Fitness Seller

Jim Wendler 5/3/1

Bezoekers in dit topic

Of je had een slechte dag..

Dat zou kunnen maar volgens mij ging het om meerdere dagen. De preciese gewichten in reps weet ik niet meer(Zou ik wel kunnen opzoeken in een van mn oude logs though).

Ik weet trouwens dat het best zal werken voor mensen en heb ook wel meerdere dingen in gedachte waar het misschien aan lag dat het voor mij niet lukte om vooruitgang te boeken. Wel weet ik dat ik niet nog eens aan dit schema zal beginnen, met als voornaamste reden dat het erg toekomst gericht is en erg lang duurt tot de echte pr's gaan komen en als dit niet gebeurt dat is het gewoon klote zoals ik heb ervaren.
 
Elke vorm van trainen is toch toekomst gericht?

Als dit is wat je leuk vindt, dan ben je hier de komende 30 jaar toch even goed mee bezig? Als je morgen 250kg squat, dan stop je er toch niet mee of wel?

Anyway, tis jouw keuze, dus doe er mee wat je wilt..

Wat voor methode volg je nu dan?
 
En bij mij kwam er nog bij dat ik volgens mij na een maand of 5 moest gaan reppen met de gewichten waar ik 5 maanden daarvoor ook een paar reps mee kon maken en ik was niks sterker geworden:(

tjah... wij deden eerst de 5/3/1 variant waarbij je repouts deed, daar werd ik ook niet echt sterker van terwijl Chreiz dikke pr's zette... nu doen we de pl variant en zet ik pr's terwijl chris zen squat en deadlift nu weer lijken in te zakken...

tis een beetje vinden wat werkt voor je
 
Wat doe je in de deload week, 3 setjes van 5 met een licht gewicht maar wat als assistance? Zelfde oefening maar dan nog lichter, andere oefeningen, fietsen, etc.???
 
Deload is deload dus ook minder extra werk. Als je een punt maakt van extra werk al helemaal in je deload dan heb je het niet begrepen en mis je het punt.
 
Weet je hoe je eigenlijk 5/3/1 best aanpakt? Door alleen maar voor te bereiden wat je op je main lifts doet. Gedaan met de main lifts? Zie waar je zwakke punten waren en doe oefeningen op die zwakke punten! En zoveel mogenlijk compounds.



Ikzelf ben verre van een sterke knul maar dit schema heeft me toch al een goed eind vooruit gebracht. Wendler is IMO net zo invloedrijk in het powerliften als loui simmons, dave tate, matt kroc ... Kortom, hij kent er wel wat van!
 
sja, ik merk dat IK sneller ga op meer frequentie, voornamelijk denk ik omdat de techniek verbetert en je CNS alles als vanzelfsprekend gaat zien qua beweging... wil niet zeggen dat dat voor iedereen geld... als je 5/3/1 doet moet je sowieso bbb als assistance doen imo om "lack of frequency" te counteren met big ass volume
 
Ik heb net week 3 van mijn eerste Wendler-cyclus ooit gedaan (dus het zware werk zit erop), maar ik weet nu al dat ik dit programma de basis van mijn training voor de rest van mijn liftende leven zal zijn!

Ik was namelijk door de logs op dit forum in de val getrapt om te hard te trainen (te hoog volume of te lang op hoge percentages van 1RM). Niet iedereen kan dat aan, ik in ieder geval niet! Ik zat niet lekker in mijn vel, veel plassen, slecht slapen. Daarom twee weken rust genomen, 1 week inkomen en toen aan Wendler begonnen. Heb er echt weer plezier in en voel me heerlijk, zoals het hoort. Oké, je zit ver onder je 1RM, maar je gaat vooruit. Daar gaat het toch om!? (Ik weet dat ik vooruit zal gaan omdat ik bij de rep-out gemakkelijk 3 tot 5 reps extra kan maken; met zo'n buffer komt het wel goed de komende cycli).

Pas aan het einde van het jaar ga ik een of twee cycli Wendler powerlift-style doen. Ben wel benieuwd wat precies de bedoeling is. Je doet geen rep-outs neem ik aan, maar een aantal singles. Hoeveel dan? Bij welk percentage? Daar heb ik nog geen informatie over kunnen vinden.
 
Pas aan het einde van het jaar ga ik een of twee cycli Wendler powerlift-style doen. Ben wel benieuwd wat precies de bedoeling is. Je doet geen rep-outs neem ik aan, maar een aantal singles. Hoeveel dan? Bij welk percentage? Daar heb ik nog geen informatie over kunnen vinden.

pl variant =
1e training; de 3tjes + een aantal singles... moet je zelf weten hoe zwaar enzo, wij gaan meestal wat zwaarder dan de triples... maar bij deadlifts vind ik het bijvoorbeeld wel fijn om hetzelfde gewicht te houden als de triple en dan gewoon echt een harde lift zetten.
2e training; alleen de 5jes
3e training; singles + nog meer singles ;)
 
Mooi topic Hummer!

Ik train momenteel met een soort van full-body schema. Persoonlijk vind ik het niet ideaal, maar ik doe dit uit noodzaak. Ik weet nooit wanneer ik kan gaan trainen, laat staan hoeveel dagen in de week.

Ik heb je post volledig doorgelezen en mij lijkt het wel wat. Gewoon door het feit dat het allemaal redelijk precies is voorgesteld, maar langs de andere ook weer speels/op het gevoel is.

Ik heb mezelf voorgenomen om mijn schema een bepaalde tijd vol te houden alvorens over te schakelen op iets anders, maar daartegen wil ik hier gerust eens wat meer over opzoeken en eventueel iets uitwerken.

Alleszins bedankt voor de tip!
 
Dat zou kunnen maar volgens mij ging het om meerdere dagen. De preciese gewichten in reps weet ik niet meer(Zou ik wel kunnen opzoeken in een van mn oude logs though).

Ik weet trouwens dat het best zal werken voor mensen en heb ook wel meerdere dingen in gedachte waar het misschien aan lag dat het voor mij niet lukte om vooruitgang te boeken. Wel weet ik dat ik niet nog eens aan dit schema zal beginnen, met als voornaamste reden dat het erg toekomst gericht is en erg lang duurt tot de echte pr's gaan komen en als dit niet gebeurt dat is het gewoon klote zoals ik heb ervaren.
Lees dit nog eens terug, en kijk dan even of je deze post niet liever wilt verwijderen. ;)
 
Ben ook van plan 5/3/1 jaren vol te houden.
Krachttraining is een lange termijn sport.

Ben vooral erg enthousiast over de flexibiliteit van het schema en dat er toch een constante progressie in zit.
Off season kan je wat meer volume erin gooien en in inseason doen je gewoon de lifts + 1 assistance oefening.

5kg gains op je trainingsmax van deadlift lijken weinig maar als je elke maand 5kg add op een 160 1rm heb je over een jaar al 60kg winst.
 
Laatst bewerkt:
Elke vorm van trainen is toch toekomst gericht?

Als dit is wat je leuk vindt, dan ben je hier de komende 30 jaar toch even goed mee bezig? Als je morgen 250kg squat, dan stop je er toch niet mee of wel?

Anyway, tis jouw keuze, dus doe er mee wat je wilt..

Wat voor methode volg je nu dan?

Ja dat klopt maar veel schema's doe je maar een maand of 2 en soms zelfs korter. Ik vond de aanlooptijd enorm lang tot er daadwerkelijk pr's gezet kon worden met zwaare gewichten en deze pr's bleven uit voor me.

Momenteel split:)

Lees dit nog eens terug, en kijk dan even of je deze post niet liever wilt verwijderen. ;)
Mij gaat het erom dat ik het fijn vind om regelmatig te wisselen van schema en zo nu en dan nieuwe dingen te proberen.

Kijk de 531 liefhebbers vinden het natuurlijk niet fijn om te horen maar ik denk dat er veel mensen zijn die het niet fijn vinden dat de aanloop tijd naar je eigen zwaare gewichten zolang is en het zetten van low rep pr's erg ver in de toekomst is.

Ik heb verder niks tegen het schema en vind het sowieso een prima denkwijze. En wendler geeft veel prima tips.
 
Het blijkt dat je het niet helemaal begrepen hebt WWE.
De regels zijn niet zo strak hoor.
Maar goed man.
Ik doe toch ook geen exacte Wendler 5/3/1. ;)
Bij lange na niet zelfs!!! ;)
 
Het blijkt dat je het niet helemaal begrepen hebt WWE.
De regels zijn niet zo strak hoor.
Maar goed man.
Ik doe toch ook geen exacte Wendler 5/3/1. ;)
Bij lange na niet zelfs!!! ;)

Zou kunnen. De 531 gewichten die ik moest gebruiken op bench/dl/squat en mp werden voor mij uitgerekend door een excel bestand. Als ik na 5/6 maanden in die maand en vooral in de 3e en in mijn ogen belangrijkste week geen pr's zet en zelfs het idee heb dat ik al redelijk tegen mn max aan zit dan vind ik dat na zo een lange aanlooptijd niet fijn.

Je mag me gerust wijzen waar ik een denkfout maak.
 
Het kan haast niet dat je met 5jes, 3jes en singles niet sterker word...
Er was vast iets anders aan de hand waar het fout ging.
Ik bedoel nu niet te zeggen dat 5/3/1 het antwoord op al onze vragen is, want er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Maar het moet gewoon werken.
 
Het kan haast niet dat je met 5jes, 3jes en singles niet sterker word...
Er was vast iets anders aan de hand waar het fout ging.
Ik bedoel nu niet te zeggen dat 5/3/1 het antwoord op al onze vragen is, want er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Maar het moet gewoon werken.
Tja ik weet het ook niet precies. Ik heb wel theorien waar het aan zou kunnen liggen(Denk aan voeding,rust,assistence).
En het neemt verder ook niet weg dat ik het geen goed programma vind alleen pakte het bij mij niet zo goed uit waardoor ik het niet nog een tweede keer zou doen.
 
Da's je goed recht natuurlijk.
Maar wat je nu doet zal toch niet zo héél veel anders zijn denk ik. ;)
 
Da's je goed recht natuurlijk.
Maar wat je nu doet zal toch niet zo héél veel anders zijn denk ik. ;)

Tja nu kies ik zelf mn eigen gewichten op deze balangrijke oefeningen. En ik kan me nu beter aanpassen aan bepaalde omstandigheden(soms voel je je de ene periode sterker als de andere). Mn trainingsmaat was toen tijdens wendler in +-maand 4 ziek in week 2. In week 3 presteerde hij toen erg ondermaats hierdoor en de week hierna was het deload en kon hij dus ook niet zwaar trainen. Als je dat excel bestand niet volgt en je eigen gewichten kiest kan je in een week dat je je minder goed voelt lichtere gewichten pakken en in de 4e week weer zwaarder maar tijdens wendler was het deload.

Ik begrijp dat je hier best mee kan knutselen en dingen kan wisselen maar ik probeer de kant te laten zien van het werken met gewichten die van te voren vaststaan die niet iedereen fijn zal vinden.
 
Jij kunt er duidelijk niet mee omgaan.
En dat is geen verwijt of een zwakheid ofzo.
Maar waar ben je mee bezig als je je heel sterk voel na een periode dat je niet zo goed gepresteerd hebt, om dan een deload te gaan doen..?
Een deload is iets dat je doet als je daar aan toe bent imo, en niet iets dat Jim Wendler jaren vantevoren voor mij en 300.000 anderen heeft beslist.
Snap je een beetje wat ik bedoel?
 
Back
Naar boven