iets minder strikt maar is ook wel logisch als je je max opzoekt ;)

Mooie training man, doe je niet liever pull/push/leg?

Mooie training man, doe je niet liever pull/push/leg?

Ja zit nog een beetje te twijfelen. Ik ben zegmaar de voor en nadelen van beide schema's aan het vergelijken.

Bij push/pull (2 daagse split) train je elke spiergroep 2x per week en ik merk dat mn kracht dan wel vrij snel vooruit gaat en mn techniek op de compounds beter wordt. Aan de andere kant is kracht niet mijn voornaamste doel en bovendien vraag ik mij ook wel af of ik wel snel genoeg herstel want ik hou toch wel van volume.

Bij push/pull/legs doe je dus minder spiergroepen per dag wat op zich fijn is maar dan ga ik mijn tijd ook wel vullen met nutteloze oefeningen om aan 1 uur trainen te komen, want bij zon normale training ben ik ongeveer 45 min bezig en ik probeer meestal toch een uur te trainen. Ik heb wel meer herstel en kan wel echt voluit gaan want bij push/pull zit je toch weer met je herstel als je een keer gewoon wilt pompen. Ik zat dan aan dit schema te denken:

Push:
- Incline dumbbell press: 3x5-8
- Cable bench press: 3x8-12
- Incline bench press: 3x5-8
- Cable crossover: 3x12-15
- Dumbbell shoulder press: 3x5-8
- Seated dips: 3x10-12
- Pushdowns: 3x10-12
- Side raises: 3x10-12

Pull:
- Bent over row: 3x5-8
- Vertical traction: 3x8-10
- Seated rows: 3x8-10
- Lat pull down: 3x10-12
- Seated dumbbell shrugs: 3x10-12
- Facepulls: 3x10-12
- Incline dumbbell curls: 3x10-12
- Hammer curls: 3x10-12

Legs:
- Leg press: 3x8-10
- Romanian deadlift: 3x5-8
- Split squats: 3x8-10
- Lying leg curl: 3x8-10
- Leg extension: 3x10-12
- Seated leg curl: 3x10-12
- Seated calf raise: 3x10-12
- Heel raises: 3x10-12

Maar zoals ik zei ga ik dan maar oefeningen toevoegen om aan extra volume te komen terwijl ik het bij push/pull het een stuk beknopter hou, oftewel meer nadruk op compounds.

Ik heb ook altijd wel het probleem dat ik met mn vader train (hij doet zn eigen schema) en hij altijd 1 uur wilt dus ik zit ook soms in tijdsnood en zon 2 daagse split training in 1 uur proppen is ook wel zwaar. Voorheen deed ik upperbody ook in 1 uur en dat was echt haasten :(
Wat ik in 1 uur doen, doen de meesten in 1.5 uur dus na zon training ben ik ook echt helemaal kapot, dus wat dat betreft zou 3 day split beter zijn.

Maarja ik ben er nog over na aan het denken hoe ik het beste met mn tijd kan omgaan. Want met 3 day split heb ik aan een uur teveel (duurt dus meestal 45 min) en 2 day split net te weinig dus ergens tussenin moet een optimum zitten. Ik moet ook wel zeggen dat de meeste trainingen in 1 uur lukken dus in principe zou ik ook wel door kunnen met push/pull maar is toch een beetje haasten en daardoor ben ik ook genoodzaakt om 2 ipv 3 werksetjes te doen. Moet zeggen dat 2 werksetjes ook wel bevalt maar toch. Ben ook gewoon te kijken of ik wel snel genoeg herstel. Leuk dat mn kracht vooruit gaat maar uiteindelijk is het toch wel de bedoeling om resultaat in de spiegel te zien en dat duurt nou eenmaal langer ;)

Maarja ik zie nog wat het wordt :)

Lastig pakket man, durf me er niet aan te wagen om adviezen te geven erover.
Het schema dat ik doe bevalt me wel aardig, maar dan heb je maar 1x benen en alsnog 1x ub (wat dus proppen word zoals je zei, in 1 uur tijd). De andere dagen vallen wel lekker op 1 uur (chest/schouder/triceps & back/biceps/eventueel kuiten of hamstrings).
Ben benieuwd wat je gaat doen! :thumbs:

Oké, de punten die je aan kaart ben ik het persoonlijk niet helemaal met je eens.
Als je pull/push/leg zou doen over 5 dagen, wat je ook deed als ik het goed heb, zou je twee keer hetzelfde onderdeel pakken over 5 dagen.
Je pakt dus een onderdeel één keer. Onthoud ook dat je cycled over 5 dagen en niet over een week, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Ik vind je volume tijdens de trainingen wel wat hoog, 4 oefeningen voor de borst en dat dan twee keer per week.

Verder zou je vader toch geen probleem moeten zijn?
Neem je tijd om te trainen, ga niet haasten. Dit heb ik op mijn eigen manier moeten ondervinden.

No offense just advice ;)

Laatst bewerkt:
Lastig pakket man, durf me er niet aan te wagen om adviezen te geven erover.
Het schema dat ik doe bevalt me wel aardig, maar dan heb je maar 1x benen en alsnog 1x ub (wat dus proppen word zoals je zei, in 1 uur tijd). De andere dagen vallen wel lekker op 1 uur (chest/schouder/triceps & back/biceps/eventueel kuiten of hamstrings).
Ben benieuwd wat je gaat doen! :thumbs:

Ja is best lastig om met die factoren rekening te houden maar tot nu toe lukte het wel aardig vond ik. Als ik een schema doe vind ik het wel fijn om elke spiergroep met dezelfde frequentie te trainen dus bijv elke spiergroep 2x per week. Binnen zo een training zelf schuif ik wel met het volume wat ik per spiergroep doe want bepaalde spiergroepen kan ik bijvoorbeeld wat moeilijker aanspreken dan de ander en ook herstellen sommige spiergroepen gewoon sneller bij mij dan anderen. Het blijft gewoon een kwestie van proberen en dat vind ik helemaal niet erg. Het kost misschien wat tijd maar ik vind het gewoon belangrijk om naar mijn lichaam te luisteren. UB/LB is voor mij denk ik geen optie. Vind de nadruk daar toch op benen liggen en daarmee heb ik voor mijn gevoel al best wat progressie mee gemaakt.

En 1x benen vind ik denk ik net te weinig dan doe ik dus liever een 3 day split 4 dagen per week waarmee ik benen 1x per 5 dagen aanpak of een push/pull split waarbij ik ze 2x per week train maar ik desnoods minder volume doe en meer tijd over heb voor upperbody. Want bij zon push training doe ik dus quads/borst/delts/triceps en als ik dan minder tijd aan benen besteed heb ik meer tijd over voor ub. Als ik bij ub/lb minder tijd aan benen besteed wordt meteen de hele lb training korter terwijl ik bij push/pull dan extra tijd aan andere spiergroepen kan besteden om toch aan 1 uur trainen te komen. Want ik weet gewoon dat ik bij ub aan 1 uur te weinig heb en bij lb aan 1 uur teveel, vandaar dat ik dus een schema zocht waarbij ik ongeveer 1 uur kon trainen :)

Oké, de punten die je aan kaart ben ik het persoonlijk niet helemaal met je eens.
Als je pull/push/leg zou doen over 5 dagen, wat je ook deed als ik het goed heb, zou je twee keer hetzelfde onderdeel pakken over 5 dagen.
Je pakt dus een onderdeel één keer. Onthoud ook dat je cycled over 5 dagen en niet over een week, als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Ik vind je volume tijdens de trainingen wel wat hoog, 4 oefeningen voor de borst en dat dan twee keer per week.

Verder zou je vader toch geen probleem moeten zijn?
Neem je tijd om te trainen, ga niet haasten. Dit heb ik op mijn eigen manier moeten ondervinden.

No offense just advice ;)

Je hoeft het ook niet met mij eens te zijn hoor ;)

Die push/pull/legs zou ik dan 4 dagen per week doen. Ik had volgens mij een keer gezegd dat ik 5 dagen per week wat veel vond (zou mn reactie kunnen opzoeken als je wilt) dus ik dacht wel dat het dan logisch zou zijn dat als ik weer terug zou gaan naar het schema ik dan 4 dagen per week bedoelde. En als dat niet duidelijk was, dan bij deze.

Dus ik train dan elke spiergroep ongeveer 1 keer per 5 dagen en om eerlijk te zijn vind ik het volume nog wel ok, gaat ook een kwestie van proberen worden hoor want het schema wat ik postte was meer een richtlijn. Als ik echt zeker ben dat ik dat schema ga doen dan zal ik er wel wat kritischer naar gaan kijken.

Ik snap alleen niet waar je die 4 borstoefeningen 2x per week op baseert want in mijn 3 daagse split staan inderdaad 4 borstoefeningen maar dan doe ik het dus 1 keer per 5 dagen. En in mijn push/pull workout staan misschien wat veel borstoefeningen maar ik doe voor de meeste oefeningen ook maar 2 werksetjes ipv 3 dus dat scheelt ook wel volume. Geeft wel een vertekenend beeld het aantal oefeningen maar het gaat uiteindelijk om het volume dat je doet en dat vind ik nog binnen de proporties. Ook is elk lichaam anders natuurlijk en kan het ene lichaam meer volume aan dan anderen en herstellen bepaalde spiergroepen sneller dan anderen. Dat is ook waarom ik voor bepaalde spiergroepen wat minder oefeningen doe dan anderen :)

En bedankt voor de advies trouwens, hoop dat het nu wat duidelijker is wat ik bedoelde :)

---------- Toegevoegd om 17:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:03 ----------

Net een pull training gedaan. Heb alleen getraind dus hoefde niet te haasten. Ben ook iets vroeger gegaan want vorige keer had ik nog vrij veel energie na mn training en daar sliep ik niet zo lekker op :(

Pull

Bent over row (underhand close grip)
wu
6x80 vpr
5x90 pr
Heb laatste setje bor gefilmd. Wilde sowieso ook een keer zien hoe het eruit zag en vond het er wel ok uit zien. Was natuurlijk niet super strikt zoals een pendlay row maar komop ik zat echt aan mn max en vond het er dus wel goed uitzien. Heb het ook door 2 anderen laten checken en die vonden het er ook wel goed uit zien, alleen mn rug misschien nog iets holler maar voor de rest wel ok. Was niet zo dat ik echt aan het gooien was met die gewichten.

Seated row
8x77
10x77 vpr

Romanian deadlift
10x70
8x80
8x80
Voelde dit vrij goed in mn rug alleen niet zo in mn hamstrings net als vorige keer. Komt wss door de bor ervoor, even kijken hoe ik dit ga oplossen.

Vertical traction
12x79
10x89
Ging vrij makkelijk, had misschien nog wat meer reps gekund.

Seated leg curl
12x43
10x50

Incline dumbbell curl
10x12
10x12

Dumbbell upright rows
10x10
10x10
Nieuwe oefening, bevalt prima.

Seated facepulls
12x18
12x18

Seated dumbbell shrugs
8x26
8x26

Trainingsduur: 65 min

Rating
Back: 5/5; ging erg goed, kracht was prima, pomp lekker en gewoon goed gevoel
Hams: 2.5/5; ging wat minder maar dat kan gebeuren
Delts: 4/5; traps en rear delts stonden echt in de fik, shrugs voelde wat minder lekker aan want wordt ook wat zwaar voor onderarmen
Biceps: 4/5; op zich goed gevoel in, kan altijd nog wat meer volume toevoegen mochten ze niet goed groeien

Opmerking:
Gewoon prima training imo. Upright rows was dus nieuw en beviel op zich wel. Vind dat echt een goeie pull compound voor schouders dus die hou ik er in.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven